Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Foss sa:Någon som har en åsikt om en 2-t direktinsprutad Mercury? Hitta en båt utrustad med sådan, hade tänkt en 4t egentligen
JojjeM sa:Tack för bra input. Låter ju som att provkörning är viktigt. Hade inte tänkt på stöldgrejen. Låtert ju inte så kul.
/J
salle sa:JojjeM sa:Tack för bra input. Låter ju som att provkörning är viktigt. Hade inte tänkt på stöldgrejen. Låtert ju inte så kul.
/J
Ska du ha en ht typ Flipper eller liknande runt 5,50-6 meter rekommenderar jag minst 75 hk i bak. Annars får du köra full gas hela tiden. Med en större motor kan man marscha runt 20 knop utan att det låter för mkt samt drar mkt mindre bensin=bättre för miljön.
Nu vet jag inte var du bor och i vilka vatten du ska köra, men ju längre båt desto trevligare i sjön. Fördelen med äldre ht båtar typ Flipper är att man kan sova 2 vuxna och 2 mindre barn. En modernare ht runt 6-6,5 meter men v-skrov går bättre i sjön men har oftast soffa och stolar i bak som gör att man inte kan övernatta fler än två. Så lite beroende på vad ni har för behov.
Apropå stölder så är det riktigt illa just nu.. Om du inte kan ställa den där det finns bevakning/stängsel etc av ngt slag skulle jag kolla på en äldre tvåtaktare. Företrädesvis en japanare typ Yamaha, Suzuki eller Tohatsu.
Det krävs både stängsel och bevakning. Helst ska man också se till att ha ägodelar som inte är stöldbegärliga. Tex en gammal inombordare istället för en ny utombordare.daikai1 sa:salle sa:JojjeM sa:Tack för bra input. Låter ju som att provkörning är viktigt. Hade inte tänkt på stöldgrejen. Låtert ju inte så kul.
/J
Ska du ha en ht typ Flipper eller liknande runt 5,50-6 meter rekommenderar jag minst 75 hk i bak. Annars får du köra full gas hela tiden. Med en större motor kan man marscha runt 20 knop utan att det låter för mkt samt drar mkt mindre bensin=bättre för miljön.
Nu vet jag inte var du bor och i vilka vatten du ska köra, men ju längre båt desto trevligare i sjön. Fördelen med äldre ht båtar typ Flipper är att man kan sova 2 vuxna och 2 mindre barn. En modernare ht runt 6-6,5 meter men v-skrov går bättre i sjön men har oftast soffa och stolar i bak som gör att man inte kan övernatta fler än två. Så lite beroende på vad ni har för behov.
Apropå stölder så är det riktigt illa just nu.. Om du inte kan ställa den där det finns bevakning/stängsel etc av ngt slag skulle jag kolla på en äldre tvåtaktare. Företrädesvis en japanare typ Yamaha, Suzuki eller Tohatsu.
tro inte stängsel räcker tyvärr.
kolla in denna sida https://www.facebook.com/Polisen.vast.batsamverkan/
lite bilder
Eld sa:Det krävs både stängsel och bevakning. Helst ska man också se till att ha ägodelar som inte är stöldbegärliga. Tex en gammal inombordare istället för en ny utombordare.daikai1 sa:salle sa:JojjeM sa:Tack för bra input. Låter ju som att provkörning är viktigt. Hade inte tänkt på stöldgrejen. Låtert ju inte så kul.
/J
lite bilder
JojjeM sa:Eld sa:Det krävs både stängsel och bevakning. Helst ska man också se till att ha ägodelar som inte är stöldbegärliga. Tex en gammal inombordare istället för en ny utombordare.daikai1 sa:salle sa:JojjeM sa:Tack för bra input. Låter ju som att provkörning är viktigt. Hade inte tänkt på stöldgrejen. Låtert ju inte så kul.
/J
lite bilder
Verkar ju skitjobbigt med stöldsituationen
Och det kan alltså vara så att en starkare motor som man gasar mindre kan vara ett mer ekonomiskt och komfortabelt alternativ till en svagare motor som måste belastas hårt. Antar att bara köra långsammare inte nödvändigtvis är ett alternativ om det innebär att man inte kommer upp och planar?
Får bli en sån här istället (om man ska fortsätta på Flipper-spåret)
https://www.blocket.se/stockholm/Flipper_640_HT__89_85815779.htm?ca=11&w=2
Om vi nu blir med båt så är det för att puttra runt längs Roslagskusten, typ Väddö, Singö, Gräsö.
/Johan
Bild?jomper sa:Så nu sitter jag på två båtar, ingen som vill köpa en styrpulpetbåt i aluminium från 2012 med 50 hk utombordare, under 70h gångtid? :-)
H. sa:Bild?jomper sa:Så nu sitter jag på två båtar, ingen som vill köpa en styrpulpetbåt i aluminium från 2012 med 50 hk utombordare, under 70h gångtid? :-)
Bra siffror, spec toppfartsförbrukningen.Stervelo sa:Har yamaha 115 fyrtakt, stöldbegärligt som fan, det finns återförsäljarnät i östeuropa. Det har jag hört, kanske är fake.
Men, inget fel på motorn, 50 knop toppfart, 30-31 knop vid 4000 varv, under 0.6 distansen. Runt 0.7-075 vid full sula.
Rib unlimited 700perzzon sa:Bra siffror, spec toppfartsförbrukningen.Stervelo sa:Har yamaha 115 fyrtakt, stöldbegärligt som fan, det finns återförsäljarnät i östeuropa. Det har jag hört, kanske är fake.
Men, inget fel på motorn, 50 knop toppfart, 30-31 knop vid 4000 varv, under 0.6 distansen. Runt 0.7-075 vid full sula.
Vad är det för båt?
jomper sa:Fick tips av gammal båträv tillika granne här om dagen att bara släppa ut en liten skvätt för att kolla om det är vatten i den och fylla på med ny det lilla man släppt ut om den ser bra ut, men din variant borde ju funka lika bra.
Service av båtmotorer är en riktigt dyr historia om man ska göra allt by the book..
Stumpy sa:Vår båt har inte gått många timmar denna säsongen (heller).
Är man dumsnål eller miljövän om man tömmer ut växelhusoljan och trattar tillbaka den om den är fin?
(Känns lika dumt varje år att bara slänga oljan som ser ut som ny.)
En motor som sällan körs länge så att den blir varm borde om något vara mer benägen att samla fukt i oljan. Ungefär som på en bil. Väl?geologen sa:Stumpy sa:Vår båt har inte gått många timmar denna säsongen (heller).
Är man dumsnål eller miljövän om man tömmer ut växelhusoljan och trattar tillbaka den om den är fin?
Vi köpte en begagnad, men nästan oanvänd utombordare för ett par år sen. Den var köpt ny 2005, använd en säsong, därefter vinterkonserverad och bortglömd i ett garage i 12 år. Vi köpte den i början av sommaren, och när jag tömde växelhusoljan på hösten var den alldeles mjölkig. Jag trodde den var vattenskadad och var beredd på att leta läckor, men efter en titt i servicehandboken såg jag att originaloljan ska se mjölkig ut. Det var alltså originaloljan som funkat i en säsong och sen 12 år i förvaring, följt av en säsong igen. Två oljebyten, och säsonger, senare är oljan helt klar och fin vid vinterkonserveringen. Jag tror alltså att oljan klarar sig länge vid normalt bruk. Men då ska det iofs sägas att vi har utombordaren på en segelbåt, så den går inte så många timmar på en säsong (seglar ju för det mesta). En ren motorbåts utombordare slits förstås betydligt mer, så där är det nog större behov av årligt byte. Med det sagt så byter jag varje år ändå. Föreställer mig att det knappast skadar, och gör att jag kan upptäcka eventuella problem tidigt. Ska man nu byta oljan, så ska det ske under hösten, så att inte motorn står med vattenskadad olja och korroderar invärtes under vintern, med akuta problem kort inpå sjösättning...
Rattnalle sa:En motor som sällan körs länge så att den blir varm borde om något vara mer benägen att samla fukt i oljan. Ungefär som på en bil. Väl?geologen sa:Stumpy sa:Vår båt har inte gått många timmar denna säsongen (heller).
Vi köpte en begagnad, men nästan oanvänd utombordare för ett par år sen. Den var köpt ny 2005, använd en säsong, därefter vinterkonserverad och bortglömd i ett garage i 12 år. Vi köpte den i början av sommaren, och när jag tömde växelhusoljan på hösten var den alldeles mjölkig. Jag trodde den var vattenskadad och var beredd på att leta läckor, men efter en titt i servicehandboken såg jag att originaloljan ska se mjölkig ut. Det var alltså originaloljan som funkat i en säsong och sen 12 år i förvaring, följt av en säsong igen. Två oljebyten, och säsonger, senare är oljan helt klar och fin vid vinterkonserveringen. Jag tror alltså att oljan klarar sig länge vid normalt bruk. Men då ska det iofs sägas att vi har utombordaren på en segelbåt, så den går inte så många timmar på en säsong (seglar ju för det mesta). En ren motorbåts utombordare slits förstås betydligt mer, så där är det nog större behov av årligt byte. Med det sagt så byter jag varje år ändå. Föreställer mig att det knappast skadar, och gör att jag kan upptäcka eventuella problem tidigt. Ska man nu byta oljan, så ska det ske under hösten, så att inte motorn står med vattenskadad olja och korroderar invärtes under vintern, med akuta problem kort inpå sjösättning...
Olja i sig kan ju vara funktionell väldigt länge om den inte förorenas allt för mycket.
Med tanke på aktiviteten på det forumet så kan nog all reklam behövas :)Har du inte redan gjort reklam för ditt forum här?
Stort tack för tipset! :)@bengan24 Tips på om du vill ha fart på ett forum.
1. Ha betydligt färre kategorier, Less is more. Det räcker med Motorbåt o Segelbåt till att börja med.
2. Skriv mycket själv, skapa intressant innehåll och visa att du har kunskap inom området.
3. Ha tid på dig.
Kul projekt men jag har väl tyvärr lite svårt att se vad just din site ska ge utöver de som redan finns? Tänker på t ex hamnen.se o maringuiden.se.Stort tack för tipset! :)
Är en hel del att tänka på i början, så är jättetacksam för tips!
Får hoppas att fler blir medlemmar så det blir mer aktivitet på sidan :)
Tänker du typ nyheter som intressant innehåll?
Så säger alla ;)Kul projekt men jag har väl tyvärr lite svårt att se vad just din site ska ge utöver de som redan finns? Tänker på t ex hamnen.se o maringuiden.se.