[OT] Hela Happy diskuterar gamla dataspel

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Lösenordet är nog "Ken sent me"
>
> (vilket spel?)

Leisure suit Larry?

We have a winner. Leisure Suit Larry in the land of the Lounge Lizards.

Tänk att man en gång i tiden tyckte det var svinkul.

JLarsson skrev:
>>
>
> Tänk att man en gång i tiden tyckte det var
> svinkul.

Ja usch! Nä Winter Games och Spy Hunter skall det vara!

Hmm, Boulder Dash har jag för mig var kul. Var det spelet när man grävde sig fram och skulle passa sig för stora stenar som man grävde under, eller vad rör jag ihop det med nu?

Jo det spelet heter så. Finns något liknande som heter Dig Dug också. En riktig hit till C-64 är Bubble Bobble, även om det kommer från arkadhallen ursprungligen så är det en bra konvertering och bonusprylssystemet funkar rätt OK. Man får diamantgrejer (portaler) om man klarar till vissa levels utan att förlora något liv.

pong, tank attack

eller den klassiska
=====
10 print "hej på dig"
20 goto 10
=====

Det var riktiga spel de! Inte sådanahäringa fjanterier när man har en kontroll och håller som en ratt och styr yberstora bilar och hoppar och krashar och har jättekul och glömmer bort tiden och missar middagen och frugan kommer hem och skäller pöå en tills hon inser att man fortfarande spelar och sedan har man både tv och spelförbud i en vecka och får sova med tunt täcke i en månad och hon vägrar stänga balkongdörren.

Du får lista ut själv vad som är sant. Nu skall jag dricka belgisk öl. Karamellier och Maredsous får man börja med, sedan är det öppet race resten av kvällen.

När jag var ännu yngre än då jag hade c64:an så hade jag ett sånt där spel man höll i händerna, ni vet....(helt obegripligt förklarat, typ donkykong) Hursom helst gick det ut på att man skulle klubba ihjäl sälungar som kom upp ur en vak, hur politiskt korrekt var det :-)

Synd att man inte sparade skräpet.....

//A

Johan A skrev:
> Gamla spel var ju roliga.. Nu för tiden fattar
> man ju ingenting med alla dessa spakar och
> kontroller.

Exakt, det är ju precis som med cyklar ;)

Mr Handley skrev:

> =====
> 10 print "hej på dig"
> 20 goto 10
> =====
>

Hehe ungefär på den nivån låg/ligger jag i programmering.... :-)

Turbo 250.

Dont get me started, jag kan bli otroligt nostalgisk när det gäller sånt här. Men jag håller fortfarande många av Lucas Arts-spelen högst. DOTT är helt klart bäst. Av allt! Det är lite senare än det ni pratar om men fortfarande bäst.

Dont get me started.

Grim Fandango spelade jag faktiskt aldrig klart. Fastnade i hiss-grejen, min dator var för snabb för att det skulle gå att klara. Sen kom en patch några månader efteråt men jag började aldrig spela igen.

Monkey Island 1 och 2, Full Throttle, Sam & Max är bra tvåor efter DOTT. Har nog missat nån också.

Tur att Scumm-VM finns. Synd att jag aldrig har tid att spela.

JLarsson skrev:
> tac2 menar du?

Precis, halstabletterna funkade bra som tilltugg.

jomper skrev:
> Jag har ett rätt komplett Scumm-VM-paket med typ
> 16GB gamla spel.

ScummVM är en ganska bra kompis i E61an.

Eller i Windowstelefonen :) Misstänker att det finns till xboxen också men jag har inte kollat.

Jag måste säga att Descent är det spel med absolut störst spelkänsla. Dock mådde alla som tittade på ganska illa. Så grymt bra helt enkelt.

Sen kom ju fransmännen med en del väldigt vackra spel, typ atlantis mfl.

Weee. Descent kommer jag ihåg. Tror det var julhelgen 94-95 som jag var sjukskriven och spelade det.

Då spelade vi Legend of Kyrandia också.. och Doom. Vi var nog tidiga med "lan-partyn", morsan hatade att jag bjöd hem kompisar och drog koax i hela huset.

Annars var ju LooM rätt fett när det begav sig. :) The Secret of Monkey Island är fortfarande ett av de roligaste spelen jag har lirat.

"Hi! My name's Guybrush Threepwood and I want to be a pirate!"

Hela monkey island serien är ju kiing. Var det tretton disketter till tvåan på amiga 500?
Fast fyran eller femman eller vilken det var som var den första 3d-varianten, då tröttnade jag...

Descent och även Descent 2 var jag grym på, vilket härligt spel med alla labyrinter att flyga runt i och memorera. :-) Day Of The Tentacle var skoj det med, likaså Sam and Max hit the road. Fast riktigt gamla textbaserade äventyrspel var sånt man satt mycket med, The Pawn, Jinxter och Guild of thieves...aaahh... :-) Kördes i mitten på åttitalet med en Atari 600XL, senare på C64 och sen på Atari 520ST.

Grymmaste helikoptersimulatorn jag spelat, var faktiskt till 8-bitars Atarin, Tomahawk hette det! Laddades från kassettband i en kvart, sen var det bara att flyga iväg i 3-D med linjevektorgrafik. Grym känsla trots kass(numera, då häftig) grafik, man styrde med två joysticks samtidigt! Har kvar både datorn och spelet, får testa nån dag om bandet funkar... :-)

/Leo

Tjena!

Jag ska hålla mig långt borta från denna tråden och återgå till att sänka en Hell..

Förövrigt är "apor som kastar bananer på varnadra från hustak, programerat i basic" det bästa spelet all time ever..

Aaaah. Hell är gott. Fast favoriten just nu är faktiskt mörk Samuel Adams.

Många härliga gamla spel från både forntid och dåtid som nämns.. Popolous och Utopia var faktiskt två nydanande delux-spel.

Nu för tiden görs bara tråkiga spel jämfört med allt som kom då. Även om multiplayer-grejen var extremt rolig.. mer sånt åt folket i otippade genrer. Supercars två, nån som minns det? DET skulle jag vilja spela igen, fan vilket röj.

Leo skrev:
> Descent och även Descent 2 var jag grym på,

Skoja inte. Jag var grandmaster f**ing wizard på Descent I & II :) Man fick ett helt sjukt flow när man lärde sig att utnyttja proximity bombs och homing missiles och dessutom utnyttja onboard cameran för att se var man hade för opposition. Fem murmeldjur till descent.

Ähh. Datorspel är ju hur tråkigt som helst. Jag kom till planetariet i Myst och försökte skapa hybrider mellan koltrast och sjölejon i Sim Life, sen fick det vara nog.

Japp, nästan allt gammalt junk finns att tanka hem numera. Synd att tiden är begränsad och inget är riktigt lika kul som man minns det :-)

För min del började allt med Asteroids, Pacman och Missile Command, på en lånad Atari 2600. Tror det var 1982 eller 1983. Man såg världen med nya ögon när dumburken kunde användas till något kreativt. :-)
På den tiden såg bilderna på spelförpackningens framsida ut så som dagens spel ser ut på skärmen... ;-)

/Leo

x1x7x4.jpg ht=400

Här har man spenderat åtskilliga improduktiva dagar...

x2x5x13.jpg ht=400

Harpungevär i ett artifact site mission?

artgeo2-800.jpg ht=544

X-COM klon

cover.jpg ht=725

Gammalt spel...

f3poster.jpg ht=600

...blir som nytt?

Tillbaka
Topp