[OT] Happys båtforum

[OT] Happys båtforum
Det blev rysk aluminiumbåt för mig, Master 540 med 115 hk. Helt OK skick för sin ålder men lite pyssel är det. Risken är överhängande att den kommer få ligga i året om, har skyddad båtplats som det bara legat is på ett par gånger de senaste 10 åren.

Känns ett par magnituder kraftigare än en Buster i samma prisklass, fast likaledes mindre ombonad med :-)

[OT] Happys båtforum
Det blev rysk aluminiumbåt för mig, Master 540 med 115 hk. Helt OK skick för sin ålder men lite pyssel är det. Risken är överhängande att den kommer få ligga i året om, har skyddad båtplats som det bara legat is på ett par gånger de senaste 10 åren.

Känns ett par magnituder kraftigare än en Buster i samma prisklass, fast likaledes mindre ombonad med :-)
Har för mig att jag läst att min 500 kan klara upp till några cm is. Så lär ju vara samma lika för 540. Ut och isbryt vettja!

[OT] Happys båtforum
Svenska distributören hade den här på sin facebooksida. Det är f.ö. en 510, jag tror båtarna är längre än namnet antyder.. 540:n är jättestor!

463052272_8912615738800078_7203754040744045572_n.webp

[OT] Happys båtforum
Stridsbåt 510

Apropå båt. Kikar på beg terhi 450 och arkip 460 som ny lättrailad transport/fiskebåt. Är abs plast så dåligt som det står i diverse båtforum? Om det spricker vid en hårdhänt parkering på stranden så är det tydligen svårt att laga, och har det spruckit så sugs hela havet in i skummet mellan skroven. Är inte de moderna plastbåtarna fyllda med vattenavstötande skum?
En linder 460 är lite mer fältmässig där lite stenskravel bara bucklar plåten?

[OT] Happys båtforum
Kikade på Linder Arkip 460, verkar gå att köpa med 50 hk för från 110 till 250k beroende på hur ny du vill ha. Men det är tunn plåt i både dem och Buster, så det är inget man dundrar upp på en stenstrand med utan bucklor. Annars verkar det vara fina och som du säger lättrailade båtar.

[OT] Happys båtforum
Hade varit skönt att vänta tills efter långhelgen men min fru ska operera foten på onsdag och kommer vara ur funktion ett bra tag sen. Så nu har jag kämpat hela helgen för att bli klar, samtidigt som det varit både bryggfix och städdag i området. Intensivt, men skönt att vi hann!

Blev bara trea på bryggan i år. Förra året var vi först.

1000031189.webp

[OT] Happys båtforum
Lämnade precis in Ulla-Bella för motorservice och låter de gå över båten med polermaskinen samtidigt. Kommer dock inte lägga i henne än på många veckor. Det är för kallt.

[OT] Happys båtforum
Jag körde av hela båten med avfettning och högtryck med varmt vatten här om veckan, har köpt svart EVA-foam att ersätta gamla "sittdynorna" med. Master 540 är specad till 567 cm lång, vet inte riktigt varifrån namnet kommer.

Hittade en del smått och gått att fixa med, framför allt är alla gummitutor för kabelgenomföringar rätt slut och i vanlig ordning en del hemmafixad el som behöver saneras, får se om jag byter allt kanske.

Vad har ni för försäkringsbolag? Kom på att det är bra att ha. Släpet saknar helt ramnummer vilket den modellen tydligen gör enligt tillverkaren som jag varit i kontakt med, de tyckte man kunde rita på ett eget.. ska fråga f-bolaget förstås men det är intressant att veta vad det finns för alternativ.

[OT] Happys båtforum
Jag körde av hela båten med avfettning och högtryck med varmt vatten här om veckan, har köpt svart EVA-foam att ersätta gamla "sittdynorna" med. Master 540 är specad till 567 cm lång, vet inte riktigt varifrån namnet kommer.

Hittade en del smått och gått att fixa med, framför allt är alla gummitutor för kabelgenomföringar rätt slut och i vanlig ordning en del hemmafixad el som behöver saneras, får se om jag byter allt kanske.

Vad har ni för försäkringsbolag? Kom på att det är bra att ha. Släpet saknar helt ramnummer vilket den modellen tydligen gör enligt tillverkaren som jag varit i kontakt med, de tyckte man kunde rita på ett eget.. ska fråga f-bolaget förstås men det är intressant att veta vad det finns för alternativ.
vetifasen vad som gäller med stansa eget på båtkärra som e oreggad normalt sett på reggade fordon får inte privatperson stansa utan måste göras av så kallad "host host aktoriserad firma" sen reggar man de hos bilprovningen. dock vet ja flertalet som stansat själva o sagt på bilprovningen de va "nisses bil & plåt"

teoretiskt sett så kan man säga kärran e privatbyggd oreggad 30 kärra varav du bör kunna stansa ditt eget chassinummer i teorin värt att ha koll på är att fordon (ja tror de är under 3.5 ton) tillverkat efter 1981 så ska stansade chassinummer ha en stanshöjd av minst 7mm för anses som godkänt chassinummer före 1981 så får de vara 5 mm stanshöjd chassinummer ska sitta på höger sida och måste vara enkelradigt

[OT] Happys båtforum
Just när det gäller oreggade efterfordon så tror jag inte det finns några direkta regler från Transportstyrelsen faktiskt. Kärran är från BT Trailer och heter BV1300, 1300 kg lastvikt så det är inget hemmabygge. Rätt skumt att den inte har något "ramnummer".

[OT] Happys båtforum

Tjena!

Vad ska du ha ramnummer till? Gäller det stöld så ska du väl inte behöva det. Trafikförsäkring har man ju ingen på släp, det går ju på bilen som drar släpet.

[OT] Happys båtforum
Tjena!

Vad ska du ha ramnummer till? Gäller det stöld så ska du väl inte behöva det. Trafikförsäkring har man ju ingen på släp, det går ju på bilen som drar släpet.

Bara för försäkring, brukar kosta ett par hundra om året att få med kärran i båtens försäkring men de vill väl ha identifikation på något vis. Mitt förra Resposläp hade en typskylt med max lastvikt, hastighet osv och där fanns även ett ID-nummer som försäkringsbolaget ville ha.

[OT] Happys båtforum
Svenska sjö kör jag på min Master, de är billigast för mig. Annars Swedea eller Atlantica. Är du medlem i Sportfiskarna så har du fin rabatt hos Svedea (jag borde byta :)).

Senast ändrad:
[OT] Happys båtforum
Svenska Sjö är billigast bland de jag hittat också. Typiskt är jag en sån där kund som aldrig använder försäkringar. Skulle helst ha en (i alla sammanhang) som inte täcker småskador.

[OT] Happys båtforum
Efter en helg som chaufför till barnkalas, blocketköp och handbollscup och typ 0 egentid var det rätt trevligt att ta en promenad till båten och åka ut och titta på solnedgång och månuppstigning. Ren okynneskörning men jag motiverar det med att sjösättningen blev helt utan omväg och man måste ju ändå kolla att båten funkar som tänkt på våren. Och det blev både ny noterad toppfart (44 knop) och en bra noterad förbrukning (0.8l/sjömil vid 21 knop). Fast så bra siffror får man ju bara första veckorna efter sjösättning. Nån gång skulle det vara kul att provköra den utan all ballast i form av dynor, SUP, extra ankare osv...

1000031524.webp

1000031522.webp

1000031536.webp

[OT] Happys båtforum
Hämtade båten från service i torsdags, lade i den igår och motorn startade inte. Bara att ta upp den och köra hem den igen. Förhoppningsvis bara dåligt laddat batteri, trots att den stått med laddare för någon vecka sedan. Har kopplat loss batteriet och laddar det fritt nu. Får hoppas att det var så enkelt. Båtmeken säger att Optimax är väldigt känsliga för batteristatus.

[OT] Happys båtforum
Hämtade båten från service i torsdags, lade i den igår och motorn startade inte. Bara att ta upp den och köra hem den igen. Förhoppningsvis bara dåligt laddat batteri, trots att den stått med laddare för någon vecka sedan. Har kopplat loss batteriet och laddar det fritt nu. Får hoppas att det var så enkelt. Båtmeken säger att Optimax är väldigt känsliga för batteristatus.
Hade nåt liknande, behövde nytt batteri, blybatterier kan vara lite luriga när de lägger ner och verka ok fast de inte är det... och min yamaha var också känslig för det.

[OT] Happys båtforum
Missade att bryta bort ankarspelet från start batteriet i vintras med resultatet att det drog ner batteriet till 6,5 volt. Körde ett recond program med c-tec laddaren vilket verkade fungera men vilospänningen efter ett par dygns vila var 13 volt istället för 12,6~12,7 som det tidigare varit. Provade att starta motorn det var knappt att den orkade dra runt, så något måste ha blivit tokigt internt i batteriet trots att det visade hög vilospänning.

[OT] Happys båtforum
Laddar alltid fullt innan vintervilan och sedan fullt när hon kläs av igen till våren. Kanske glömde koppla loss polerna, så batteriet gick för lågt under vintern och skadades. Får se om jag får igång det.

[OT] Happys båtforum
Spänning vid vila är bara en indikation på om ett batteri är ok. Det droppar även lite efter några minuter efter laddning, så det kan ju vara bra att mäta typ en timma eller så efter att man har laddat det.

Video på hur man kan göra ett last-test själv.

Senast ändrad:
[OT] Happys båtforum
Fulladdat batteri, men ingen reaktion från startmotorn. Upptäckte att blippen till elektroniska startspärren inte blinkade när man tryckte på knappen. Samma på reservblippen. Öppnade upp den ena för att byta batteri, men då funkade den igen utan batteribyte, så tryckte ihop den igen. Nu reagerade startmotorn och motorn gick igång. Skall kolla startbatteriet igen om nån dag.

[OT] Happys båtforum
Fulladdat batteri, men ingen reaktion från startmotorn. Upptäckte att blippen till elektroniska startspärren inte blinkade när man tryckte på knappen. Samma på reservblippen. Öppnade upp den ena för att byta batteri, men då funkade den igen utan batteribyte, så tryckte ihop den igen. Nu reagerade startmotorn och motorn gick igång. Skall kolla startbatteriet igen om nån dag.
Tack för att du påminnde mig att köpa nya batterier till fjärrarna till startspären på min båt. Och har också en Merc dock inte optimax men det brukar vara sur som attans på vid första uppstart men när man väl fått igång den och fått upp lite värme i den så spinner den fint.

[OT] Happys båtforum
Tack för att du påminnde mig att köpa nya batterier till fjärrarna till startspären på min båt. Och har också en Merc dock inte optimax men det brukar vara sur som attans på vid första uppstart men när man väl fått igång den och fått upp lite värme i den så spinner den fint.
På mina blippar är elektrodera fastlödda vid batterierna. Fick hjälp av en låssmed att lossa utan att förstöra. Nya blippar var asdyra. Borde egentligen ta bort startspären nu när motorn ändå är 17 år gammal.

[OT] Happys båtforum
Åkt några timmar i en hyrd linder 460 och jag väl lugnt säga att egenskaper när det är bara en gnutta sjö inte imponerar, har aldrig åkt med en båt som tar motsjö så illa. Den klyver de inte alls. Min första båt, en vator 14r som hade vasst förskepp och platt akterskrov, den gick klart bättre än så. Jag tror problemet med alubåter, i alla fall dem som saknar inre skrov att du måste få till en yta som går att "gå" på, och då blir bottenformen inte så bra för att klyva sjö, den är platt fram.
Mitt minne av de bustrar jag åkt i, utan innerskrov de med går lite bättre i sjön.

[OT] Happys båtforum
På mina blippar är elektrodera fastlödda vid batterierna. Fick hjälp av en låssmed att lossa utan att förstöra. Nya blippar var asdyra. Borde egentligen ta bort startspären nu när motorn ändå är 17 år gammal.
Japp, monterade bort min förra året. Motorn från 2006. Bara krångel med fastlödda batterier +ANNAT. Fick heller ingen rabatt på försäkringen. Samt att typ ingen visste hur det gamla systemet funkade.

[OT] Happys båtforum
Mina fjärrar är enkla att öppna och sen byta och så länge startspärren inte ställer till det får den vara kvar.

[OT] Happys båtforum
Åkt några timmar i en hyrd linder 460 och jag väl lugnt säga att egenskaper när det är bara en gnutta sjö inte imponerar, har aldrig åkt med en båt som tar motsjö så illa. Den klyver de inte alls. Min första båt, en vator 14r som hade vasst förskepp och platt akterskrov, den gick klart bättre än så. Jag tror problemet med alubåter, i alla fall dem som saknar inre skrov att du måste få till en yta som går att "gå" på, och då blir bottenformen inte så bra för att klyva sjö, den är platt fram.
Mitt minne av de bustrar jag åkt i, utan innerskrov de med går lite bättre i sjön.

Lindern är 12 graders bottenvinkel på med, och är ganska lätt. Men den är populär bland fiskare, ett platt skrov är antagligen stabilare när båten ligger stilla. Och lätt att traila och hantera för en person.

[OT] Happys båtforum
Mina Gamla renoverings 60 åriga utombordare Electrolux Archimedes E50 en 1963 och en 64-66 var orginal riktig problem motorer när det begav sig har från gått mycket från orginal utförande för få mycket bra fungerande veteran utombordare gort om i komponent recept utan att pruta på utseendet men de är klart så här bra går inte orginal 😇 försöker se efter lämpliga 40 hk båt.
En sak är säker skulle man ha sån motor på akter i södra Sverige skulle den bli dumpad av liga med för hoppning att ägaren sätter nyare utombordare på akterspegeln.

Bilagor

• 1000000135.webp
    1000000135.webp
    163.3 KB · Besök: 40
[OT] Happys båtforum
fick slut på batteri i mina dosor när vi var ute och bodde på en ö, inte så rolig start dagen efter..

Senast ändrad:
[OT] Happys båtforum
Michelle? Inget fyndigt namn...... Båtar, kanske framförallt segelbåtar och frisörsalonger tävlar i corny namn men Michelle...... Bättre kan du :)
Gjorde fö som du när jag hade segelbåt, sjösatte och mastade på i den ordningen.

[OT] Happys båtforum
Michelle? Inget fyndigt namn...... Båtar, kanske framförallt segelbåtar och frisörsalonger tävlar i corny namn men Michelle...... Bättre kan du :)
Gjorde fö som du när jag hade segelbåt, sjösatte och mastade på i den ordningen.
Någon annans val, det följde med. Finns en personlig varm anledning till namnvalet från första skepparen enligt vad jag fick till mig vid köpet. Jag ids inte ändra och enligt någon sjömanssed så betyder det otur att ge dem nya namn

[OT] Happys båtforum
Det påminde mig om ett äventyr för några år sen. Vi lade till på utsidan Hållö för att bada en vindstilla julidag. Väldigt utsatt läge för västliga vindar, men det skulle ju inte börja blåsa förrän till natten. När vi skulle åka hem efter bad och grillning var fjärren till larmet död. Paniken började sprida sig, det var ganska sent och inga andra båtar kvar. Man kunde avaktivera larmet med en kod, men den låg ju i stugan i Kungshamn. Min fru sprang över ön och hann precis med sista färjan till Smögen, sen Zitabåten till Kungshamn och hem till stugan där hon lyckades hitta koden och ringde tillbaka så jag fick igång båten. Var väl hemma strax innan midnatt.
Nästa morgon blåste det västlig kuling...😄

[OT] Happys båtforum
Jag är numera glad och nöjd över att båten inte har startspärr :-)

Landade på 2300 kr / år för försäkring inkl båtvagnen för Mastern med 115 hk. Nu ska det bli svinkallt igen så sjösättning kanske dröjer lite till.

Borde dessutom åka och tanka båten innan sjösättning, skiljer några kronor per liter mot sjömacken så det blir ett par hundra med full tank.

Tillbaka
Topp