(OT) Hur riskfyllt är det att grilla i dessa dagar?

• Trådstartare Trådstartare DH
  • Start datum Start datum

DH

Aktiv medlem
Jag har en stilla undran..med risk att det tar hus i helsike.
Tyvärr har Sverige drabbats av en rad skogsbränder den sista tiden. Det är mkt allvarligt och en tragedi för många. Dessutom har stora ekonomiska värden försvunnit. Inte bra.
Men...hur många av dessa bränder har kunnat härledas till slarv från människor? Hur många bränder beror på att ngn grillat. EJENKLIGEN?
Jag brukar vara några veckor varje år vid medelhavet. Där är det konstant eldningsförbud under sommarmånaderna och skogsbränder härjar varje år. Ändå är det där inget konstigt att laga mat i en vedeldad ugn (typ innesluten pizzaugn med ugnslock) eller på en gasolgrill med lock o liknande.
Jag kan tycka att de områden jag besökt i mälardalen o sthlms skärgård sista veckan - ser alla förhållandevis gröna och frodiga ut - i alla fall om man jämför m sydeuropa.
Är det så att media löpt amok och inte rapporterar nyanserat? Graden av brandrisk måste ju ändå vara olika i olika delar av landet? Jag har tex svårt att se den enorma brandrisken i ett område som förra helgen fick 50mm regn.
Jag får känslan att skogsbränder oftast startar fr åsknedslag...eller ngn galning med vilje vill tutta på. Men hur många startar i verkligheten pg oförstånd o utegrillar?
Hoppas på svar fr alla med mer kunskap - och inte i affektion.

Det är bisarrt jävla torrt i skogen. 50 mm regn är inget I det här. Behövs inte mycket. Det lär gälla grannens häck i villaområdet också.

Sen kanske ett totalt förbud I första hand är för att ett litet fåtal inte fixar det på ett bra sätt. Vore ju inte första gången..

Så fort man överlåter till individerna att själva bedöma om det är säkert att grilla med eld/kol/ved kommer allt att brinna. Eftersom de flesta är idioter. Därför måste man ha ett absolut och odiskutabelt eldningsförbud.

Det är inte media som inför eldningsförbud, det är länsstyrelsen. De gör det baserat på fakta från olika instanser, bl.a. SMHI.
Visst startar många skogsbränder pga åska, men jag har iaf sett rapporter i sommar att det startats av slarv med eld också.
Att man nu infört i princip nationellt eldningsförbud har ju också att göra med att räddningstjänsterna är extremt överlastade nu, de som inte har "egna" bränder har ju skickat resurser till de hårt drabbade områdena i Hälsingland och Dalarna. Då känns det ju lite onödigt att ens riskera starta bränder pga grillning för nöjes skull.

ooms sa:
Det är inte media som inför eldningsförbud, det är länsstyrelsen. De gör det baserat på fakta från olika instanser, bl.a. SMHI.
Visst startar många skogsbränder pga åska, men jag har iaf sett rapporter i sommar att det startats av slarv med eld också.
Att man nu infört i princip nationellt eldningsförbud har ju också att göra med att räddningstjänsterna är extremt överlastade nu, de som inte har "egna" bränder har ju skickat resurser till de hårt drabbade områdena i Hälsingland och Dalarna. Då känns det ju lite onödigt att ens riskera starta bränder pga grillning för nöjes skull.

+1

Ett förbud som känns balanserat och relevant när man har varit ute och sett hur förbannat torrt det är.

Från DN:

"Enligt Johan Sjöström, forskare på institutet RISE (Research Institute of Sweden) och expert på skogsbränder, är den absoluta majoriteten av skogs- och markbränder i Sverige anlagda av människor.

– Cirka 5 procent orsakas av blixtnedslag. Resten har på något sätt att göra med mänsklig aktivitet. Av de stora bränderna (över en halv hektar yta) är blixtnedslag mer förekommande, upp emot 15 procent, säger han.

Det kan bero på oaktsamhet, att en person orsakar en brand av misstag, eller att en person anlägger en brand med flit, till exempel pyromani."

JLarsson sa:
Så fort man överlåter till individerna att själva bedöma om det är säkert att grilla med eld/kol/ved kommer allt att brinna. Eftersom de flesta är idioter. Därför måste man ha ett absolut och odiskutabelt eldningsförbud.
Ja, så måste det säkert vara. Men det var inte det min fråga gällde.
Det är liksom ngt som skaver.
I sydeuropa var "sanningen" att bränder startas av rökande turister som slänger sina fimpar i skogen. I Sverige är "sanningen" att folk grillar.
Men, har det gjorts riktiga efterforskningar vad som är grundorsaken till varje enskild brand?
Jag skulle önska lite mer precis o detaljerad rapportering vad det är som orsakar dessa bränder. Är det ngn som vet med säkerhet?

Och som Rattnalle sa, 50mm regn är ingenting så torrt som det är nu. Jag var i Hälsingland förra veckan och det kom 15mm regn en natt. På morgonen var det ordentligt blött, men redan vid lunchtid var det knastertorrt i markerna igen. Det behövs flera dagars ihållande regn för att återställa balansen nu.

ooms sa:
Och som Rattnalle sa, 50mm regn är ingenting så torrt som det är nu. Jag var i Hälsingland förra veckan och det kom 15mm regn en natt. På morgonen var det ordentligt blött, men redan vid lunchtid var det knastertorrt i markerna igen. Det behövs flera dagars ihållande regn för att återställa balansen nu.
Snarare veckor.

DH sa:
JLarsson sa:
Ja, så måste det säkert vara. Men det var inte det min fråga gällde.
Det är liksom ngt som skaver.
I sydeuropa var "sanningen" att bränder startas av rökande turister som slänger sina fimpar i skogen. I Sverige är "sanningen" att folk grillar.
Men, har det gjorts riktiga efterforskningar vad som är grundorsaken till varje enskild brand?
Jag skulle önska lite mer precis o detaljerad rapportering vad det är som orsakar dessa bränder. Är det ngn som vet med säkerhet?
Det spelar ingen större roll om så majoriteten är åska. Den kan man inte förbjuda. Slipper man någon enstaka brand extra med totalt eldningförbud är det en enorm vinst.

Det brinner ju dessutom titt som tätt i Sydeuropa också och ofta med väldigt snabba och dödliga förlopp.

ooms sa:

Visst, men i en villaträdård med en klotgrill stående på 20 kvadratmeter betongplattor och vattenslag samt 2 st pulversläckare 5 sekunder bort är risken ungefär noll och att urskullningslöst förbjuda sådant som är ofarligt kostar förtroendekapital - de styrande fattar ologiska ogrundade beslut utan verklighetsförankring - sådant gör det svårare nästa gång att ropa på vargen. De har ju bevisat att de inte klarar av att fatta logiska beslut så med andra ord kan man skita i kommande beslut.

Att fatta slumpmässiga dåligt underbyggda beslut är grunden till anarki.

Bengt-re sa:
ooms sa:

Visst, men i en villaträdård med en klotgrill stående på 20 kvadratmeter betongplattor och vattenslag samt 2 st pulversläckare 5 sekunder bort är risken ungefär noll och att urskullningslöst förbjuda sådant som är ofarligt kostar förtroendekapital - de styrande fattar ologiska ogrundade beslut utan verklighetsförankring - sådant gör det svårare nästa gång att ropa på vargen. De har ju bevisat att de inte klarar av att fatta logiska beslut så med andra ord kan man skita i kommande beslut.

Visst men om det hade varit tillåtet att grilla i trädgården så lär det vara ett fåtal med betongplattor, vattenslang och dubbla släckare. Majoriteten lär ju mest troligt ha en Norrlands till hands för att släcka gräsmattan som just fattat eld.

Bengt-re sa:
ooms sa:

Som skrivits ovan, reglerna måste sättas efter idioterna. Självklart finns det de som grillar ansvarsfullt hemma, men sedan finns det de som ställer sin engångsgrill eller lilla klotgrill direkt på gräsmattan också och sprutar glatt med tändvätska, och det är efter dessa reglerna måste sättas.
Och just i detta fall tycker iaf inte jag att myndigheterna har tagit i för mycket, tvärtom har min respekt/tilltro för myndigheterna ökat efter detta beslut.

JLarsson sa:

Jag tänker att det är precis så här. Tror inte det faktiska risken ligger i att nån grillar i trädgården, utan att folk är idioter överlag och inte fattar skillnaden på att grilla en burgare på sin gasolgrill i radhuset och att göra en brasa i skogen. Ett totalt förbud blir det enda alternativet då många verkar helt sakna förmåga att kunna göra nån form av rimlig bedömning av vad som är lämpligt och inte.

Skogling sa:
Man måste vara duktigt dum om man ens ifrågasätter.

Eller så är man nyfiken på hur det ligger till. Inte helt ovanligt att de som är nyfikna är mindre dumma än det som tycker att nyfikna är dumma.
Jag skulle själv vilja veta hur mycket av bränderna som beror på grillning och annan typ av matlagning/vattenkokning. Därmed inte sagt att jag tänkt bryta mot eldningsförbudet.

Man är numera så van vid röklukt att man inte reagerar när det börjar brinna i ens närhet.
Stämningsbild från i fredags:

Bilagor

• DSC03136(1).JPG
    DSC03136(1).JPG
    185.9 KB · Besök: 118
JPL sa:
Lars.E sa:
JPL sa:
Skogling sa:

+1
Men det är den nya ordningen, ifrågasätt allt, utmana binära/svartvita regler, var rättshaverist osv.

Eller så är man bara nyfiken utan att ha tänkt utmana regler och vara rättshaverist.

Nej.
Rättshaverister utmärks inte sällan med att anse sig sitta inne med den "binära/svartvita" sanningen.
Nåde den som efterströvar en mer nyanserad bild och vill ställa frågor.

JPL sa:
Lars.E sa:
JPL sa:
Skogling sa:

+1
Men det är den nya ordningen, ifrågasätt allt, utmana binära/svartvita regler, var rättshaverist osv.

Eller så är man bara nyfiken utan att ha tänkt utmana regler och vara rättshaverist.

Nej.

OK... Måste jag gå ut och grilla nu då? Jag trodde att jag var nyfiken på hur verkligheten beträffande brandorsak ser ut.

Och den där Johan Sjöström, forskare på institutet RISE (Research Institute of Sweden) och expert på skogsbränder... Är han dum i hela huvet som tydligen har ifrågasatt hur bränderna startat? Nu snackar vi ålahue! Han är inte klok på en fläck. BRÄNN, BRÄNN, BRÄNN...

DH sa:
Jag har en stilla undran..med risk att det tar hus i helsike.
Tyvärr har Sverige drabbats av en rad skogsbränder den sista tiden. Det är mkt allvarligt och en tragedi för många. Dessutom har stora ekonomiska värden försvunnit. Inte bra.
Men...hur många av dessa bränder har kunnat härledas till slarv från människor? Hur många bränder beror på att ngn grillat. EJENKLIGEN?
Jag brukar vara några veckor varje år vid medelhavet. Där är det konstant eldningsförbud under sommarmånaderna och skogsbränder härjar varje år. Ändå är det där inget konstigt att laga mat i en vedeldad ugn (typ innesluten pizzaugn med ugnslock) eller på en gasolgrill med lock o liknande.
Jag kan tycka att de områden jag besökt i mälardalen o sthlms skärgård sista veckan - ser alla förhållandevis gröna och frodiga ut - i alla fall om man jämför m sydeuropa.
Är det så att media löpt amok och inte rapporterar nyanserat? Graden av brandrisk måste ju ändå vara olika i olika delar av landet? Jag har tex svårt att se den enorma brandrisken i ett område som förra helgen fick 50mm regn.
Jag får känslan att skogsbränder oftast startar fr åsknedslag...eller ngn galning med vilje vill tutta på. Men hur många startar i verkligheten pg oförstånd o utegrillar?
Hoppas på svar fr alla med mer kunskap - och inte i affektion.

Det är idioter som du som gör att det brinner runtom i landet.

Som en som just nu är ute på eftersläckning på en av de större skogsbränderna som varit sista tiden, den här innanför Lars.Es hemmamarker så kan jag meddela att det krävs i stort sett ingenting för att det ska ta sig i skog och mark nu.

Här var det ett träd som ramlade på högspänningsledningen, den lilla gnista som uppstod då innan säkringen slog ifrån var tillräckligt för att ca 500ha skulle brinna ner, och nu 1,5 vecka senare, pyr och blossar det fortfarande upp hela tiden.

Salabranden sägs ju ha startat av en markberedningsmaskin som slog mot en sten, och nu är det ännu torrare. Härikring har de flesta arbeten som kan innebära metall mot sten avbrutits. Och då pratar vi de små gnistor som kan bildas då, det är ju ingenting mot eld.

Regnet som kommit är inte tillräckligt för att göra någon skillnad i huvudtaget. Många bränder startar av mänskliga faktorn, flera även av grillning, exakt statistik har jag inte, visst kan det kännas löjligt att inte få ens grilla hemma på sin tomt. Men jag känner mig hellre lite löjlig än riskerar att bära skuld för att ha startat en brand som kan förstöra hem, liv och stora värden. Men det är jag det.

Just nu...
DSC_0856.JPG

Sedan är det ju så att blixtar och dylikt har vi svårt att göra något åt, men onödiga risker kan vi göra att för att minimera. Men jag antar att sådana här grillresonemang kommer från samma sorts verklighetsfrånvända människor som anser att torkan bara är gnälliga bönders problem....tills det märks en dag när dom kliver in i sin lokala butik och upptäcker att det kommer att påverka deras eget köksbord. Det slår över hela spektrat, inte bara kött vilket varit mest på tapeten. Det är även spannmål (mjöl etc), mjölkprodukter, grönsaker mm....dvs det mesta vi har på matbordet, inte bara böndernas problem.

h.g.j sa:
Sedan är det ju så att blixtar och dylikt har vi svårt att göra något åt, men onödiga risker kan vi göra att för att minimera. Men jag antar att sådana här grillresonemang kommer från samma sorts verklighetsfrånvända människor som anser att torkan bara är gnälliga bönders problem....tills det märks en dag när dom kliver in i sin lokala butik och upptäcker att det kommer att påverka deras eget köksbord. Det slår över hela spektrat, inte bara kött vilket varit mest på tapeten. Det är även spannmål (mjöl etc), mjölkprodukter, grönsaker mm....dvs det mesta vi har på matbordet, inte bara böndernas problem.
+1000
Just nu sitter de människorna och gottar sig åt vilken "fantastisk" sommar vi har/haft. Om ett halvår kommer de klaga på att ölen blivit dyr. Utan att förstå sambandet.

Som fundering på ”gröna och frodiga”: I år är det nästan obegripligt torrt i skogen, jag har aldrig varit med om något liknande. Alla träsk och surhål är torra. Nog för att det ser rätt grönt ut men färgerna på många träd var mer som höst redan i mitten av juli. Och marken är täckt av torra löv som inte multnat alls.

Personligen tycker jag grillförbudet är korrekt.

I första hand pga att människor är som de är. Varje jul brinner det pga glömda stearinljus. En del är idioter, andra råkar bara göra ett misstag.

Det är också lättare att snabbt känna röklukten från en skogsbrand när det inte eldas och grillas överallt.

Man kan dessutom ge sig fanns på att blixten slår ner i oåtkomlig utmarker samtidigt som styrkorna släcker onödigt uppkomna bränder i bebyggda trakter. Ät en stabil sallad, det är också gott.

Lars.E sa:
JPL sa:
Skogling sa:

+1

Kan bara hålla med. Men det där är så icke pk så det är inte sant. Jämfört med att ifrågasätta hen som får en gäspning till svar.
Så, nä, här på happy diskuterar vi inte grillning.

Hur är det med rökning, är det en vanlig källa till bränder? Jag tänker tändstickor och fimpar. Dom borde inkluderat rökning utanför hemmet när dom ändå är i farten och förbjuder nöjesaktiviteter.

Bäst att alla stora tänkare håller sig i den här tråden istället för att vara ute och cyklar för det slår verkligen gnistor när det tänks bakom tangentborden.

normalt sett brukar grillning i egen trädgård undantas från eldningsförbud, men nu har msb rekommenderat att inkludera även detta, vilket också skett i ett antal län. effekten lär i första hand vara psykologisk, men besparar brandförsvaret ett antal utryckningar.

ett problem i sammanhanget är att förtroendekapitalet msb's chef är lågt, och man kan därför i onödan komma att ifrågasätta rekommendationen.

kais01 sa:
normalt sett brukar grillning i egen trädgård undantas från eldningsförbud, men nu har msb rekommenderat att inkludera även detta, vilket också skett i ett antal län. effekten lär i första hand vara psykologisk, men besparar brandförsvaret ett antal utryckningar.

ett problem i sammanhanget är att förtroendekapitalet msb's chef är lågt, och man kan därför i onödan komma att ifrågasätta rekommendationen.

Trådens bästa inlägg!

Raggamuffin sa:
Fast det är väl inte området precis vid grillen som är grejen utan det som flyger / kan flyga iväg.

Ja, men folk tänker ogärna utanför sina egna gränser... Typ andra sidan häcken. 20m² plattor räcker ju inte jättelångt direkt. Hela 2 m om du står i mitten.

Foss sa:
Hur är det med rökning, är det en vanlig källa till bränder? Jag tänker tändstickor och fimpar. Dom borde inkluderat rökning utanför hemmet när dom ändå är i farten och förbjuder nöjesaktiviteter.

Räddningstjänsten till rökarna: "Att tända en cigg är också en öppen låga"

"När man tänder en cigg blir det en öppen låga så i praktiken är det också förbjudet"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...rokarna-att-tanda-en-cigg-ar-ocksa-en-oppen-l

Tillbaka
Topp