[OT] Gräsklippare, köpa ny

Dan C

Aktiv medlem
Nån som köpt en ny gräsklippare, motordriven och självgående och så stor klippbredd som möjligt (53 cm?), som ni blivit nöjda med?
Partner, Stiga, Klippo eller vad ska man ha? Max ca. 4000:-

Klippo gör robusta prylar. Deras multiklippmodeller är enkla att byta knivar på när man har försökt att klippa stenar med den. Tanka med "miljöbensin" som man köper i fyralitersdunkar på macken. Luktar inte riktigt lika jävligt som blyfri 95, men är lite dyrare.

jonzén (fd burner) skrev:
-------------------------------------------------------
> missa priset först. så jag tänkte rekommendera
> stiga park... vi har en några år gammal med 16hk
> v-twinmotor, den går fin fint. om man inte har
> klippaggregatet på så kan man få upp den på
> bakhjulen... men det bästa är att den har
> hydrostat.. fast våran trädgård hemma är nog lite
> större än genomsnittsträdgården..........(typ
> 1,5-2 hektar)

Grymt att ha en gräsklippare med V-twinmotor.
Låter som en Harley då eller? :)

Mvh

A.J

Om du orkar gå nån extra vända i trädgården så gå på Lågflygas tips. Trevligare för dig när du knatar runt bakom den och trevligare för dina grannar när de slipper ljudet.
Dessutom är bensinklippare miljövidriga så det räcker och blir över.

Kan bara säga en sak KLIPPO. Men gräsklipparen som vi hade på landet innan denna
var en stiga som aldrig visste hur välskött såg ut. Inte bytat olja på den på ca 10år, den var lite svår startad men gick dock igång. Nu köptes det en klippo förra året (sidokastare för att vi inte är där så mycket och gräset växer som fan) och den går som fan lätt, klipper bra och mer och mer....
så råd? KLIPPO

Tjo

Motorgräsklippare är verkligen villakvarterens största störmoment. För en normalstor villaträdgård går det alldeles utmärkt med en tyst eldriven eller ännu hellre en:
0ee8054500eec6401e.jpg

Tyst, miljövänlig och billig. Något mer (inte mycket) ansträngning krävs men se det som extra träning. Tidsmässigt inte någon större skillnad mot en motorgräsklippare och jämför med en som har uppsamlare så går det fortare.

Annars är ju Flymo en väldigt trevlig sak, flyger ovanför så man slipper putta omkring den, sen gör det även att den är galet bra på att sopa plattor :P

Tänk på att du bör skaffa en bensindriven då, el är helt enkelt för svag.

Dan C: hur stor tomt har du? är det mycket backar och dylikt? Kommer du även vilja köra över mindre snår-partier med den?
Har 3000m^2, 20 höjdmeter, i 4 terasser, har föregångaren till Partner 4053CM, tar det mesta. Bra driv, mullfunktionen har faktiskt fått bra fart i mossmattan

Senast redigerad av en moderator:
snillebl.gif

Har sett en lite seriösare version i en tidning på jobbet, jobbar i en järnaffär.
Återkommer med den imårrn!

Jag skulle vilja lägga ett ord för Klippo om du nu vill ha en motordriven gräsklippare.

Mina föräldrar har en Klippo som de köpte 1984. Den enda service den fått är rengöring av luftfilter och ändå känns den fortfarande mycket fräsch. Har själv också en Klippo som jag haft i 10 år. Häromåret spräckte jag kåpan när jag körde över en stor sten men jag lagade den lite enkelt med lite plåt och bultar och den funkar kanon sedan dess.

Klippo tycker jag håller en hög kvalité, med lagrade gjutna hjul, gjuten kåpa osv. Byggda för att hålla länge.

Notera dock att jag inte har erfarenhet av deras självgående modeller.

Lycka till!

/Peter

Klart du ska ha eldrivet om du har liten tomt och klipper ofta. Klart du ska ha Klippo.

Men räkna med några extra vändor och svordommar när du varit på semester i 4 veckor och gräset vuxit sig vildmarks-högt.

208.jpg

Mycket robustare än alla andra elgräsklippare. Vem skrev ovan att elgräsklippare är robustare föresten? Ren lögn.

Klippo skrev:
> Klart du ska ha eldrivet om du har liten tomt och
> klipper ofta. Klart du ska ha Klippo.
>
> Men räkna med några extra vändor och svordommar
> när du varit på semester i 4 veckor och gräset
> vuxit sig vildmarks-högt.
>
> http://www.klippo.pl/img/produkty/208.jpg
>
> Mycket robustare än alla andra elgräsklippare. Vem
> skrev ovan att elgräsklippare är robustare
> föresten? Ren lögn.

Hallå där! Personangrepp skall sparas till sidan två! Nu har du definitionsmässigt skapat ett sidan-två-läge, så jag kan ge igen: Din morbror!

För övrigt sett menade jag tekniskt, alltså motorn. Har varit med om några sällsynt svårservade bensinklipparvrak, som bara slukat pengar och grisat ner. En elklippare går och går tills man råkar köra över sladden.

> En elklippare går och går tills man råkar köra över sladden.

På vilket sätt skulle de små elmotorerna vara robustare?
Självklart finns det rackliga bensinklippare också, men du generaliserar rätt friskt just nu.

Vi behöver en bild på en Honda GCV OHC-motor...

GCV160.jpg

Kör din elgräsklippare i högt blött gräs tills elmotorn brinner. Ett ganska vanligt sätt att ta död på en elgräsklippare.

Jag har inget emot elklippare. De funkar på små tomter om de används rätt och inte överbelastas.

Ahaa, det är visst de här tiderna nu. Mamma går i gräsklipparköpartankar och är inne på en stiga multiclip rental. Max 6000:- säger hon här nu.
Eftersom vi har en stor, vildvuxen och backig trädgård så är det motor som gäller, även om jag helst skulle vilja ha något mer miljövänligt. Vi är inte direkt "en-gång-veckan-klippare" i alla fall. Vår Klippo behöver bytas ut på grund av vibrationer, avgaser och buller.

Jag kan i alla fall bara tänka på att de pengarna skulle räcka till en pipedream stålram.

danky_xv skrev:
> he he... roligt att höra vad stadsbor tycker om
> gräsklippare. ;)

Självklart, det är ju bara i staden som man lyckats besegra naturen. På vischan så pågår det ju bara fördröjningsstrid. ;-)

iMats har ju en poäng, en sån där handklippare är allt bra. Cylinder klipper urfint och handjagandet ger fina benmuskler. Skippa de tråkiga distanspassen, dominera granskapet med flexande ben.... köp en handgräsklippare.

> Dan C: hur stor tomt har du? är det mycket backar
> och dylikt? Kommer du även vilja köra över mindre
> snår-partier med den?
> Har 3000m^2, 20 höjdmeter, i 4 terasser, har
> föregångaren till Partner 4053CM, tar det mesta.
> Bra driv, mullfunktionen har faktiskt fått bra
> fart i mossmattan

Tacka alla för tipsen!, men jag gick på rejsers linje och köpte en Partner P5053 CM.
Det var lite exptrapris på den just nu. har ca 1600-1700 m2 att klippa, så jag ville ha en så stor klippbredd som möjligt för rimliga pengar.

Hmmm, vid närmare eftertanke är det nog inte mer än 1300-1400 m2 :) Men, jag vill inte ha en såndär töntig åkgräsklippare ändå :)

Åh, en Klippo hade vi på 70-talet när man var ung och skulle tjäna extra pengar som parkarbetare på sommaren. Nostalgi-snyft! Vad skönt det rasslade när man körde över småsten, förresten!

Vi har kvar farmors Klippo från 79. Går som en klocka så när som självgången, den har gett upp. Morfars Stiga däremot varade bara några år och gav plats åt en hopplöst tung Husqvarna Royal.

Johan, småstenen var väl bra på att slipa knivarna va? ;-)

Skal man ha en multiclip/mulcher klippare är det Klippo med Honda motor som gäller, oslagbart på alla fronter .
Javisst kan man köpa parner stiga eller annan varuhus skit om man enbart tänker *ja den är ju billigare än annat* det är ju logan och siba cyklar med om ni förstår vad jag menar .
En Klippo klippare köper man enbart en eller i värsta fall två gånger i livet (beroende på ålder på köpare )och den håller samma standard dom åren man har den . (ja man måste ju serva den med som allt annat då som rör sig )

Skal man ha en uppsamlar klippare är det min mening att Viking sina modeller är nått av det bästa på den fronten ( Stihl`s trädgårds program) Dom har båda med bensinare och el klippare,
samt det fins mulcher satser som tillbehör (Plugg och kniv) ja man byter kniv beroende på om man skal samla upp eller köra mulcher...
Vär ocj märka att med el klippare kan man inte köra hur lång sladd som helst 25-30m med en 3 kvadrats kabel (bygg kabel)

Har man från 1000kvm villa tomt och en fin gräsmatta (ingen åker) kan ju med Automower vara ett bra alternativ iaf jämför mot åkklippare eller traktor modeller .
Du får en fin fin matta och blir av med evt moss problem som en bonus ...

Så tänk till när ni köper eller lägger ut pengar på brummande saker, dom flesta här gör ju det med cyklar reservdelar service ställen tid på evt reklamationer garanti jobb med mera.
brigg and strattons enklare modeller skal undvikas ( dom med förgasare och tank på sidan av motoren) ett evigt byte av membran/förgasare gör inte en billig klippare billigare ..

Sen all akrylatbränsle är inte lika bra så det är sagt med

//svein

Ja vi har ju blivit med hus och det med mycket tomt, runt 5.000 kvm som ska klippas uppdelat i huvudsak i fyra områden:

En stor gräsplätt utan djävelskap, några bärbuskar i ena kanten och ett par träd.

En fruktträdgård med rabatt, buskar, fruktträd och annat elände man inte kommer vare sig raklång eller sittande under.

Gräsmattan intill huset, som villaträdgårdar är mest.

Två grästäckta bilvägar och en större gräsplan utanför ett hus.

För att täcka in allt detta hade vi tillgång till en liten vanlig motorklippare utan drivning, det tog mig runt fem timmar att klippa. För de flesta är det självklart att sådana ytor kräver en åkgräsklippare, vilket förra ägarna hade och tog med sig.

Efter att ha läst på insåg jag att Stiga går bort om man vill meka så lite som möjligt (vissa verkar dock ha haft tur) och att frontmonterat aggregat och hydrostat istället för manuell låda är det som gäller. Då snackar vi åkklippare för 40.000,- som man behöver sitta ungefär 100 timmar på under en säsong.

Jag sitter hellre på cykelsadeln och svettas under den tiden, så jag har läst in mig massor på robotklippare och valet föll till sist på två stycken Husqvarna Automower 230 ACX. Egentligen ska det räcka med en Automower 260 för storleken på vår yta men det är många hinder från ena hörnet till den andra så rekommendationen från både säljaren och Husqvarna var två av den lite mindre varianten. Det blev några tusenlappar dyrare än åkklipparen men i gengäld slipper man spendera tid på att styra, även om det finns de som tycker det är skoj.

Igår kröp jag runt på alla fyra i nio timmar och installerade begränsningskabel till en av klipparna och fick till sist tillfredsställelsen av att se den knata runt själv.

Återstår att trimma in hur den hittar mellan sina ytor med guideslinga och programmering, sen ska installation nummer två göras. Kan inte direkt påstå att jag längtar efter det, men att sedan kunna gå och titta på medan robotarna sköter jobbet ska bli härligt!

Det finns några andra fabrikat; iMow/Robomow är en variant som inte fått så bra vitsord. Wiper är en annan där ägarna verkar nöjda men den svenska importen är liten, hur är det med service och sådant om några år?

För den som vill läsa mer finns några bra trådar här:

Generell robotklippartråd, mest om Automower
Renodlad automowertråd
2010-års alternativt till Automowertråd

Lite mer om gårdagens krypande finns i bloggen: http://grumt.blogspot.com/2010/05/automower-12.html

jag vill se film när robotarna klipper. gärna uppifrån och helst snabbspolat. :)

någonstans i ena hörnet på filmen kan tobbe sitta och dricka öl i en brassestol och titta på.

En lie som man kan slå gräset med 1-2 gånger per år funkar ju annars. Miljövänligt och klart roligare än gräsklippare. Ingen gödsel och ingett rensande. Dock kan det kanske vara ett problem att få tag i bra liar nuförtiden.

Tillbaka
Topp