OT: Hålla andan

vito

Aktiv medlem
Är det en storhet för god lungvolym eller många röda i blodet att kunna hålla andan lääänge?

Hur länge klarar ni hålla andan?

Statisk APNEA herrar: Tom Sietas(Tyskland), 9 minuter och 08 sekunder

Statisk APNEA damer: Natalia Molchanova(Ryssland), 8 minuter

wikipedia is the shit..

(2min 10sek liggande i sängen utan hyperventilering är väl genomsnittlig normal hålla andan tid)

Nu ska jag gå och hålla andan lite till....

Senast redigerad av en moderator:
Vi tävlade att hålla andan i mellanstadiet, enklast var när man hade bad på schemat, för att inte kunna fuska låg man med ansiktet neråt i vattnet och så försökte man slappna av och flyta på vattnet.

Av någon outgrundlig anledning fick vi sluta med det för det såg ut som man låg och flöt livlös i bassängen... Kan förklara en hel del hjärnskador man har? ;)

Tror vi närmade oss 2 minuter innan det blev föbjudet. =)

Mellanstadielekar är fortfarande kul,förutom Följa John..
Under vattnet kanske är avslappnat lättare.
Har tappat upp ett bad så jag ska in och testa lite nu, om jag inte glömmer av det och börjar leka ubåt med pillesnoppen.

Hahah högklassig humor B) Jäklar vad jag flabbar...

För övrigt märkte jag att det här med att hålla andan inte hörde till min starka sida.

de där nissarna som har rekorden i att hålla andan, kan tydligen styra sin kropp så pass att funktionen i organ som inte ä så syrekänsliga (som klarar sig utan syre lite längre) minskar, alltså att blodet strömmar till de viktiga organen mer än till de andra mindre känliga delarna. sas i alla fall så i nå program på discovery, sen om det ä sant vet ja inte.

men det handlar väll om en kombination av att få in mycket syre, hur mycket syre kroppen kan utvinna ut varje liter luft och vana i att klara sig på lite. sen vet ja att en del av dem sväljer luft med :D

BFS skrev:
-------------------------------------------------------
> Jensen: det är lite som på krogen. Vissa kan
> styra blodet till de för stunden viktigaste
> organen.

Levern?

Att utan uppsikt tävla i hur länge man kan hålla andan är dumt, konsekvenserna kan om man är tillräckligt bra vara förödande och om man inte är särskilt bra, varför tävla?

Carl skrev:
> Tänk vad praktiskt om man kunde andas med
> ballen...

Förutom att använda den till snorkel så håller jag inte med dig.

...skulle vara vid konstgjord andning då.

kommer ihåg när ja såg som har rekordet i djupdykning utan syrgas, sitta i en trycktank o lösa massa uppgifter, när läkarna som satt em honom fick sitta me syrgas för att inte svimma :D rätt bra upptagning av syre då :D

Testa att hålla andan flera gånger i rad. Första gången kanske man grejar lite över en minut, andra gången säkert närmare 2 minuter, tredje gången kanske man lyckas passera 2 minuter. Mellan varje andhållning är det bra att först hämta in andan och sedan köra följande rutin:

1. Tömma lungorna på all luft (ansträngt).
2. Andas in till max lungvolym under 6 sekunder.
3. Hålla andan i sex sekunder.
4. Blås ut all luft under sex sekunder.

Kör denna rutin i ca 3-4 minuter och du har syresatt dig fint :-)

Gör nu inte detta i badet utan på torra land i soffan, sängen eller liknande.

4:36 är mitt rekord

nisseson skrev:
> Att utan uppsikt tävla i hur länge man kan
> hålla andan är dumt, konsekvenserna kan om man
> är tillräckligt bra vara förödande och om man
> inte är särskilt bra, varför tävla?

Håller man bara andan har jag svårt att tro man lyckas med något förödade, även om man vore ninja. :)

Jag håller med om att man skall närma sig detta med viss försiktighet, men på "torra land" e det väl ganska safe.

Den som vill botanisera mer i ämnet kan starta här:

http://www.fridykning.se/arkiv/apneaartikel.pdf
http://www.fridykning.se/

/Calle
(som inte kommer ihåg hur länge han har hållt andan som längst, men jag har utan någon längre träning för det simmat 75m under vatten, utan hjälpmedel ("bröstsim"))

strax under 4:a minuter i vila på torra land (i sängen) utan någon speciell andningsteknik, i vatten har jag inte mätt. har varit nere runt 10-15m när jag snorklat :) djupare känns onödigt

På torra land och inte i badet är nog bäst om man gör det ensam, ..4 min känns helt omöjligt länge :O
Tydligen ska man kunna hålla en stund längre än andningsreflexerna säger.
Nu är man jävligt sugen på att cykla under vatten ..fridykcykla

När jag hade varit ett halvår i alperna och kom hem till låglänta sverige klarade jag 3min 40sek genom att helt sonika dra ett djupt andetag (ingen hyperventilering/metodisk syresättning innan eller så) och utan att kämpa emot särskillt länge. Snacka om bloddoping!!
Nu är man gammal och grå och får nog kämpa för att passera 2.5 min...

vito skrev bl.a:
> Tydligen ska man kunna hålla en stund längre än
> andningsreflexerna säger.

15-20 sekunder ungefär.

Upplevde det en gång för länge sedan, simmade omkring på 7-8 meters djup och insåg i senaste laget att det trots allt var en bit upp till ytan. Var rätt väl medveten om att jag skulle klara 15 sekunder till så det var liksom bara att bita ihop och simma uppåt.

Vi har tydligen nån fisk gen kvar som gör att pulsen o syreförbrukningen går ner om ansiktet är i vatten.
Simmar förövrigt 75m under vatten utan fenor i 25m bassäng. (25m med panikkänsla..)

s skrev:
> Man skall inte hålla andan när man väntar på
> leverans efter att ha beställt på Evalds Rea...

nej, då ska man gnälla som fan här på happy.

Det är tyvärr felaktigt att de som håller andan länge "förbrukar" mindre syre. Det enda de kan är att bromsa impulsen att andas. Det har gjorts försök på sjukhus, de mätte syremättnad och sånt, och fridykarnanissarna förbrukade lika mycket syre som vem som helst i prinicip. De är dock grymt duktiga på att stå emot "andas" impulsen. De är också duktiga på att slappna av, på land och i vatten, de är inte spända.

Jag fridyker lite på skoj själv, typ en gång vartannat år, klarar 4 minuter, men då tränar jag inte på det. 33.2 meter har jag gjort själv på en minut, lite korkat men det blev så.

Det finns en grupp kvinnor som är pärldykare. De råkar aldrig ut för SWB, de har gjort undersökningar på dem, och det är helt enkelt så att de stannar inte nere speciellt länge, 45s-60s. När jag dyker själv, då ligger jag på de tiderna med, även om man inte ska dyka själv.

En sak ni kan testa om ni vill dyka "långt" eller länge, men ha backup om ni ska pressa er under vatten, jag avråder starkt från att göra det alls, det är att gå ner på 5 meter, eller om det är i bassäng, ner på botten, blås ur all luft ur lungorna, vänta tills du verkligen verkligen vill andas, det var väl en 15-20 sekunder, då ska man tydligen trigga en reflex i vårt system, så att vi använder syret på ett bättre sätt. Man kommer upp så lätt att det är ganska lätt gjort. Nu menar jag med fenor.

En sak till, när du dyker och kommer neråt en 20 meter, så blir det svårt att tryckutjämna, en dykare fyller ju på luft, men fridykarn har inte mycket luft kvar, den blir komprimerad. Så det behöver man lära sig om man ska neråt 30 meter. Det finns andra tekniker, jag "grymtar från magen" eller hur jag ska säga.

Sen, ner mot 60 meter, om ni kommer dit, då får ni blodplasma i lungorna, lungorna är då så komprimerade att om de komprimeras mer, då skadas de permanent. Man ska få det i halsen med vad jag läst. Våra gamla "vattenreflexer" som finns kvar.

Den här anden har jag hållit i en kvart, det är ca 15 minuter.

bitande-and2.JPG

Fattar inte: Rätta mig om jag har fel men.. Säg att man har 10L lungvolym vid ytan, är inte den volymen 0 vid 100 m djup? Hur klarar man att dyka så djupt, borde inte lungorna pressas ihop till noll då?

Kommer ihåg när jag spelade undervattens-rugby för en massa år sedan. Normalt är man inte nere så länge i tid men det är fantastiskt hur man kan träna upp att "hålla andan" och det dessutom under stark fysisk aktivitet. Precis som någon sa är det nog till stor del förmågan att bortse från andningsreflexen man tränar upp och utöver det hittar man snart något slags lugn som gör att man vågar vara nere ganska länge - kan bli otäckt länge om man är målvakt, klarat ett anfall skall och motståndarna återigen kontrar...

För övrigt är UV-rugby ingen jättelik publiksport, sedär, en likhet med XC kanske... :)

CR1Falun skrev:
> Fattar inte: Rätta mig om jag har fel men.. Säg
> att man har 10L lungvolym vid ytan, är inte den
> volymen 0 vid 100 m djup? Hur klarar man att dyka
> så djupt, borde inte lungorna pressas ihop till
> noll då?

Du har fel, inte noll, ungefär 0.9 liter.

(edit: asch, har annat i skallen)

Balans skrev:
> För övrigt är UV-rugby ingen jättelik
> publiksport, sedär, en likhet med XC kanske...
> :)

Om man använde en riktiv uv skulle det nog locka folk, djurrättsaktivisterna skulle dock rasa!

CR1Falun läs vad jag skrev, vid runt 60 m fylls dina lungor med blodplasma, vätska, de komprimerar inte mer då. Tror volymen på lungan då är 1/4 del av "ytvolymen".

Balans
Kul att det finns en föredetta uvrugbyspelare med, vilket lag lirade du för? Jag spelade med SURK i elitserien. :)

Publiksport, nope, det var det inte. :)

CR1Falun skrev:
> Vi har tydligen nån fisk gen kvar som gör att
> pulsen o syreförbrukningen går ner om ansiktet
> är i vatten.

Är det därför man svettas i ansiktet när man är andfådd?

Ska nog lägga in 10 sek intervaller i träningen där man håller andan..
Förövrigt tror jag mycket på att hålla andan i det vardagliga livet

"håll andan och implodera själen"

Tack för upplysande och roliga inlägg... boys and girls :)

Tillbaka
Topp