[OT] Happy Foto - visa din kamera, frågor, tips m.m.

Makten

Aktiv medlem
Skogling sa:
Jag får ta med min D800 då. ?

Det är Instagram-bilder så...

Dom flesta lägger upp bilder på FB och Insta och då funkar det ju mobilen.

Jag håller med om allt du säger f.ö.

MEN. It's not about the camera.
Det finns lyckligtvis mellanting mellan mobil och D800. ;-)

Jag lägger också upp bilder på fejjan och accepterar att de komprimeras en skvätt. Dock finns ingen direkt storleksgräns (80 megapixel) så om man har stor skärm ser det vettigt ut. Instagram däremot befattar jag mig inte med. En bildtjänst med frimärkesstorlek på allt man laddar upp, really? Jag fattar inte.

Men visst, hellre bra bilder med skitkvalitet än skitbilder med bra kvalitet. It's about BOTH för min del, även om man knappast alltid når dit. Det här hetsandet med att lägga upp slarv på nätet bara för att få många "gilla" nån minut senare avstår jag däremot.

Senast ändrad:
Makten sa:
Skogling sa:
Jag får ta med min D800 då. ?

Det är Instagram-bilder så...

Dom flesta lägger upp bilder på FB och Insta och då funkar det ju mobilen.

Jag håller med om allt du säger f.ö.

MEN. It's not about the camera.
Det finns lyckligtvis mellanting mellan mobil och D800. ;-)

Jag lägger också upp bilder på fejjan och accepterar att de komprimeras en skvätt. Dock finns ingen direkt storleksgräns (80 megapixel) så om man har stor skärm ser det vettigt ut. Instagram däremot befattar jag mig inte med. En bildtjänst med frimärkesstorlek på allt man laddar upp, really? Jag fattar inte.

Men visst, hellre bra bilder med skitkvalitet än skitbilder med bra kvalitet. It's about BOTH för min del, även om man knappast alltid når dit. Det här hetsandet med att lägga upp slarv på nätet bara för att få många "gilla" nån minut senare avstår jag däremot.
Du vet, man kan titta på instagram via datorn också. Det brukar jag göra. Visst blir bilderna lite sunkigare, men det funkar.

Vad gäller den övriga diskussionen och ursprungsfrågan så var det jag som skrev testet på DJI Osmo Action i Kamera & bild och jag skulle inte rekommendera just den till det du verkar vilja ha. Det är en riktigt bra actionkamera, men det är en högst medioker "fick"-kamera.

Jag har en LX100 som kompaktkamera, den är ju inte vattentät på något sätt, men tar tillräckligt bra bilder för att det t.ex. ska kunna gå och peta in i tryckta tidningar eller på webben utan att man behöver skämmas ögonen ur sig. Sony RX100-serien är en konkurrent. Ska det vara vattentätt är det väl Tough TG6 som gäller. Tråkigt nog. Om du inte får tag i en Nikon 1 AW1. Den blev aldrig nån hit och blev väl bortplockad rätt omgående, men den är vattentät (i stort sett) och går att ha med lite överallt. Sensorn är fortf liten och det är en kompromiss av stora mått. Men ändå.

Makten

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Du vet, man kan titta på instagram via datorn också. Det brukar jag göra. Visst blir bilderna lite sunkigare, men det funkar.
För mig funkar det inte att titta på bilder i mikroformat. De är så små att det blir löjligt, och det löjligaste av allt är att de mycket väl kan vara större på servern. Men det finns ingen möjlighet att se full storlek. En bildsajt för folk som är ointresserade av bilder. Helt sjukt.

Vad gäller den övriga diskussionen och ursprungsfrågan så var det jag som skrev testet på DJI Osmo Action i Kamera & bild och jag skulle inte rekommendera just den till det du verkar vilja ha. Det är en riktigt bra actionkamera, men det är en högst medioker "fick"-kamera.

[Jag har en LX100 som kompaktkamera, den är ju inte vattentät på något sätt, men tar tillräckligt bra bilder för att det t.ex. ska kunna gå och peta in i tryckta tidningar eller på webben utan att man behöver skämmas ögonen ur sig. Sony RX100-serien är en konkurrent. Ska det vara vattentätt är det väl Tough TG6 som gäller. Tråkigt nog. Om du inte får tag i en Nikon 1 AW1. Den blev aldrig nån hit och blev väl bortplockad rätt omgående, men den är vattentät (i stort sett) och går att ha med lite överallt. Sensorn är fortf liten och det är en kompromiss av stora mått. Men ändå.
Nu var det ju inte jag som ställde ursprungfrågan dock;-) Jag håller med om att LX100 är bra. Hade en sån i en vecka innan jag insåg att den dels var lite för stor för fickan, och dels att jag inte kan leva utan lutbar skärm. Nu har jag tre kompaktkameror som är bra men har hyss för sig på olika sätt; Fuji X70 (kass objektiv), Ricoh GRII (skärmen går inte att luta) och Sony RX100 III (vedervärdigt användargränssnitt och liiiite för liten sensor för bästa bildkvalitet).

JesperA

Medlem
Makten sa:
De är så små att det blir löjligt, och det löjligaste av allt är att de mycket väl kan vara större på servern. Men det finns ingen möjlighet att se full storlek. En bildsajt för folk som är ointresserade av bilder. Helt sjukt.
Japp, dom är snäppet större på serven än vad som visas på Instagram, märkligt att dom inte tillåter att maximera bilderna, fast kollar man på "originalet" (eller snarare största bilden dom sparar) i dess fulla storlek så är jpeg kompressionen extremt påtaglig så japp, Instagram är ingen bra tjänst om man faktiskt gillar tekniska aspekten av fotografering

Skrmavbild2019-07-16kl.18.36.52.png

Skogling

Aktiv medlem
Tänk om t.ex. Jens Assur visste att Instagram var dåligt. Jag kanske skall berätta det för honom? ?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Nikon AW1 har jag flera paddlande kompisar som kör med, verkar tåla vatten bra och inte alls tokig när det gäller bildkvalite jämfört med alternativen.

marr

Moderator
Forumvärd
jomper sa:
Nikon AW1 har jag flera paddlande kompisar som kör med, verkar tåla vatten bra och inte alls tokig när det gäller bildkvalite jämfört med alternativen.
Men gammal, och ingen utveckling.. Fasta objektivet är trevligt. Zoomen är för klumpig. Använder min ibland, men ganska sällan.

Yeti

Medlem
jomper sa:
Systemet hade nog potential, men bristen på ljusstark optik och bildstabilisering begränsade användbarheten. Numera ett dött system.

Jacoba

Aktiv medlem
Jaja. Jag beställde en tg-5.
För mig är mobilen mitt viktigaste arbetsredskap så jag blir superdarrig när jag fipplar med den när jag cyklar eller kajakar. Bara tanken på att den ska plurra tjugo meter ner får mig att bli kallsvettig. Sedan räcker säkert den till på alla sätt och vis till mitt bruk.

Men nu blev det en olympus.

Makten

Aktiv medlem
Skogling sa:
Tänk om t.ex. Jens Assur visste att Instagram var dåligt. Jag kanske skall berätta det för honom? ?
Förmodligen vet han redan det, men hans mobilskadade följare kanske inte gör det,-) Jag skrev ett rant-blogginlägg för ett tag sen om det här med att bildkvalitet blir sämre med tiden, vilket är starkt relaterat till önskan om mångsidighet och portabilitet (mobiltelefoner istället för datorer).
https://www.fotosidan.se/blogs/hertsius/digitalt-mellanformat-i-en-varld-praglad.htm

ForesterGuy

Aktiv medlem
Makten sa:
Nu var det ju inte jag som ställde ursprungfrågan dock;-) Jag håller med om att LX100 är bra. Hade en sån i en vecka innan jag insåg att den dels var lite för stor för fickan, ochNu har jag tre kompaktkameror som är bra men har hyss för sig på olika sätt; Fuji X70 (kass objektiv), Ricoh GRII (skärmen går inte att luta) och Sony RX100 III (vedervärdigt användargränssnitt och liiiite för liten sensor för bästa bildkvalitet).
Köp en Sony A5100, den har APS-C-sensor. Kampanjpris lite varstans.

Makten

Aktiv medlem
ForesterGuy sa:
Jag har haft dess föregångare, NEX-5N. Haken är att de har för fippliga kontroller om man inte vill låta kameran sköta allt, samt att det saknas riktigt små och bra objektiv. Då är MFT vettigare tycker jag, trots att sensorn är mindre.

Av de småkameror jag har och har haft, så gillar jag bildkvaliteten ur Ricoh GRII bäst. Den är lite brusig men objektivet är helt sjukt bra och färgerna är fantastiska. Det blir lite som med en Leica M8 eller M9 med gamla CCD-sensorn. Snygga men inte naturliga färger.

Makten sa:
Luthman Photography sa:
För mig funkar det inte att titta på bilder i mikroformat. De är så små att det blir löjligt, och det löjligaste av allt är att de mycket väl kan vara större på servern. Men det finns ingen möjlighet att se full storlek. En bildsajt för folk som är ointresserade av bilder. Helt sjukt.

[Jag har en LX100 som kompaktkamera, den är ju inte vattentät på något sätt, men tar tillräckligt bra bilder för att det t.ex. ska kunna gå och peta in i tryckta tidningar eller på webben utan att man behöver skämmas ögonen ur sig. Sony RX100-serien är en konkurrent. Ska det vara vattentätt är det väl Tough TG6 som gäller. Tråkigt nog. Om du inte får tag i en Nikon 1 AW1. Den blev aldrig nån hit och blev väl bortplockad rätt omgående, men den är vattentät (i stort sett) och går att ha med lite överallt. Sensorn är fortf liten och det är en kompromiss av stora mått. Men ändå.
Nu var det ju inte jag som ställde ursprungfrågan dock;-) Jag håller med om att LX100 är bra. Hade en sån i en vecka innan jag insåg att den dels var lite för stor för fickan, och dels att jag inte kan leva utan lutbar skärm. Nu har jag tre kompaktkameror som är bra men har hyss för sig på olika sätt; Fuji X70 (kass objektiv), Ricoh GRII (skärmen går inte att luta) och Sony RX100 III (vedervärdigt användargränssnitt och liiiite för liten sensor för bästa bildkvalitet).
Nä, jag vet. Men jag orkade inte skriva två inlägg/lägga in ursprungsfrågan som citat :)

Yeti sa:
jomper sa:
Systemet hade nog potential, men bristen på ljusstark optik och bildstabilisering begränsade användbarheten. Numera ett dött system.
Njae, jag vette fasiken om systemet hade potential. Onödigt små sensorer och kamerorna var lite knepiga. De kändes lite som en större variant av Pentax Q-system. Ingen av de Nikon 1-kameror jag testade hade något att erbjuda som inte mft redan löste på ett bättre sätt. Ja, förutom AW1 då. Men nej, jag skulle nog säga att det var en felsatsning av Nikon från första början.

ForesterGuy

Aktiv medlem
Makten sa:
ForesterGuy sa:
Jag har haft dess föregångare, NEX-5N. Haken är att de har för fippliga kontroller om man inte vill låta kameran sköta allt, samt att det saknas riktigt små och bra objektiv. Då är MFT vettigare tycker jag, trots att sensorn är mindre.
Jag har funderat på att köpa en adapter för att testa mina Pentax 110-objektiv, bara för att... ?

JesperA

Medlem
Jaha, då ploppade Sony ut Sony A7R IV lite hastigt & lustigt, verkar vara en trevlig kamera.

Men varför gjorde dom en Canon & nerfade 4K inspelningen till 30fps? För få som efterfrågar 60fps? Minskar försälningen av film/videokameror? Var så lovande när man började mata in film funktion i systemkameror för endel år sedan så man kunde få allt i ett; skitbra foton & hyfsat duglig film, men verkar som tillverkare drar i handbromsen lite (främst Canon som verkar göra ganska stora artificiella kompromisser). Synd för oss som gillar köra 4K60 lite då & då. Aja, full pixelreadout och 14(?) stop DR vid filmning är ju inte fy skam.

Det har säkert lite med intern konkurrens att göra. Men kanske även lite med processorkraft och kylning att göra. Vill man göra slimmade kamerahus (som Sony tenderar att vilja) så är det svårt att ge utrymme för mycket kylning.

Och jag förstår fortf inte varför Sony envisas med att lägga lanseringarna mitt i semestern.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Och jag förstår fortf inte varför Sony envisas med att lägga lanseringarna mitt i semestern.
Det är bara Skandinavien som stannar upp av semester i juli. Världen är lite större än så.

ooms sa:
Luthman Photography sa:
Det är bara Skandinavien som stannar upp av semester i juli. Världen är lite större än så.
Mmmm, fast alla andra tillverkare kör sina lanseringar under andra delar av året. Det är bara Sony som kör på sommaren. Hasselblad körde visserligen en grej veckan efter midsommar. Men det var en eftermiddag, inte ett par dagar.

ForesterGuy

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
ooms sa:
Luthman Photography sa:
Mmmm, fast alla andra tillverkare kör sina lanseringar under andra delar av året. Det är bara Sony som kör på sommaren. Hasselblad körde visserligen en grej veckan efter midsommar. Men det var en eftermiddag, inte ett par dagar.
Senaste Hasselbladaren jag tittade på var en moddad Sony... ?

Då var det ett tag sen va? Lanseringen i år var nya X1D. De visade även ett förhandsex av nya 907X med nya bakstycket.

Nya X1D är rätt fin och börjar hamna i en tillgänglig prisklass för hobbyfotografer. Kul med lite mer konkurrens i mellanformatssegmentet.

JesperA

Medlem
@Luthman kommer ni köra något test med XCD 35-75 snart framöver? Tog ju ett tag för dom att svarva fram en zoom så vore kul med ett test

42Hz

Aktiv medlem
Föreläsning i Göteborg och Malmö: https://www.scandinavianphoto.se/fo...v-v49-2&utm_content=forelasning_leon-grimaldi

Fånga actionfyllda ögonblick med Leon Grimaldi!

Av Scandinavian Photo & BenQ
Lokal:
Mölndal
Adress:
Södra Ågatan 18A
Mölndal

Actionfotografen Leon Grimaldi, kommer till oss för att berätta om hur det är att fotografera i svåra miljöer och förhållanden, samt om vikten av att välja rätt utrustning för att prioritera enkelheten kring olika uppdrag.

Redan som tioåring fick Leon upp ögonen för att fånga ögonblick genom kameralinsen. Intresset för extremsport, såsom snowboarding och mountainbiking har resulterat till att Leon har kunnat kombinera sina största passioner. Idag är Leon verksam som chefredaktör för Edge Magazine, är Specialized, Olympus och Evoc-ambassadör samt arbetar som actionfotograf med största fokus på mountainbike-foto.

Under föreläsningen delar Leon med sig av hans erfarenheter för att inspirera dig till att våga ta steget upp på bergstoppar eller ner i gruvor. Han kommer också att berätta om vad för utrustning som krävs för den här typen av uppdrag, och hur du enkelt levererar en slutprodukt. Under Leons föreläsning kommer han även prata om tekniker och fotoknep, samt hur du organiserar din packning för ett äventyr med ultimat kreativt flöde där naturen ofta sätter spelreglerna.

Välkommen på en kostnadsfri föreläsning i samarbete med BenQ – föranmälan krävs!

Synd man inte bor i närheten. :/

desmo

Aktiv medlem
Jag behöver tips på en bra kompaktkamera att ha med på cykelsemestern.
Varför vi inte fotar med mobilen? Att i farten hantera en stor telefon med små händer är svårt.
Jag är för okunnig för att ha krav. Men budgeten är satt till ca 2000kr.

julgus

Aktiv medlem
Min nästa kamera iaf.. lite dyrare än din budget men verkar vara en kul sak.. Min Garmin Virb Elit gav upp i Sälen förra veckan. Knappen av/på har tokfastnat?? Annars var det en fin apparet.

Varför vi inte fotar med mobilen? Att i farten hantera en stor telefon med små händer är svårt.

saarela

Medlem
Jag har en Sony RX100 III, fantastisk kamera i litet format. Köptes begagnad för 3k, kanske går att hitta billigare alt. köpa tidigare generation :)

ludo

Ny medlem
Kanske ett systemkamera i kompaktkameraformat?

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Jag köpte en Nikon Coolpix W150 på Black Friday-rean. En kompaktkamera för 1000:-. Den finns även i W300 bland annat.

desmo

Aktiv medlem
Tack för tipsen.

@ludo: ser intressant ut. Men aningens klumpig att ha i ryggfickan?

@saarela: RX100II verkar gå för 3500kr. Antar att deras andra billigare serier inte riktigt är lika bra? Tex DSC-WX350
som verkar gå för ca 2000kr.

@Miss Lycka 2.0 : Coolpix kan vara aktuellt. Liknar på de ixus vi haft tidigare.

@julgus: actionkamera känns inte som det smidigaste. min äldre gopro var iaf inget vidare för snabba point-and-shoot.

Hep

Aktiv medlem

saarela

Medlem
Tack för tipsen.

@ludo: ser intressant ut. Men aningens klumpig att ha i ryggfickan?

@saarela: RX100II verkar gå för 3500kr. Antar att deras andra billigare serier inte riktigt är lika bra? Tex DSC-WX350
som verkar gå för ca 2000kr.
Kolla blocket, i den prisklassen är det enligt mig inte värt att köpa nytt. Finns två rx100 ii för 2k och en första generationens för 1300, som hittst

Makten

Aktiv medlem
Kolla om du kan hitta en Ricoh GR eller GR II. Kanske lite tajt budget för det, men jag gav 3k för ett par år sen, och nu har det kommit en GR III som borde ha sänkt priset på föregångarna.
Optiken sopar banan med ALLT annat i kompaktkameraväg. Sensorn är ålderstigen och lite brusig men ger helt fantastiska färger. Användargränssnittet är "riktig kamera", med den enda nackdelen att skärmen inte kan lutas.
Se upp med damm på sensorn bara, det är ganska vanligt.

Sony RX-kamerorna är fina men synnerligen fippliga att använda eftersom knapparna är infernaliskt små. Jag hade inte köpt en tidigare än version III, då dessa har ljussvagare och lite sämre optik. Sensorerna i dessa kameror är bra men små, och har ganska dåligt dynamiskt omfång. Det betyder att högdagrarna gärna bränner ut om man inte passar sig med exponeringen. Finfina färger och ganska lågt brus dock.

julgus

Aktiv medlem
Jo, jag har bara haft aps-c o m43 kameror tidigare men upplever nu att brännvidden blir rätt, att det är sjukt kul med galet kort skärpedjup, att dynamiken är bättre.. Allt det blir en manuell upplevelse med manuell fokus, manuell hantering och ett trevligt slutarljud gör upplevelsen trevlig som helhet iaf för mig. Påminner starkt om min fina gamla Pentax LX i någon mening..
Grym kamera helt klart!

saarela

Medlem
Jo, jag har bara haft aps-c o m43 kameror tidigare men upplever nu att brännvidden blir rätt, att det är sjukt kul med galet kort skärpedjup, att dynamiken är bättre.. Allt det blir en manuell upplevelse med manuell fokus, manuell hantering och ett trevligt slutarljud gör upplevelsen trevlig som helhet iaf för mig. Påminner starkt om min fina gamla Pentax LX i någon mening..
ja jag gick från aps-c till a7 och vilken skillnad det var.
slutarljudet är fantastiskt

Källis

Aktiv medlem
Att köpa en kompaktkamera med några eller flera år på nacken för så billig peng känns så där tycker jag nu när mobilkamerorna har blivit så pass bra. Visst en bra kompaktkamera typ, Canon G7X mark II eller III eller Sony DSC-RX100 III och uppåt är riktigt bra kameror på många områden.

Men en mobilkamera av nyare modell räcker långt som en semester-tripp-kamera...
IMG_H.M.20_002.jpg

IMG_H.M.20_003.jpg

IMG_H.M.20_001.jpg

//Källis

saarela

Medlem
Att köpa en kompaktkamera med några eller flera år på nacken för så billig peng känns så där tycker jag nu när mobilkamerorna har blivit så pass bra. Visst en bra kompaktkamera typ, Canon G7X mark II eller III eller Sony DSC-RX100 III och uppåt är riktigt bra kameror på många områden.

Men en mobilkamera av nyare modell räcker långt som en semester-tripp-kamera...
//Källis
Är dom bilderna fotade med mobil?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer