HejaSverige!
Aktiv medlem
[OT] Gräsklippare, köpa ny
skottsäker väst?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
En kompis hittade ett mindre städ i 'gräsmattan' när den klipptes med en vanlig motorgräsklippare. Ny kniv behövdes akut.Har inte dom flesta robotar numera också nån slags magnet som plockar upp allt möjligt metallisk skrot?
Att förbereda sig på att man ska misslyckas är så jävla dumt, bättre att lägga den tiden på att försöka att inte misslyckas.eller kanske löser ett problem hos folk som kanske kommer få ett problem....bladet måste ju lossna, man måste lyckas trampa på det och/eller gräsklipparen måste dra magneten tillräckligt nära bladet innan man trampar på det....så visst kan den lösa ett problem...eller så är det lösningen på ett icke-problem. Det är svårt att veta. Men hängslen, livrem, flytväst, sydväst, hjälm och vad man nu kan behöva mer för att säkra sig från eventuella katastrofer. Skor med spiktramskydd är inte dumt ifall man råkat tappa spik i gräsmattan också!!!
genom att...? Jag förstår inte vad du tycker man ska göra eller inte göra.Att förbereda sig på att man ska misslyckas är så jävla dumt, bättre att lägga den tiden på att försöka att inte misslyckas.
Och man får inte en spik igenom foten om den ligger på gräsmattan
Nu har vi nån Gardena. Kommer inte ihåg vilken.Vilken modell har ni?
Jag har för mig att den vi provade hade rätt kass markfrigång oavsett hur man ställde klipphöjden

Husqvarna robotSååå…
Vilken är den bästa batterigräsklipparen nu? För, säg 600 kvm gräs.
Väldigt intressant! Bra att den klarar så stora mattor. Går den att ställa högt? Gråsmattan är som sagt väldigt gropig. Fint också att kunna dela batterier mellan verktyg. Har en gammal Bosch skruvdragare men i övrigt har jag inte investerat i några batteriverktyg så valet är ännu inte gjort.har kört batteriklippare sedan nittiotalet. i många år med blybatterier tänkta för golfbilar. först nu sedan en fem-sex år finns kompetenta alternativ med li-ion.
eftersom jag är inne i makitasystemet blev det förstås en sådan. har man redan deras batterier kostar maskinen strax norr om 2000 sekiner.
det finns större, men 43 cm är den största som är lättbyggd, under 20 kg. då kan man utan ansträngning både skjuta och dra maskinen med en hand, och slipper åbäkig självgång som hindrar snabba vändningar fram-åter. har 1000 kvm tomt, det är gjort på 20 minuter med denna maskin.
använder inte uppsamling utan mulchar gräset. så självklart.
jag betonar; om du skall klippa snabbt lätt och smidigt undvik till varje pris självgång och maskiner som väger över 20 kg.
att använda en 45 kg klippo är helvetet på jorden. verkligen.
.
.
Visa bilaga 626938
den går att ställa mycket högt, smidig centralinställning med spak. den mulchar bra, trots att så inte anges officiellt. typisk mukcherform på bladet dock.Väldigt intressant! Bra att den klarar så stora mattor. Går den att ställa högt? Gråsmattan är som sagt väldigt gropig. Fint också att kunna dela batterier mellan verktyg. Har en gammal Bosch skruvdragare men i övrigt har jag inte investerat i några batteriverktyg så valet är ännu inte gjort.
Hade aldrig klarat mig utan självgående gräsklippare pga nästan allt är i lutning men får kanske se det som träning :) tror inte vår kina-klippare väger mycket mer än 20 kg :)
Jag har också lutande partier (många) att köra fyrtakt har aldrig varit möjligt, både för tungt och för dålig smörjning, plus att man själv inte kan stå och gå i slänten. Med Batteri-Stihl kör vi med "tömmar". Vi står uppe och matar ned samt drar upp den. Funkar tom bättre än förväntat. Har provat allt annat tidigare, flymo, trimmer med tvåtakt och el, f*tb*llsskor.....Väldigt intressant! Bra att den klarar så stora mattor. Går den att ställa högt? Gråsmattan är som sagt väldigt gropig. Fint också att kunna dela batterier mellan verktyg. Har en gammal Bosch skruvdragare men i övrigt har jag inte investerat i några batteriverktyg så valet är ännu inte gjort.
Hade aldrig klarat mig utan självgående gräsklippare pga nästan allt är i lutning men får kanske se det som träning :) tror inte vår kina-klippare väger mycket mer än 20 kg :)
Att man kan tycka så olika. En svenskbyggd Klippo (innan 2010) med drivning på framhjulen är otroligt lättkörd och smidig.att använda en 45 kg klippo är helvetet på jorden. verkligen.
Jag kör med sladd, har 1700 kvm tomt men en del är äng. Tomten är backig och det är grus mm mellan olika områden. Så en batteriklippare lär inte funka och inte en robot heller (dessutom lite för kostsamt).Funderar på sladd-driven men känns bökigt med sladden? På de små kan man i och för sig fixa något stolpe där man hänger sladden från så bör det gå fint.
Robot vore guld men backar, gropar och en Stig mellan två mattor gör att jag tror det blir dyrt med en som klarar terrängen. Även om man räknar timpeng finns det inte riktigt budget för mer än 5 tkr
den går jättebra i långsam takt rakt fram.Att man kan tycka så olika. En svenskbyggd Klippo (innan 2010) med drivning på framhjulen är otroligt lättkörd och smidig.
Eller hur! Har en gammal drivande Klippo på 53cm klippbredd och en modern Bosch med batteri. Klippon ser jag fram emot att använda oavsett gräslängd. Bosch är ok när gräset är kort och man inte har bråttom / sätter sonen på klippa. Har två ackar men får ofta ladda om minst ett. Är det högt gräs / fuktigt töms batteriet snorfort.Att man kan tycka så olika. En svenskbyggd Klippo (innan 2010) med drivning på framhjulen är otroligt lättkörd och smidig.
Vad har du för maskin?:) mest hittat biltema än så länge.Jag kör med sladd, har 1700 kvm tomt men en del är äng. Tomten är backig och det är grus mm mellan olika områden. Så en batteriklippare lär inte funka och inte en robot heller (dessutom lite för kostsamt).
Det går absolut att klippa med sladd, men man måste vara koncentrerad hela tiden.
Jag är på jakt efter en ny klippare; någon som har tips på en sladdklippare utan uppsamlare och som klipper ganska brett?
Låter toppen! Här är det konstant 3 grader (uppskattat) lutning på hela mattan. Så tung uppförsbacke men inte slänt. Kanske därför kina-klipparen blir så ledsen. Dålig funktion på förgasare och smörjning i lutning?Att man kan tycka så olika. En svenskbyggd Klippo (innan 2010) med drivning på framhjulen är otroligt lättkörd och smidig.
Ingen robot tyvärr. Den behöver vara människodriven. Har hund som förmodligen kommer balla ur fullständigt och kanske skada sig också.Husqvarna robot
Bra pris, men är det inte drygt med 2x18V?har kört batteriklippare sedan nittiotalet. i många år med blybatterier tänkta för golfbilar. först nu sedan en fem-sex år finns kompetenta alternativ med li-ion.
eftersom jag är inne i makitasystemet blev det förstås en sådan. har man redan deras batterier kostar maskinen strax norr om 2000 sekiner.
det finns större, men 43 cm är den största som är lättbyggd, under 20 kg. då kan man utan ansträngning både skjuta och dra maskinen med en hand, och slipper åbäkig självgång som hindrar snabba vändningar fram-åter. har 1000 kvm tomt, det är gjort på 20 minuter med denna maskin.
använder inte uppsamling utan mulchar gräset. så självklart.
jag betonar; om du skall klippa snabbt lätt och smidigt undvik till varje pris självgång och maskiner som väger över 20 kg.
att använda en 45 kg klippo är helvetet på jorden. verkligen.
.
.
vad skulle vara drygt med 2x18v? smidigt och flexibelt är iaf min bild av konceptet.Bra pris, men är det inte drygt med 2x18V?
Känns som båda batterierna behöver vara i toppskick för att den ska prestera bra?
Förstår såklart poängen med att köra skruvdragaren på samma batteri, men vill man bara ha en gräsklippare känns 36V smidigare. Så resonerade jag iallafall
Eller hur! Har en gammal drivande Klippo på 53cm klippbredd och en modern Bosch med batteri. Klippon ser jag fram emot att använda oavsett gräslängd. Bosch är ok när gräset är kort och man inte har bråttom / sätter sonen på klippa. Har två ackar men får ofta ladda om minst ett. Är det högt gräs / fuktigt töms batteriet snorfort.
Klippon däremot tuggar sig igenom det mesta..
Vi har använt en Husqvarna 540 i fyra år nu och den duger iaf utmärkt till vår lilla plätt på 50 m² eller vad det nu kan vara.Lite tråd-arkeologi men har precis stått och kämpat med en bråkig, stinkande gräsklippare med kina-motor som dör med jämna mellanrum. Det var inte jag som köpte den ;) så - handjagare? Någon som provat? Tänker att om man köper kvalitet bör det funka? Här finns två plättar på 10-20 kvm samt en större på 100-300 kvm (beroende på hur mycket man låter vara äng och var man drar gränsen till ”trädgård”. Alla tester jag hittar är av typen ”betald marknadsföring förklädd till test”
åkgräsklippare?20 st 18650-celler som i 2x18v makita 5,0ah räcker långt. är det hälften eller en fjärdedel i boschen?
i nådens år 2023 behöver man inte släpa runt på en klippo.
När jag köpte var "kampanjen" två 2Ah pack på köpet. Varje år tänker jag att jag ska köpa ett till batteri men sen kommer jag ut till landet efter att inte varit där på ett tag och gräset är alldeles för högt för Boschen så Klippon åker fram istället. Bara att den har 53 cm klippbredd gör stor skillnad för hur snabbt det går. De större hjulen tar sig också bättre fram på tomtens gropar. Jag ville verkligen gilla batteriklippare, och har man en villatomt och klipper regelbundet finns det många fördelarr men för lite "tuffare" jobb är gammel Klippon grym.20 st 18650-celler som i 2x18v makita 5,0ah räcker långt. är det hälften eller en fjärdedel i boschen?
i nådens år 2023 behöver man inte släpa runt på en klippo.
ja det lär bli för klent. 2x18v makita äldre 3,0ah duger som jämförelse inte till vår gräsklippare. det är inte bara kapaciteten som skiljer, maskinerna generellt orkar på ett tydligt bättre sätt med de kraftiga batterierna, och varvtalet går upp.När jag köpte var "kampanjen" två 2Ah pack på köpet. Varje år tänker jag att jag ska köpa ett till batteri men sen kommer jag ut till landet efter att inte varit där på ett tag och gräset är alldeles för högt för Boschen så Klippon åker fram istället. Bara att den har 53 cm klippbredd gör stor skillnad för hur snabbt det går. De större hjulen tar sig också bättre fram på tomtens gropar. Jag ville verkligen gilla batteriklippare, och har man en villatomt och klipper regelbundet finns det många fördelarr men för lite "tuffare" jobb är gammel Klippon grym.
Vi har förvånansvärt lika filosofi här. ?ja det lär bli för klent. 2x18v makita äldre 3,0ah duger som jämförelse inte till vår gräsklippare. det är inte bara kapaciteten som skiljer, maskinerna generellt orkar på ett tydligt bättre sätt med de kraftiga batterierna, och varvtalet går upp.
även vi har att klippa högt gräs när man kommer till lantstället. makitan klipper det utan prut, men en andra batteriomgång blir då aktuell.
det finns förresten större klippbredd, men de är tyngre, och har genom lång erfarenhet av gräsklippning funnit att en verklig och närmast nödvändig framgångsfaktor för gräsklippning är låg vikt. det finns även bensinklippare under 20 kg, och det är som natt och dag jämfört med en klippo.
här en bild från igår kväll på vad man också kan göra med makitabatterier. sedan dagen innan redan pollentäckta utemöbler rengörs med borste och minilövblås på ett par minuter.
.
Visa bilaga 627155
Vad ska man ha för batteritrimmer?
Kan klipparen ta dig själv till områdena så fixar den enklaste gardenan det med att ställa att den varannan dag ska börja i början och varannan i slutet av zonen men den klipper ju slumpmässigt så det beror på zonerna om det fungerar bra. Dom nyare GPS styrda borde ju fixa det.Finns det någon smart robotgräsklippare som man kan ge två olika områden på schema?
Varannan dag kör vi framsidan och varannan baksidan t ex?
Har min Gardena inställd på att starta:Kan klipparen ta dig själv till områdena så fixar den enklaste gardenan det med att ställa att den varannan dag ska börja i början och varannan i slutet av zonen men den klipper ju slumpmässigt så det beror på zonerna om det fungerar bra. Dom nyare GPS styrda borde ju fixa det.
Ja, man kan byta batteri.Kan man byta batterierna i de där? Det blir många laddcykler på en säsong med 5 laddningar per dag.
Man får hoppas att de har specat laddnivåerna med goda marginaler.
Jag har en Gardena som är inne på 5:e säsongen nu.Ja, man kan byta batteri.
Sedan har jag en klippare som skall klara 1500 kvm gräsmatta och jag har nog bara drygt hälften. Precis som rekommenderat för att slippa byta batteri så fort det tappar i kapacitet. 5 laddningar gånger max 100 dagar blir ändå inte såå mycket. Den skulle kunna gå ganska många år innan batteribyte.