[OT] formatera disk krypterad med checkpoint?

Ska du installera nytt OS? I så fall är ser det bara att installera på. OS installation kommer inte fatta krypteringen ändå och typ fråga om du ska formatera innan installation. Alternativt bara installera rakt över. Vill du bara formatera utan att installera så är det enklast att koppla ingen i en annan dator och sen formatera innefrån OS:et.

Håller med jonpon.
Formattera utan att installera nåt e bara bökigt. Ska du använda disken som extern disk så ta ut den ur datorn först, koppla sen till annan dator via usb-sataXXport o radera allt på den via andra datorn, om d går. Ubuntu brukar greja det mesta utan större besvär.

Jag slänger in en sidofråga när checkpoint ändå är på tal. Jag behöver kryptera en dator och undrar om checkpoint är vettigt? Eller kan ni rekommendera något annat?

Tips om du vill formatera utan att installera, starta den datorn med en Linux, live skiva... Bara boota med DVD skiva eller på ett usb-minne utan att installera.. går att köra Linux Mint ( förmodligen även Ubuntu med ) på det sättet

Tack för tips!
Litet osäker på om det går, tror datorn är skyddad från alternativa bootar, men skall prova. Tanken är ju att göra den civil.

Senast ändrad:
tobiascyklar sa:
Det låter avancerat.

Ah, då skulle du varit med på tiden när man körde MFM- och RLL-diskar.
Om man inte hade en disktyp som fanns med som standard i BIOS så fick man lägga in diskparametrarna manuellt, min NEC 3142 på 44 MB var givetvis "custom"... ;-D

ForesterGuy sa:
tobiascyklar sa:
Det låter avancerat.

Om man inte hade en disktyp som fanns med som standard i BIOS så fick man lägga in diskparametrarna manuellt, min NEC 3142 på 44 MB var givetvis "custom"... ;-D

underbart... och sen lite bad sectors på det då

BOOM!

.

ForesterGuy sa:
tobiascyklar sa:
Det låter avancerat.

Var man lyxig kunde man köra hårddisk kort. SCSI minsan! Fint värre!

Bilagor

• IMG_20170302_105949_004.jpg
    IMG_20170302_105949_004.jpg
    400.7 KB · Besök: 95
Bengt-re sa:
perzzon sa:
Spännande, det där har jag aldrig sett faktiskt. Scsi-kort med disk på kortet.

Kul med tanke på dagen "nya" lösning med ssd på ett PCie kort. Inte mycket nytt under solen..
Inte? En M2 ssd skriver 20X storlkeken på den största disken i posten du hänvisar till, på en sekund.
Nog har det hänt en del.

Det är väl lite som att säga att det inte hänt mycket med cyklar. Fortfarande två hjul, vevpartil, sadel och styre. Inget nytt under solen?

Senast ändrad:
Stervelo sa:
Bengt-re sa:
perzzon sa:
Spännande, det där har jag aldrig sett faktiskt. Scsi-kort med disk på kortet.

Kul med tanke på dagen "nya" lösning med ssd på ett PCie kort. Inte mycket nytt under solen..
Inte? En M2 ssd skriver 20X storlkeken på den största disken i posten du hänvisar till, på en sekund.
Nog har det hänt en del.

Det är väl lite som att säga att det inte hänt mycket med cyklar. Fortfarande två hjul, vevpartil, sadel och styre. Inget nytt under solen?

?

Prestanda är bättre. Iden är gammal.

Prestande är bättre, det är andra protokoll, det är helt annan minnesteknologi i diskarna.

Monterings och inkopplingsprinicpen är samma dock. :)

tobiascyklar sa:
Det låter avancerat.

Nja... Allt är ju relativt..
Beroende på dator märke så behöver du trycka F10 (HP) eller D12 (Dell) och sen hitta något som heter typ boot order. Alternativt gå in och återställa BIOS till default, då borde du få upp alla boot alternativ.

Annars får du gå till din lokala dator mek, borde inte kosta mycket. Det är ett snabbt jobb...

Bengt-re sa:
Sån där hade vi på någon jobbdator (~1990?). Tyvärr tog den upp tre kortplatser, så man fick välja vilka andra kort man skulle ha. Satt väl i en IBM PC AT. Min första jobbdator IBM PCG hade ingen hårddisk, men väl två 5 1/4" floppy. Det var tider det...

Stumpy sa:
Bengt-re sa:
Sån där hade vi på någon jobbdator (~1990?). Tyvärr tog den upp tre kortplatser, så man fick välja vilka andra kort man skulle ha. Satt väl i en IBM PC AT. Min första jobbdator IBM PCG hade ingen hårddisk, men väl två 5 1/4" floppy. Det var tider det...

Det var inte bättre förr, men nog var det större och dyrare! Dubbelhöjds 10 MB hdd. RLL interface som drevs från separat kort. Jodå... 5 1/4" flopp på 360(?) kB - och det värsta var att man tyckte att det var bra...

Bengt-re sa:
Stumpy sa:
Bengt-re sa:

Det var inte bättre förr, men nog var det större och dyrare! Dubbelhöjds 10 MB hdd. RLL interface som drevs från separat kort. Jodå... 5 1/4" flopp på 360(?) kB - och det värsta var att man tyckte att det var bra...

Floppy var ju så mycket snabbare än kassettband...
Rullband har jag stött på så sent som på 90-talet...fast det var ju till litet större IBM-burkar...
Hålkort och hålremsor var sånt man hittade i arkivet.

Den här skrivaren bootades från en 3,5"-diskett. När driven pajade så plockade jag en från en PS/2:a.

En annan underhållande sak är att jag minns att en 10MB disk var som ett svart hål, gick inte att fylla :D

/R

Bengt-re sa:
ForesterGuy sa:
tobiascyklar sa:
Det låter avancerat.

Winchesterdisk! Det är ett uttryck jag inte har stött på efter Bra Böckers lexikon från 1979. Hur sent levde den termen kvar? När jag började läsa datortidningar (ca 1990) så kallades det bara hårddisk.

42Hz sa:
Vad är fet för fel på magnetband?

Inget, det används fortfarande. Men kanske inte på desktop ?

"330TB of data in less space than a hard drive takes up. Accessing that data is no where near as instantaneous as it is with SSDs or even hard drives, but for companies that need to hold onto years worth of data ‘just in case,’ tape cartridges can be a more affordable long-term solution."

https://gizmodo.com/magnetic-tape-data-storage-breakthrough-will-make-your-1797462392

NAnders sa:
Bengt-re sa:
ForesterGuy sa:
tobiascyklar sa:
Det låter avancerat.

Winchesterdisk! Det är ett uttryck jag inte har stött på efter Bra Böckers lexikon från 1979. Hur sent levde den termen kvar? När jag började läsa datortidningar (ca 1990) så kallades det bara hårddisk.

Det heter faktiskt "fastskiveenhet".

ForesterGuy sa:
NAnders sa:
Bengt-re sa:
ForesterGuy sa:
tobiascyklar sa:
Det låter avancerat.

Det heter faktiskt "fastskiveenhet".

Vid den här tiden (läs: 1970-talet) var skillnaden mellan det vi skulle kalla hårddiskar resp. disketter mest en fråga om storlek: hårddisken var en stapel av diskar som man kunde sätta i och ta ur en läsare allt efter behov. Winchesterdisken (IBM 3340) var den första hårddisken av modern typ, dvs. att varje enhet innehöll både diskar och läsare monterade tillsammans i en sluten metallkassett. Således skulle winchesterdisken kunna betraktas som den första fastskiveenheten, dvs. där skivan är fast monterad i läsaren. (Det var fortfarande meningen att man skulle sätta i och ta ur den ur datorn allt efter behov, dvs. som man senare använde disketter.)

NAnders sa:
Vid den här tiden (läs: 1970-talet) var skillnaden mellan det vi skulle kalla hårddiskar resp. disketter mest en fråga om storlek: hårddisken var en stapel av diskar som man kunde sätta i och ta ur en läsare allt efter behov. Winchesterdisken (IBM 3340) var den första hårddisken av modern typ, dvs. att varje enhet innehöll både diskar och läsare monterade tillsammans i en sluten metallkassett. Således skulle winchesterdisken kunna betraktas som den första fastskiveenheten, dvs. där skivan är fast monterad i läsaren. (Det var fortfarande meningen att man skulle sätta i och ta ur den ur datorn allt efter behov, dvs. som man senare använde disketter.)

Bilagor

• tn_010.jpg
    tn_010.jpg
    21.2 KB · Besök: 89
Annars har jag en sån här, som jag körde på min bärbara 386:a via en parallellport-SCSI-adapter.
Undras hur långsamt det var egentligen... ;-D

Bilagor

• 1280px-EZ135_Front.jpg
    1280px-EZ135_Front.jpg
    102.7 KB · Besök: 94
  • EZ135_Cart.jpg
    EZ135_Cart.jpg
    29.7 KB · Besök: 90
Innan SCSI slog igenom så hade jag en ESDI-drive. Skänkte bort den och ett kontrollerkort till en bekant som var den enda andra person jag kände till som hade en...
Fast...jag undrar vad som sitter i PS/2:an jag har ståendes? ;-)

Bilagor

• ibm-56f8895-160mb-3.5-esdi-hard-drive-wd-3160s-22.20__94086.1490251720.jpg
    ibm-56f8895-160mb-3.5-esdi-hard-drive-wd-3160s-22.20__94086.1490251720.jpg
    19.5 KB · Besök: 58
Tillbaka
Topp