Johan S skrev:
-------------------------------------------------------
> irre skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Det är 15000 per år, inte månad dom vill att
> det
> > ska höjas. Det står dock ingenstans hur det ska
> > finansieras.
>
> Det här är en rättvise- och demokratifråga, irre.
> Studenter är den enda grupp i samhället
> (löntagare, pensionärer, arbetslösa, sjukskrivna
> osv) vars ekonomi inte justerats upp mot
> generalprisindex de senaste 10-13 åren. Detta är
> skandal och inget annat och har med tiden skapat
> en situation där de som har möjlighet att plugga
> fortfarande bor hemma hos sina förädrar,
> alternativt har en annan privatekonomisk bas att
> stå på. Det har inte jag. Förra året när jag
> pluggade var jag tvungen att jobba minst 3 dagar i
> veckan extra för att klara mig ekonomiskt, av den
> anledningen hade jag - liksom många andra i min
> ålder - problem att klara studierna. Frågan är
> alltså: Vem ska ha rätt och möjlighet att studera?
Jag kan inte hålla med dig mer Johan. Att studiemedelet inte har blivit justerade på drygt 10 år är f-n skandal. Jag är själv student och vet att pengarna räcker inte långt. Mitt inlägg var ett svar på Henrik VXT fråga om hur det skulle finansieras, något som jag också skulle vilja ha svar på. Enligt min mening blir denna organisations krav på ökad studiemedel verkningslös om de inte har några vettiga formuleringar. Ingenstans på sidan står det varför det ska höjas med just 15000 per år, varför inte 20000 eller 10000? Det "material" som finns är ju försvar mot vissa påhoppningar av studenter, det är inte så man för sin vilja fram. Det måste finnas väl underbyggda fakta att lägga fram samtidigt som det måste finnas en plan för hur detta ska finansieras. Varför måste det finnas? Jo, för att jag ska kunna be min mamma och pappa och andra som inte är studenter och också skriva på denna namninsamling. I dagsläget så är listan inriktad till oss studenter, och självklart vill vi ha höjt studiemedel, för vi vet hur vår ekonomiska situation ser ut. Men för att få andra att engagera sig behövs det mer kött på benen. Varför får pensionärerna mer pengar än studenter, dom är fler. Samma gäller för föräldrar och sjukskrivna, dom är fler än antalet studenter. Namninsamlingen måste sträcka sig till fler än bara studenterna om det ska bli förändring. Det är min åsikt iallafall.
//Irre