jimmy:
med 1st 1gb sticka så kan du inte nyttja dualchannel som är ganska uppskattat och ökar prestandan.
sedan är 1gb stickorna betydligt dyrare än 512orna som även finns med bättre timings om man söker det.
PerM:
detta med hårddiskar från ibm/hitachi låter lite extremt enligt min mening.
har ibm diskar som tickar fortfarande fast de är från 98-99 och det är sällan en disk används mer än 5 år.
så har du bara de monterade på ett schysst sätt (dvs med mellanrum emellan på åtminstone någon millimeter o tammar ur burken några gånger per år så är det inga som helst problem oavsett va ddu har för hårddisktillvärkare.
seagate barracuda diskarna är riktigt långsamma, däremot är de utmärkta som lagringsdiskar som är väldigt tysta.
maxtor /western digital diskarna är däremot snabbare, maxtor skulle jag föredra, trotts att de är en aning långsammare i skrivtiden än western digital (det var någon tiondel på 700mb) men som är betydligt mycket tystare än western digital disken.
så ska du bygga eget så kör på något liknande det här:
moderkort:
Microstar K8N Neo2-Platinum 54G nForce3 250 (ljudkort, firewire, usb rubbet intergrerat och helt okej faktiskt)
cpu:
amd 64 3200+
cpu kylning:
zalman 7000B-CU (väldigt tyst, orginalkylaren, om den ens följer med cpu'n är riktigt kass, låter mycket och är ineffektiv)
minne:
2*512 mb
är inte så inne på ddr2, men corsair, ocz, twinmos, A-data, Kingston hyperX är bra minnen som är högprestanda, dock skulle jag sätta kingston hyperX på reservlistan då de är hyggligt dyra i förhållande till prestanda, corsair eller ocz skulle jag försöka få tag på.
hårddisk:
Maxtor DiamondMax 160GB 8MB SATA (skiljer 40 spänn mellan 120 och 160 gb varianten)
gärna fler 160 gb diskar än en stor om du ska lagra, för krashar disken blir du av med allt istället för en del av materialet.
grafikkort:
geforce 6800
optisk enhet:
NEC ND-3500 Dual Layer (dvd-brännare med stöd för dual layer, kanon nöjd med min nec, dock föregångaren som är samma fast med annan mjukvara)
chassi:
antec sonata (ända burken jag har erfarenhet i rimlig prisklass, smaken är som baken, men jag är kanon nöjd och finishen god, tittar inte så mycket på det så det får se ut som det gör)
nätdel:
antec är bland det bästa som går att få tag på idag, nätagget som medföljer chassit är stabilt på 380watt och nej, det behövs inget annat nätagg trotts att det kan stå "minst 400watt" på grafikkortet. detta pga att de har räknat med att även de sämsta 400watts aggen skall klara av grafikkortet, och som q-tec mäter så är deras 400 watt knappt 300 igentligen då de mäter i peak o antec mäter vad deras kan ge konstant, dvs ganska stor skillnad på mätsätt.
övriga tillbehör:
de högtalare, tangentbord, mus etc du vill ha (kan rekommendera logitech mx serien, trådlösa är bra men långt ifrån vad jag skulle välja då du ska spela spel. ska du spela högprestanda spel så är trådbunden mus ett krav, har själv testat många olika trådlösa möss och alla har varit värdelösa på spel. Mx trådlösa, microsofts senaste trådbunda, logitechs och microsofts äldre också, alla är värdelösa på spel så länge de är trådlösa).