tobiascyklar
Aktiv medlem
[OT] formatera disk krypterad med checkpoint?
Hej, har en gammal jobbdator krypterad med checkpoint , och undrar hur jag formaterar den disken? Nån som vet?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
perzzon sa:Veracrypt är vettigt nu när truecrypt gått i graven. Fungerar fint.
Ps det finns en datortråd.
tobiascyklar sa:Tack för tips!
Litet osäker på om det går, tror datorn är skyddad från alternativa bootar, men skall prova. Tanken är ju att göra den civil.
tobiascyklar sa:Det låter avancerat.
ForesterGuy sa:tobiascyklar sa:Det låter avancerat.
Ah, då skulle du varit med på tiden när man körde MFM- och RLL-diskar.
Om man inte hade en disktyp som fanns med som standard i BIOS så fick man lägga in diskparametrarna manuellt, min NEC 3142 på 44 MB var givetvis "custom"... ;-D
ForesterGuy sa:tobiascyklar sa:Det låter avancerat.
Om man inte hade en disktyp som fanns med som standard i BIOS så fick man lägga in diskparametrarna manuellt, min NEC 3142 på 44 MB var givetvis "custom"... ;-D
perzzon sa:Spännande, det där har jag aldrig sett faktiskt. Scsi-kort med disk på kortet.
Inte? En M2 ssd skriver 20X storlkeken på den största disken i posten du hänvisar till, på en sekund.Bengt-re sa:perzzon sa:Spännande, det där har jag aldrig sett faktiskt. Scsi-kort med disk på kortet.
Kul med tanke på dagen "nya" lösning med ssd på ett PCie kort. Inte mycket nytt under solen..
Stervelo sa:Inte? En M2 ssd skriver 20X storlkeken på den största disken i posten du hänvisar till, på en sekund.Bengt-re sa:perzzon sa:Spännande, det där har jag aldrig sett faktiskt. Scsi-kort med disk på kortet.
Kul med tanke på dagen "nya" lösning med ssd på ett PCie kort. Inte mycket nytt under solen..
Nog har det hänt en del.
Det är väl lite som att säga att det inte hänt mycket med cyklar. Fortfarande två hjul, vevpartil, sadel och styre. Inget nytt under solen?
tobiascyklar sa:Det låter avancerat.
Sån där hade vi på någon jobbdator (~1990?). Tyvärr tog den upp tre kortplatser, så man fick välja vilka andra kort man skulle ha. Satt väl i en IBM PC AT. Min första jobbdator IBM PCG hade ingen hårddisk, men väl två 5 1/4" floppy. Det var tider det...Bengt-re sa:Var man lyxig kunde man köra hårddisk kort. SCSI minsan! Fint värre!
Stumpy sa:Sån där hade vi på någon jobbdator (~1990?). Tyvärr tog den upp tre kortplatser, så man fick välja vilka andra kort man skulle ha. Satt väl i en IBM PC AT. Min första jobbdator IBM PCG hade ingen hårddisk, men väl två 5 1/4" floppy. Det var tider det...Bengt-re sa:Var man lyxig kunde man köra hårddisk kort. SCSI minsan! Fint värre!
Bengt-re sa:Stumpy sa:Sån där hade vi på någon jobbdator (~1990?). Tyvärr tog den upp tre kortplatser, så man fick välja vilka andra kort man skulle ha. Satt väl i en IBM PC AT. Min första jobbdator IBM PCG hade ingen hårddisk, men väl två 5 1/4" floppy. Det var tider det...Bengt-re sa:Var man lyxig kunde man köra hårddisk kort. SCSI minsan! Fint värre!
Det var inte bättre förr, men nog var det större och dyrare! Dubbelhöjds 10 MB hdd. RLL interface som drevs från separat kort. Jodå... 5 1/4" flopp på 360(?) kB - och det värsta var att man tyckte att det var bra...
RN sa:En annan underhållande sak är att jag minns att en 10MB disk var som ett svart hål, gick inte att fylla :D
/R
Bengt-re sa:ForesterGuy sa:tobiascyklar sa:Det låter avancerat.
Var man lyxig kunde man köra hårddisk kort. SCSI minsan! Fint värre!
42Hz sa:Vad är fet för fel på magnetband?
NAnders sa:Bengt-re sa:ForesterGuy sa:tobiascyklar sa:Det låter avancerat.
Winchesterdisk! Det är ett uttryck jag inte har stött på efter Bra Böckers lexikon från 1979. Hur sent levde den termen kvar? När jag började läsa datortidningar (ca 1990) så kallades det bara hårddisk.
ForesterGuy sa:NAnders sa:Bengt-re sa:ForesterGuy sa:tobiascyklar sa:Det låter avancerat.
Winchesterdisk! Det är ett uttryck jag inte har stött på efter Bra Böckers lexikon från 1979. Hur sent levde den termen kvar? När jag började läsa datortidningar (ca 1990) så kallades det bara hårddisk.
Det heter faktiskt "fastskiveenhet".
NAnders sa:Vid den här tiden (läs: 1970-talet) var skillnaden mellan det vi skulle kalla hårddiskar resp. disketter mest en fråga om storlek: hårddisken var en stapel av diskar som man kunde sätta i och ta ur en läsare allt efter behov. Winchesterdisken (IBM 3340) var den första hårddisken av modern typ, dvs. att varje enhet innehöll både diskar och läsare monterade tillsammans i en sluten metallkassett. Således skulle winchesterdisken kunna betraktas som den första fastskiveenheten, dvs. där skivan är fast monterad i läsaren. (Det var fortfarande meningen att man skulle sätta i och ta ur den ur datorn allt efter behov, dvs. som man senare använde disketter.)