Ja vi har ju blivit med hus och det med mycket tomt, runt 5.000 kvm som ska klippas uppdelat i huvudsak i fyra områden:
En stor gräsplätt utan djävelskap, några bärbuskar i ena kanten och ett par träd.
En fruktträdgård med rabatt, buskar, fruktträd och annat elände man inte kommer vare sig raklång eller sittande under.
Gräsmattan intill huset, som villaträdgårdar är mest.
Två grästäckta bilvägar och en större gräsplan utanför ett hus.
För att täcka in allt detta hade vi tillgång till en liten vanlig motorklippare utan drivning, det tog mig runt fem timmar att klippa. För de flesta är det självklart att sådana ytor kräver en åkgräsklippare, vilket förra ägarna hade och tog med sig.
Efter att ha läst på insåg jag att Stiga går bort om man vill meka så lite som möjligt (vissa verkar dock ha haft tur) och att frontmonterat aggregat och hydrostat istället för manuell låda är det som gäller. Då snackar vi åkklippare för 40.000,- som man behöver sitta ungefär 100 timmar på under en säsong.
Jag sitter hellre på cykelsadeln och svettas under den tiden, så jag har läst in mig massor på robotklippare och valet föll till sist på två stycken Husqvarna Automower 230 ACX. Egentligen ska det räcka med en Automower 260 för storleken på vår yta men det är många hinder från ena hörnet till den andra så rekommendationen från både säljaren och Husqvarna var två av den lite mindre varianten. Det blev några tusenlappar dyrare än åkklipparen men i gengäld slipper man spendera tid på att styra, även om det finns de som tycker det är skoj.
Igår kröp jag runt på alla fyra i nio timmar och installerade begränsningskabel till en av klipparna och fick till sist tillfredsställelsen av att se den knata runt själv.
Återstår att trimma in hur den hittar mellan sina ytor med guideslinga och programmering, sen ska installation nummer två göras. Kan inte direkt påstå att jag längtar efter det, men att sedan kunna gå och titta på medan robotarna sköter jobbet ska bli härligt!
Det finns några andra fabrikat; iMow/Robomow är en variant som inte fått så bra vitsord. Wiper är en annan där ägarna verkar nöjda men den svenska importen är liten, hur är det med service och sådant om några år?
För den som vill läsa mer finns några bra trådar här:
Generell robotklippartråd, mest om Automower
Renodlad automowertråd
2010-års alternativt till Automowertråd
Lite mer om gårdagens krypande finns i bloggen:
http://grumt.blogspot.com/2010/05/automower-12.html