[OT] Happys båtforum

[OT] Happys båtforum
Jag tilltalas av tekniken, men vet inte alls om det funkar bra i praktiken. Idén är väl att få tvåtaktarens positiva egenskaper (lägre vikt, snabbare respons, högre varvtal) men slippa oförbränt bränsle i avgaserna genom att inte ha bensin i intagsluften som åker ut med avgaserna under överlappet.

[OT] Happys båtforum
IMAG0323.jpg

260 hästkrafter, 8 cylindrar, halvannan liter milen, skäms inte ett dugg.

[OT] Happys båtforum
Foss sa:
Någon som har en åsikt om en 2-t direktinsprutad Mercury? Hitta en båt utrustad med sådan, hade tänkt en 4t egentligen

Kör du bara lite så är det i mina ögon inte så tokigt med 2t. Mindre och enklare service, om den ev drar lite mer så är det marginellt.

Vi har 10-20 minuter till de närmaste och mest frekventerade stränderna, även om vi inte alltid åker dit så har båten gått 10-15h per säsong sen vi köpte den. Drygt att byta motorolja, filter etc varje år. Och dyrt om man lämnar bort det .

[OT] Happys båtforum
Hängde på en Mercury Optimax 90 för ett par år sedan när vi tyckte den gamla Johnson 50 var för klen. Valde 2-taktare för att enkelt kunna serva själv. Det puttrar på fint. Låter mindre än gamla motorn, men troligtvis mer än en modern 4-taktare.

[OT] Happys båtforum
Slipa bort bottenfärgen nu och tänkte lägga epoxiprimer sen bottenfärg. Tänkte börja målandet om någon dag. Hur ska jag göra rent ytan först? Spola av den idag med slangen och låta den torka nån dag eller gå på med trasa och aceton?

[OT] Happys båtforum
Jag är åter i båtfunderingar och bumpar motordiskussionen.

Vill gärna undvika gamla förgasartvåtaktare även om enkelheten är lockande. Hur är det med en drygt tio år gammal fyrtaktare, får man bara nackdelarna då (tung, slö, dyr service)?

Typ den här https://www.blocket.se/uppsala/Flipper_510_med_en_Yamaha_F50_4_takt_86648651.htm?ca=10&w=1

Är det kanske smartare att köpa ett billigare objekt med originalmotor och försöka hitta en beggad direktinsprutad tvåtaktare att hänga på?

/Johan

[OT] Happys båtforum
Jag har en suzuki 4-takt från 2007 som går som en dröm. Dyr service?, snarare byta några liter olja till hösten och ett filter. Men fördelar/nackdelar beror på vad du ska göra. Vi åker ofta ut, sitter i en vik en stund och sen puttrar vi hem på tomgång sakta genom kvällen. Och då är fyrtakt oslagbar med jämn gång, nästan ljudlös och inte så mycket avgaslukt. (eller har moderna insprutade 2-taktare också tyst jämn tomgång? Gissar inte...)

Senast ändrad:
[OT] Happys båtforum
Fyrtaktare i just den storleken är ju grymt stöldbegärliga. Så har du inte tillgång till låst hamnområde med vakt både på sommar och vinter skulle jag inte köpa en fyrtaktare (har blivit av med 2...). Försäkringsbolagen erbjuder inte så bra pengar om den blir stulen. Senaste stölden fick jag dra hela vägen till ARN för att få marknadsmässig ersättning.

Men annars är det ju inte så mkt service, filter och olja samt kamrem. Inte dyrare än annan service och kan man meka med cyklar kan man meka med båtmotorer.

Jag som drar mkt barn i diverse leksaker gillar kraften i en 2-taktare men beror på användningsområde och budget. En flipper 510 hade jag inte betalat mer än 50 tusen för, oavsett vad som hängde på akterspegeln imho.

Ska du köpa av handlare se till att de är seriösa, mkt skojare i båtbranschen precis som i bilbranschen. Gör alltid komptest på motorn och provkör i vatten.

[OT] Happys båtforum
Provköra i vatten är ett bra råd. Tittade på en båt förra året, en styrpulpetare knappt 5 meter lång. På den satt en motsvarande 4-taktare, 50 hästar och ca 10 år gammal. Tung och slö var bara förnamnet. Båten orkade inte upp i plan med 2 vuxna och 2 barn. Skulle kanske duga för att puttra runt i fiskeviken, inget annat. Om det var mitt behov skulle jag dock hellre köpa en öppen snipa.

[OT] Happys båtforum
Vår HT på 5,6 m började få det jobbigt med en gammal 50 hk förgasar-2-taktare när barnen blev större. Bytte till en 90 hk insprutnings-2-taktare och då går den fint igen. Låter kanske lite mer än en 4-taktare, men går fint.

[OT] Happys båtforum
Hmm, fyrtakt utombordare, 115 hk, 50 knop på topp, 0.75 per distan, 30 knop halv liter distansen.
Det är lite för en båt, men jag känner ändå att jag skitar ner. Suck.

[OT] Happys båtforum
JojjeM sa:
Tack för bra input. Låter ju som att provkörning är viktigt. Hade inte tänkt på stöldgrejen. Låtert ju inte så kul.

/J

Ska du ha en ht typ Flipper eller liknande runt 5,50-6 meter rekommenderar jag minst 75 hk i bak. Annars får du köra full gas hela tiden. Med en större motor kan man marscha runt 20 knop utan att det låter för mkt samt drar mkt mindre bensin=bättre för miljön.

Nu vet jag inte var du bor och i vilka vatten du ska köra, men ju längre båt desto trevligare i sjön. Fördelen med äldre ht båtar typ Flipper är att man kan sova 2 vuxna och 2 mindre barn. En modernare ht runt 6-6,5 meter men v-skrov går bättre i sjön men har oftast soffa och stolar i bak som gör att man inte kan övernatta fler än två. Så lite beroende på vad ni har för behov.

Apropå stölder så är det riktigt illa just nu.
B214E857-41E3-4E8A-92D4-353C1B3B5106.png
. Om du inte kan ställa den där det finns bevakning/stängsel etc av ngt slag skulle jag kolla på en äldre tvåtaktare. Företrädesvis en japanare typ Yamaha, Suzuki eller Tohatsu.

[OT] Happys båtforum
salle sa:
JojjeM sa:
Tack för bra input. Låter ju som att provkörning är viktigt. Hade inte tänkt på stöldgrejen. Låtert ju inte så kul.

/J

Ska du ha en ht typ Flipper eller liknande runt 5,50-6 meter rekommenderar jag minst 75 hk i bak. Annars får du köra full gas hela tiden. Med en större motor kan man marscha runt 20 knop utan att det låter för mkt samt drar mkt mindre bensin=bättre för miljön.

Nu vet jag inte var du bor och i vilka vatten du ska köra, men ju längre båt desto trevligare i sjön. Fördelen med äldre ht båtar typ Flipper är att man kan sova 2 vuxna och 2 mindre barn. En modernare ht runt 6-6,5 meter men v-skrov går bättre i sjön men har oftast soffa och stolar i bak som gör att man inte kan övernatta fler än två. Så lite beroende på vad ni har för behov.

Apropå stölder så är det riktigt illa just nu.. Om du inte kan ställa den där det finns bevakning/stängsel etc av ngt slag skulle jag kolla på en äldre tvåtaktare. Företrädesvis en japanare typ Yamaha, Suzuki eller Tohatsu.

tro inte stängsel räcker tyvärr.
kolla in denna sida https://www.facebook.com/Polisen.vast.batsamverkan/

lite bilder
60629947_2244398155640862_7346160415820218368_o.jpg

61232553_2264860003594677_5820336269888061440_n.jpg

64396149_2301140433299967_9160667408413753344_o.jpg

54255849_2157810480966297_5363298693862653952_o.jpg

[OT] Happys båtforum
daikai1 sa:
salle sa:
JojjeM sa:

/J

Apropå stölder så är det riktigt illa just nu.. Om du inte kan ställa den där det finns bevakning/stängsel etc av ngt slag skulle jag kolla på en äldre tvåtaktare. Företrädesvis en japanare typ Yamaha, Suzuki eller Tohatsu.

lite bilder
Det krävs både stängsel och bevakning. Helst ska man också se till att ha ägodelar som inte är stöldbegärliga. Tex en gammal inombordare istället för en ny utombordare.

[OT] Happys båtforum
Eld sa:
daikai1 sa:
salle sa:
JojjeM sa:

/J

lite bilder
Det krävs både stängsel och bevakning. Helst ska man också se till att ha ägodelar som inte är stöldbegärliga. Tex en gammal inombordare istället för en ny utombordare.

Verkar ju skitjobbigt med stöldsituationen

Och det kan alltså vara så att en starkare motor som man gasar mindre kan vara ett mer ekonomiskt och komfortabelt alternativ till en svagare motor som måste belastas hårt. Antar att bara köra långsammare inte nödvändigtvis är ett alternativ om det innebär att man inte kommer upp och planar?

Får bli en sån här istället (om man ska fortsätta på Flipper-spåret)
https://www.blocket.se/stockholm/Flipper_640_HT__89_85815779.htm?ca=11&w=2

Om vi nu blir med båt så är det för att puttra runt längs Roslagskusten, typ Väddö, Singö, Gräsö.

/Johan

[OT] Happys båtforum
JojjeM sa:
Eld sa:
daikai1 sa:
salle sa:
JojjeM sa:

/J

lite bilder

Verkar ju skitjobbigt med stöldsituationen

Och det kan alltså vara så att en starkare motor som man gasar mindre kan vara ett mer ekonomiskt och komfortabelt alternativ till en svagare motor som måste belastas hårt. Antar att bara köra långsammare inte nödvändigtvis är ett alternativ om det innebär att man inte kommer upp och planar?

Får bli en sån här istället (om man ska fortsätta på Flipper-spåret)
https://www.blocket.se/stockholm/Flipper_640_HT__89_85815779.htm?ca=11&w=2

Om vi nu blir med båt så är det för att puttra runt längs Roslagskusten, typ Väddö, Singö, Gräsö.

/Johan

ja, som du säger så drar det mindre att ligga i lägre varvtal än att dra på fullgas. i motorbeskrivningar brukar det stå "förbrukning fullgas" "förbrukning marshfart"
Dessutom plågas motorn mindre och blir betydligt tystare om man ej varvar fullt

[OT] Happys båtforum
Inombordare är ju inte stöldbegärliga så plus där. Lite stökigare att vinterkonservera men det lär man sig ju snabbt. Också lättare att ta sig in och ut från brygga osv tycker jag. Finns många trevliga båtar i prisklassen 60-80 tusen. Bara ut och testa några så du får se lite skillnader. Bra prutläge nu på hösten också. De flesta vill ju bli av med båtarna innan vintern.

Men bra om kapellet är helt, snordyrt att byta. Dynor likaså. På så gamla båtar så får man inte tillbaka investeringen i sånt.

Kärra är bra, en enkel 30-kärra räcker om man inte vill traila till andra vatten. Då slipper man besiktningen också.

[OT] Happys båtforum
Jahapp, nu blev det en sån där Flipper 630 OC som jag skrev om tidigare i tråden, en äldre båt från 2004 med 115 hk. Den har gott om spår av användning inget egentligen allvarligt vad jag kunde se och priset var rätt. Skönt med en båt som redan är inkörd..

Så nu sitter jag på två båtar, ingen som vill köpa en styrpulpetbåt i aluminium från 2012 med 50 hk utombordare, under 70h gångtid? :-)

[OT] Happys båtforum
Jag skulle definivt köpa direktinsprutade tvåtakt idag, nytt då, evinrude g2.
Bättre puff upp ur hålet, 20-30 kg lägre vikt för 115 häst ungefär.

Har yamaha 115 fyrtakt, stöldbegärligt som fan, det finns återförsäljarnät i östeuropa. Det har jag hört, kanske är fake.
Men, inget fel på motorn, 50 knop toppfart, 30-31 knop vid 4000 varv, under 0.6 distansen. Runt 0.7-075 vid full sula.

Byt olja, byt filter själv. Fogga själv och skölj ur på hösten. Det klarar alla av, om man nu vill det.
Sen kamrem var 150 timme typ. Min är en 2007a, gått 180 timmar.
Samtidigt med kamrem kikar de på annat, firmware och sånt. Inte jättedyrt. En betald service var 5e till 7e år för min del.

[OT] Happys båtforum
Jag är lite förvånad över liten viktskillnad mellan 4-takt och 2-takt. För 115 hk så skiljer det 15 kg snarare än 20-30 (erude-suzuki) och för motorer runt 50 hk är det försumbart. Förmodligen bättre knuff, inte lika tyst tomgång för 2-t.

[OT] Happys båtforum
Du kan få ha den hos mig över vintern. Upptagningsvagn följer med men den är inte för långresa.

Henrik fick ett PM med bilder och info, vill inte spamma forumet med det.

Senast ändrad:
[OT] Happys båtforum
Stervelo sa:
Har yamaha 115 fyrtakt, stöldbegärligt som fan, det finns återförsäljarnät i östeuropa. Det har jag hört, kanske är fake.
Men, inget fel på motorn, 50 knop toppfart, 30-31 knop vid 4000 varv, under 0.6 distansen. Runt 0.7-075 vid full sula.
Bra siffror, spec toppfartsförbrukningen.
Vad är det för båt?

[OT] Happys båtforum
Frågan är hur gamla och slitna motorer som är intressanta, den jag köpt ser rätt ruffig ut men samtidigt är den ju utseendemässigt i övrigt rätt lik en ny motor.

[OT] Happys båtforum
Vår båt har inte gått många timmar denna säsongen (heller).
Är man dumsnål eller miljövän om man tömmer ut växelhusoljan och trattar tillbaka den om den är fin?
(Känns lika dumt varje år att bara slänga oljan som ser ut som ny.)

[OT] Happys båtforum
Fick tips av gammal båträv tillika granne här om dagen att bara släppa ut en liten skvätt för att kolla om det är vatten i den och fylla på med ny det lilla man släppt ut om den ser bra ut, men din variant borde ju funka lika bra.

Service av båtmotorer är en riktigt dyr historia om man ska göra allt by the book..

[OT] Happys båtforum
perzzon sa:
Stervelo sa:
Bra siffror, spec toppfartsförbrukningen.
Vad är det för båt?
Rib unlimited 700

[OT] Happys båtforum
jomper sa:
Fick tips av gammal båträv tillika granne här om dagen att bara släppa ut en liten skvätt för att kolla om det är vatten i den och fylla på med ny det lilla man släppt ut om den ser bra ut, men din variant borde ju funka lika bra.

Service av båtmotorer är en riktigt dyr historia om man ska göra allt by the book..

Fasen, 1L växelhusolja kostar 75kr. Du får ändå vara noga med att kolla packningen. (Du vill inte vara med om at den läcker) Jag tycker det är en försumbar kostnad jmfrt totalkostnaden för båtägande.

[OT] Happys båtforum
Stumpy sa:
Är man dumsnål eller miljövän om man tömmer ut växelhusoljan och trattar tillbaka den om den är fin?

Vi köpte en begagnad, men nästan oanvänd utombordare för ett par år sen. Den var köpt ny 2005, använd en säsong, därefter vinterkonserverad och bortglömd i ett garage i 12 år. Vi köpte den i början av sommaren, och när jag tömde växelhusoljan på hösten var den alldeles mjölkig. Jag trodde den var vattenskadad och var beredd på att leta läckor, men efter en titt i servicehandboken såg jag att originaloljan ska se mjölkig ut. Det var alltså originaloljan som funkat i en säsong och sen 12 år i förvaring, följt av en säsong igen. Två oljebyten, och säsonger, senare är oljan helt klar och fin vid vinterkonserveringen. Jag tror alltså att oljan klarar sig länge vid normalt bruk. Men då ska det iofs sägas att vi har utombordaren på en segelbåt, så den går inte så många timmar på en säsong (seglar ju för det mesta). En ren motorbåts utombordare slits förstås betydligt mer, så där är det nog större behov av årligt byte. Med det sagt så byter jag varje år ändå. Föreställer mig att det knappast skadar, och gör att jag kan upptäcka eventuella problem tidigt. Ska man nu byta oljan, så ska det ske under hösten, så att inte motorn står med vattenskadad olja och korroderar invärtes under vintern, med akuta problem kort inpå sjösättning...

[OT] Happys båtforum
geologen sa:
Stumpy sa:

Vi köpte en begagnad, men nästan oanvänd utombordare för ett par år sen. Den var köpt ny 2005, använd en säsong, därefter vinterkonserverad och bortglömd i ett garage i 12 år. Vi köpte den i början av sommaren, och när jag tömde växelhusoljan på hösten var den alldeles mjölkig. Jag trodde den var vattenskadad och var beredd på att leta läckor, men efter en titt i servicehandboken såg jag att originaloljan ska se mjölkig ut. Det var alltså originaloljan som funkat i en säsong och sen 12 år i förvaring, följt av en säsong igen. Två oljebyten, och säsonger, senare är oljan helt klar och fin vid vinterkonserveringen. Jag tror alltså att oljan klarar sig länge vid normalt bruk. Men då ska det iofs sägas att vi har utombordaren på en segelbåt, så den går inte så många timmar på en säsong (seglar ju för det mesta). En ren motorbåts utombordare slits förstås betydligt mer, så där är det nog större behov av årligt byte. Med det sagt så byter jag varje år ändå. Föreställer mig att det knappast skadar, och gör att jag kan upptäcka eventuella problem tidigt. Ska man nu byta oljan, så ska det ske under hösten, så att inte motorn står med vattenskadad olja och korroderar invärtes under vintern, med akuta problem kort inpå sjösättning...
En motor som sällan körs länge så att den blir varm borde om något vara mer benägen att samla fukt i oljan. Ungefär som på en bil. Väl?
Olja i sig kan ju vara funktionell väldigt länge om den inte förorenas allt för mycket.

[OT] Happys båtforum
Rattnalle sa:
geologen sa:
Stumpy sa:

En motor som sällan körs länge så att den blir varm borde om något vara mer benägen att samla fukt i oljan. Ungefär som på en bil. Väl?
Olja i sig kan ju vara funktionell väldigt länge om den inte förorenas allt för mycket.

Detta är växelhusoljan i en utombordare. Växelhuset ska vara tätt (till ett visst tryck), så det ska inte komma in vatten eller vattenånga vid normal användning. Om så sker syns det i oljan och då får man börja leta läckor (packningarna vid fyll/tappskruvarna, packboxen runt drivaxeln, packboxen runt växelstaget eller packboxen runt propelleraxeln) och åtgärda dem.

Föroreningen handlar nog normalt mest om metallpartiklar som slipats av från de olika komponenterna. Blir väl lite svart av det, kan jag tänka.

Senast ändrad:
[OT] Happys båtforum
@bengan24 Tips på om du vill ha fart på ett forum.
1. Ha betydligt färre kategorier, Less is more. Det räcker med Motorbåt o Segelbåt till att börja med.
2. Skriv mycket själv, skapa intressant innehåll och visa att du har kunskap inom området.
3. Ha tid på dig.

[OT] Happys båtforum
@bengan24 Tips på om du vill ha fart på ett forum.
1. Ha betydligt färre kategorier, Less is more. Det räcker med Motorbåt o Segelbåt till att börja med.
2. Skriv mycket själv, skapa intressant innehåll och visa att du har kunskap inom området.
3. Ha tid på dig.
Stort tack för tipset! :)
Är en hel del att tänka på i början, så är jättetacksam för tips!
Får hoppas att fler blir medlemmar så det blir mer aktivitet på sidan :)
Tänker du typ nyheter som intressant innehåll?

[OT] Happys båtforum
Stort tack för tipset! :)
Är en hel del att tänka på i början, så är jättetacksam för tips!
Får hoppas att fler blir medlemmar så det blir mer aktivitet på sidan :)
Tänker du typ nyheter som intressant innehåll?
Kul projekt men jag har väl tyvärr lite svårt att se vad just din site ska ge utöver de som redan finns? Tänker på t ex hamnen.se o maringuiden.se.

Tillbaka
Topp