[OT] Hörapparat, Audika vs. AudioNova

Svärmor fick från Audika. Det var någon värstingmodell, men verkar å andra sidan funka riktigt bra. Hon fick skruva ner den, eftersom hon plötsligt tyckte alla var så högljudda.

Sambon håller på och testar massa olika nu, ingen har hittills fungerat ihop med mössa. I övrigt verkar det inte vara någon större prestandaskillnad.

Jag har från någon av dom, minns inte vilken. Hugget som stucket skulle jag tro.
Hörapparaterna utvecklas hela tiden så de du får idag är omsprungna av något annat märke imorgon.

Jo, är nog samma märke på apparaten. Det som ev. skiljer är väl antagligen kompetensen vid utprovning, och hur sugna dom är på att sälja "egna" märken där man får lägga en summa emellan.

Audionova har ingen egen hörapparat. De säljer Phonak och Unitron. Jag har Phonak Audeo P90 och är mycket nöjd med dem.
Snåla inte med att ta "gratis" apparaterna utan skaffa en modern hörapparat med bra signalbehandling och funktioner för olika miljöer.
Utvecklingen går fort. När jag bytte senast så blev det ett riktigt lyft hörselmässigt.

Jag har kollat med bekanta som har hörapparat om vem man ska gå till. Märkesoberoende (det är många audionom-mottagningar som ägs av tillverkare) och en audionom man klickar med och trivs med har varit rådet.

Ska man sikta på en in ear-apparat när man cyklar (mtb) eller funkar det bra med en sån man hänger bakom örat?

Audionova har ingen egen hörapparat. De säljer Phonak och Unitron. Jag har Phonak Audeo P90 och är mycket nöjd med dem.
Snåla inte med att ta "gratis" apparaterna utan skaffa en modern hörapparat med bra signalbehandling och funktioner för olika miljöer.
Utvecklingen går fort. När jag bytte senast så blev det ett riktigt lyft hörselmässigt.
Det där med hörapparater verkar vara en djungel enligt vad jag tror mig förstått från en mig närstående person. Oerhört individuellt vad som funkar bra och inte säkert att en nyare apparat funkar bättre än en gammal. Och dessutom verkar det vara s.a. hörcentraler binder upp sig mot olika märken vilket ju inte direkt underlättar att få ett grepp om marknaden.

Jag gick till audika, där fick jag köpa en oticon zircon 1 miniRITE R för 10 lakan. Ungefär en sån här med 4 mikrofoner i alla riktningar, https://www.oticon.se/hearing-aid-users/hearing-aids/products/product-details?productId=406480

En utmärkt maskin och väl värd pengarna. En riktig ögonöppnare när jag först provade den. Behöver man hörapparat så är det inte rätt ställe att vända på slantarna. Det fanns en snäppet vassare för 20 lakan, kanske skulle köpt den ist?

Jag gick till audika, där fick jag köpa en oticon zircon 1 miniRITE R för 10 lakan. Ungefär en sån här med 4 mikrofoner i alla riktningar, https://www.oticon.se/hearing-aid-users/hearing-aids/products/product-details?productId=406480

En utmärkt maskin och väl värd pengarna. En riktig ögonöppnare när jag först provade den. Behöver man hörapparat så är det inte rätt ställe att vända på slantarna. Det fanns en snäppet vassare för 20 lakan, kanske skulle köpt den ist?
Inga problem med att den hoppar loss från örat när du cyklar?

Ska man sikta på en in ear-apparat när man cyklar (mtb) eller funkar det bra med en sån man hänger bakom örat?
För egen del lämnar jag hörapparaterna hemma när jag cyklar. Men det är inga problem att de hänger bakom örat - ibland glömmer jag..
Otikon av nån modell.

Edit. Fel, Phonak heter de. Hursomhelst, minska vindbrus kan man göra med Windfree om det är nödvändigt att bära apparaterna även på cykeln.

Senast ändrad:

Var där idag, tog en för 10" jag med. Prövar den en månad sen tillbaka på återbesök. Hörde väldigt bra, fick skruva ner ljudet på TVn men Bluetooth från Spotify klippte den ljudet på högersidan då och då .

Kanske redan skrivit här men Audika i Lund är bra. Får betala 700kr för den enklaste modellen, och några tusenlappar för lyxvarianten. Jag har den dyrare och tycker den är bra. Är dock sugen på att testa de som är inuti örat, men ska eka i huvudet och svettas en massa sägs det..

Inga problem med att den hoppar loss från örat när du cyklar?
Som alla mikar utan vindskydd är den hopplös i vinddrag, genererar bara oljud och drar batteri. Används aldrig vid cykling. Mitt intryck är att en förkrossande majoritet av såna här hörapparater i praktiken är avsedda endast för inomhus bruk. Eftersom de uppenbarligen saknar vindskydd.

Tillbaka
Topp