Luthman Photography
Aktiv medlem
[OT] Happys symaskinstråd!
Nu ger jag mig in i leken och ställer i stort sett samma fråga som du svarat på, men jag kör på ändå. Om man har en sambo som påstår att hon vill ha en overlockmaskin, och själv inte har speciellt mkt koll alls (tänk nån som går in på lbs och säger "jag ska köra cykelvasan, vad ska jag ha?") vad bör jag leta efter? Eller finns det något jag bör akta mig för?Kolla om du kan hitta en fyrtrådig maskin på Blocket. Med en femtrådig får man en extra "säkerhetssöm", men den kan man vid behov dra i med en vanlig raksöm i stället. Se till att maskinen har variabel matning så att du kan blanda material som har stor skillnad i tjocklek och glid.
Vill du köpa nytt så kolla sybutiker i Baltikum, där är listpriset på samma maskin ca 30% billigare. Maskiner från Babylock, Juki, Bernina och Janome brukar få bra betyg på nätet.
Det finns maskiner som kombinerar overlock med coverlock. Det kräver dock lite "ombyggnation" att skifta emellan och vad jag kunnat läsa mig till tycker många att den processen är ganska frustrerande. Med tanke på utbildningen kommer du antagligen att vilja ha en av varje ändå :).