[OT] Happys båtforum

[OT] Happys båtforum
Jag har kört en del Pioner, främst 12 Maxi (aktersnurra) och 14 Active (styrpulpet). Båda är besvikelser, och framför allt 12 Maxi är kass. Den flyter som en kork på vattnet och är hopplös att köra långsamt om det blåser mer än en lugn bris, och när den planar så studsar den omkring alldeles för högt i vattnet. Med powertrim kanske det skulle gå att hantera den i vågor men utan så kör man bättre i deplacerande fart (men båten ligger ändå så högt att den knappt deplacerar vatten överhuvudtaget). Den har höga fribord så om man vill fiska eller bada är den rätt opraktisk.

Sen är inga av Pioners båtar vackra, men det ser man ju i alla fall på bilderna.
Bra med lite feedback. Jag har inte själv kört dem, bara pratat med ägare och torrkört hos handlare och kollat testerna på Skippo. Det är 15 och 16 jag tittat på, vill gärna ha lite höga fribord så jag inte blir så blöt när det blåser och går sjö, gärna lite plattare skrov för båten jag har nu är rank när man ligger still.

Anledningen till att jag tittar på Pioner (eller Seastorm) är att jag har kajaker i samma polyetenplast (PE, inte ABS) och har gått varvet runt via fina o fula kajaker i glasfiber / Kevlar tillbaka till plast efter att ha tröttnat på att laga sprickor, skador, delaminering etc.

Egenskapsmässigt är plastkajakerna tyngre, mjukare, långsammare, trögare och egentligen sämre på alla sätt. Men jag paddlar mer och har roligare, tar med dem på biltaket och lägger i och upp precis hursomhelst och slipper laga dem (99% sten och klippor där jag bor).

Sen har jag en idé om att ta med cykeln på båten också utan att behöva slå in den i bubbelplast 😉

[OT] Happys båtforum
Vi har visst ngn i klubben som har en 16. Rejält mkt högre fribord iaf jmf med en Buster.
IMG_7338.webp

Bilagor

• IMG_7337.webp
    IMG_7337.webp
    466.2 KB · Besök: 54
[OT] Happys båtforum
Svart, vit eller grå gummibåt? Filurar lite inför nästa båtköp.

Funderar på för- o nackdelar med färg på pontonerna. Den nuvarande är grå och jag antar att det är bra eftersom skiten inte syns. Men jag tycker det är lite trist.

De flesta är svarta, varför är det så? Mode?

Personligen tycker jag vita är snyggast men varför är inte dom så vanliga? Blir dom solkiga lätt?

[OT] Happys båtforum
Båtars skönhet går alltid att diskutera.. Jag har en Pioner 15, classic heter den nog, som är ca 25 år gammal och utrustad med en 20-hästars fyrtaktare därbak gör ca 20 knop med lätt last. Båten är otroligt oöm och dessutom väldigt lasttålig för sin storlek. Den är inte så tung heller, dras lätt upp på trailern med en enkel elwinch, vi vill inte ha båten i havet när vi inte är i närheten pga lite utsatt läge. Sååå ful är den inte heller i mina ögon :-) Visa bilaga 782186
Att diskutera hur snygg eller ful en jävla 5meters styrpulpet är är ju helt galet. De är alla fula plastbitar. Praktiska fula plastbitar.
Svart, vit eller grå gummibåt? Filurar lite inför nästa båtköp.

Funderar på för- o nackdelar med färg på pontonerna. Den nuvarande är grå och jag antar att det är bra eftersom skiten inte syns. Men jag tycker det är lite trist.

De flesta är svarta, varför är det så? Mode?

Personligen tycker jag vita är snyggast men varför är inte dom så vanliga? Blir dom solkiga lätt?
Spontant känns svart dumt pga värmen men det kanske inte spelar någon roll.

[OT] Happys båtforum
[OT] Happys båtforum
Har en kompis som har en fet Cigarette med två motorer, har för mig han sa att det tar under en timme till Gotska Sandön från Nynäshamn.

Båten är dock inte sjösatt varje år, undrar varför.. i år har jag inte sett till den

[OT] Happys båtforum
Han har kanske insett att det är billigare att beställa helikoptertaxi för den turen än att tanka båten 😆
Brukar vara något som pajar varje säsong också.

Förra året var det nog närmare 10 muskelbåtar som brukade åka förbi hemma, Cigarette, Scarab, Fountain bland annat. Nu i år har jag sett nån enstaka av dem.

[OT] Happys båtforum
Poker run Öregrund var riktigt mäktigt i år. Så mycket båtar så man knappt hann titta på alla. Och ännu svårare att hinna räkna dom, men gissar på 50-100 st.

Kan det ha varit bland dom största power boat tillställningarna i Sverige någonsin?

Att det blev extra stort i år beror delvis på att tävlingen Njord go fast, som tidigare körts Sandhamn-Åland, i år kördes Sandhamn-Öregrund istället. Det loppet kördes på fredagen. Sen på lördagen var alla dom båtarna med även på Poker run Öregrund som redan har massvis av deltagare.

Vinnaren i Njord go fast körde från Sandhamn till Öregrund på 51 minuter.

[OT] Happys båtforum
Var galet fullt med folk, båtar och bilar i Grisslehamn!
Inte konstigt att det lät lite om det var båtar med från den tävlingen också! 2700 hk som vinnaren hade ska väl höras lite 😄 Jag hörde dem bara på tomgång ändå då det är 5 knop ut ur hamnen 😁

[OT] Happys båtforum
Brukar vara något som pajar varje säsong också.

Förra året var det nog närmare 10 muskelbåtar som brukade åka förbi hemma, Cigarette, Scarab, Fountain bland annat. Nu i år har jag sett nån enstaka av dem.
Åtminstone en av Nynäshamns Fountains (12m typ) var en granne till oss på Svärdsö som hade. Han sålde den förra året till förmån för en ungefär lika lång men dubbelt så bred och bra mycket högre semesterbåt...

[OT] Happys båtforum
Åtminstone en av Nynäshamns Fountains (12m typ) var en granne till oss på Svärdsö som hade. Han sålde den förra året till förmån för en ungefär lika lång men dubbelt så bred och bra mycket högre semesterbåt...

Det har alltid varit två st (de ser ju rätt speciella ut i fören så lätta att känna igen). När vi hade stuga på en ö utanför och båten i Bredlöt har jag för mig att det låg en gul där, men det var nog 30-35 år sen.. Den såg jag i princip aldrig åka fortare än tomgångsfart :-)

[OT] Happys båtforum
Om man ska köpa sig t ex en ny Yamaha 60 hk - är det samma priser över hela Europa?
Har inte så bra koll på import av yamaha. Men kan du leva med en F50 i 3 år tills garantin gått ut är den ju identisk med F60 (och F70 bortsett från växelhuset) det är en plastbricka i insuget och mjukvara som skiljer. Tog bort strypningen på min F50 förra sommaren med mycket gott resultat. Ser ut som att f50 är i alla fall 20 papp billigare än f60.

[OT] Happys båtforum
Har inte så bra koll på import av yamaha. Men kan du leva med en F50 i 3 år tills garantin gått ut är den ju identisk med F60 (och F70 bortsett från växelhuset) det är en plastbricka i insuget och mjukvara som skiljer. Tog bort strypningen på min F50 förra sommaren med mycket gott resultat. Ser ut som att f50 är i alla fall 20 papp billigare än f60.
Yes, känner till möjligheten att trimma. Jag nämnde 60:an mest som ett exempel men kul att höra att du är nöjd med ”optimeringen”.

Anledningen till min fråga är att jag räknar på att ta hem ett Kina-as till båt och hänga på en motor själv. Inser att det är miljarder avgifter innan båten landar hos mig men tror ändå det kan bli en bra affär.

[OT] Happys båtforum
Om man ska köpa sig t ex en ny Yamaha 60 hk - är det samma priser över hela Europa?

Utöver att kolla upp 50 vs 60 så kan jag rekommendera Selva. Yamaha har ett finger med där och Selvas fyrtaktare verkar vara i princip identiska. Jag har bara anekdotiskt bevis, men Selva Swordfish 115 är så vitt jag kan se identisk med Yamaha F115. Har mekat med båda men vid olika tillfällen så har inte gjort en djupare analys än såhär.

Hur som så är Selva billigare, och mindre stöldbegärlig skulle jag tro.

[OT] Happys båtforum
Utöver att kolla upp 50 vs 60 så kan jag rekommendera Selva. Yamaha har ett finger med där och Selvas fyrtaktare verkar vara i princip identiska. Jag har bara anekdotiskt bevis, men Selva Swordfish 115 är så vitt jag kan se identisk med Yamaha F115. Har mekat med båda men vid olika tillfällen så har inte gjort en djupare analys än såhär.

Hur som så är Selva billigare, och mindre stöldbegärlig skulle jag tro.
Yes, Selva är ju såklart ett alternativ!

Har följande världsbild, utan ngt som helst belägg:
Selva är identisk med Yamaha, bara ett annat varumärke.
Parsun (och andra) är en oblyg Kina-kopia av Yamaha där Yamaha inte är inblandat.

[OT] Happys båtforum
Vad tycker du om den? Några egenheter att tänka på?
Fick precis hem min "nya" båt och det sitter en sådan motor (2020) på den.
Skall tvätta av båten först och ploppar nog ner den i plurret ikväll eller imorgon.
Den enda egenheten jag vet om är att den inte gillar att puttra på tomgång timme efter timme, att du fiskar/trollar. Då trycks det ut bensin i motoroljan. Min är en 2007a som gör precis över 50 knop på min båt.

[OT] Happys båtforum
Den enda egenheten jag vet om är att den inte gillar att puttra på tomgång timme efter timme, att du fiskar/trollar. Då trycks det ut bensin i motoroljan. Min är en 2007a som gör precis över 50 knop på min båt.
Trolla kan jag inte, så då blir det nog bra.
Läste iofs något om trollingläge i instruktionsboken, men det är med all sannolikhet inget jag kommer att nyttja. Tror min båt skulle maxa 40 knop och puttra på fint i 25-30 knop. Det räcker mer än väl.

Tillbaka
Topp