[OT] Grafikkort

• Trådstartare Trådstartare MrT
  • Start datum Start datum
[OT] Grafikkort
Bästa korten idag är väl ett X800XT eller ett Geforce 6800!?

edit: eller 6600GT-kort som inte alls verkar vara dumt, ligger inte långt efter i tester då man jämför med 6800!

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Grafikkort
Svårt att säga vilket som är det bästa kortet, eftesrom det finns en uppsjö av kort.. finns bra mkt bättre kort än x800t och gf6800, men dom är inte så prisvärda.

[OT] Grafikkort
morango Skrev:
-------------------------------------------------------
> Svårt att säga vilket som är det bästa kortet,
> eftesrom det finns en uppsjö av kort.. finns bra
> mkt bättre kort än x800t och gf6800, men dom är
> inte så prisvärda.

Mycket bättre kort???

Jag antar att det är spel han pratar om, därför får han kort som används mest för spel!
Om hans pappa är ute efter grafikkort som använda för tunga grafikprogram så finns det ju givetvis andra
som är mer lämpade för det.

[OT] Grafikkort
Vad gäller grafikkort kan man konstatera att inget av dom som finns idag duger till dom spel och program som släpps imorgon ;-) (avdelningen konspirationsteorier)

[OT] Grafikkort
grejen är ju den att grafiken har gått före spelkänsla. idag bedöms ju spelen efter hur dom ser ut, om man sen spelat igenom dom med en gäspning har ingen betydelse. dagens spel har ju oftast 0 i spelvärde.

/Jimmy, som fortfarande spelar och anser att PanzerGeneral 2 är _det_ bästa spelet :-D

[OT] Grafikkort
Stewe Skrev:
> Vad gäller grafikkort kan man konstatera att inget
> av dom som finns idag duger till dom spel och
> program som släpps imorgon ;-) (avdelningen
> konspirationsteorier)
>

Tur att Halflife 2 redan är släppt då, för sedan lär man inte behöva något nytt spel på några år. =)

Nu räcker iofs inte min dator till för HL2 ändå, men det är en annan femma.

[OT] Grafikkort
Ville Skrev:
> Tycker inte HF2 är sådär supermärkvärdigt. fast
> klart vettigare än doom3, vilken jävla flopp det
> var.

Hehe, alla blir vi saliga av olika anledningar... ;-) Håller själv på och bygger ny dator precis, för att äntligen kunna spela Doom3 och Half Life 2. Och ja, det blir ett GeForce 6800 kort i den burken. :-9

Min första PC köpte jag 1993 för att kunna spela Doom 1, det var tider det! Dagens grafik är ljusår snyggare, men Doom 1 var helt fantastiskt det med när det kom. Smaken är som baken dock...

/Leo

[OT] Grafikkort
Ville Skrev:
> Tycker inte HF2 är sådär supermärkvärdigt. fast
> klart vettigare än doom3, vilken jävla flopp det
> var.
>

Jag kan bara hålla med, sitter och tragglar med Doom nu, maken till tråkigt och enformigt spel finns nog inte ( helt otroligt av spelmakare OCH press att hypa detta skräpspel...)

[OT] Grafikkort
Hehe, håller också på och bygger en ny dator, inte enbart men närapå, för att kunna spela HL2.
Då jag tycker HL är/var den bästa FPS'en (First Person Shooter).

I den så kommer ett X800XT få jobba hårt! :)

[OT] Grafikkort
Kan detta vara något att ha, kostar 19.000kr vilket kanske är lite dyrt?
Man kanske kan snickra ihop det billigare själv.

Item          Pcs Desc
Moderkort	      1	Moderkort i925X Dual DDR2 
Processor	      1	Intel Pentium® 4 520 1Mb S775
Minne	      2	512Mb PC4200 DDR2 240-pin
Hårddisk	      2	Hitachi DeskStar 120Gb S-ATA
CD-spelare     1	CD-Rom, IDE 52X Svart
DVD-brännare   1	DVD±RW 16X/48X DL IDE Svart
Grafikkort     1	ATI Radeon X800 XT 256Mb PCI-E
Ljudkort	      1	SB Audigy 2 ZS Platinum Pro
Chassi / låda  1	UltraQuiet 400W ATX12V 2.0
Chassi / låda  1	Miditower ATX PA670
Tillbehör	      1	Extra chassifläkt 80x80mm 3pin
Pekdon	      1	Mus Standard Optisk Svart
Tangentbord    1	Logitech Tangentbord PS/2 Sv
Högtalare	      1	Logitech 5.1 Högt Z-5500 Svart

[OT] Grafikkort
måste hålla med stewe om doom3
först var det "häftigt" men efter att ha spelat 1½ timme så vara nej, avinstallera o kasta spelet, värdelösare spel går inte att räkna på en hand, tom tetris är en större upplevelse.

bara svart överallt, visst är det läckert, men inte genomtänkt, för mörkt för att bli kul i längden, doom 1 o doom 2 är bättre.

----------------------

sedan ang grafikkort.

ett ati x800 kort är ingenting jämfört med 6800 korten, visst fx serien vs 9800 serien är 9800 serien överlägsen, men 6800 serien är överlägsen x800 serien, så det är 6800 serien som skall köpas idag för spelupplevelse då de ligger i samma prisklass.

SEdan så har ati problem med spel såsom need for speed underground (både 1an och 2an) o många andra spel som jag inte har i huvudet nu, dock så löste det sig med att köra in omegas drivrutiner som inte är atis egna.

Dock ett krav att köpa ett pci-E kort om du ska köpa ett värstingkort idag då agp porten är för slö för toppkorten när man inte utvecklat agp till sin teoretiska maxgräns.

PerM:
min personliga åsikt och efter prestandatester jag sett så är det att bränna pengar i onödan.
att köpa intel idag är som att köpa en clio o köra på racerbana.

det går inte att jämföra en amd 64 med en intel, amd'n är så överlägsen, speciellt med xp64.

så köp dig en amd 64 istället, det är billigare med en amd64 cpu + moderkort som är bättre än det moderkortet och cpu'n du nämt kostar en bråkdel.

Jag skulle säga att om du köper ett nf3 moderkort med 939 sockel och en cpu på det, då är du nöjd, sedan så skulle jag absolut säga att 512mb är gränsfall på för lite, 1024 skulle vara mer lämpat då du söker en extrem dator.

satsa på ett rejält chassi, typ en antec sonata, lanboy, eller ett lianli med ett antec nätagg eller liknande.

extra fläktar är överrepresenterade, och sedan är 120mm fläktar att föredra då de är tystare och transporterar mer luft.

en 120 gb disk är väldigt lite även det enligt min mening gärna 200, men det beror givetvis på vad du använder datorn till, dagens spel tar ~4-6 gb på hårddisken om de ska vara nå upplevelsespel när man pratar grafik tyvärr så då går det åt ganska många gb, sedan all film o liknande man lagrar på datorn som kommer från mer eller mindre olämpliga ställen att nämna här.

120 gb är tyvärr inte mycket längre.

att köpa lösa delar lönar sig defenetivt om man vet vad man skall ha samt söker lite på buggy o liknande o hittar ett ställe som i genomsnitt har billigast priser.

[OT] Grafikkort
låter som mycket pengar, varifrån köper du? Hårddiskarna är btw skräp, har haft ett otal hitachi/ibm (som är samma sak när det gäller hårddiskar) som har gått sönder pga överhettning. Köp hellre maxtor eller seagate, som ofta inte kostar mer.

[OT] Grafikkort
Hårda ord om IBM/Hitachi.
Själv så köper jag enbart IBM/Hitachi eftersom det är dom diskar som funkat bäst för mig.

Om diskarna har dött av överhettning bör du nog se efter hur det står till med din chassi ventilation.

[OT] Grafikkort
jag skulle nog satsa på en 1gigs modul med ist för 2x512 så spar du plats tills du känner att 1024 är förlite.
cd behöver du inte, du kommer inte att använda den ändå (jag gör inte iaf), lägg dom pengarna på en vettig mus ist. sedan som tidigare sagt mer HD och AMD 64, sen är jag avis :-D

[OT] Grafikkort
jimmy:
med 1st 1gb sticka så kan du inte nyttja dualchannel som är ganska uppskattat och ökar prestandan.

sedan är 1gb stickorna betydligt dyrare än 512orna som även finns med bättre timings om man söker det.

PerM:
detta med hårddiskar från ibm/hitachi låter lite extremt enligt min mening.
har ibm diskar som tickar fortfarande fast de är från 98-99 och det är sällan en disk används mer än 5 år.

så har du bara de monterade på ett schysst sätt (dvs med mellanrum emellan på åtminstone någon millimeter o tammar ur burken några gånger per år så är det inga som helst problem oavsett va ddu har för hårddisktillvärkare.

seagate barracuda diskarna är riktigt långsamma, däremot är de utmärkta som lagringsdiskar som är väldigt tysta.

maxtor /western digital diskarna är däremot snabbare, maxtor skulle jag föredra, trotts att de är en aning långsammare i skrivtiden än western digital (det var någon tiondel på 700mb) men som är betydligt mycket tystare än western digital disken.

så ska du bygga eget så kör på något liknande det här:

moderkort:
Microstar K8N Neo2-Platinum 54G nForce3 250 (ljudkort, firewire, usb rubbet intergrerat och helt okej faktiskt)

cpu:
amd 64 3200+

cpu kylning:
zalman 7000B-CU (väldigt tyst, orginalkylaren, om den ens följer med cpu'n är riktigt kass, låter mycket och är ineffektiv)

minne:
2*512 mb
är inte så inne på ddr2, men corsair, ocz, twinmos, A-data, Kingston hyperX är bra minnen som är högprestanda, dock skulle jag sätta kingston hyperX på reservlistan då de är hyggligt dyra i förhållande till prestanda, corsair eller ocz skulle jag försöka få tag på.

hårddisk:
Maxtor DiamondMax 160GB 8MB SATA (skiljer 40 spänn mellan 120 och 160 gb varianten)
gärna fler 160 gb diskar än en stor om du ska lagra, för krashar disken blir du av med allt istället för en del av materialet.

grafikkort:
geforce 6800

optisk enhet:
NEC ND-3500 Dual Layer (dvd-brännare med stöd för dual layer, kanon nöjd med min nec, dock föregångaren som är samma fast med annan mjukvara)

chassi:
antec sonata (ända burken jag har erfarenhet i rimlig prisklass, smaken är som baken, men jag är kanon nöjd och finishen god, tittar inte så mycket på det så det får se ut som det gör)

nätdel:
antec är bland det bästa som går att få tag på idag, nätagget som medföljer chassit är stabilt på 380watt och nej, det behövs inget annat nätagg trotts att det kan stå "minst 400watt" på grafikkortet. detta pga att de har räknat med att även de sämsta 400watts aggen skall klara av grafikkortet, och som q-tec mäter så är deras 400 watt knappt 300 igentligen då de mäter i peak o antec mäter vad deras kan ge konstant, dvs ganska stor skillnad på mätsätt.

övriga tillbehör:
de högtalare, tangentbord, mus etc du vill ha (kan rekommendera logitech mx serien, trådlösa är bra men långt ifrån vad jag skulle välja då du ska spela spel. ska du spela högprestanda spel så är trådbunden mus ett krav, har själv testat många olika trådlösa möss och alla har varit värdelösa på spel. Mx trådlösa, microsofts senaste trådbunda, logitechs och microsofts äldre också, alla är värdelösa på spel så länge de är trådlösa).

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Grafikkort
Tänk på att ju snabbare processor du har i burken desto snabbare jobbar grafikkortet. Om du har en dator som är något eller några år på nacken är det bortkastade pengar att köpa ett grafikkort för över 3000 kr.
Visst blir det snabbare men du kommer inte att kunna utnyttja det fullt ut. Köp istället det bästa prestandamässigt i prisklassen 1500-2000 kr. och byt oftare istället.

[OT] Grafikkort
niemi:
det där är sanning med modifikation.

det är fsb'n som avgör hastigheten på systemet o inte cpu hastigheten. däremot så jobbar en cpu mot fsb'n ofta 14-17*fsb dvs en fsb på 200 o så har vi en multiply på 13 då arbetar den i 2600mhz, dvs 2,6ghz.

detta system presterar bättre än en cpu med 17 i multiply och en fsb på 166 så arbetar cpu'n i 2822 mhz, dvs 2,82ghz.

detta beror på att fsb'n eller busshastigheten är högre. då allt arbetar fortare, pci, agp, pci-e, minnesbussar allt arbetar fortare ju högre fsb du har.

däremot är det farligt att överstrida 66/33 på agp/pci, vad pci-E har för frekvens vet jag inte.

vad jag vill komma till är att man skall inte stirra sig blid på cpu hastigheten.

[OT] Grafikkort
Tim: idag har inget grafikkort nån nytta av att köras på PCI-e då AGP 8 räcker till dagens kort.
Läs gärna tex detta test: http://www.octools.com/index.cgi?caller=articles/nvidia/6800gt/pcie.html
Där dom jämför ett 6800 pci-e med agp 6800 agp kort. Till dagens gfx räcker pci-e 4 till, dom kräver inte mer bandbredd än så. Därmed inte sagt att det är fel att köpa pci-e idag, snarare tvärtom om man nu ska köpa både moderkort samt grafikkort. Läs gärna tex. detta test hos THG: http://www.tomshardware.se/graphic/20041122/pcie-analyse-05.html

Sen att x800xt inte skulle vara nått mot ett 6800... finns väl i princip bara ett spel som 6800 är snabbare än x800xt och det är i DOOM 3 i nästan alla andra spel så är det tvärtom, det skiljer inte mkt så man kan gott köpa det som man känner för eller det som är billigast av dom.

Test av Half-Life 2: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2278&p=3
Eller varför inte NHs test av x800xt och 6800: http://www.nordichardware.se/Recensioner/?skrivelse=223&page=1

Är ju inte ute efter att starta nått flamewar för eller mot ATI eller Nvidia, bara få lite balans på disskusionen.

[OT] Grafikkort
Så här blir min nya dator, färdig i helgen, 10kkr budgetburk som funkar till det mesta:

MSI K8N Neo2-54G Platinum edition Moderkort
Leadtek WinFast A400TDH GeForce 6800 128MB
AMD 64 3000+ 90mn rev D0
2x512MB Kingston minnen, dualchannel
200GB Seagate Barracuda 7200.7 200GB S-ATA
NEC 3500 DVD brännare
Troligtvis en ColorCase låda, kanske

CI-6A21 som ska vara tyst
, 350W.

Fast det finns ju massor av andra fräcka lådor, som denna:
467_1.jpg

...men inte blir datorn snabbare för det... ;-)

Antec nätdelarna rekommenderas inte till AMD, då det har varit problem med stabilitet, läs mer på:
<http://www.sbs.o.se/sok.asp?Huvudgrupp=Chassi%20och%20n%E4tdel&Undergrupp=Antec>
<http://www.tweaktown.com/document.php?dType=review&dId=711&dPage=24>

/Leo

[OT] Grafikkort
<http://www.tomshardware.com/cpu/20040601/socket_939-19.html>
Här ett test, om det var det du tänkte på vet jag inte, men de testar ATI9800 på flera olika processorer, både AMD och Intel.

/Leo

[OT] Grafikkort
Lite mer OT, men om någon har köpt en Antec Sonata låda så kan FireWire kablarna vara korskopplade, läs detta och fixa:

<http://www.antec.com/us/support_faqs.php?FAQno=15>

/Leo

[OT] Grafikkort
Antec sonata är en mysig låda. Tyst och smidig. Lite ont om plats för hårddiskar är enda nackdelen. FW har jag inte använt, men jag får kolla upp det nästa gång jag stänger av den (till sommaren alltså). Tack för länken =)

[OT] Grafikkort
Besök forumen på www.64bits.se och www.sweclockers.se
Ställ samma fråga och du får typ 1000 olika svar eller egentligen 2... :)

Men det råder inget snack om att dom grafikkort som har nämnts är bra.
Och att skillnaden är INTE stor mellan dom 2 korten prestandamässigt.
Det finns + och - på båda korten.

Så i mina ögon är det hugget som stucket.

Frågan är väl bara om du ska PCI-E eller AGP?
Jag väljer PCI-E, då den tekniken är på fram marsch.
Och kommer att stanna!

Tillbaka
Topp