[OT] Happys båtforum

[OT] Happys båtforum
Tuberna gör att det går mjukare i sjön.
En sak gäller alla ribbar i princip.
När du landar aningen snett, i längdriktning, så smäller det till rejält bra i ett fast skrov, med en tub så dämpar den smällen så att du inte ens tänker på det, i en båt med fast skrov har inredningen typ lossnat.

Sen får du en indirekt effekt. Ribbar har, i alla fall de som har tub i vattnet vid stillaliggande, stabilitet från tuben, båten blir inte vickig, vilket skrov med mycket bottenvinkel blir vid stillaliggande. Så, ribbar har ofta mer "raciga" skrov som går bättre i sjön, men du slipper vickigheten och den dämpar när du flyger fram genom vågorna, så de går mjukare i sjön då också,

Sen kan tuben vara designad för att ge lyft, men det är mycket mer ovanligt, jag vet bara om en som gör så.
Stämmer inte med min erfarenhet. Det avgörande är tyngd, längd och hur mycket v det är på skrovet. Ribbar är oftast lätta och slår och smäller i grov sjö. Men det är ju prakiskt om man är dålig på att lägga till.

[OT] Happys båtforum
Stämmer inte med min erfarenhet. Det avgörande är tyngd, längd och hur mycket v det är på skrovet. Ribbar är oftast lätta och slår och smäller i grov sjö. Men det är ju prakiskt om man är dålig på att lägga till.
Jag äger en rib och har erfarenhet, den slår inte och stampar inte, men det beror på skrovet. Tuberna gör att det går mjukare i sjön. Men, tuberna kan INTE kompensera för ett stampigt skrov, däremot så hjälper det till vid färd när båten ligger lite åt sidan, istället för en rejäl smäll så blir det bara ett mjukt "thump".

Min båt har ett korrekt designat skrov för fart, det har inte så många ribbar, eller andra båtar. Det ska vara "noll" bärighet fram, då skär den som smör genom vågorna. Stampet kommer av för mycket bärighet i fören, den lyfter, sen har den för platt skrov för att landa mjukt. Det fixar inga tuber.

Skrovet min båt är byggt på vann alla offshore sm tävlingar i 1.3 liter klassen, precis före millenieskiftet det var inte en rib då. Den fick en skida bak och ännu mer djup i aktersta steget när den sen blev rib.

Med en yamaha 90 hk, som ger mer än så på propelleraxeln, ytskärande propp och navigatören liggandes för fördäck för att överhuvudtaget kunna starta toppade den 65 knop.

Nu gör den över 60 knop med en 150 om man vågar. Den är nog så spännande att köra i farter runt 50 knop när skrovet väger 350 kg.

Det som går att göra med en rib är att ha ett rejält rejsigt skrov som också blir skapligt praktiskt. Det går inte utan rib, det blir rankt som fanken. Lättare att lägga till är fördel nr 49 typ, det räknas inte ens.

[OT] Happys båtforum
Det som gör att så många båtar går som skit i vattnet är att folk köper vad som helst.

Det var ett test på "skärgårdsjeepar", alubåtar runt 7m. 200-300 snurra bak. Ingen gjorde över 50 knop.
Men bustern kaviterade rejält när du svängde i normala farter, hur f_n kan det vara så, båten gick för över en mille.

Där är problemet. Nästan alla båtar designas och byggs, de testkörs inte innan produktion.

Tänk att få hem en fin endurohoj, sen hittar du fel efter fel på den för att tilverkaren aldrig cyklat på den innan den börjades säljas. Välkommen till båtbranschen.

[OT] Happys båtforum
Kan skriva under på hur till synes fräsiga båtar kan vara aptrista att köra. Testade ett par Nordkapp för några år sedan, modeller som hade luftsteg (eller vad dom kallar det). Hur som helst var det helt omöjligt att trimma fören upp eller ner. Gissar att det ska föreställa tryggt men jag skulle inte vilja åka i grov medsjö med dom båtarna jag testade.

[OT] Happys båtforum
Kan skriva under på hur till synes fräsiga båtar kan vara aptrista att köra. Testade ett par Nordkapp för några år sedan, modeller som hade luftsteg (eller vad dom kallar det). Hur som helst var det helt omöjligt att trimma fören upp eller ner. Gissar att det ska föreställa tryggt men jag skulle inte vilja åka i grov medsjö med dom båtarna jag testade.
Min går bra i medsjö, det går att trimma skrovet, poängen är att skrovet behöver köras med fart i medsjön.
När vågorna blir större måste du gasa när du går över en topp, så du inte trillar ner i hålet.

Med ett stegat och luftsmort skrov så körs nosen lägre, än vanligt skrov, du kör inte med en noslyftande propeller oftast, vilket du gör för andra skrov, men bara för att de gör steg blir det inte bra. Det är ännu svårare att designa ett stegat skrov så det blir bra än ett ostegat, det finns ingen gratis lunch.
Det finns mängder med båtar som har risiga skrov, som vinner priser. Går inte skrovet att trimmas alls då är det helt enkelt uselt.

Jag har inte provkört en nordkapp men betedde den sig så så är det riktigt illa kan jag tycka.
Min båt drar så sjukt lite soppa att man kan köra den utan att skämmas för mycket.

[OT] Happys båtforum
Jo, ett tips till, för att lägga till lätt och slippa bottenmåla är de här dukarna som ligger i sjön under båten på båtplatsen grymma.

Avfärd och tilläggning underlättas helt sjuk mycket. Båten glider upp på duken och ligger still, jag behöver inte ens stressa med att förtöja, eller ta emot. Kan inte prisa just den aspekten högt nog.
Däremot så är inte "hålla" botten ren helt perfekt på en båt som har två steg med nästan 0.5 meter mellan sista steget och botten på mitten av båten. Botten inte helt slät, men det är riktigt bra ändå, jag har inte bottenmålat på 12 år.

[OT] Happys båtforum
När jag kikar på bilder av nordkapp enduro 705 som har den INTE ett stegskrov, det som brukar kallas luftsmort, utan ett vanligt 23.5 graders v.

[OT] Happys båtforum
För ca 10-15 år sedan hade några Nordkapp luftsmort skrov. 6-meter-nånting. Läste att de senare gick från detta på nyare modeller.
Fattar.
Om det fungerade så illa som du beskrev så var det nog lika bra.

Men för att en båt ska gå bra i motsjö kan den inte ha så mycket bärighet där, det ser du på ALLA snabba skrov, de har typ ingen bärighet fram. Men för att en båt ska vara praktisk behövs det plats och plötsligt får du bärighet fram och då går båten inget vidare i sjön, om det är ett skrov som gör över 20-25 knop i alla fall.

[OT] Happys båtforum
Har aldrig ägt ngn rib- eller gummibåt, så ursäkta dum fråga. Har man fender till dom och vilken typ i sådana fall? Vill ju gärna skydda blåsan mot skav om man lägger till mot ngn träbrygga eller betongpir.

[OT] Happys båtforum
Jag äger en rib och har erfarenhet, den slår inte och stampar inte, men det beror på skrovet. Tuberna gör att det går mjukare i sjön. Men, tuberna kan INTE kompensera för ett stampigt skrov, däremot så hjälper det till vid färd när båten ligger lite åt sidan, istället för en rejäl smäll så blir det bara ett mjukt "thump".

Min båt har ett korrekt designat skrov för fart, det har inte så många ribbar, eller andra båtar. Det ska vara "noll" bärighet fram, då skär den som smör genom vågorna. Stampet kommer av för mycket bärighet i fören, den lyfter, sen har den för platt skrov för att landa mjukt. Det fixar inga tuber.

Skrovet min båt är byggt på vann alla offshore sm tävlingar i 1.3 liter klassen, precis före millenieskiftet det var inte en rib då. Den fick en skida bak och ännu mer djup i aktersta steget när den sen blev rib.

Med en yamaha 90 hk, som ger mer än så på propelleraxeln, ytskärande propp och navigatören liggandes för fördäck för att överhuvudtaget kunna starta toppade den 65 knop.

Nu gör den över 60 knop med en 150 om man vågar. Den är nog så spännande att köra i farter runt 50 knop när skrovet väger 350 kg.

Det som går att göra med en rib är att ha ett rejält rejsigt skrov som också blir skapligt praktiskt. Det går inte utan rib, det blir rankt som fanken. Lättare att lägga till är fördel nr 49 typ, det räknas inte ens.
Funkar säkert bra mellan öarna i Stockholms skärgård, men låter inte som något man skulle vilja blåsa över från Marstrand till Skagen när det blåser 10 merter västlig i alla fall. 😄

Senast ändrad:
[OT] Happys båtforum
Funkar säkert bra mellan öarna i Stockholms skärgård, men låter inte som något man skulle vilja blåsa över från Marstrand till Skagen när det blåser 10 merter västlig i alla fall. 😄
Det är inga problem, den går fint i kuling i öppen vatten också, noll problem. En kille med en körde hem den i 40 knop i öppet vatten nära göteborg under vintern för några år sen, blåste kuling och snöade, inga problem.

[OT] Happys båtforum
Om jag själv fick välja typ av båt att köra i grov sjö, skulle RIB av rätt modell vara mitt första val. Men jag antar att har man inte provat/kört en bra RIB dvs godkända för offshore, finns säkert en del modeller som är mindre bra, så vet man inte vad man pratar om.

Min nästa båt kommer bli en RIB i 6-7m klassen av flera skäl.

[OT] Happys båtforum
Vill inte ge mig in i den ngt infekterade debatten om RIB vs konventionell båt :ROFLMAO: men en sak som jag har förstått är att RIB-båtar kan ha vassare vinklar eftersom tuberna hjälper till att stabilisera, både i fart och när man ligger still.

I mitt fall, eftersom jag är ute efter ngt litet till barnen, så är det positivt eftersom att en liten RIB-båt potentiellt kan hantera vågor bättre. Vanliga småbåtar tycker jag ofta är väldigt platta i botten. Allt hänger väl ihop i och för sig då en plattbottnad båt inte kräver så mkt motor för att plana.

[OT] Happys båtforum
Vill inte ge mig in i den ngt infekterade debatten om RIB vs konventionell båt :ROFLMAO: men en sak som jag har förstått är att RIB-båtar kan ha vassare vinklar eftersom tuberna hjälper till att stabilisera, både i fart och när man ligger still.

I mitt fall, eftersom jag är ute efter ngt litet till barnen, så är det positivt eftersom att en liten RIB-båt potentiellt kan hantera vågor bättre. Vanliga småbåtar tycker jag ofta är väldigt platta i botten. Allt hänger väl ihop i och för sig då en plattbottnad båt inte kräver så mkt motor för att plana.
3m RIM med centerkonsol skulle jag säga är perfekt som första båt. Brorsan och mina barn turas om en Suzumar 350, toppar runt 20 knop med tre knoddar i, stabil och tar vågor och sjö väldigt bra med tanke på sin storlek.

[OT] Happys båtforum
Det är den stora fördelen med rib, stabil vid stillaliggande trots aggresivt skrov och stabiliserar färden, går tystare och bekvämare.

Sen är min grym på bensinförbrukning, 0,5 distansen i 30 knop, drar runt 0,6 i 40 och 0.7 i 50.

[OT] Happys båtforum
Flippern såld! För mycket pyssel jämfört med hur lite vi använde den.

Nu vill jag nog ha en halvgammal robust aluminiumbåt typ Yxlö eller Nynäs eller kanske en Master som vi sett tidigare i tråden, 5+ meter. Gärna hyggligt stor maskin. Spanar lite men har ingen brådska. Helst med styrkonsolen ett snäpp fram från aktertoften.

Måste rymma fem personer, gärna några till om man trängs. Det var ju stora styrkan med Flipper 630 OC måste jag säga, rymde lätt två familjer.

[OT] Happys båtforum
Där står hon och börjar pocka på uppmärksamhet. I år ska det uppgraderas med trimplan. Hoppas på tidig sjösättning i år.

1000029388.webp

[OT] Happys båtforum
Har sovit över en gång på 15 år i vår Bella 561 HT, så behöver egentligen ingen kabin med bädd. Använder den bara som en utflyktsbåt. Funderar på ett byta till en bowrider för att enklare ta sig runt i och ur båten. Nåt som Husky R6 eller Yamarin Cross 62/64 ser trevligt ut. Någon med erfarenheter?

[OT] Happys båtforum
Båten vi just sålde var med sittbrunn fram, och dörr ut till den. Det har helt klart sina poänger. Gick att bädda för två i u-soffan med. Enda nackdelen var att man vaknade tidigt pga alla fönster :-)

[OT] Happys båtforum
hamnade visst i lilla dinge träsket :ROFLMAO:

hämtade hem en snorbillig quicksilver 240 för kunna surra på biltaket o dra ut o fiska lite roligare ställen än bara stå från land. (inte supergott om roligare ställen i närheten av tokholmen där man kan landfiska)

helt oki skick förutom ett fel o de e durkskivorna som e ruttna sååå tänke fulbygga nya i 15mm obehandlad plywood då ja redan råkas ha lagomt stora spillbitar hemma :cool: ist för kosta på marinplyfa som kostar 10 ggr mer än ja gav för dingen...

men till frågan jag har är hur vattenskydda dessa?
var inne på ge dom en rejäl dos cuprinols träolja då de funkat med gott resultat på lastkälken till snöskotern men så slog de mej hur påverkar träoljan mot gummibåtens material? :unsure::unsure:

nästa projekt e o snubbla över nån gammal 2hk aktersnurra som lätt kan slängas med i skuffen på bilen för slippa paddla (jo jag har funderat på elsnurra o batteri men de drar iväg i kosing om man ska ha nått vettigare)

[OT] Happys båtforum
Testa med 2-komponents epoxi, biltema kanske har någon billig. Marinplyfa har ett annat lim som tål fukt till skillnad mot billig plyfa.
var inne på de spåret med men risken är dom bli hala som ål-snor om ytskicktet blir för hård o glatt
all plyfa idag utom extrembudget plyfa har vattentåligt lim samma som i marinplyfan

[OT] Happys båtforum
Visa bilaga 705319
Efter en tids trånande efter en tåligare bruksbåt lyckades jag influera familjen till att byta andrebåten till en redig Master 500. Den har fått en ny 50 hk motor med en eftermonterad hydrofoil för snabbare planing och en ny durk i 5mm aluplåt. En ny plotter med ekolod är beställd och ska monteras till helgen. Första fisketuren med familjen är avklarad, ingen fisk men väl limpmackor och nästan inga sura miner :)
@Reivennob Nu jagar jag faktiskt nått sånt men det är svårt att hitta en som varken är överprisad eller har en gammal risig motor. Helst av allt vill jag ha en Nynäs eller Yxlö men dom vill inte dyka upp..

[OT] Happys båtforum
Svårt att hitta information om bottenvinkel på de flesta båtar. Vår (nu sålda) Flipper 630 beskrivs på massa ställen som att den har en "kraftig" bottenvinkel eller "djup" v-botten. Man ser ju att skrovet har både djupare V-botten och smalnar av mera framåt jämfört med 620 som ser mera ut som en husvagn (!). Men vinkel? Går inte ens att googla fram. Hittade en forumpost som påstod 19 grader, men om det stämmer? Ingen aning!

En aluminiumbåt jag kollade hade 12 grader, det låter ju som rätt flatbottnat. Sen är det ju bara längst bak som redovisas, vinkeln lägre fram torde spela ännu mera roll?

[OT] Happys båtforum
Tycker man hittar måttet på mer prestandaorienterade båtar.

Gissar att vinkeln bak är viktigast eftersom det är den som ligger i vattnet vid hög fart. Är förmodligen också enklast att mäta där för var ska man mäta ngnstans "längre fram" som kan vara jämförbart mellan olika båtar?

Men visst spelar vinkeln fram också roll men den går ofta hand i hand med vinkeln vid akterspegeln?

Edit: Lite kuriosa. Hade en Hydrolift (fartbåt) en gång och den hade en platt del, såg ut som ungefär en planka längst bak. I hög fart var det bara den "plankan" som låg i. Man märkte när båten gick upp på plankan för farten ökade plötsligt ca 5 knop.

[OT] Happys båtforum
Jag både behöver och inte behöver en båt som fixar höga vågor bra.

Åker sällan mer än 20 minuter, har nära till de ställen vi oftast åker till. Men å andra sidan är det öppen horisont söderut 100% av vägen till flera av ställena (några distans söderut runt en ö och sen norrut nästan lika mycket till), det blåser ofta upp på eftermiddagen när vi åker hemåt.

Och sen är det potentiella lite längre resor till Nåttarö, Ålö, Landsort som är inom räckhåll men det har inte varit ens en gång om året, kanske inte prio ett.

Flippern var OK men det kan ju vara bättre :-)

[OT] Happys båtforum
Längden på båten spelar oxå roll, så du inte åker ner mellan vågtopparna. En 6-metersbåt borde ju räcka kan man tycka men längre båtar tar helt enkelt vågorna bättre. Men det blir oxå mer båt att hantera både i vattnet o på land...

[OT] Happys båtforum
Längden på båten spelar oxå roll, så du inte åker ner mellan vågtopparna. En 6-metersbåt borde ju räcka kan man tycka men längre båtar tar helt enkelt vågorna bättre. Men det blir oxå mer båt att hantera både i vattnet o på land...

Jo kommer man upp i runt 6 meter blir det ju rätt stor skillnad. Vill man både komma in i småvikarna och ha lite trygghet i dåligt väder så var gamla båten en perfekt kompromiss. Nu tänker jag välja bort lite av det för att få mindre underhåll och lite mera stryktålighet. Sen vill ju en del av mig gärna ha något som gör 40+ knop också men det är egentligen helt irrelevant. Vi låg oftast runt 25 med Flippern, den toppade 33-34.

[OT] Happys båtforum
Har svårt att rekommendera ngn bra båt i 6-metersklassen trots att jag kört ganska många. Det blir alltid en kompromiss tycker jag. Nya/moderna båtar är ibland ganska tunga av ngn anledning och mycket v-botten kräver större motor.

Brorsan har en Yamarin på dryga 6 meter. Lite av en balja med sina höga fribord men går fint i sjön här på västkusten och toppar ca 48 knop med 200 hk. 2 familjer får plats i den. Mycket bra kvalitét på båten. Men det finns många fina båtar att välja mellan.

Edit: Jämfört med Hydroliften (F23) som vi hade tidigare så var den 7 meter lång och tog vågorna bättre i högre fart. Kändes som att man kunde åka på vågtopparna på ett annat sätt. Men den var också mkt mer opraktisk.

[OT] Happys båtforum
Orkar inte med plastbåt igen :-) det är en medveten kompromiss. Och som du säger, egentligen är allt i alla båtval kompromisser. Jag vill inte ha för stor båt då det begränsar mig i andra hänseenden som är viktigare. Vill t.ex. kunna lägga i och ta upp den enkelt själv - Flippern var i största laget men det var ju också en båt som vägde över 1000 kg med hytt och inredning. Jag klarade det men det var smidigare med förra båten som var en styrpulpet på under 5 meter.

[OT] Happys båtforum
Orkar inte med plastbåt igen :-) det är en medveten kompromiss. Och som du säger, egentligen är allt i alla båtval kompromisser. Jag vill inte ha för stor båt då det begränsar mig i andra hänseenden som är viktigare. Vill t.ex. kunna lägga i och ta upp den enkelt själv - Flippern var i största laget men det var ju också en båt som vägde över 1000 kg med hytt och inredning. Jag klarade det men det var smidigare med förra båten som var en styrpulpet på under 5 meter.
Vi bytte båt i slutet på juli förra året och gick från 6m center consol-plastbåt till 6,40 bowrider alubåt, båda med 150hk bakom. Jättepraktiskt och oömt, kapell samt inga problem med en familj till och kompisar till barnen i båten. Körglädjen gick dock åt andra hållet och nu är det mer sitta och köra en familjebuss.

Tänker att ni ändå är fem pers och hur man än gör så växer barnen, packning ska alltid med, kompisar ibland också och kanske någon vattenleksak? Köp inte för liten båt bara. :)

[OT] Happys båtforum
Jo, vi har ju just haft en 6,3 meters plastbåt med massor av förvaring så jag är fullt medveten om begränsningen. Vi får väl se var det landar, med nuvarande ekonomiska utveckling och pengarna från båtförsäljningen trygga på ett bankkonto sä sitter jag ju inte i sjön direkt, båtarna lär inte bli dyrare :-)

[OT] Happys båtforum
Vi bytte båt i slutet på juli förra året och gick från 6m center consol-plastbåt till 6,40 bowrider alubåt, båda med 150hk bakom. Jättepraktiskt och oömt, kapell samt inga problem med en familj till och kompisar till barnen i båten. Körglädjen gick dock åt andra hållet och nu är det mer sitta och köra en familjebuss.
Nåt sånt kikar jag också på. Behöver inga fartresurser, utan vill mest komma enkelt ut på sjön. Så lite underhåll som möjligt, lätt lägga i och ta upp samt kunna förvara den på tomten.

[OT] Happys båtforum
Vill du minimera underhållet så vill du inte ha plastinredning. Det hade jag på vår första båt - med aluminiumskrov - och det blir antingen fult eller så måste man polera :-)

[OT] Happys båtforum
Allt är ju inte utanför hamnkapellet, men det som är "inne" brukar ju klara sig bättre.

Eller så har man en gammal båt där man inte bryr sig, det är också en variant.

Kikade runt lite på större aluminiumbåtar men det drar ju iväg rätt bra i pris för att gå upp till 6,3+ meter på aluminiumbåtarna, säg att vi använder båten 10-15 gånger per år varav någon enstaka egentligen är med fler än familjen +-1. Då kan jag lika gärna köra två gånger :D

[OT] Happys båtforum
Nåt sånt kikar jag också på. Behöver inga fartresurser, utan vill mest komma enkelt ut på sjön. Så lite underhåll som möjligt, lätt lägga i och ta upp samt kunna förvara den på tomten.
Ja, vi har vår främst som pendlarbåt till stugan så mycket transport och lite fiske. Så tuffar på i 25-30knop marschfart. Jag saknar dock klippet och lite mer aktivt ’åkande’.

Ang plastdetaljer så ångrar jag lite (ekonomisk fråga också) att vi inte gick på aluinredning även om det är lite hårdare/kallare. Så lite rubb&puts men inte hela skrovet.

Anyways, den åker i vattnet i eftermiddag så premiären blir imorgon. 🥳

[OT] Happys båtforum
Båtsäsongen 2025 startade igår med att köra ut alla ’extraprylar’ (press, ställning osv) till stugan plus öppna upp huset. För en gångs skull lite mindre fix vid första helgen på plats!

Kunde inte gnälla på vädret iaf..

Bilagor

• IMG_4114.webp
    IMG_4114.webp
    203.8 KB · Besök: 76
  • IMG_4122.webp
    IMG_4122.webp
    478.2 KB · Besök: 73
Tillbaka
Topp