Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Japp. Större båtar o större motorer varje år.Många båtar sjukt feta motorer nu för tiden, en båt jag brukar springa förbi på mina jobbrundor har 3 st 400hk, en täckt katamaran. Och även riktigt stora båtar har utombordare.
Japp. Större båtar o större motorer varje år.
Såg dock just denna som går åt andra hållet. En 5-metersbåt från Cormate/Ryds som planar med 4 vuxna med bara 25 hk på akterspegeln. Gör 40 knop med 60 hk. Inte så tokig?
Visa bilaga 849226
Ja. En aning baktung men skall köra med den till att börja med
Wesling
50 knop med 115??Wesling, en en sån vill jag också ha någon gång! Perfekt kombination av sport och utflyktsbåt. Ser att vattentunneln är igensatt för ökad bärighet, så den borde väl flyta hyffsat högt i aktern med en liten 115 hästare. Norrmännen kör ju med upp till 200 hk motorer på dom där, men 50 knop borde den väl kunna passera.
Ja tidigare ägare har kört 51 knop som den står nu.50 knop med 115??
Ja kanske men det skall säljas en annan båt först. Det är en 2003 med ca 550 timmar. Skall försöka åtgärda de få typfelen som dessa motorer råkar ut för innan de inträffar och se hur det funkar. Sambon vill gärna ha en mindre motor men det är ju sjukt dyrt även med begagnade motorer.Ska du sälja motorn sen? Vad är det för årsmodell?
Det är ju en liten lätt sextonfotare, så det kan nog gå.50 knop med 115??
Ja, båtar var byggda på annat sätt förr. De senaste båtarna jag kört med 115 var Nordkapp Airborne 5.4 - 35, 36 knop och Greatwhite 560 - 40, 41 knop. Längre båtar i och för sig.Det är ju en liten lätt sextonfotare, så det kan nog gå.
Absolut, båtarna som du kört är säkert så stadiga att man kan äta glass och hålla fullt med en hand på ratten medans weslingen behöver balanseras på ett helt annat sätt. Det som skapar balansen kostar effekt.Ja, båtar var byggda på annat sätt förr. De senaste båtarna jag kört med 115 var Nordkapp Airborne 5.4 - 35, 36 knop och Greatwhite 560 - 40, 41 knop. Längre båtar i och för sig.
Men detta adderar till min trendspaning att båtar var snabbare förr med en given motorstyrka. Fast det finns väl andra kvalitéer idag. Gissar att de båtar jag testat går tryggare i grov sjö.
Just racingdrev o ytvattenskärande propellrar är lite special. Läste på lite om man kanske skulle skaffa sig ett sån't växelhus för skojs skull på ngn båt. Men tydligen gör de enbart nytta över 70 knop o en så snabb båt har jag nog inte tänkt skaffa.Toppfart har ju inte så mycket med motorstyrkan att göra som man tror. Det är minst lika viktigt att ha så lite av motor/drev i vattet som möjligt med motorhiss eller ytskärande drev/propellrar, liten frontaarea utan stora platta rutor samt optimerad propeller. Givetvis underlättar det inte om båten väger mycket. Men vikt är ju extremt fördelaktigt om det går sjö istället.