Kristoffer R
Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Bra med lite feedback. Jag har inte själv kört dem, bara pratat med ägare och torrkört hos handlare och kollat testerna på Skippo. Det är 15 och 16 jag tittat på, vill gärna ha lite höga fribord så jag inte blir så blöt när det blåser och går sjö, gärna lite plattare skrov för båten jag har nu är rank när man ligger still.Jag har kört en del Pioner, främst 12 Maxi (aktersnurra) och 14 Active (styrpulpet). Båda är besvikelser, och framför allt 12 Maxi är kass. Den flyter som en kork på vattnet och är hopplös att köra långsamt om det blåser mer än en lugn bris, och när den planar så studsar den omkring alldeles för högt i vattnet. Med powertrim kanske det skulle gå att hantera den i vågor men utan så kör man bättre i deplacerande fart (men båten ligger ändå så högt att den knappt deplacerar vatten överhuvudtaget). Den har höga fribord så om man vill fiska eller bada är den rätt opraktisk.
Sen är inga av Pioners båtar vackra, men det ser man ju i alla fall på bilderna.
Anledningen till att jag tittar på Pioner (eller Seastorm) är att jag har kajaker i samma polyetenplast (PE, inte ABS) och har gått varvet runt via fina o fula kajaker i glasfiber / Kevlar tillbaka till plast efter att ha tröttnat på att laga sprickor, skador, delaminering etc.
Egenskapsmässigt är plastkajakerna tyngre, mjukare, långsammare, trögare och egentligen sämre på alla sätt. Men jag paddlar mer och har roligare, tar med dem på biltaket och lägger i och upp precis hursomhelst och slipper laga dem (99% sten och klippor där jag bor).
Sen har jag en idé om att ta med cykeln på båten också utan att behöva slå in den i bubbelplast