(OT) Garmin 500 som laptimer bil

Forza!

Aktiv medlem
Har en Miata som jag tänkte köra lite Trackdays med nästa sommar.

Någon som har koll på om det funkar att använda min Garmin 500 med GPS enhet för att klocka varvtiderna.
Hur exakt blir det...?

Får man varvtider automatiskt, eller måste man trycka på knapp för varje varv? Om det är det senare blir det väl inte så dj-a exakt

Många kör med appar på telefonen för sånt iaf och det funkar ok. Vissa kompletterar med extern gps-mottagare med med högre frekvens på uppdateringarna, standard är en gång per sekund.

500 kommer nog inte fungera så bra när det går riktigt fort. Varvtiderna kommer nog at skillja en hel del tyvärr.

Kanske en fråga för forumsoffan på www.rejsa.nu ?

Hursomhelst, jag har läst om folk som med framgång använt smartphones. Nu kommer jag inte ihåg vad appen hette som var "bäst" men en del av de vassare har de flesta banor inlagda som stöd för GPS:en och det blir tydligen bra.

Får jag spekulera lite tror jag inte Edge-GPSen är optimerad för att funka som bäst i det fartregistret (jag har pratat med en utvecklare där lite om hur de löser det tekniska på löparklockorna) men det känns definitivt värt att testa och jag tror den klarar det. Min Forerunner 305:a funkade nämligen kanon i bilen när jag glömt stänga av den efter löprundor etc....

Jag har som många kört med ClasO-tidtagarklocka med minne kardborrad på panelen och sen ful-löder man in en sladd i "mellantidsknappen" och sätter en såndär snygg gul liten switch i ratten. Sen gäller det bara att komma ihåg att trycka. Kan vara svårt när det är hett om öronen dock...

Men en riktig laptimer är grymt, och inte så dyrt som det var för tio år sen då jag höll på.

Garmin 500 tar varvtider efter position så när du kommer tbx till starten blir det varv2 osv. Banor med broar ställer till det.. =/

Rekrej: Kommer inte funka när det går riktig fort?? Hur tänkte du där? Han skulle ha den i en Miata.. ;)

Tanka ned harry's laptimer på luren, kostar en bråkdel av vad en garmin 500 kostar.

Jag har använt den appen i ett par år nu och är riktigt nöjd.

Verkar som det är mobilen som gäller. Har ju redan en Garmin 500 var därför jag kom på tanken, tycker GPS mottagaren verkar "stabilare" på den än på mobilen.

Angående hastigheten borde det inte vara nåt problem, det är ju som sagt en Miata...

App, app, app, ingen tidtagning på "Trackdays" ;-)

Fast min gamla bil har inbyggt stoppur i instrumentpanelen. Men den har jag inte använt, har fullt sjå att hålla bilen på banan! Så en laptimer från Harry är nog den bästa lösningen.

Kan man läga in start och stopp, t ex för Nürburgring BTG?

Tillbaka
Topp