OT: "Förminska" bilder på mac?

Singular

Aktiv medlem
Tjipp!

Håller på och grejar med ett gäng bilder som ska iväg, och inser att iPhoto totalt saknar egenskapen att minska storleken på bilder...eller?

Finns det något smidigt och gratis program som hjälper mig med detta?

/M

Välj bild
Välj share (eller dela, eller vad den än är på svenska)
Välj exportera
Välj storlek, plats och namn för den nya filen.

Originalbilden sparas i ursprunglig storlek, eller man kan importera den förminskade bilden och delete ursprungsbilden vid behov.

Markus F skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur tar man bort bilder?

Markera bild > deleteknapp
alt. markera bild > meny Bilder > Flytta till papperskorgen
alt. markera bild > kringla + backradering (vad heter den knappen?)

Senast redigerad av en moderator:
iMats skrev:
-------------------------------------------------------

> Markera bild > deleteknapp
> alt. markera bild > meny Bilder > Flytta
> till papperskorgen
> alt. markera bild > kringla + backradering (vad
> heter den knappen?)

Ja jävlar, det fanns ju en deleteknapp, det hade jag ju inte sett. Precis nedanför F13 och help var den ju. Skitbra.Toppen. Papperskorgen funkar ju så där, jag brukar alltid missa papperskorgen och få en ny mapp...
Tack.

Många finurliga finesser i iPhoto som man missar eftersom man letar efter något krångligt. Gå in i Inställningar och gör så att en dubbelklick öppnar bilden i Photoshop (eller din favorit redigeringsprogram). Enkel redigering och beskäring kan göras i iPhoto, mer advancerade saker i tyngre program. Funkar mycket bra för mig.

Ok Dane, but can you export with a maximum file size? For example 70kB, so it fits Köpochsälj....or is it just trial and error?
Thanx in advance

För att ordna det bästa möjliga kvalitet inom 70kb skulle jag beskära (crop) först, sedan minimera storleken till ett antal pixlar som passar bra, sedan användar "Save for Web" funktionen i Photoshop (eller Photoshop Elements, eller Graphic Converter, eller Irfranview) för att få det bästa balansen mellan kvalitet och filstorlek. Undrar om inte .gif eller .png är bättre om man behöver håller sig inom 70kb ramar?

> För att ordna det bästa möjliga kvalitet inom 70kb skulle jag beskära (crop) först,
> sedan minimera storleken till ett antal pixlar som passar bra, sedan användar
> "Save for Web" funktionen i Photoshop (eller Photoshop Elements, eller Graphic
> Converter, eller Irfranview) för att få det bästa balansen mellan kvalitet och filstorlek.

Ja. Eller varför inte Adobe Image Ready.

Funktionen att spara till "målstorlek" fanns tidigare i Apples "Preview"-program
men den verkar ha tagits bort?

> Undrar om inte .gif eller .png är bättre om man behöver håller sig inom 70kb ramar?

Jo, .png skulle jag ha använt

> Ja. Eller varför inte Adobe Image Ready.

För att det ser ut att va inbakat i "Save for web"-funktionen i PS CS2 kanske. :)

iPhoto är en bildsorterings och bildvisningsprogram som har lite redigeringsmöjligheter inbyggd. iView Media Pro är säkert bättre på nästan alla sätt än iPhoto, men det kostar en hel del (iPhoto ingår i OS X) och kanske lirar inte fullt lika bra som iPhoto med .Mac, iDVD och andra iApps.

Tillbaka
Topp