OT! gjutning av resin under tryck

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Halloj. Sonen pratar med mig om att vilja gjuta knappar till tangentbord i resin under tryck.
Googlade runt lite men är vilsen som en cyklist på Mantorp race day.

Ngn som har erfarenhet?

Är det 'injection molding' han pratar om? När det gäller metaller pratar man om pressgjutning. Det handlar mest om att få in götet i formen snabbt. Det är i alla fall så jag uppfattat det.

Hjälpte kanske inte men några ledtrådar kanske det gav.

/Martin

Inget avancerat men inte så billigt. Behövs en liten tryckkammare som klarar av 1-2 bar och ska han göra gjutformen för tangenterna så behövs en vacumkammare och pump. Fins säkert färdiga gjutformar att köpa.

Varför vill ni gjuta under tryck?
Ser ingen anledning till gjuta under tryck, hållbarhet är ändå overkill. Gör man något så gjuter man i vacuum för få bort luftbubblor som försvagar och förfular. Om det är polyester/epoxi resin vi talar om iaf.

Jag har arbetat mycket med härdplaster och tillverkning av glasfiber/kolfiber armerad polyester och epoxi och aldrig någonsin hört talas om gjuta under tryck och komprimera luftbubblor, man sätter gjutningen under vacuum och all luft sugs bort istället. Så gör man även på exclusiva dyra kolfiber artiklar där luftbubblor inte är acceptabla..
Hursom, lycka till med gjutningen och mitt tips är att värma epoxin så viskositeten minskar och luftbubblorna lättare stiger bort ifall man inte skaffar kostsam utrustning för avlägsna den.

Tryck används när man vill ha klara delar. Epoxyn utvecklar värme och skapar små mikro bubblor även om man har avgasat epoxyn innan. Under tryck så kompremerar man dom bubblorna och får klara delar.

Det stämmer. Jag har gjutit mycket tidigare så vet vad jag pratat om. Iofs vaccumbehandlade vi epoxyn innan gjutning ändå, men det var mest för att vi hade en vaccumhuv som vi använde nör vi gjorde silikongjutningar. Min uppfattning är att den kombinationen blir bäst. Men lite tjockare bitar MÅSTE man ha tryck vid härdning - annars blir det inte klart oaktat epoxysort, temperatur, vaccumsugning. Små tunna delar kan bli okej utan tryck, men då pratar vi skikt på max en millimeter

Jag har arbetat mycket med härdplaster och tillverkning av glasfiber/kolfiber armerad polyester och epoxi och aldrig någonsin hört talas om gjuta under tryck och komprimera luftbubblor, man sätter gjutningen under vacuum och all luft sugs bort istället. Så gör man även på exclusiva dyra kolfiber artiklar där luftbubblor inte är acceptabla..
Hursom, lycka till med gjutningen och mitt tips är att värma epoxin så viskositeten minskar och luftbubblorna lättare stiger bort ifall man inte skaffar kostsam utrustning för avlägsna den.
När det gäller dyra kolfiberdelar så används tryck ofta. Man använder både vacuum och tryck i en autoklav för att få så bra laminat som möjligt.

När det gäller dyra kolfiberdelar så används tryck ofta. Man använder både vacuum och tryck i en autoklav för att få så bra laminat som möjligt.
Eftersom undertryck och övertryck är varandras motsats går det icke ha bägge samtidigt.
Jag har endast varit med om undertrycksmetoden dvs vacuum och det gäller karosseridelar till exclusiva fordon och båtar.

Eftersom undertryck och övertryck är varandras motsats går det icke ha bägge samtidigt.
Jag har endast varit med om undertrycksmetoden dvs vacuum och det gäller karosseridelar till exclusiva fordon och båtar.
Man lägger en plastduk mellan precis som när man jobbar med vacuum.

Skillnaden är att man komprimerar kompositen mer om man jobbar med övertryck istället för vanligt lufttryck.

Du talar alltså om sätta i press mha duk i lufttryck? Det är ngt helt annat än att göra som någon beskrev tidigare att man sätter under tryck för att befintliga luftbubblor ska komprimeras och bli så små som möjligt för synas mindre.

Du talar alltså om sätta i press mha duk i lufttryck? Det är ngt helt annat än att göra som någon beskrev tidigare att man sätter under tryck för att befintliga luftbubblor ska komprimeras och bli så små som möjligt för synas mindre.

Precis. Vaccumbag är ju ett sätt att få press på lamitatet. Autoklav är att öka tempertur och tryck, kan kombineras med vaccumbag. Vaccumsugning av gjutmassa innan gjutning ett sätt att få ut blandbubblor ur massan - primärt viktigt med silokon. Tryck under gjutning är ett sätt att hålla tillbaka härdgasningsbubblor under härdningen - primärt för epoxi. Alla metoder inbegriper lufttryck på något sätt, men syftet är helt olika. Förvirra inte TS i onödan...

Nä, vi ska inte förvirra TS. Därav mitt tips om att värma epoxin så viskositeten sänks och luftbubblorna försvinner så gott det går istället för köpa kostsam utrustning för ett enkelt projekt med sin son.

Att göra kolfiber laminat och gjuta epoxy är olika saker. Under vacum så har du bara trycket, 1 atmosfär som pressar imot och det kan du öka i en tryckkammare eller autoclave. En tryckkokare kan användas om du monterar en ventil för en pump. Vad vill TS son göra? Klara tangenter eller mixa pigment i dom? Har han något att göra tangenter med nu? Form, epoxy eller liknande?

Tjena!

Alla klipp jag har sett dör dom gjuter för att få så genomskinligt som möjligt så har dom resinen i en vacuumtank först för att dra ut bubblorna. Sen häller dom försiktigt i gjutform.

Tjena!

Alla klipp jag har sett dör dom gjuter för att få så genomskinligt som möjligt så har dom resinen i en vacuumtank först för att dra ut bubblorna. Sen häller dom försiktigt i gjutform.
Det är bra. Blir ännu bättre om de får härda under tryck. Gör dock inga egna konstruktioner om man inte har mycket bra koll. Tryckluft är otrevligt om man gör fel....

Det går ju att gjuta med hjälp av silikonformar.
Gjorde så senast vi beställde prototyper på jobbet.

För hemma gamern finns ju Youtube.

Om man nu ska göra coolfiber eller glasfiber hemma, borde väl en sån här setup behövas?
gjuta_hemma.PNG

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp