[OT] HDTV

Laphroaig

Ny medlem
[OT] HDTV
Börjar bli sugen på att byta från boxer till canaldigital bara för att få hdtv,
frågan är om det är värt det, blir det så mycket bättre bild mm?
vore tacksam för svar av nåra som testat.
 
[OT] HDTV
bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har precis gått över till ADHD-TV. Riktigt
> bra faktiskt.


Är det full ADHD?
 
[OT] HDTV
Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har precis gått över till ADHD-TV.
> Riktigt
> > bra faktiskt.
>
>
> Är det full ADHD?


Skiter björnen i skogen? Klart det är! Funderar på Damp-paketet också, men jag vet inte om det är värt det.
 
[OT] HDTV
bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------

> Skiter björnen i skogen? Klart det är! Funderar
> på Damp-paketet också, men jag vet inte om det
> är värt det.

Damp-paketet är prisvärt. Tjata till dig ett par Aspergers-kablar bara.
 
[OT] HDTV
bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har precis gått över till ADHD-TV. Riktigt
> bra faktiskt.


addera lite rohypnol och du har psykos tv all night long med!
 
[OT] HDTV
Det kan jag ordna för bra pris!


iMats skrev:
-------------------------------------------------------
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Skiter björnen i skogen? Klart det är!
> Funderar
> > på Damp-paketet också, men jag vet inte om
> det
> > är värt det.
>
> Damp-paketet är prisvärt. Tjata till dig ett par
> Aspergers-kablar bara.
 
[OT] HDTV
1366 ska det vara Herr Skogling!

Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> HD är grymt. Jag har 32" och 768X1368 (Eller
> nåt) och det är super. 40" och Full HD törs jag
> ej tänka på hur mulligt det skulle vara. :)
 
[OT] HDTV
exhaustcock5va.jpg ht=375

vem behöver tv?


när man kan ha rangeroverknullarmannen på sida 1!
 
[OT] HDTV
Ett tänkbart problem, finns redan i USA, med HDTV är kompressionen. Det finns ingen "standard" för datamängden i en HD stream, alltså är det fritt fram att "mosa" din fina HDTV stream. Banding, block m.m blir fint på en stor TV.
 
[OT] HDTV
captain8track skrev:
-------------------------------------------------------
> > vem behöver tv?

> när man kan ha rangeroverknullarmannen på sida
> 1!

Fatta den bilden i full-HD!
 
[OT] HDTV
captain8track skrev:
-------------------------------------------------------
> men för att redogöra, farsan köpte ny 42a med
> inbyggd boxer historia. Det är inte optimalt, men
> han är jävligt närsynt så han gillar nog att
> texten är stor...

42a? boxer? Snackar vi DH eller HD här???
 
[OT] HDTV
1. Tv-sändningar är ju fortfarande begränsat vad gäller HD om man inte vill se samma sak 234 gånger efter varandra. Och det lär väl dröja innan det blir bättre utbud.

2. Tycker inte det är någon märkbar skillnad på mindre än 40", uppåt 46" känns det som det gör lite nytta. Detta vad gäller filmer/tv.

3. PS3-spel blir dock märkbart fräschare via högupplöst skärm... (inte för att jag spelar så mycket, men jag ser ju när barnen spelar:)

Däremot lärde jag mej en läxa vid nyligen inköpt full-hd teve...som kan vara bra att ha koll på om ni tänker inhandla:

Så här har jag kopplat:

PS3 -> HDMI på tv
Dekoder inbyggd i teve
Optisk ljud ut på teve -> reciever för 5.1 ljud

Allt detta byggde jag in i en ny vägg för dolda kablage.

Nu visar det sej att när hdmi-in på teven används, så spärras 5.1-ljud ut från teven. Så jag får bara 2-kanals ljud både vad gäller uppspelning PS3 och teve. Bajs!
(Så när jag nu meckar om det hela är jag tvungen att köra komponent in för bild på PS3, för att få 5.1 ljud vid teve-sändningar)

/JPL
 
[OT] HDTV
s skrev:
-------------------------------------------------------
> captain8track skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > men för att redogöra, farsan köpte ny 42a
> med
> > inbyggd boxer historia. Det är inte optimalt,
> men
> > han är jävligt närsynt så han gillar nog
> att
> > texten är stor...
>
> 42a? boxer? Snackar vi DH eller HD här???


samma skit, annan förpackning...
 
[OT] HDTV
JPL skrev:
-------------------------------------------------------
> 1. Tv-sändningar är ju fortfarande begränsat
> vad gäller HD om man inte vill se samma sak 234
> gånger efter varandra. Och det lär väl dröja
> innan det blir bättre utbud.
>
> 2. Tycker inte det är någon märkbar skillnad
> på mindre än 40", uppåt 46" känns det som det
> gör lite nytta. Detta vad gäller filmer/tv.
>
>


1. så sant så, inte så många serier verkar sändas, det är väl bara house, oskyldigt dömd och heroes
men det kanske man kan va utan i hd.

2. tv fan är en 42" med massvis med hd så hmm

väntar nog ett tag, men å andra sidan är prylbög så jag slår säkert till på det iaf :)
 
[OT] HDTV
schture skrev:
-------------------------------------------------------
> 1366 ska det vara Herr Skogling!

Hoppsan ! Tur att man inte jobbar för NASA. ;)
 
[OT] HDTV
Oskar_ skrev:
-------------------------------------------------------
> kaipartai skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Boxer= BMW!
>
>
> Boxer = Subaru!

Boxer= Alfasud!
 
[OT] HDTV
SirVélo skrev:
-------------------------------------------------------
> Oskar_ skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > kaipartai skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Boxer= BMW!
> >
> >
> > Boxer = Subaru!
>
> Boxer= Alfasud!

Boxer = kalsonger!
 
[OT] HDTV
JPL skrev:
-------------------------------------------------------
> 1. Tv-sändningar är ju fortfarande begränsat
> vad gäller HD om man inte vill se samma sak 234
> gånger efter varandra. Och det lär väl dröja
> innan det blir bättre utbud.
>
> 2. Tycker inte det är någon märkbar skillnad
> på mindre än 40", uppåt 46" känns det som det
> gör lite nytta. Detta vad gäller filmer/tv.
>
> 3. PS3-spel blir dock märkbart fräschare via
> högupplöst skärm... (inte för att jag spelar
> så mycket, men jag ser ju när barnen spelar:)
>
> Däremot lärde jag mej en läxa vid nyligen
> inköpt full-hd teve...som kan vara bra att ha
> koll på om ni tänker inhandla:
>
> Så här har jag kopplat:
>
> PS3 -> HDMI på tv
> Dekoder inbyggd i teve
> Optisk ljud ut på teve -> reciever för 5.1 ljud
>
> Allt detta byggde jag in i en ny vägg för dolda
> kablage.
>
> Nu visar det sej att när hdmi-in på teven
> används, så spärras 5.1-ljud ut från teven.
> Så jag får bara 2-kanals ljud både vad gäller
> uppspelning PS3 och teve. Bajs!
> (Så när jag nu meckar om det hela är jag
> tvungen att köra komponent in för bild på PS3,
> för att få 5.1 ljud vid teve-sändningar)
>
> /JPL
För att få digitalt 5.1-ljud så får du koppla en digital kabel mellan PS3 och reciever. Nackdelen är ju att TV-ljudet och PS3-ljudet hamnar på olika kanaler i recievern.
Jag antar att TVn inte kan hantera flerkanalsljud.
 
[OT] HDTV
simpish skrev:
-------------------------------------------------------

> För att få digitalt 5.1-ljud så får du koppla
> en digital kabel mellan PS3 och reciever.
> Nackdelen är ju att TV-ljudet och PS3-ljudet
> hamnar på olika kanaler i recievern.
> Jag antar att TVn inte kan hantera flerkanalsljud.


Jo det där begriper jag också...men teven hanterar 5.1 ljud om ingen hdmi-in nyttjas... Och det är ju dels najs att ha 5.1 ljud för tevemottagningar. Dessuotm är det trist när man byggt in kablar och måste riva upp...och ändå blir det inte perfekt.

För den som undrade om tevemodell, så minns jag inte exakt beteckningen men det är en samsung i 5-serien.

/JPL
 
[OT] HDTV
JPL skrev:
-------------------------------------------------------
> men teven
> hanterar 5.1 ljud om ingen hdmi-in nyttjas... Och
> det är ju dels najs att ha 5.1 ljud för
> tevemottagningar. Dessuotm är det trist när man
> byggt in kablar och måste riva upp...och ändå
> blir det inte perfekt.

Det där problemet måste nog vara specifikt för din TV, vilken modell är det?

Jag har en Sony som jag har kopplat 2 HDMI-kablar till,
TVn lämnar trots det 5.1-ljud ut från TV-sändningar.
Den har tom MPEG4-mottagare så jag kan se marksänd HDTV,
med 5.1-ljud http://www.svt.se/hdtv

/Håkan
 
[OT] HDTV
s skrev:
-------------------------------------------------------
> SirVélo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Oskar_ skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > kaipartai skrev:
> > >
> >
> --------------------------------------------------
>
> >
> > > -----
> > > > Boxer= BMW!
> > >
> > >
> > > Boxer = Subaru!
> >
> > Boxer= Alfasud!
>
> Boxer = kalsonger!


BOXER = Bubbla och Porsche... +alfa 33
 
Tillbaka
Topp