[OT] Hur många semlor har du käkat idag-tråden

1 på inköpsstället, som uppvärmning
1 skall avnjutas strax
1 reserv i kylskåpet

Vad skulle kunna gå fel med dessa semlor?

semla.JPG

Årets sista blev en wienersemla idag, den slog inte Hbgs bästa conditorisemla ( näh..ingen smygreklam här inte )
Nu får det vara bra med semlor för iår.

Det blev en fabrikssemla med varm mjölk eftersom det inte blev hetvägg igår. Trots sitt ursprung var den helt ok och som tur är fanns det bara tvåpack. Så jag får en till fikat när jag jobbar hemma i morgon.

Bilagor

• DSC_0186.JPG
    DSC_0186.JPG
    162 KB · Besök: 167
1 från kylskåpet.
Men effekten börjar avta, m-å-s-t-e h-a e-n s-e-m-l-a
Kan tänka mig att det är lite så man kan känna mot slutet av en 1000-brevet, 15 mil kvar, regnet pissar ner, sista baren åts för 10 mil sen, bakväxeln sönder och motvind.
Men det är bara att kämpa på, det finns en semla någonstans därute som väntar på mig, jag vet!

En halv glutenfri semla. Den var faktiskt rätt bra. Godare än många standardsemlor.

Bilagor

• 20160212_190214.jpg
    20160212_190214.jpg
    134.5 KB · Besök: 174
1. Från lokala konditoriet. Eller rättare sagt, 1,4. Grabben på 3 år orkade inte hela. Inte ens nästan. Jag försökte få i mig 1,8. Dock så är kära hustrun ett större semmelmonster än jag. Alltså lyckade jag bara roffa åt mig 0,4 extra.
Fy för semmelmonster!

eketjall sa:
Sambal Oelek sa:
En halv glutenfri semla. Den var faktiskt rätt bra. Godare än många standardsemlor.
Glutenfri må vara förlåtet, men aldrig att det snålas så på mandelmassan och att den bara är ditlagd på den delade bullen.
nja, det är en klutt i botten. Rätt lagom mängd tyckte vi som åt den iaf ?

Om man bara äter mandelmassa och vispgrädde (med florsocker på) är inte det vansinnigt glutenfritt då ?

Strike 2. Andra semlan idag, nästan godare än den första. Så långt allt bra, däremot går bantningen av någon outgrundlig anledning dåligt.

Såg för tusan semlor redan i slutet av förra året. Snart kommer de att finnas året runt i butikerna precis som pepparkakor. Möjligen kommer det att spåra ur än värre s.a. det till midsommar ska serveras en sill-och-nubbe-semla.

GoranS sa:
Såg för tusan semlor redan i slutet av förra året. Snart kommer de att finnas året runt i butikerna precis som pepparkakor. Möjligen kommer det att spåra ur än värre s.a. det till midsommar ska serveras en sill-och-nubbe-semla.

Och saffranssemlor till lucia.

Dessa gammelkonservativa religiösa personer ;) Men jag själv ligger efter i semlorätandet. Men på Vettekatten har det blivit. De håller måttet även i år. Ni som är ute efter glutenfria varianten så är de bra där. Misstänker att de innehåller vetestärkelse.

Ätit två idag och det blev nog årets sista.
Köpta på 7-eleven och de var så j*vla äckliga. Fick rejäl semmelavsmak. :(

Burk-"grädde". Torr bulle. Mandelmassa som var så smaklös och blek att det omöjligt kunde varit mandel i den...

Låt inte snålheten bedra visheten. Köp riktiga semlor!

Eveningstar sa:
Ätit två idag och det blev nog årets sista.
Köpta på 7-eleven och de var så j*vla äckliga. Fick rejäl semmelavsmak. :(

Du kunde ju ha vaskat den andra om nu den första var så äcklig.

Själv har jag gett mig fan på att i år äts semla endast på självaste fettisdagen. Jag är tillräckligt fettis för att inte behöva några semlor innan den infaller, knappt då heller.

Eftersom jag fullkomligt saknar karaktär så försökte jag fylla min tomrummet i min själ med två stycken idag.

Det räckte inte.

Blev en "wienersemla" idag, tänk semla gjord på wienerbrödbulle istället för vanlig.
Satt som en sportkeps.

image-20170114_192721.jpg

Bakade själv igår, hatar konditorisemlor där man inte gröper ur semlan och gör en riktig fyllning, som vanligt får man göra det själv om man vill ha det ordentligt gjort.

Utseendet kanske inte blev 100 (det var första försöket på Leilas recept) men smaken fick 10/10

ostrand sa:
Bakade själv igår, hatar konditorisemlor där man inte gröper ur semlan och gör en riktig fyllning, som vanligt får man göra det själv om man vill ha det ordentligt gjort.

Utseendet kanske inte blev 100 (det var första försöket på Leilas recept) men smaken fick 10/10

Looking good!

Det var bättre förr!
1952 fick några bagare i Malmö böter för att dom började sälja semlor för tidigt.

Tillbaka
Topp