OT - Hälsa och friskvård, skolidrott

Anders Hansen:

"– Man kan tycka att det är paradoxalt att det bästa sättet att träna hjärnan är att använda kroppen. Men under bara de senaste åren har det kommit riktigt tunga vetenskapliga studier som visar att kognitiva träningsprogram inte har några effekter på hjärnans förmåga generellt, säger han.

I stället har det framkommit hur viktigt det är för huvudet att vi rör på oss."

https://www.dn.se/arkiv/insidan/ror-pa-dig-sa-tranar-du-hjarnan/

Här ute i ingenstans där vi bor nu kör man försök med "pulspass" varje morgon - eller om det är 4 dagar av 5 - då undersökningar visar på förbättrade studieresultat. Uppskattas av barnen och är mer en form av fyspass med burpees och pulshöjande aktiviteter än boll-lek.

Fotbollen var bra för dem som redan var inskolade på det, utanför skolan. För oss andra oatletiska typer som bara sett det på tv, var det mest förnedring och träning i att känna sig oduglig, otillräcklig och omanlig.

Hoppa bock inför hela klassen, en fasa för de som inte kunde lära sig men ändå måste fortsätta att göra dessa dödsdömda alltmer desperata anlopp med resten av klassen fnissande bakom ryggen, och gympaläraren, gammal reservare, som med möda försökte dölja sitt förakt för den degenererade ungdomen. Näe, inte direkt nåt man längtar tillbaka till.

Men visst behöver ungarna röra på sig. Föräldrarna har dock ett större ansvar än skolan. Det kan inte vara skolans uppgift att aktivera barn som inte blir aktiverade hemifrån.

Snuten sa:
Anders Hansen:

"– Man kan tycka att det är paradoxalt att det bästa sättet att träna hjärnan är att använda kroppen. Men under bara de senaste åren har det kommit riktigt tunga vetenskapliga studier som visar att kognitiva träningsprogram inte har några effekter på hjärnans förmåga generellt, säger han.

I stället har det framkommit hur viktigt det är för huvudet att vi rör på oss."

https://www.dn.se/arkiv/insidan/ror-pa-dig-sa-tranar-du-hjarnan/

Jag kan rekommendera hans bok Hjärnstark som beskriver detta mer djupgående, samt en massa annat.

Ett år i gymnasiet grundlade och cementerade verkligen mitt förakt för fotboll. Vi hade en "lärare" tillika bollsparkartränare i någon mähädivision där den sk idrotten till ett hundra procent bestod i bollspark. Trots att jag då var fysiskt vältränad (cykel) så hade jag ju inget intresse av och förbannat dåligt bollsinne så vad får man för så kallat betyg efter det året? Tvåa!
Med trots det tycker jag att skolidrott är bra och nödvändigt men det krävs utbildade och bra lärare som ser att alla är vi olika både i intresse och fysik vilket det verkligen inte var i detta fallet. Idrott i skolan ska inte vara prestation utan att röra på sig efter egen förmåga och att ha roligt. Sedan tycker jag inte att man ska ha betyg i skolidrott heller.

Dave Mosson du är och förblir för all tid i mina ögon en trångsynt korkad idiot!

Ugh sa:
Skolidrotten ska inte ha ett prestationsfokus, skolidrotten ska ha fokus på lärande.

Ta som exempel, simkunnigheten som är en del av läroplanen för skolidrott, där mäts resultatet av lärandet i hur många meter barnet kan simma (prestationen) men fokus ska ligga på att faktiskt lära barnet att simma de där meterna (lärandet). Svårt att genomföra utan ombyte.

Jag argumenterar inte mot skolidrotten i sig, påpekar bara att det finns alternativ till skolidrott om man vill öka mängden fysisk aktivitet i skolan.

Ugh sa:
Jag har hängt lite på det här forumet en tid och fascinerats över vilken samlad kunskap användarna här sitter inne med. Samtidigt har jag undvikit att ge mig in i diskussioner eftersom dessa allt som oftast verkar spåra ur men nu kan jag inte hålla mig borta längre.

Det är ett allvarligt problem att flera stycken här vittnar om en skolidrottsmiljö i sin egen skolgång som efter avslutad skolgång gör att ni delar Sorans uppfattning om att idrott i skolan borde förbjudas. Själv har jag under min uppväxt aldrig sett någon släpas in i duschen med kläderna på eller blivit piskad med ihoprullade handdukar så jag tror vi kan ha olika erfarenheter utan att jag för den skull håller med om att jag var en del av mobbningsproblematiken. Jag har däremot i och utanför skolan sett mobbning och alltid aktivt, ibland med våld i min ungdom, emot den. Jag anser att mobbning förekommer i mer eller mindre stor utsträckning i alla sammanhang där grupper av barn gör saker tillsammans. Enda sättet att, genom förbud, få bukt med problemet borde således vara att förbjuda barns umgänge med andra barn. En alternativ väg, som jag tror mer på, är att vi vuxna förstår att barn behöver vägledning i vad som är ett socialt acceptabelt beteende och att det också behövs en vuxennärvaro med absolut nolltolerans mot kränkande beteende under tiden våra barn lär sig detta. En moralisk kompass eller ett samvete är inget man föds med. Det handlar uteslutande om uppfostran.

För några år sedan blev jag tillfrågad att vara med och få bukt med problem i skolidrotten i en skola som jag genom samverkan skola/idrottsrörelsen hade god kontakt med. Det huvudsakliga problemet visade sig vara idrottslärare som hade låtit eleverna ta över idrottslektionerna. Man spelade fotboll för det var det eleverna ville. Problemet var att det var ett fåtal elever, de som tog mest plats, som ville spela fotboll och när man lät dessa få som de ville så tog de all plats. Vi började med att ta bort fotbollen som i mitt tycke är den sämsta skolidrotten. Skolidrott ska uppmuntra till delaktighet vilket inte fotboll gör i skolmiljön. Tilläggas bör kanske att jag i till vardags arbetar med fotboll och absolut inte tycker fotboll är dåligt för de som väljer att spela fotboll. Vi begränsade också andra lagidrotter/bollsporter till ett minimum. Genom att lägga fokus på lärande i stället för att ha 40 minuters tävlande så fick vi med oss de inaktiva barnen och efter tre månader kunde jag lämna över till idrottslärare som hade en ökad praktisk kunskap i hur man skapar miljöer för lärande.

För de inaktiva barnen så anser jag att skolidrotten är livsviktig. Den är också avsevärt billigare än all idrott som sker utanför skolan.

Slutligen måste jag säga att skolidrotten är ingen tävling, inte heller matematiken eller ett matteprov är en tävling, varje elevs kunskap ska ställas mot uppsatta kunskapsmål i en läroplan - inte jämföras mot andra elever i klassen.

Jag menar inte att skolidrott eller matte är tävling, jag menar att de är lika mycket, eller för den delen lika lite tävling. Att det sen i idrottsutövande infinner sig ett visst tävlingsmoment är ofrånkomligt. Hur ska man annars kunna sätta betyg i idrott om man inte mäter prestation? (Prestation mot läroplan, inte mot varandra)

Sen bör barn o unga motionera mer, det är en annan sak. Mina barn har ett pulspass per vecka, helt skilt från "idrott och hälsa"-lektionen. Det tycker jag är bra, även om just mina barn sportar mycket på fritiden. Jättebra, men är det skolans ansvar? Den frågan lämnar jag öppen.

Lärare som inte kan ta befälet över sina lektioner är ett eget bekymmer. Och rädslan för lagidrotter ska jag kanske inte debattera på ett cykelforum, men jag ser det som vilket grupparbete som helst.

Man kan ju fråga sig om mätbara prestationer öht är relevant i läroplanen när det för samhällets skull är att folk rör på sig öht i vardagen som är relevant.

Med vissa väl valda undantag som simkunnighet.

grondahl sa:
Ugh sa:
Skolidrotten ska inte ha ett prestationsfokus, skolidrotten ska ha fokus på lärande.

Ta som exempel, simkunnigheten som är en del av läroplanen för skolidrott, där mäts resultatet av lärandet i hur många meter barnet kan simma (prestationen) men fokus ska ligga på att faktiskt lära barnet att simma de där meterna (lärandet). Svårt att genomföra utan ombyte.

Jag argumenterar inte mot skolidrotten i sig, påpekar bara att det finns alternativ till skolidrott om man vill öka mängden fysisk aktivitet i skolan.

Jag anser att skolidrotten som ämne har ett värde i sig och tycker ofta debatten handlar om att man ska ha rörelse i skolan för att förbättra studieresultaten. I själva verket tycker jag man ska ha en väl fungerande skolidrott som främjar motorisk utveckling, kordination, perceptionförmåga, rytmik, kostlära och inte minst orientering, simkunnighet mm som skolidrotten belastas med ansvar för i läroplanen. Jag förstår överhuvudtaget inte varför matematik, historia och andra teoretiska ämnen skulle vara viktigare.

Snuten sa:
SLI sa:
Skolidrott är ju inte bara för att motionera, man ska lära sig något och sen prestera och bli bedömd precis som i andra ämnen. Det är lika mycket tävling i det som i ett matteprov.

Den biten skall vi nog överlåta åt de privata initiativen, dvs klubbarna.

Vilken bit ska vi överlåta till det privata? Motionen eller Betygssättandet? Fattar inte vad du menar.

Ugh sa:
Jag anser att skolidrotten som ämne har ett värde i sig och tycker ofta debatten handlar om att man ska ha rörelse i skolan för att förbättra studieresultaten. I själva verket tycker jag man ska ha en väl fungerande skolidrott som främjar motorisk utveckling, kordination, perceptionförmåga, rytmik, kostlära och inte minst orientering, simkunnighet mm som skolidrotten belastas med ansvar för i läroplanen. Jag förstår överhuvudtaget inte varför matematik, historia och andra teoretiska ämnen skulle vara viktigare.

Jag har inte argumenterat mot skolidrotten som ämne. På det stora hela gillade jag idrotten trots att den var förknippad med omklädningsrumshån, pissbomber, hockeytacklingar oavsett bollidrott etc.
Du har ingen förståelse för varför teoretiska ämnen skulle kunna väga tyngre i skolan än skolidrott? OK.

Drosa sa:
Ett år i gymnasiet grundlade och cementerade verkligen mitt förakt för fotboll. Vi hade en "lärare" tillika bollsparkartränare i någon mähädivision där den sk idrotten till ett hundra procent bestod i bollspark. Trots att jag då var fysiskt vältränad (cykel) så hade jag ju inget intresse av och förbannat dåligt bollsinne så vad får man för så kallat betyg efter det året? Tvåa!
Med trots det tycker jag att skolidrott är bra och nödvändigt men det krävs utbildade och bra lärare som ser att alla är vi olika både i intresse och fysik vilket det verkligen inte var i detta fallet. Idrott i skolan ska inte vara prestation utan att röra på sig efter egen förmåga och att ha roligt. Sedan tycker jag inte att man ska ha betyg i skolidrott heller.

Dave Mosson du är och förblir för all tid i mina ögon en trångsynt korkad idiot!
Bra lärare är väl en förutsättning i alla ämnen!? Jag hade en lärare i historia och religion på gymnasiet som i mitt tycke hade väldigt konstiga prioriteringar. T.ex. ägnade vi åtminstone en halv termin åt "kvinnorna i franska revolutionen". Inte blev jag speciellt intresserad av historia av att läraren grottade ner sig i sitt specialintresse (antar jag) då jag inte hade något större intresse av detta oerhört nischade ämne.

Frågan om betyg eller inte är ju delvis frikopplad från ämnet som sådant. Personligen har jag inget emot betyg i idrott (och jag har aldrig haft något toppbetyg i ämnet). Däremot tycker jag att betyget i idrott precis som alla andra ämnen bör viktas när man ska använda dessa för att söka vidare utbildningar. Finns ju hur mycket data kring, t.ex. grundskolebetygen och slutbetyg på ett visst gymnasieprogram för att man borde kunna ta fram vikter som man kan använda för att utifrån grundskolebetyget avgöra hur väl en person kan förväntas klara gymnasieutbildningen på det programmet. För många program kan jag tänka mig att idrottsbetyget skulle få ganska låg vikt. Om det funnits ett gymnasieprogram för idrottslärare borde dock vikten för grundskolebetyget i idrott bli hög för det.

grondahl sa:
Ugh sa:

Jag har inte argumenterat mot skolidrotten som ämne. På det stora hela gillade jag idrotten trots att den var förknippad med omklädningsrumshån, pissbomber, hockeytacklingar oavsett bollidrott etc.
Du har ingen förståelse för varför teoretiska ämnen skulle kunna väga tyngre i skolan än skolidrott? OK.

Jag ser skolan och läroplanen som en helhet men tycker att idrottens betydelse ofta i debatten degraderas till att finnas där för att eleverna ska prestera bättre i andra ämnen vilket inte gäller något annat ämne i läroplanen.

Att se idrotten bara som en "katalysator" för andra ämnen håller jag med om är fel. Däremot tycker jag inte att det är fel att framhålla att idrotten kan ha den positiva bieffekten.

Sen är det ju alltid svårt att värdera ämnen mot varandra. För en blivande idrottslärare är troligen idrotten ett viktigare ämnen än, säg, kemi. För den blivande kemisten gäller sannolikt det omvända. Har man en grundskola för alla innebär det att det är stor sannolikhet att man kommer att ha vissa ämnen som man inte kommer att ha så mycket nytta av det man lär sig och man kommer att ha ämnen som man inte tycker är så roliga. Att lära sig och bita ihop och ändå försöka göra en skaplig insats tror jag, utgående från mig själv, att betyg i vissa fall kan hjälpa till med.

GoranS sa:
Bengt-re sa:
Nä. Inför temadag randocykling! Det stärker de små liven och ingen orkar mobba någon efter de första 5-10 milen!
Va!? Randocykling är väl den ultimata mobbningsgrenen. Man försöker kränka alla, inklusive sig själv, med att starta alldeles för hårt och cykla alldeles för långt. Resultatet är också talande:

Kom nu inte och säg att det där är en sund, glad och nöjd människa! Nej, ett sant mobbningsoffer är vad bilden visar.

(Och, nej, detta är på inget sätt ett försök förminska eller skämta bort det allvarliga problemet med mobbning. Bara lite tramsande kring randocyklister.)

Iofs. Fast ibland är det mer ett grupparbete. Försöka överleva tillsammans till slutstämplingen.

Oavsett vad ni har upplevt på era idrottslektioner så handlar det om hur miljön i oklädningsrummet är, dock kan lektionen i sig skapa en situation i oklädningsrummet som är mindre positiv för vissa elever. Omklädningsrummet är den plats på skolan som skapar minst trygghet, i de undersökningar som göteborgs stad har genomfört, om de är offentliga eller inte vet jag inte, orkar heller inte söka efter informationen (förstår att jag framstå som väldigt seriös i ämnet). Oklädningsrummet har/är för många en frizon för att kunna vara taskig mot sina klasskamrater, precis som korridorer och andra fria utrymmen. Raster och är också ett ställe där många elever känner sig otrygga.

Problemet ligger alltså i att skapa en struktur och trygg miljö där möjlighet finns för att kunna utföra någon form av hån och påhopp, fysiskt som verbalt. Visst går det att ta bort de platser och områden som inte är trygga och som anses vara riskzoner.....men det vore bättre om vi skapar en miljö där dessa riskzoner minimeras med hjälp av trygghet, omtanke och struktur!

Jag jobbar själv som lärare, blanda annat som idrottslärare!

geologen sa:
Felet med skolidrotten, som jag upplevde den (det är ju över 20 år sen jag senast hade idrott i skolan så det kan ha ändrats en del), är att det är ett totalt fokus på lagsporter, och nästan inget utrymme för att försöka hitta alternativ för de som verkligen inte funkar med lagsporter (såna som jag - jag avskyr lagsporter). Dessutom är de flesta (alla?) lagsporter också bollsporter, och är man bollrädd är det verkligen ingen bra situation. Jag försökte komma undan så ofta och så mycket jag kunde. Höjdpunkterna under skolidrotten var den gången per termin när vi hade orientering. Orientering passade mig perfekt. Bra lokalsinne, lätt för att läsa kartor och hitta i naturen. Jag var ingen strålande löpare, men jag var ändå bra nog. Men det var en gång per termin under mellanstadiet och högstadiet, typ. Resten av tiden var det skit.

Omklädningsrummen upplevde jag inte som ett problem, men det kan förstås vara olika från ställe till ställe, och person till person. Jag tycker att idrott alltid ska förläggas till absolut sista lektionen för dagen, så att det finns utrymme för att välja att duscha hemma för den som hellre vill det.

Att lägga all idrott till dagens sista lektion är ju dock inte genomförbart i praktiken.

Luthman Photography sa:
Att ta bort skolidrotten för att det är ett tillfälle att utsättas för mobbing är ju verkligen att börja i fel ände. Det är inte idrotten som är problemet, det är mobbingen.

Hear Hear!!

För mig känns det helt overkligt hur det kan vara för svårt för någon att förstå att om barn mobbar varandra i omklädningsrummet efter en idrottslektion så är detta ett mobbingproblem och inte ett idrottsproblem.

sparhawk sa:
geologen sa:
Felet med skolidrotten, som jag upplevde den (det är ju över 20 år sen jag senast hade idrott i skolan så det kan ha ändrats en del), är att det är ett totalt fokus på lagsporter, och nästan inget utrymme för att försöka hitta alternativ för de som verkligen inte funkar med lagsporter (såna som jag - jag avskyr lagsporter). Dessutom är de flesta (alla?) lagsporter också bollsporter, och är man bollrädd är det verkligen ingen bra situation. Jag försökte komma undan så ofta och så mycket jag kunde. Höjdpunkterna under skolidrotten var den gången per termin när vi hade orientering. Orientering passade mig perfekt. Bra lokalsinne, lätt för att läsa kartor och hitta i naturen. Jag var ingen strålande löpare, men jag var ändå bra nog. Men det var en gång per termin under mellanstadiet och högstadiet, typ. Resten av tiden var det skit.

Omklädningsrummen upplevde jag inte som ett problem, men det kan förstås vara olika från ställe till ställe, och person till person. Jag tycker att idrott alltid ska förläggas till absolut sista lektionen för dagen, så att det finns utrymme för att välja att duscha hemma för den som hellre vill det.

Att lägga all idrott till dagens sista lektion är ju dock inte genomförbart i praktiken.
Jodå. Kräver visserligen att en del elever börjar skoldagen 02.00 så att de kan ha sista lektionen 08.00, men att säga att det inte går tycker jag är att ta i. ;-)

Bengt-re sa:
GoranS sa:
Bengt-re sa:
Nä. Inför temadag randocykling! Det stärker de små liven och ingen orkar mobba någon efter de första 5-10 milen!
Va!? Randocykling är väl den ultimata mobbningsgrenen. Man försöker kränka alla, inklusive sig själv, med att starta alldeles för hårt och cykla alldeles för långt. Resultatet är också talande:

Kom nu inte och säg att det där är en sund, glad och nöjd människa! Nej, ett sant mobbningsoffer är vad bilden visar.

(Och, nej, detta är på inget sätt ett försök förminska eller skämta bort det allvarliga problemet med mobbning. Bara lite tramsande kring randocyklister.)

Iofs. Fast ibland är det mer ett grupparbete. Försöka överleva tillsammans till slutstämplingen.
I sak håller jag helt med. Just att det i praktiken oftast blir social gruppcykling är anledningen till att jag någon gång emellanåt kör sådana turer.

patten sa:
Oavsett vad ni har upplevt på era idrottslektioner så handlar det om hur miljön i oklädningsrummet är, dock kan lektionen i sig skapa en situation i oklädningsrummet som är mindre positiv för vissa elever. Omklädningsrummet är den plats på skolan som skapar minst trygghet, i de undersökningar som göteborgs stad har genomfört, om de är offentliga eller inte vet jag inte, orkar heller inte söka efter informationen (förstår att jag framstå som väldigt seriös i ämnet). Oklädningsrummet har/är för många en frizon för att kunna vara taskig mot sina klasskamrater, precis som korridorer och andra fria utrymmen. Raster och är också ett ställe där många elever känner sig otrygga.

Problemet ligger alltså i att skapa en struktur och trygg miljö där möjlighet finns för att kunna utföra någon form av hån och påhopp, fysiskt som verbalt. Visst går det att ta bort de platser och områden som inte är trygga och som anses vara riskzoner.....men det vore bättre om vi skapar en miljö där dessa riskzoner minimeras med hjälp av trygghet, omtanke och struktur!

Första meningen i andra stycket är väl skum? Som jag läser den står det att man ska skapa miljöer där man (bl.a.) kan utföra fysiska påhopp. Sen har jag lite svårt att hänga med i vad du lägger in i orden riskzon och struktur.

sparhawk sa:
geologen sa:

Varför inte? Så var det genom hela min skolgång.

geologen sa:
sparhawk sa:
geologen sa:

Var det verkligen så för samtliga klasser på skolan?

geologen sa:
sparhawk sa:
geologen sa:

Beror nog på antal elever i förhållande till idrottssalsutrymme om det funkar.

GoranS sa:
sparhawk sa:
geologen sa:

Jodå. Kräver visserligen att en del elever börjar skoldagen 02.00 så att de kan ha sista lektionen 08.00, men att säga att det inte går tycker jag är att ta i. ;-)

Ja det var ju innovativt så det förslår, med fortfarande "inte genomförbart i praktiken".

Jag tycker att det som Ugh har skrivit var bra, mina egna erfarenheter är blandade, jag gick ut högstadiet - 99 och efter det blev idrotten mycket roligare. Själv har jag aldrig varit någon överdängare i idrott, men bra kondition och uthållighet har jag haft, gillat orientering, skidåkning och cykling men inte bollsporter eller lagsport så jättemycket. Tyvärr blivit mobbad vid olika tillfällen i samband med idrotten, i omklädningsrummet och i samband med utövandet.

Har man aldrig varit mobbad så vet man inte vilket helvete det är att vara utsatt, det är jävligt lätt att säga att en sak ska vara si eller så när man inte varit där själv, jag har själv varit utsatt för mobbing i samband med idrott, dock var jag aldrig den som blev mest utsatt utan hävdade mig relativt bra. Det fanns de som hade det så jävla mycket värre, hur det var för dem är svårt att föreställa sig. Man bör komma ihåg att allt inte handlar om "rätt" kläder eller "rätt" grejer heller, ofta handlar mobbing om mer eller mindre opåverkbara saker som t ex utseende, vikt mm. Skolidrotten innebär även att man ska prestera, inte bara för betyget, utan även för dem som man blir indelad i lag tillsammans med, självklart så är det inte så roligt att på mer eller mindre varje idrottslektion höra att man är så jävla kass för att man saknar bollsinne, eller att man är så överviktig att man inte orkar springa som de andra i laget och gjort att laget förlorat, sen som lök på laxen kanske bli mobbad för andra saker. Inte så kul.

Tycker jag då att man ska ta bort skolidrotten? Nej det tycker jag inte, men fokus (som flera andra har skrivit) måste ligga på något annat än fotboll, hockey, innebandy eller andra lag och eller bollsporter. Skolidrotten måste även vara något som är lustfyllt, att få eleverna att känna rörelseglädje bör vara en målsättning. Jag tror även att man genom att ta bort (betygs)kraven på fysiska prestationer kan få skolidrotten att kännas mindre prestatinsinriktad och mindre ångestfylld. Vuxenvärlden måste även ta sitt ansvar, skolidrotten är inte blodigt allvar! Tyvärr tror jag att händelser där vuxna/föräldrar/tränare har svårt att uppföra sig i samband med barn och ungdomsidrott är något som smittar av sig till barnen/ungdomarna och som de tar med sig till idrotten i skolan "monkey see monkey do".

GoranS sa:
patten sa:

Första meningen i andra stycket är väl skum? Som jag läser den står det att man ska skapa miljöer där man (bl.a.) kan utföra fysiska påhopp. Sen har jag lite svårt att hänga med i vad du lägger in i orden riskzon och struktur.

Jag förstår om du tycker det är skumt! Skrev det i farten och det blev väldigt otydligt...eller meningarna blev helt knas när jag ändrade meningarna för att bli tydligare...

Angående struktur, det bör gå att styra upp verksamheterna så att inte eleverna inte blir utsatta. Ex på rasterna bör det finnas aktiviteter som är valfria och styrda, dit elever som känner en viss oro kan gå och få leka eller göra annat utan att känna oro över att bli utsatt. I korridorer bör det finnas vuxna som ser till att inte elever är på varandra. I omklädningsrum bör det vara vuxna som har översyn över de barn som byter om osv. Det är för mig att skapa en struktur för att minska utsatthet i de riskzoner (korridorer, vägen till matsalen, omklädningsrummen, rastytor etc) jag pratar.
Hoppas det blev något tydligare.

Angående bås och draperier i duscharna...jag vet inte om det är det bästa. Då får skolorna se till att ha vuxna inne i duscharna. Risken att någon blir indragen i ett bås och utsatt helt undanskymt är i sådant läge ännu större än i öppna duschar. Att skyla sig är inte alltid till det bättre!

Ordbajskorv sa:
Jag tycker att det som Ugh har skrivit var bra, mina egna erfarenheter är blandade, jag gick ut högstadiet - 99 och efter det blev idrotten mycket roligare. Själv har jag aldrig varit någon överdängare i idrott, men bra kondition och uthållighet har jag haft, gillat orientering, skidåkning och cykling men inte bollsporter eller lagsport så jättemycket. Tyvärr blivit mobbad vid olika tillfällen i samband med idrotten, i omklädningsrummet och i samband med utövandet.

Har man aldrig varit mobbad så vet man inte vilket helvete det är att vara utsatt, det är jävligt lätt att säga att en sak ska vara si eller så när man inte varit där själv, jag har själv varit utsatt för mobbing i samband med idrott, dock var jag aldrig den som blev mest utsatt utan hävdade mig relativt bra. Det fanns de som hade det så jävla mycket värre, hur det var för dem är svårt att föreställa sig. Man bör komma ihåg att allt inte handlar om "rätt" kläder eller "rätt" grejer heller, ofta handlar mobbing om mer eller mindre opåverkbara saker som t ex utseende, vikt mm. Skolidrotten innebär även att man ska prestera, inte bara för betyget, utan även för dem som man blir indelad i lag tillsammans med, självklart så är det inte så roligt att på mer eller mindre varje idrottslektion höra att man är så jävla kass för att man saknar bollsinne, eller att man är så överviktig att man inte orkar springa som de andra i laget och gjort att laget förlorat, sen som lök på laxen kanske bli mobbad för andra saker. Inte så kul.

Tycker jag då att man ska ta bort skolidrotten? Nej det tycker jag inte, men fokus (som flera andra har skrivit) måste ligga på något annat än fotboll, hockey, innebandy eller andra lag och eller bollsporter. Skolidrotten måste även vara något som är lustfyllt, att få eleverna att känna rörelseglädje bör vara en målsättning. Jag tror även att man genom att ta bort (betygs)kraven på fysiska prestationer kan få skolidrotten att kännas mindre prestatinsinriktad och mindre ångestfylld. Vuxenvärlden måste även ta sitt ansvar, skolidrotten är inte blodigt allvar! Tyvärr tror jag att händelser där vuxna/föräldrar/tränare har svårt att uppföra sig i samband med barn och ungdomsidrott är något som smittar av sig till barnen/ungdomarna och som de tar med sig till idrotten i skolan "monkey see monkey do".
Jag tror det finns flera skäl till att bollsporter är så vanligt förekommande:

1) Det kan vara ganska lätt för läraren om denne bara ger eleverna en boll och låter dem spela mer eller mindre på egen hand.
2) Läraren är själv road av bollsporter i allmänhet eller någon bollsport i synnerhet. Vet att det fanns en lärare på en skola jag gick vars elever sa att det var idrott = tre år med basket.
3) En del röststarka elever "propagerar" för detta och det är en svag lärare som viker sig.

Jag ser inget fel i att man någon gång har någon bollsport så att man får prova på det, men generellt så tycker jag det är konstigt om tonvikten ligger på sådana grenar.

Jag är lite tveksam till om betygen är det stora problemet. Åtminstone upplevde jag att man visste vilka som var bra i olika ämnen även utan betyg och om det, som du säger, mobbas och stressas p.g.a. att någon presterar på en lägre nivå så kommer borttagande av betyg knappast att lösa det. Då betyg väsentligen används som redskap vid antagning till nästa utbildningsnivå så borde man kunna komma åt det hela genom att se till att betygen viktas efter utbildningen man söker. Då bär ev. stress de frambringar kunna reduceras.

Bra, väck med skiten från schemat. Skolgympa inger bara falska förhoppningar om bra hälsa, och föräldrar slipper ansvaret att se till att barnen är aktiverade..."Men vaddådå, dom har ju gympa i skolan, räcker inte det...Do´h...och barnen blir fetare och fetare...
Skolgympan är den ultimata "att som förälder slippa ta ansvar för det gör skolan" sosse indoktrineringen.
Så väck med gympan eftersom en stor andel elever ändå upplever det som traumatiskt, lägg det som kvalitetstid på utbildningen istället.
Ställ krav på föräldrar att barnen aktiveras. På alla tio språk som behövs, i Sverige gör man inte skillnad på tjejer o killar.
Ärligt, hur många här kan säga att de blev friskare och hälsosammare av skolgympan 2x40 min/veckan?

Ja, jag vet. Här blev det både politik och nyskitenhet, men skolan kan inte diskuteras utan att ta upp politiken som styr den.

Majkel sa:
Eftersom många verkar vilja ändra på något som hände för 20 år sedan och redan är ändrat kan jag upplysa om att det nu ser ut så här: https://www.skolverket.se/laroplane...ndskoleutbildning/grundskola/idrott-och-halsa

Ser ju ambitiöst ut, men i verkligheten så ser det mestadels ut som det gjorde för 20 år sedan. Eller..? Gympaläraren är fortfarande den där tjänsten man kan kasta in vem som helst på, tror inte det skett något statushöjande där inte.

Bra att det är ändrat. På min tid (första halvan av 90-talet) fick man betyg i gympa precis som i andra ämnen, men till skillnad från dom fick man ingen undervisning. En dag hade man friidrott och fick bedömmas på tider och längder, men man tränade aldrig teknik. Man simmade på tid, men övade inte eller fick tips på hur man förbättrar sig. Man gjorde ett gymnastikprogram med olika övningar, men kunde du inte stå på huvudet tidigare så kunde du inte efteråt heller. Fotbollsspelare, friidrottare och gymnaster var de som fick femmor eftersom de kunde springa och hoppa bra redan, den som var mest framgångsrik i sin sport (golfare) fick en trea.

Lite som att det varje mattelektion skulle varit prov.

Gick några gånger på riktig friidrottsträning för att prova på, ett så enkelt tips som att hålla upp huvudet och inte titta på plankan gav mig en extra meter i längdhopp direkt. Tänk om gympaläraren haft den minimala kunskapen...

GoranS sa:
json88 sa:
:
Ställ krav på föräldrar att barnen aktiveras. På alla tio språk som behövs, i Sverige gör man inte skillnad på tjejer o killar.
:
?

Vad är det du inte förstår?
Föräldraansvar?
Att en stor del av befolkningen inte förstår Svenska?
Att det i Sverige 2017 finns flickor som inte får göra de aktiviteter de vill?
Inte är du väl en av dem som förnekar verkligheten?

Många som tycker och tänker om ämnet idrott och hälsa. Intressant och veta hur många som varit i skolans verksamhet de senaste tio åren, ännu bättre de som har en utbildning som idrottslärare. Det finns många självutnämnda experter precis inom alla ämnen/yrkesroller, inklusive mig själv, även jag kan inta den där expertrollen lite nu och då.

Alla idrottslektioner i landet ser inte likadana ut och det finns lika många klåpare där som i alla andra klassrum, tänker på pedagoger nu, precis som i alla andra yrkesgrupper. Ämnesinnehållet och pedagogiken har förändrats en del, precis som många andra ämnen i skolan, det är under förändring precis som allt annat i samhället.

Dock saknar ämnet idrott och hälsa total relevans i barns utsatthet, anser jag! Eller rättare sagt, precis som i alla andra ämnen är det viktigt att ha skickliga pedagoger som kan skapa lustfyllda lektioner utan utsatthet. Det finns bra och mindre bra lärare i alla ämnen. En upplevelse är personlig, vissa hatar idrott andra hatar något annat ämne, väldigt få som älskar allt! Att tycka en lärare är kass utan att påtala det på ett smidigt sätt till berörd person eller annan personal på skolan är inte de perfekta förutsättningarna för att få till en förändring!

Omklädningsrummet är en känslig fråga och det är där fokus bör ligga!

Det här med omklädningsrumsproblemen, är det huvudsakligen mobiltelefonerna som missbrukas? Det förekom definitivt omklädningsrumterror "på min tid" också, men man riskerade inte att bli filmad och fotograferad åtminstone. Skall man bygga enskilda bås till varje elev för ombyte och dusch, blir det förmodligen väldigt dyrt. Vetetusan hur man skall lösa sådan problematik.

Kan svara längre en annan gång, men som fd idrottslärare och nu inom skolledning hävdar jag bestämt att idrotten är en av de bästa arenor vi har för att bygga trygga grupper där alla får delta och känna sig som en viktig del av klassen. Där om någonstans finns det möjlighet att arbeta förebyggande för att undvika mobbing både under idrotten, men även under resten av skoldagen.

Jag är ganska säker på att det var skolidrotten som fick mig att avsky all form av lagsport. Snacka om bra sätt att bryta ner människors självförtroende, slösa tid samt inte hjälpa dem som skulle behöva fysisk aktivitet. Har det nånsin hänt att nån som känner sig lite utanför faktiskt får det bättre av att tvingas till primitiva vi-och-dom-lekar? Skulle inte tro det.

Fysisk aktivitet behöver inte ha ett skvatt med tävling att göra. Varför tävlar eleverna inte i andra ämnen? Jo, för att alla skulle fatta hur förnedrande det vore för dem som är sämst. Lustigt nog gäller inte detta inom idrott. Inom idrott tycks man värna om allt det som i övriga samhället anses "unket" och förlegat.

Själv slutade jag nån gång i högstadiet att ens komma till gympalektionerna. Varför acceptera offentlig förnedring ett par gånger i veckan? Hellre bottenbetyg då. Det är bara en siffra på ett papper.

Edarion sa:
Kan svara längre en annan gång, men som fd idrottslärare och nu inom skolledning hävdar jag bestämt att idrotten är en av de bästa arenor vi har för att bygga trygga grupper där alla får delta och känna sig som en viktig del av klassen. Där om någonstans finns det möjlighet att arbeta förebyggande för att undvika mobbing både under idrotten, men även under resten av skoldagen.

Då får du har en 4st lärare per klass på "idrott" om det skall var förebyggande. Har ni budget till det?

Det ligger i ämnets verklighet att det är en av de få lektioner där mobbning finns på lektions tid i större skala. Jag vet inte hur många som blir trackade av att stava fel på ett grupparbete i svenska eller räknat fel i matte? Men på min sons skola finns det incidenter när man blir knuffad för att man missade på ett bollspel (). Omklädningsrum är som alla vet ett annat problem...

För oss som var småmobbade i perioder var vanliga lektioner ett andningshål - gympa och raster är problemområde. Skall idrott bli en resurs så får det vara något annat. Bra rastaktivitet med rörelser är en riktigt god idé jag sett på barnens skola - hoppas det funkar.

/A

patten sa:
Att tycka en lärare är kass utan att påtala det på ett smidigt sätt till berörd person eller annan personal på skolan är inte de perfekta förutsättningarna för att få till en förändring!

Vad skulle det hjälpa att påtala att en kass lärare är kass? Det är ingen grund för uppsägning och kasshet är inte ett personligt val utan en personlig egenskap som inte låter sig påverkas av feedback. Fritt mellan tumme och pekfinger går det kanske en bra pedagog på 20 dåliga. De flesta lärare oavsett skolnivå saknar talang eller synlig begåvning för yrket. Några kanske hade det initialt, men efter 25 år finns ingen låga kvar. De dåliga lärarna och de dåliga pedagogerna är helt enkelt normen och det stabila fundament varpå hela det svenska skolsystemet vilar.

Min far var rektor på en vuxenskola där det fanns två lärare som verkligen stod ut i uselhet, stadigt och uthålligt år efter år. Varje läsår kom de nya eleverna och klagade hos rektor, och varje läsår skolkade uppemot 3/4 av eleverna på deras lektioner eftersom de var vuxna och ingen kunde tvinga dem att gå på lektioner som inte gav något. Men det fanns inga arbetsrättsliga möjligheter att bli kvitt dem, utan de tillbringade hela sitt yrkesverksamma liv på denna enda arbetsplats som inte ville ha dem. Vid ett tillfälle försökte farsan tvinga den ene att säga upp sig frivilligt, men då kontrade denne med att i förtäckta ordalag hota med att begå självmord. Och med det fick det bero.

katten sa:
Det ligger i ämnets verklighet att det är en av de få lektioner där mobbning finns på lektions tid i större skala. Jag vet inte hur många som blir trackade av att stava fel på ett grupparbete i svenska eller räknat fel i matte? Men på min sons skola finns det incidenter när man blir knuffad för att man missade på ett bollspel ().

/A

Det beror nog på. Under min mellanstadie - gymnasietid vill jag minnas att grupptrycket mot dem som underpresterade intellektuellt var hårdare än mot dem som kanske var lite klenare i idrott. Det har väl att göra med vilka värderingar som dominerar inom skolans elevunderlag etc.

Edarion sa:
Du kan svara likadant nästa gång för inget kommer att förändras ändå. Titta generationsmässigt vad andra skriver här, problemen du drömmer om att rätta till med dina arenor, plattformar och övriga floskler har alltid funnits och kommer att finnas så länge skolan styrs som idag. Trygghet, mobbing, ordning & reda samt att lära ut något har kommunala flumskolan, framför allt i storstadregionerna fullständigt misslyckats med. Men du är kanske trygg i din egen roll i skolledningen, har ett bekvämt liv så varför riskera något genom att tycka annorlunda än vad du gör.

json88 sa:
GoranS sa:
json88 sa:
:
:
?

Vad är det du inte förstår?
Föräldraansvar?
Att en stor del av befolkningen inte förstår Svenska?
Att det i Sverige 2017 finns flickor som inte får göra de aktiviteter de vill?
Inte är du väl en av dem som förnekar verkligheten?
Jag undrade hur du rent praktiskt menade att det hela skulle implementeras. Hur ska kravet rent praktiskt utformas? Hur har du tänkt dig att efterlevnad ska kontrolleras? Ett krav utan någon kontroll är väsentligen ett politiskt luftslott.

Sen blev jag dels förvirrad av din användning av punkt respektive komma och dels har jag lite svårt för text där man inte binder ihop påståenden med någon form av resonemang.

Slutligen undrar jag lite hur en fråga om vad du menar kan tolkas som verklighetsförnekande.

jonja sa:
patten sa:
Att tycka en lärare är kass utan att påtala det på ett smidigt sätt till berörd person eller annan personal på skolan är inte de perfekta förutsättningarna för att få till en förändring!

Vad skulle det hjälpa att påtala att en kass lärare är kass? Det är ingen grund för uppsägning och kasshet är inte ett personligt val utan en personlig egenskap som inte låter sig påverkas av feedback. Fritt mellan tumme och pekfinger går det kanske en bra pedagog på 20 dåliga. De flesta lärare oavsett skolnivå saknar talang eller synlig begåvning för yrket. Några kanske hade det initialt, men efter 25 år finns ingen låga kvar. De dåliga lärarna och de dåliga pedagogerna är helt enkelt normen och det stabila fundament varpå hela det svenska skolsystemet vilar.

Min far var rektor på en vuxenskola där det fanns två lärare som verkligen stod ut i uselhet, stadigt och uthålligt år efter år. Varje läsår kom de nya eleverna och klagade hos rektor, och varje läsår skolkade uppemot 3/4 av eleverna på deras lektioner eftersom de var vuxna och ingen kunde tvinga dem att gå på lektioner som inte gav något. Men det fanns inga arbetsrättsliga möjligheter att bli kvitt dem, utan de tillbringade hela sitt yrkesverksamma liv på denna enda arbetsplats som inte ville ha dem. Vid ett tillfälle försökte farsan tvinga den ene att säga upp sig frivilligt, men då kontrade denne med att i förtäckta ordalag hota med att begå självmord. Och med det fick det bero.

Personligen anser jag att det är skolledningen som är måttet på hur bra lärare en skola har. En bra ledare skapar förutsättningar för sina anställda att utvecklas till det bättre. En kass lärare kan bli en bra lärare med rätt handledning, även om vissa uppenbarligen har svårt att förstå att det går.

Hur ser det ut i andra yrkesgrupper? Går det en duglig på 20 kassa inom alla yrkesgrupper eller är bara lärare som har så dåliga siffror?

Skulle säga att det är högst 1 på hundra som är så där bra som krävs för att sticka ut i sitt yrke.
Kolla bara på bollsparkare , hur många såna finns det i Sverige? Men bara en Zlatan!

Tillbaka
Topp