[OT] Hur många semlor har du käkat idag-tråden

Fan alltså. Köpte två semlor idag, väl hemma och efter två tuggor så inser jag att jag plockade på mig två stycken vaniljsemlor. Hela jävla dagen förstörd. Dessutom har jag en till liggandes i kylen. Fan.

Lulle sa:
Fan alltså. Köpte två semlor idag, väl hemma och efter två tuggor så inser jag att jag plockade på mig två stycken vaniljsemlor. Hela jävla dagen förstörd. Dessutom har jag en till liggandes i kylen. Fan.

Det river upp gamla sår jag trodde var läkta, har fortfarande svårt att prata om det.

Där jag bor finns ett kondis som har jättegoda wienersemlor, tänk semla men ännu godare! Nåväl, för 3 år sedan blev det så att jag testade en wienersemla på ett annat kondis. Lite lätt dreglande med erfarenheten från det andra kondiset beställde jag en. Det var fruktansvärt. Någon slags vaniljvisp istället för grädde. Och, läs på egen risk, skogsbär istället för mandelmassa! Jag får kväljningar än idag när jag tänker på det.

Ett konditori här i staden sålde semlor med mandelmassan utrörd i grädden.
Dom gick i konkurs.

Rätt åt dom!

Dessutom är det först fettisdagen den 9 februari.

Igår svängde jag in på affären på väg hem från jobbet, köpte ett tvåpack och smällade i mig bäde på parkeringen.

Pfaff sa:
Dom gick i konkurs.

Rätt åt dom!

Jag vet!
Jag tittar snett på de som käkar semla innan 9/2, men kan inte motstå en själv. Jag är så totalt fast i träsket, hjälp mig, plz!

me.I.am sa:
Pfaff sa:
Dom gick i konkurs.

Rätt åt dom!

Jag vet!
Jag tittar snett på de som käkar semla innan 9/2, men kan inte motstå en själv. Jag är så totalt fast i träsket, hjälp mig, plz!

Själv skulle jag aldrig äta semlor innan semmeldagen, men efter semmeldagen kan jag äta semlor i ett år.

fhloston sa:
me.I.am sa:
Pfaff sa:
Dom gick i konkurs.

Rätt åt dom!

Jag vet!

Själv skulle jag aldrig äta semlor innan semmeldagen, men efter semmeldagen kan jag äta semlor i ett år.

Det känns lite sådär när man smyger fram på Plattan i snålblåst och regn i November och frågar lite i smyg "har du en semla eller?"

me.I.am sa:
Pfaff sa:
Dom gick i konkurs.

Rätt åt dom!

Jag vet!

Denna funkar som surrogat fram till 9/2:

Bilagor

• Semla.PNG
    Semla.PNG
    150.6 KB · Besök: 70
me.I.am sa:
fhloston sa:
me.I.am sa:
Pfaff sa:
Dom gick i konkurs.

Rätt åt dom!

Jag vet!

Det känns lite sådär när man smyger fram på Plattan i snålblåst och regn i November och frågar lite i smyg "har du en semla eller?"

Det är då man får tag på de som lagrats på ekfat och nått lagom mognad ;-)

Idag blev det ännu en semla. Men börjar bli less på kvaliteten här. Testat lite olika. Skulle vilja ha nåt riktigt gott också kom jag att tänka på wienersemla!! Någon som vet vart man kan köpa wienersemla i Göteborg? Helst östra någonstans. Vet att det finns inne i Nordstan på ett café där men har ingen lust att dra in till stan bara för det, borde finnas närmare kan man tycka. Eller i Lerum, går bra också :)

Patisserie David får högsta betyg i Sydsvenskan.
Att David är en trevlig prick gör ett besök ännu mer värd!
Så packa er iväg om tisdag!

Kan folk bara sluta äta semlor innan tisdag?
Och vad är grejen med att kalla något annat än en slät kardemummabulle, som man skär av ett lock, gröper ur, blandar inkråm med mandelmassa och mjölk, fyller bullen, lägger på vispad grädde, lock och pudlar på florsocker, för semla?
Man får väl äta vilka bakverk man vill med vilken fyllning man vill när man vill, men kalla dom inte för semlor bara för att ni vill rättfärdiga ert ätande med att det skulle vara traditionsenligt eller nått.

;-p

Jag var en semmeltaliban precis som du tills jag testade en wienersemla, det öppnade upp en helt ny värld, typ som det måste kännas för en MTBare första gången hen testar LVG.
Ju längre du väntar ju färre wienersemlor hinner du äta i ditt liv.

Ingen stor vän av konditorivaror, men, semla är ju rätt gott faktiskt, och ser rätt kul ut. Och är en traditionsbärare samt en nationsenare. Har inget ont alls att säga om dem - mer än att locken gärna blir torr-hårda framåt stängningsdags.

Besökte en kompis idag vars sambo är hemkunskapslärare så det blev årets första semla! Ok, det blev två om jag ska vara ärlig för dom var jäkligt goda.

Herregud snart dax att packa hojen för en GC -resa. På tisdagar finns det som tur är semlor i Meloneras...alltså inga före flyget.

Bilagor

• 20150325_154914.jpg
    20150325_154914.jpg
    155.8 KB · Besök: 52
Senast ändrad:
Men asså förklara er!
Ni som ätit hemmagjorda semlor; Hur tänkte ni?
Jag förstår att ni precis som jag har lite svårt att hinna baka på tisdag, men det rättfärdigar inte att ni äter semlan på helgen innan när ni har tid att baka.
Man får ju spara bullarna till på tisdag fattar ni väl!
Skärpning!!!

jag bokade en wienersemla för upphämtning på hemvägen, det gäller ju att prova några olika INNAN den slutgiltiga dagen imorgon så man vet vilken man ska ta imorgon!!

Yes! Då jag äntligen hittat wienersemla i närheten så ringde jag och bokade en för upphämtning på hemvägen! :)

Många semlor fanns det...

20160208_160846.jpg

Här är den!! Råkade cykla omkull på en såphall träbro så den blev lite icke-rund men klarade sig rätt bra ändå.

_2080006.jpg

_2080009.jpg

Men måste erkänna att jag nog föredrar vanlig semla ändå, med kardemumma! Får bli en sådan imorgon. Nu har jag provat lite olika så jag vet vad jag ska ha imorgon!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp