[OT] Hela Happy diskuterar gamla dataspel

Mr Handley skrev:
-------------------------------------------------------
> rymdninja: Inte bara SSSMB, utan även Metroid
> Prime 3 kan ju bli lite intressant. Rykten finns
> det ju gott om men Nintendo är lite för
> sofistikerade för att visa naket. BigN kör
> hellre med sublima mästerskap där man först i
> efterhand inser att man slaktat ett helt
> kungadöme (Super Mario, vad tror ni svamparna,
> sköldpaddorna etc är?).
>
> Våldsamt och brutalt har det varit många
> gånger, men sexuellt vete sjutton. Med nya
> Gudfadern spelet så kan man kanske komma att
> göra lite hedonistiska saker med sina motspelare
> :)
>
> För övrigt så är VirtualConsole funktionen på
> Wii helt galen. Massa gamla mysiga spel som man
> glömt kommer tillbaka, och man kan spela dem rakt
> av utan massa knöl... Hur bra som helst :)

...om de nu bara kunde piska på arbetarna i fabrikerna lite så man kan få se en wii på någon hylla i sin spelbutik nån gång...suck...jag var inte tillräckligt snabb första vändan...

Personligen tycker jag juh att Samus är hetare med Rustning, snurrattack och jumboots än naken ;)

Mina nostalgitripper stärcker sig tyvär inte längre än till NES
Spelade Amiga hos nån kompis när jag har liten, men kommer inte ihåg vad det var för spel..

Men hemma i min lägenhet i mörka stunder så jag har lirat Megaman 1 2 och 3, bomberman..
Och sen nånting som inte är riktigt lika mycket nostalgi.. men ändå!
Dom senaste dagarna har jag suttit och lirat Starcratf! :D
Är väl bara knappt 10 år gammalt.. Men det känns ändå så klassiskt när det har maxupplösning på 640x480!
Bra färdig med terrain dock, är en bra bit på zerg.. och sen blir det ju potoss..
Och jag har ju inte ens börjat med brood war :)

Ingen mer än jag som har ett 8 bitars SEGA Master system liggande? Psycofox och wonderboy 3.. riktigt kul. Men har inte lyckats varva wonderboy. Hört att det skall vara nästan omöjligt?
LOOM var också riktigt bra.. Fast spelade det på en gammal 486:a.

einfinity skrev:
> Ingen mer än jag som har ett 8 bitars SEGA Master
> system liggande? Psycofox och wonderboy 3..
> riktigt kul. Men har inte lyckats varva wonderboy.
> Hört att det skall vara nästan omöjligt?
> LOOM var också riktigt bra.. Fast spelade det på
> en gammal 486:a.

hahaha, ja den ja. den fick lixom aldrig riktigt fäste den där maskinen, men spelen var bra om man gav dom en chans, psycofox, black belt,alex kidd(speciellt den där RPG-varianten) wonderboy(rpg-varianten) helt sjukt bra. har dom på en emulatorskiva till ps2:)

Commodore C-64.. Det var den lådan som gällde i många år.. Vi fick den i julklapp från farsan och med dåtidens pengavärde måste den varit rätt dyr. Alla copy-sessions man hade när man satt med bergsprängare med dubbel-kasett-däck och bytte spel. TDK var bästa kasetten tyckte man. På ett 90-minuters band rymdes sjukt många spel. Sen satt man och väntade och väntade och väntade på att spelen skulle ladda. Och ofta blev det error innan det var klart.. Då vände man band-driven upp-och-ner och provade igen.. om det inte fungerade så gjorde man ett nytt försök där man lämnade rummet för att inte "störa".. De flesta spelen var helt usla men hade enkla roliga spelideer.. Newspaper-boy som hojjar runt bland kvarteren och kastar tidningar. Blue Max har redan nämnts, det lirade jag mycket. Summer Games med olympiadspelen körde man massor, och skakade sönder joysticks under långloppen.. Karate-spelen var fräcka, International Karate I & II eller vad det hette.. "Ace", en rudimentär flygsimulator.. Diverse bilspel som hackade fruktansvärt men man tyckte var mäktiga.. Ghost-busters.. Låtarna från SID-chippet var ju grymma, var inte så länge sen jag roade mig med att ladda ner några remakes. Jag har kört c-64 emulatorer på många pc-datorer och även hand-datorer, funkar rätt bra ibland men "känslan" är inte riktigt där. Nu kan man ju trycka ner allt inbyggt i en joystick eller ett SD-minneskort om man vill.. Hmm kanske ska leta rätt på en C-64 screensaver igen för jobbdatorn.. :-)

fick ett inspirerat ryck i går efter att ha tittat i den här tråden o drog i gång ufo:enemy unknown, fastnade direkt =)

ikväll blir det lite descent 3, har för mig 2:an var bättre, men det har jag inte =(

även om det fanns massa klassiska lir på c64 (boulder dash, commando giana sisters m.m.) så är det ändå amiga och de tidiga pc-spelen jag minns bäst.

andra lir som borde vara klassiker enligt mig är jagged alliance 2, stunt car racer via nullmodem på amigan och wingcommander

MoeJoe skrev:

Sen satt man och väntade och väntade och
> väntade på att spelen skulle ladda. Och ofta
> blev det error innan det var klart.. Då vände
> man band-driven upp-och-ner och provade igen.. om
> det inte fungerade så gjorde man ett nytt
> försök där man lämnade rummet för att inte
> "störa"..

Och va man kvar i rummet så fick ingen ens prata:D, men va spelet tillräckligt efterlängtat så gick man ut, ja:D
fanns ju även nåt tuning-program för skruven till tonhuvudet, skruven glappade dock friskt efter nåra omställningar. databutikerna tog en hundring eller nåt för o fixa de.

En bekant berättade att de alltid haft ett spel till ZX Spectrum som inte gick att ladda in. När de fick Amiga samplade de spelet och såg en avvikelse i ljudkurvan, de rättade till den lite godtyckligt och sen laddade spelet.

Man får f.ö. plats med ganska många Spectrum-spel på en CD om man lagrar dem som MP3...

Bilagor

• TAC-2_vit.jpg
    TAC-2_vit.jpg
    9.4 KB · Besök: 38
Senast redigerad av en moderator:
Joysticks ja... hehe..

Vi var stolta ägare till en Wico Red Ball, och det var kvalität, den höll perfect år efter år efter år..

wicoredball.JPG ht=480

Försök gjordes även med en jag tror hette "Quickshot Turbo II" , liknande denna på bilden, med sugproppar under.. Den var totalt usel med utslagsgivare som krånglade rätt omgående, och en kompis råkade t.o.m bryta av hela handtaget under en hetsig game-battle..

turbojoystick.JPG ht=480

Joysticken Tigermale la upp bild på hade en kompis också, den höll bra men var ju väldigt stum med korta utslag. Bra för reaktions-spel typ Pac-Man, men sämre när man ville ha "känsla".. (Nåja..) :-)

MoeJoe skrev:
> Joysticks ja... hehe..
>
> Vi var stolta ägare till en Wico Red Ball, och
> det var kvalität, den höll perfect år efter år
> efter år..
>
>
>
> Försök gjordes även med en jag tror hette
> "Quickshot Turbo II" , liknande denna på bilden,
> med sugproppar under..

quickshot turbo II var väl nåt man fick med datorpaketet om ja inte minns fel. Den hade EN fördel, om man höll den i basplattan o skakade den frenetiskt åt sidorna kunde man klå vem som helst i decathlon o andra sportspel.

jag tyckte dock att TAC-2 på min bild var underbar till allt utom sportspelen, för man ville inte förstöra den.

MoeJoe skrev:
> Jag sitter och överväger seriöst att beställa
> den här men blir säkert bara besviken.. :
>
> http://www.firebox.com/index.html?dir=firebox&acti
> on=product&pid=1001
>
> Äh, den e billig, jag beställer!! Får väl
> återkomma med ett utlåtande. :-)
>
> Given succée om man sitter och ölar med det
> gamla gardet..

Kööööööööp!

Leo skrev:
> Rippa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> http://www.c64.com/games/screenshots/b/blue_max_01
>
> > .gif
>
> Blue Max har jag spelat massor, ett av de första
> spelen jag köpte till min Atari 600XL - 1985...
> Grymt skoj, får testa och se om kassettbandet har
> klarat sig i +20år, har kvar grejerna. :-)
>
> /Leo

Det var svinkul, fast jag har uppgraderat.

>Tror aldrig jag klarade Ufo - enemy unknown.
>Kunde man researcha nåt mot de där bannade PSIattackerna?

Ja, man måste fånga och "forska" på en levande Sectoid Leader/Commander eller en levande Etheral, vilken som helst. Etherals dyker upp i senare skede så sectoider är ett bättre val så man hinner bygga, förbereda i tid. Dessa aliens brukar finnas på större UFOs. Detta låser upp Psi-forskningen. Det brukar inte vara några problem att fånga sectoider levande, de tål inte särskilt mycket. Bygg en alien containment facility innan, annars dör de när man återvänder tillbaka till basen.

Kicka alla soldater som har lågt psivärde även om de har bra värden/rank. De kommer inte att överleva när det gått något, några år i spelet och det är dumt att få några "mind controlled" soldater med blaster launchers eller heavy plasma rifles.

I tvåan, som är mycket svårare än ettan, är det en levande "terrorist" (deep one terrorist är bra, då får man både psionics och aqua plastics) + en levande tasoth man ska forska på för att få tillgång till psionics, fast det kallas molecular control i det spelet. Forska inte på en levande tasoth commander. Då kan man inte klara spelet; man får ingen leviathan.

shot0082.png ht=400

Bilden luras. Deep Ones kan inte använda något vapen förutom sin "elektriska snabel".

Senast redigerad av en moderator:
Favoriterna var Giana Sisters, Tiokamp och Eagles Nest.

Någon mer än jag som hade en Wico Ergostick som joystick? En grå ergonomisk joystick som var formad för att hållas i vänsterhanden. "Skjutknappen" satt på vänster pekfinger.

Jag har två Sega 8 bitars. Den ena är min och den andra är Tess. Några av de spelen kommer på Virtual Console till Wii nu... Hur bra som helst :)

Såg en affish idag om att en ny version av Command & Conquer är på gång!!! Tiberian Wars heter den nya. Som trogen anhängare av första spelet och Red Alert känner jag att det börjar bli läge att spela igen...

Carl skrev:
------------------------------------------------------->
> "Milord?"
> "For your Honor!"
> "Who summoned me?!"
>
>

Ja precis. =) Grymt spel.

Yessh milord?
Stop rocking the boat!
You never touch the other elves like that!

MoeJoe skrev:
> Newspaper-boy som hojjar runt bland kvarteren och kastar tidningar.

Mmm, och att cykla på Götgatan eller Sveavägen är lite som en liveversion av gamla goda Paperboy.

Jag tänkte visa min tolvåring något riktigt gammalt, och youtube:ade fram pong.

Det visade sig att han hade det installerat på sin telefon...

Efter att ha kört turnbased xcom, världens bästa spel på sin tid, så gick jag igång på panzer general också. Klart kul. Man blir så jäkla arg när en tysk tiger skjuter din sherman tank i sank med ett skott, du får inte ihjäl fanskapet på 3 skott, men den gången när du one shottar tigern, då blir du så glad att, jag vet inte vad.

Xcom gick bort sig med att försöka köra "live", inte turnbased, då blev spelet skit, men sista releaserna de senaste åren är superbra, tills du är överlevlad och då känns det lite meningslöst, men så är alla spel utom Borderlands, där det alltid är skitjobbigt du kan inte levla över, allt levlar med dig, även vapnen.

Efter att ha skummat tråden så tycker jag det fattas en hel del.. 1942? Commando? Defender of the Crown? Spy vs Spy? Och Gauntlet!!?

Men som sagt, fett trådlyft! Stor skillnad nu mot 2007 är att det räcker med en liten Androidbox för några hundringar för att köra allt retro!

Skummade tråden jag med, saknar ett par stycken:
Bruce Lee för c64an. Det som gjorde spelet unikt var att man i 2 spelarläget så spelade den ene bruce lee och den andre monstren han mötte, lite som multiplayer i Left4Dead fast 20 år tidigare.

Speedball 2 på amigan är annars en klar favorit. Min redball var den enda som höll för det spelet (fast jag bytte till handtaget som såg ut som ett baseballträ). Spelade genom det ett par gånger, blåser på händerna flera dagar efter varje gång :)

Har kommit en nyversion till pc också men den har inte alls samma känsla.

För C-64 så älskade jag H.E.R.O. som var ett simpelt spel med ack så beroendeframkallande.
Spelade och mycket DT Decathlon med en kompis under en period (skavsår i händerna...).

Finns många fler OCH C-64:an finns kvar i källaren i en flyttlåda. Kanske måste prova om den fungerar...

Wow! VIlka minnen denna tråd skakade fram! Red Baron 1 till en av mina första datorer var nog favoritspelet under många år, tills det inte gick att spela på nyare datorer :)

Hammer of the Gods måste jag lyfta fram som det spelet som fick mig intresserad av turbaserade strategispel :) Även Birthright: The Gorgon's Alliance var ett spel som spelades flitigt i slutet på 90-talet.

Tillbaka
Topp