[OT] Höj studiemedlet nu. Skriv på listan.

Att jag har barn är ingen ursäkt att få mer pengar, fick jag bittert erfara. 6900 är inte mycket att komma med.

Hur är det tänkt att det ska finansieras? Är det tänkt att det ska vara fråga om utökade lånmöjligheter, eller ett bidrag på 15000 i månaden?

(orkar inte läsa allt på sidan. Dålig font)

Tror jag satsar på en karriär som tidningsbud istället för att plugga faktiskt... Bättre inkomst (taget ur luften) som tidningsbud och ingen studieskuld. :/

stef skrev:
-------------------------------------------------------
> ...
Jasså du ångrade dig.. Jaja... Svarar endå.

"Ursprungligt uttalande."
Det har ju verkligen med saken att göra.

Nä jag tycker isåfall att pensionärer ska få en rimlig höjning, som student har man ju livet framför sig medans pensionärer har gjort mycket för samhället redan. Fan, man kan ju inte räkna med att börja på top, nån måtta får det vara. Som sagt, det ska finansieras också.

Är det fortfarande så att men inte får låna pengar om man råkar jobba lite? OM det är så så borde det vara prio ett att ändra på de reglerna.

kakad skrev:
>Som sagt, det ska finansieras också.

sant men när barnfamiljer får ca 700kr (per person?) mer per månad med lagd budget
så är 100kr mer i bidrag och 200kr mer i lån fanimej ett hån!

TBone sätter tummen på en rimlig sak, men "råkar jobba lite" var att ta i ;) Kan vara bra att ha ett tak trots allt så inte folk missbrukar studiemedlet. När man studerar på heltid ska man ju lägga kraften där, inte rimligt att samtidigt jobba tex heltid tycker jag.

Henrik VXT skrev:
> Hur är det tänkt att det ska finansieras? Är det
> tänkt att det ska vara fråga om utökade
> lånmöjligheter, eller ett bidrag på 15000 i
> månaden?
>
> (orkar inte läsa allt på sidan. Dålig font)

Det är 15000 per år, inte månad dom vill att det ska höjas. Det står dock ingenstans hur det ska finansieras.

Perry skrev:
> kakad skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >Som sagt, det ska finansieras också.
>
> sant men när barnfamiljer får ca 700kr (per
> person?) mer per månad med lagd budget
> så är 100kr mer i bidrag och 200kr mer i lån
> fanimej ett hån!

Hmm... jag fick bara 100:- mer i månaden för min son så jag vet inte vad du pratar om. Sen kan du ju inte jämföra barbidrag med studiebidrag. Hån.. det var att ta i, synd att du känner så.

Ska för övrigt bli intressant att se vad en annan får i löneökning i år, jag gissar att jag kommer bli besviken, i år igen trots att jag vet ungefär hur mycket extrapengar jag dragit in till företaget bara de senaste månaderna. Men sånt är livet, inget att hänga läpp över.

Jag tycker inte som kakad med jobb. bättre att jobba och leva lite på sig själv också och kunna välja bort lite lån. Men sen är systemet helt kasst idag med tanke på att det första som åker om man tjänar för mycket är bidraget, sätta ett maxbelopp på lånet istället som minskar ju mer man tjänar.

Varför skulle svenskarna leva enbart på ett bidrag och lån istället för att jobba och tjäna lite eget som man måste göra i många länder. Ju fler som jobbar och tjänar pengar ju mindre skatt behöver gå till bidrag arbetsförmedlingar.

Jo det är sant som du säger cerro. Men jag skulle inte klara heltidsstudier och ett heltidsjobb samtidigt. Om jag skulle försöka så skulle främst studierna drabbas tror jag och då faller vitsen med studier som jag det det.

Jag tror att det finns risk för att folk skulle hoppa på studier för ekonomins skull om man kan få generösa studiebidrag samtidigt som man tex heltidsjobbar vilken skulle bli negativt för både studier och jobb. Man vet aldrig hur det blir men det har ju visat sig några gånger att folk tar chansen att utnyttja saker och ting så fort det går.

Sen i den perfekta världen skulle alla få allt de ville ha, problemet är att sånt måste finansieras också, därför kan inte alla få allt.

irre skrev:
>
> Det är 15000 per år, inte månad dom vill att det
> ska höjas. Det står dock ingenstans hur det ska
> finansieras.

Det här är en rättvise- och demokratifråga, irre. Studenter är den enda grupp i samhället (löntagare, pensionärer, arbetslösa, sjukskrivna osv) vars ekonomi inte justerats upp mot generalprisindex de senaste 10-13 åren. Detta är skandal och inget annat och har med tiden skapat en situation där de som har möjlighet att plugga fortfarande bor hemma hos sina förädrar, alternativt har en annan privatekonomisk bas att stå på. Det har inte jag. Förra året när jag pluggade var jag tvungen att jobba minst 3 dagar i veckan extra för att klara mig ekonomiskt, av den anledningen hade jag - liksom många andra i min ålder - problem att klara studierna. Frågan är alltså: Vem ska ha rätt och möjlighet att studera?

Mårten skrev:
> Tror jag satsar på en karriär som tidningsbud
> istället för att plugga faktiskt... Bättre inkomst
> (taget ur luften) som tidningsbud och ingen
> studieskuld. :/
haha det håller jag på med på helgerna typ en 200-250 per helg ta ca 30min - 1h
att sälja

Senast redigerad av en moderator:
kakad: Jag tänkte då inte på heltidsjobb, då skulle jag aldrig ha en chans att klara studierna heller men jobbar deltid nu och det fungerar ju bra.

Menar ni att man kan ta betalt för att plugga?

Som en som jobbade häcken av mig och betalde ofantligt mycket pengar (både under och efter universitetstiden) för privilegium att få en utbildning har jag svårt att identifiera mig fullständigt med problematiken. Jag förringer inte problemet, men har begränsad förståelse för det.

Precis som Johan S är jag tvungen att jobba extra för att kunna har råd att plugga. Får ofta höra i diskussioner att studera på universitet/högskolor börjar bli en klassfråga. Det är precis vad det börjar bli. Galet!

Om man inte har ett extrajobb ska man alltså kunna klara sig på 6900:-. Har man sen en studentlägenhet som ligger på 3700:- i månaden ( fria sommarhyror, bredband i priset, el i priset) har man 3200 kvar. Studentlitteratur går väl på en 500-1000 spänn i månaden beroende på kurs och utbildning. Jag tar medel på 750:-. Nu är det 1450:- kvar av förmögenheten. Telefon tror jag de flesta vill ha av nåt slag. 300:- i räkning för den (jag är snäll nu eftersom de flesta har mobil- och hemtelefon)
Nu är det 1150:- kvar som man ska spendera på mat, kläder, hygienartiklar, nöjen.

Saker man får välja bort:
1)Bil, glöm det
2)Att laga en dator som lagt av
3)Att uppgradera cykeln (får köra extremt fegt på tävlingar =)
4)Möbler... nej nej jag bor på golvet

Nu är jag i slutfasen av min utbildning och jag blir förbannad på all som säger något i stil med " du som pluggar du får ju mer pengar snart nu när du börjar jobba" ... Ja med csn som flåsar mig i nacken och vill ha pengar. Jag kan tänka mig att jag får betala 1000 spänn i månaden till CSN efter det att jag är färdigutbildad. Förhoppningsvis kan jag undvika "arbets-förmodligen" och med 33 på nacken konkurera med småbuset.

Senast redigerad av en moderator:
Äh, höjer man studiemedlet super stundenterna bara mer! Fast det kanske är syftet med uppropet? ;)

Var är insamlingen för "sänkt-studiemedel-för-bortskämda-studenter-som-får-sin-utbildning-betald-och-ändå-bara-lökar-under-studietiden"?

www.ryckupper.nu eller?

Stalle

Har ni råd att köpa dyra leksaker behövs inte studiemedlet höjas!
Sänk det istället, så ni inte har råd än att bar plugga!

Skitsnack. Studiemedlet bör höjjas. Vi gör landet en tjänst genom att plugga. Vad vi kommer tjäna i framtiden har inget med hur mkt vi får i lån/bidrag nu.

Vill samhället ha duktiga högutbildade personer som driver nya system och branscher (som skapar arbetstillfällen) eller vill ni ha en hel generation som är halvkassa bara för att de var tvungna att jobba under studietiden.

visst sups det, men det är bara lokala problem, såsom i Uppsala

bruse skrev:
> Har ni råd att köpa dyra leksaker behövs inte
> studiemedlet höjas!
> Sänk det istället, så ni inte har råd än att bar
> plugga!

Tror happy skulle tappa en del members och bli rätt tomt om studenterna slutade cykla. Usel ideé bruse.

Johan S skrev:
> irre skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Det är 15000 per år, inte månad dom vill att
> det
> > ska höjas. Det står dock ingenstans hur det ska
> > finansieras.
>
> Det här är en rättvise- och demokratifråga, irre.
> Studenter är den enda grupp i samhället
> (löntagare, pensionärer, arbetslösa, sjukskrivna
> osv) vars ekonomi inte justerats upp mot
> generalprisindex de senaste 10-13 åren. Detta är
> skandal och inget annat och har med tiden skapat
> en situation där de som har möjlighet att plugga
> fortfarande bor hemma hos sina förädrar,
> alternativt har en annan privatekonomisk bas att
> stå på. Det har inte jag. Förra året när jag
> pluggade var jag tvungen att jobba minst 3 dagar i
> veckan extra för att klara mig ekonomiskt, av den
> anledningen hade jag - liksom många andra i min
> ålder - problem att klara studierna. Frågan är
> alltså: Vem ska ha rätt och möjlighet att studera?

Jag kan inte hålla med dig mer Johan. Att studiemedelet inte har blivit justerade på drygt 10 år är f-n skandal. Jag är själv student och vet att pengarna räcker inte långt. Mitt inlägg var ett svar på Henrik VXT fråga om hur det skulle finansieras, något som jag också skulle vilja ha svar på. Enligt min mening blir denna organisations krav på ökad studiemedel verkningslös om de inte har några vettiga formuleringar. Ingenstans på sidan står det varför det ska höjas med just 15000 per år, varför inte 20000 eller 10000? Det "material" som finns är ju försvar mot vissa påhoppningar av studenter, det är inte så man för sin vilja fram. Det måste finnas väl underbyggda fakta att lägga fram samtidigt som det måste finnas en plan för hur detta ska finansieras. Varför måste det finnas? Jo, för att jag ska kunna be min mamma och pappa och andra som inte är studenter och också skriva på denna namninsamling. I dagsläget så är listan inriktad till oss studenter, och självklart vill vi ha höjt studiemedel, för vi vet hur vår ekonomiska situation ser ut. Men för att få andra att engagera sig behövs det mer kött på benen. Varför får pensionärerna mer pengar än studenter, dom är fler. Samma gäller för föräldrar och sjukskrivna, dom är fler än antalet studenter. Namninsamlingen måste sträcka sig till fler än bara studenterna om det ska bli förändring. Det är min åsikt iallafall.

//Irre

problemet med studiemedlet är inte att det är för lågt, det är att man inte får tjäna några pengar vid sidan av.

Arbetet ska löna sig. Om de stänger av studiemedlet för folk som jobbar medans de pluggar så är systemet helt korkad.

Om samhället vill ha duktiga högutbildade personer som driver nya system och branscher (som skapar arbetstillfällen) som Sam säger, så vore det bra om Socialstyrelsen och arbetsmarknaden underlättade för de duktiga högutbildade personer som redan finns här i landet. Att utbildade och erfarna invandrare får inte arbeta inom deras specialiteter pga byråkratisk BS och rasism på arbetsmarknaden är minst lika mycket skandal som problemet med studiemedlet.

rikard skrev:
> problemet med studiemedlet är inte att det är för
> lågt, det är att man inte får tjäna några pengar
> vid sidan av.

Fast jag börjar misstänka att det är en del av utbildningen, praktisk pedagogik för svenskar. Om du lägger manken till och anstränger dig så ska du "bestraffas" (eller åtminstone bli av med en förmån. Om man som student och jobbar extra får man rätt snabbt "marginalskattefter" på >>50%. Systemet lär studentera inte bara att det ska vara fel att jobba, om man nu nödvändigtvis ska jobba så ska man göra det svaart. Skloan är verkligen att lära för livet ibland...

jo visst är det så. Man trycks verkligen in i en form med allt byråkratiskt våld som går att uppbringa när man ger sig in på en högskoleutbildning.

Om så många är överens om att det är ett dåligt system, vem vill behålla det så? Vem har någonting att vinna på ett sådant system?

Daner skrev:
> Om så många är överens om att det är ett dåligt
> system, vem vill behålla det så? Vem har någonting
> att vinna på ett sådant system?

Är man 19 år, kille, frisk, och bor ensam i ett studentrum vid nån högskola på landsbyggden så funkar det rätt ok. Jobbar man dessutom extra svart och har gått SSUs kurs i bidragsfusk så har man inga problem med systemet. Om man dessutom inte tar ut examen utan fortsätter politiskt så slipper man alla nackdelarna med systemet.

Den beskrivningen passar väl hyffsat in på alla som har gått vidare till att bli sakpolitiska experter på området förden nuvarande regeringen. Så enligt regeringens experter så är studiemedelssystemet bara bra.

Det minsta man kan göra är väl att höja lånedelen, så har studenterna åtminstone möjlighet att själva välja att investera i en bättre studieekonomi. Sen tycker jag man borde få låna mer om man pluggar i t ex Stockholm där levnadskostnaden är betydligt högre än på mindre orter, så fungerar det vid utlandstudier...

Daner skrev:
> Om så många är överens om att det är ett dåligt
> system, vem vill behålla det så? Vem har någonting
> att vinna på ett sådant system?

Välkommen till Folkhemmet! ;-)

Det finns några saker man borde göra för studenterna innan man höjer studiemedlen:

1. Subventionera studentboendet i större grad.
Det största problemet med studiemedlen är inte att de är för låga utan att hyrorna är för höga för att betalas med studiemedlet...

2. Subventionera SL-kort (eller motsv på andra orter). Det är ju ett rent hån att studenterna får betala fullt pris på sl-korten när pensionärerna får det subventionerat.

3. Subventionera studentlitteraturen. Sätt ett högkostnadsskydd (liknande apotekets högkostnadsskydd) på hur mycket en student kan krävas betala för sin kurslitteratur på ett år.

mytomspunnen skrev:

De här problemen går att lösa utan fördyrande subventioner.

> 1. Subventionera studentboendet i större grad.
> Det största problemet med studiemedlen är inte att
> de är för låga utan att hyrorna är för höga för
> att betalas med studiemedlet...

Fel, ändra byggnormerna istället så att inte _alla_ studentlägenheter behöver ha parkettgolv och handikappanpassad toalett. Studentrum är oproportionerligt dyra att bygga och kostar därefter. Det går att bygga billigare om man bygger studentrum för studenter istället för medelsvensson.

> 2. Subventionera SL-kort (eller motsv på andra
> orter). Det är ju ett rent hån att studenterna får
> betala fullt pris på sl-korten när pensionärerna
> får det subventionerat.

Studenter kan cykla, det kan inte pensionärerna. Med undantag för studentrummen i flemmingsberg (som ligger nära södertörn) så har alla studentboenden i sthlm cykelavstånd till SU och KTH. SLkortet är f.ö. redan subventionerat till 50%.

> 3. Subventionera studentlitteraturen. Sätt ett
> högkostnadsskydd (liknande apotekets
> högkostnadsskydd) på hur mycket en student kan
> krävas betala för sin kurslitteratur på ett år.

Ändra kopieringsreglerna istället så att inte både författarna och studenterna sitter i förlagens rävsax.

Det man skall göra är att se till att det lönar sig att arbeta extra och införa extrastöd för de som verkligen behöver det, typ, folk som har barn och pluggar och diverse andra som inte passar in i mallen för medelstudenten. Försöker man hjälpa dem genom att införa allmänna subventioner för alla blir det inte så mycket till hjälp.

rikard skrev:
> Fel, ändra byggnormerna istället så att inte
> _alla_ studentlägenheter behöver ha parkettgolv
> och handikappanpassad toalett.

Jo, det också. Men på de gamla studentbostäderna är inte standarden särskilt hög (tro mig, jag har bott i ett par sådana...) men hyrorna är fortfarande ganska höga...

> Studenter kan cykla, det kan inte pensionärerna.
> Med undantag för studentrummen i flemmingsberg
> (som ligger nära södertörn) så har alla
> studentboenden i sthlm cykelavstånd till SU och
> KTH. SLkortet är f.ö. redan subventionerat till
> 50%.

Jag är redan cykelfrälst och köper inga SL-kort. Men tro det eller ej finns det gott om människor som faktiskt inte klarar av att cykla 1.5 mil/dag...Men visst, subventionera gärna cykelinköp också.

> Ändra kopieringsreglerna istället så att inte både
> författarna och studenterna sitter i förlagens
> rävsax.

Absolut. Den lösningen ser jag också mycket hellre!

> Det man skall göra är att se till att det lönar
> sig att arbeta extra och införa extrastöd för de
> som verkligen behöver det, typ, folk som har barn
> och pluggar och diverse andra som inte passar in i
> mallen för medelstudenten. Försöker man hjälpa dem
> genom att införa allmänna subventioner för alla
> blir det inte så mycket till hjälp.

Jag skrev inte att subventionerna skulle vara allmäna, det är din egen tolkning. Jag håller med i även detta.

mytomspunnen skrev:
> Men tro det eller ej finns det gott om människor
> som faktiskt inte klarar av att cykla 1.5
> mil/dag...

Men de har väl färdtjänst oavsett om de studerar eller ej? ;-)

Men bara för att man pluggar i stan måste man inte bo i studentlya. Man kan faktiskt bo i Norr- eller Södertälje.

En annan tanke är kanske att man kan vidga sina vyer och inse att det finns fler platser att plugga på än i sthlm... Jag läste i Luleå och delade en lgh och hade under större delen av studietiden en hyra på 1350kr i månaden. Tillsammans med lite lånad kurslitteratur och liknande så fick det plats både skidresor och annat i studiemedlet.
Hyrorna är höga i sthlm vare sig man pluggar eller inte, vill man bo där så får man betala och det verkar alla förutom studenterna ha insett...

Tillbaka
Topp