Jag tycker att det som Ugh har skrivit var bra, mina egna erfarenheter är blandade, jag gick ut högstadiet - 99 och efter det blev idrotten mycket roligare. Själv har jag aldrig varit någon överdängare i idrott, men bra kondition och uthållighet har jag haft, gillat orientering, skidåkning och cykling men inte bollsporter eller lagsport så jättemycket. Tyvärr blivit mobbad vid olika tillfällen i samband med idrotten, i omklädningsrummet och i samband med utövandet.
Har man aldrig varit mobbad så vet man inte vilket helvete det är att vara utsatt, det är jävligt lätt att säga att en sak ska vara si eller så när man inte varit där själv, jag har själv varit utsatt för mobbing i samband med idrott, dock var jag aldrig den som blev mest utsatt utan hävdade mig relativt bra. Det fanns de som hade det så jävla mycket värre, hur det var för dem är svårt att föreställa sig. Man bör komma ihåg att allt inte handlar om "rätt" kläder eller "rätt" grejer heller, ofta handlar mobbing om mer eller mindre opåverkbara saker som t ex utseende, vikt mm. Skolidrotten innebär även att man ska prestera, inte bara för betyget, utan även för dem som man blir indelad i lag tillsammans med, självklart så är det inte så roligt att på mer eller mindre varje idrottslektion höra att man är så jävla kass för att man saknar bollsinne, eller att man är så överviktig att man inte orkar springa som de andra i laget och gjort att laget förlorat, sen som lök på laxen kanske bli mobbad för andra saker. Inte så kul.
Tycker jag då att man ska ta bort skolidrotten? Nej det tycker jag inte, men fokus (som flera andra har skrivit) måste ligga på något annat än fotboll, hockey, innebandy eller andra lag och eller bollsporter. Skolidrotten måste även vara något som är lustfyllt, att få eleverna att känna rörelseglädje bör vara en målsättning. Jag tror även att man genom att ta bort (betygs)kraven på fysiska prestationer kan få skolidrotten att kännas mindre prestatinsinriktad och mindre ångestfylld. Vuxenvärlden måste även ta sitt ansvar, skolidrotten är inte blodigt allvar! Tyvärr tror jag att händelser där vuxna/föräldrar/tränare har svårt att uppföra sig i samband med barn och ungdomsidrott är något som smittar av sig till barnen/ungdomarna och som de tar med sig till idrotten i skolan "monkey see monkey do".