(OT) Hur riskfyllt är det att grilla i dessa dagar?

• Trådstartare Trådstartare DH
  • Start datum Start datum
Foss sa:
Hur är det med rökning, är det en vanlig källa till bränder? Jag tänker tändstickor och fimpar. Dom borde inkluderat rökning utanför hemmet när dom ändå är i farten och förbjuder nöjesaktiviteter.

Följs förbudet mot öppen eld så borde det inte gå att röka om man inte tänt ciggen innan man gick ut.

Envar sin egen räddningsinsatsstatistiker:

https://ida.msb.se/ida2#page=a0040

Det är för varmt för att påta i excel själv, men jag såg en sammanställning för tio års markbränder i Gotlands län för ett par år sedan. Där och då var ca en tredjedel av bränderna följden av ”oaktsam eldning”, men då inbegrips även riseldning, lunta gräs på våren och sådant. Bara några enstaka bränder var följden av slarvig fimphantering.

Skulle gissa att venndiagrammet över folk som gnällt på Facebook om hur skogsbränderna är såssarnas fel och som nu gnäller om eldningsförbud är en perfekt cirkel.

Känns lite fånigt att inte kunna använda gasolgrillen hemma på altanen men jag stödjer ändå det totala eldnindgsförbudet. En morivering varför man infört totalt förbud som inkluderar egen tomt är att resurserna att släcka bostadsbränder är begränsade just nu. Låter logiskt tycker jag. Sen vet jag inte hur stor brandrisk det är av en gasolgrill, men oavsett så är jag beredd att ta den lilla uppoffringen att inte grilla just nu.

Köpte förresten denna bacon igår! :-)
20180727_181203.jpg

Till TS och alla anda som MÅSTE grilla oavsett:

Hur långa procent står grillning för?:

Spelar ingen roll när situationen är som den är. Lek med tanken att du ska ansvara för ett helt land , och så är det kaos pga bränder som startat av olika anledningar.

Då kommer du ha några delar som är ”kontrollerbara” dvs grillning , elda ris/skräp/löv.

Och sen saker du inte kan styra över , som väder och vind.

Om du sätter dig i en styrande situation. Och så är det 50+ bränder som härjar i ditt land som är torrt som fnöske. Skulle du då inte låsa den situation du kan låsa? Dvs förbjuda grillning mm (100% av alla kan hålla sig från att grilla i ...ja oändlig tid.. men säg ca 1-2månader till saker har stabiliserat sig).

Min tolkning av ett ”Nä det skulle jag aldrig göra” är att man saknar empati och konsekvenstänk. För om man inte kan tänka sig att låta bli en sak för att andra som är mindre insatta inte ska få för sig att ”det är luuuugnt”. Ja då ska man nog inte styra ett land ?

Grilla är en lyx. Och hänvisa till Spanien är bara larv , dom har dessa temperaturer 50% av tiden och det gör att befolkningen vet hur man gör (Kontra oss).

Och jag har då aldrig sett några turister grilla i 35+. Alla dricker öl och ätet vattenmelon.

Sammanfattning: Det spelar ingen roll hur många procent av bränder som har med grillning att göra. Man tar bort så många faktorer man kan , så dom man inte kan kontrollera får all ens uppmärksamhet.

Vänta nu....borde man inte förbjuda tändstickor. I tråden lär man sig ju hela tiden att så många är idioter. Vad kan inte en idiot med en tändsticksask ställa till med?

Det räcker väl att man förbjudit användningen av dem? Det är inte grillningsförbud. Det är eldningsförbud. Du får inte hantera eld utomhus. Grillar är fortfarande tillåtna, precis som tändstickor. Dock inte användningen av de samma. Med tanke på hur uppenbart svårkommunicerat även detta totalförbud är kan väl ni snillen som tycker det är övermaga, fundera lite på hur ett mer nyanserat förbud skulle kunna kommuniceras?

Sarvi sa:

Det är för varmt för att påta i excel själv, men jag såg en sammanställning för tio års markbränder i Gotlands län för ett par år sedan. Där och då var ca en tredjedel av bränderna följden av ”oaktsam eldning”, men då inbegrips även riseldning, lunta gräs på våren och sådant. Bara några enstaka bränder var följden av slarvig fimphantering.
Bra inlägg! Det var väl detta som TS efterfrågade.

ebiha sa:
Vänta nu....borde man inte förbjuda tändstickor. I tråden lär man sig ju hela tiden att så många är idioter. Vad kan inte en idiot med en tändsticksask ställa till med?

Eftersom den offentliga makten utövas under lagarna så kan länsstyrelser och kommuner bara förbjuda det som det finns lagstöd för att förbjuda. Enligt lagen om skydd mot olyckor, 10 kap 1 §, får regeringen, eller myndigheter som regeringen bemyndigar, meddela föreskrifter om eldning utomhus och liknande förebyggande åtgärder mot brand. Juridiskt sett är det nog inte möjligt att med nuvarande lagstiftning förbjuda tändstickor (innehav? för eget bruk?). Det skulle kräva en lagändring.

Sarvi sa:
ebiha sa:

Eftersom den offentliga makten utövas under lagarna så kan länsstyrelser och kommuner bara förbjuda det som det finns lagstöd för att förbjuda. Enligt lagen om skydd mot olyckor, 10 kap 1 §, får regeringen, eller myndigheter som regeringen bemyndigar, meddela föreskrifter om eldning utomhus och liknande förebyggande åtgärder mot brand. Juridiskt sett är det nog inte möjligt att med nuvarande lagstiftning förbjuda tändstickor (innehav? för eget bruk?). Det skulle kräva en lagändring.
Tack. Försökte bara skoja lite med alla i tråden som påstår att det finns så många idioter och att det är därför man behöver ett eldningsförbud.

ebiha sa:
Sarvi sa:

Yepp, jag kan bara hålla med. Intressant rapport fr fr verkligheten av h.g.j oxå.
Tack.
Sen är det förvånande många som har fått för sig jag förordar grillning i nuläget? (vilket är helt fel) Det verkar bygga på ngn slags guilty by association logik. Som samtidigt ger tillfälle att döma ngn annan som idiot. (det verkar finnas många sådana i Sverige enl detta forum?)
Så praktiskt.

DH sa:
ebiha sa:
Sarvi sa:

Yepp, jag kan bara hålla med. Intressant rapport fr fr verkligheten av h.g.j oxå.
Tack.
Sen är det förvånande många som har fått för sig jag förordar grillning i nuläget? (vilket är helt fel) Det verkar bygga på ngn slags guilty by association logik. Som samtidigt ger tillfälle att döma ngn annan som idiot. (det verkar finnas många sådana i Sverige enl detta forum?)
Så praktiskt.
Det kan nog bero på hur du uttrycker dig. Att understryka en seriös fråga om orsak och verkan med "EJENKLIGEN" funkar liksom inte. Skriven humor är svårt om det nu var tänkt så. Jag och säkert fler att döma av svaren tänkte direkt "pappskalle" och svarade därefter.

Ett exempel på hur folk funkar är när de beslutade sig för att tillåta cykling mot trafikriktningen på vissa gator på Södermalm i Stockholm.

Tidigare var det skyltat med "Förbud mot infart med fordon", och man såg i princip inga bilar komma åkandes mot trafiken på Bondegatan och Östgötagatan.

100px-Sweden_road_sign_C1.svg.png

Men när man bytte ut dessa mot "Förbud mot trafik med motordrivet fordon (utom moped klass II)" så ser man ofta folk bilar komma i fel färdriktning. Och frågar man föraren vet de oftast vad skylten betyder och att de inte får köra där.

100px-Sweden_road_sign_C3.svg.png

Slutsatsen jag drar av detta är att om det är ett totalt förbud för alla så kör man inte, men om någon (cyklar) får köra så är det inte så allvarligt om jag kör min bil här.

Det går att köpa nygrillad kyckling +ANNAT i välsorterade mataffärer även 2018. Enkelt, gott, praktiskt och brandsäkert. :)

Men kanske...fruktansvärt tråkigt... :(

h.g.j sa:
Sedan är det ju så att blixtar och dylikt har vi svårt att göra något åt, men onödiga risker kan vi göra att för att minimera. Men jag antar att sådana här grillresonemang kommer från samma sorts verklighetsfrånvända människor som anser att torkan bara är gnälliga bönders problem....tills det märks en dag när dom kliver in i sin lokala butik och upptäcker att det kommer att påverka deras eget köksbord. Det slår över hela spektrat, inte bara kött vilket varit mest på tapeten. Det är även spannmål (mjöl etc), mjölkprodukter, grönsaker mm....dvs det mesta vi har på matbordet, inte bara böndernas problem.

Dessutom är det lågt vattenstånd i vattenmagasinen. Om det inte blir en blöt höst finns det kanske risk för att det blir höga elpriser i vinter. En kall vinter på det...

https://www.energiforetagen.se/statistik/kraftlaget/

PDF:
https://www.energiforetagen.se/link...9a3d048b38.aspx?v=ECozg3gQi9E3tZmoyVu5xUEt7ZY

fhloston sa:
h.g.j sa:
Sedan är det ju så att blixtar och dylikt har vi svårt att göra något åt, men onödiga risker kan vi göra att för att minimera. Men jag antar att sådana här grillresonemang kommer från samma sorts verklighetsfrånvända människor som anser att torkan bara är gnälliga bönders problem....tills det märks en dag när dom kliver in i sin lokala butik och upptäcker att det kommer att påverka deras eget köksbord. Det slår över hela spektrat, inte bara kött vilket varit mest på tapeten. Det är även spannmål (mjöl etc), mjölkprodukter, grönsaker mm....dvs det mesta vi har på matbordet, inte bara böndernas problem.

Dessutom är det lågt vattenstånd i vattenmagasinen. Om det inte blir en blöt höst finns det kanske risk för att det blir höga elpriser i vinter. En kall vinter på det...

https://www.energiforetagen.se/statistik/kraftlaget/

PDF:
https://www.energiforetagen.se/link...9a3d048b38.aspx?v=ECozg3gQi9E3tZmoyVu5xUEt7ZY
Mycket tyskt kol och rysk gas blir det.

Makten sa:
DH sa:
Jag har en stilla undran..med risk att det tar hus i helsike.
[Tankar och funderingar kring eldningsförbud]
Hoppas på svar fr alla med mer kunskap - och inte i affektion.

Det är idioter som du som gör att det brinner runtom i landet.

Eldningsförbudet omfattar numer även frågor.
Det är hög risk för brand iom att Makten tänder till direkt.

Ställ grillen i poolen så är problemet löst. Har du ingen pool? Kör ut båten i sjön. Har du ingen båt? Badkaret funkar också. Har du inget badkar? Skaffa ett istället för att gnälla.

RicoShredderKowalski sa:
Ställ grillen i poolen så är problemet löst. Har du ingen pool? Kör ut båten i sjön. Har du ingen båt? Badkaret funkar också. Har du inget badkar? Skaffa ett istället för att gnälla.

Även grillning i polen och sjön är förbjudet om jag fattat rätt. Är badkaret inomhus så räknas det nog bara som dumt, och skulle det ta eld av en kolgrill inomhus så räknas nog även det som att man begått ett brott.
Kreativt tänkande är annars bra, men ibland är det bäst om det inte går vidare från tanke till handling.

Lars.E sa:
RicoShredderKowalski sa:

Även grillning i polen och sjön är förbjudet om jag fattat rätt. Är badkaret inomhus så räknas det nog bara som dumt, och skulle det ta eld av en kolgrill inomhus så räknas nog även det som att man begått ett brott.
Kreativt tänkande är annars bra, men ibland är det bäst om det inte går vidare från tanke till handling.

Är det för att Polen har skickat hit halva sin styrka av brandhen? ;)

Men ett seriöst svar: Är det förbjudet så är det förbjudet. Dvs inte i pool , badkar eller annat kreativt men ytterst korkat sätt.

Sverige har ju en fäbless för att skruva upp förbud till max eftersom man tror att de minskar risken för allvarliga brott mot reglerna (slippery slope...). Ett exempel är ju alkohol på sjön där man tror att det blir färre idioter som kör 30 knop stupfulla genom att förbjuda ett glas vin till middagen för alla andra båtägare. Personligen tycker jag det är bättre att bara förbjuda det som man vet orsakar skador, eftersom det ger lagar och regler större trovärdighet. Rent hypotetiskt skulle ju ett förbud mot bara kolgrillning (i trädgård) kunnat ha haft en positiv effekt eftersom en massa svennar skulle bytt ut sina kolgrillar mot gasol direkt.

Dock stör inte detta förbud mig, mest synd är det om de som har planerat en längre vandring eller cykelresa som nu blir omöjlig.

Det är inte ett dugg omöjligt att äta choklad och nötter i stället för kokpulvergegga ute på tur. Finns både filter och vattenrengöringstabletter för dricksvattnet.

Bengt-re sa:
ooms sa:
Det är inte media som inför eldningsförbud, det är länsstyrelsen. De gör det baserat på fakta från olika instanser, bl.a. SMHI.
Visst startar många skogsbränder pga åska, men jag har iaf sett rapporter i sommar att det startats av slarv med eld också.
Att man nu infört i princip nationellt eldningsförbud har ju också att göra med att räddningstjänsterna är extremt överlastade nu, de som inte har "egna" bränder har ju skickat resurser till de hårt drabbade områdena i Hälsingland och Dalarna. Då känns det ju lite onödigt att ens riskera starta bränder pga grillning för nöjes skull.

Visst, men i en villaträdård med en klotgrill stående på 20 kvadratmeter betongplattor och vattenslag samt 2 st pulversläckare 5 sekunder bort är risken ungefär noll och att urskullningslöst förbjuda sådant som är ofarligt kostar förtroendekapital - de styrande fattar ologiska ogrundade beslut utan verklighetsförankring - sådant gör det svårare nästa gång att ropa på vargen. De har ju bevisat att de inte klarar av att fatta logiska beslut så med andra ord kan man skita i kommande beslut.

Att fatta slumpmässiga dåligt underbyggda beslut är grunden till anarki.

Du påstår att det är ett dåligt beslut med noll kunskap i just det här ärendet.
Gnistorna kan flyga 2 km, spinger du efter då med din pulversläckare?
Sannolikheten att du ens ser glöden flyga i väg i kvällsbrisen är ganska liten, du är redan rätt packad på dunkvin.

Det är faktiskt människor med i de här besluten, som har mer kunskap om hur bränder startas, och ser helheten som vi inte har en aning om.

Det är kanske värt att folk får grilla, när det inte brinner någonstans. Nu kanske, jag saknar kunskap här, jag antar, att alla resurser är upptagna. Då skulle en brand till kunna vara förödande, till exempel.

Vi har inte hela bilden, ifrågasätt då inte. Det är det som problemet idag. Folk har en liten del av bilden och kunskapen, men ändå ifrågasätts det.

Dunning-Kruger effekten kallas det.

Vi har inte all fakta. Ifrågasätta går bra, om vi har kunskap. Den saknas. Ändå ifrågsätts det, lite märkligt.

toshiba sa:
Sverige har ju en fäbless för att skruva upp förbud till max eftersom man tror att de minskar risken för allvarliga brott mot reglerna (slippery slope...). Ett exempel är ju alkohol på sjön där man tror att det blir färre idioter som kör 30 knop stupfulla genom att förbjuda ett glas vin till middagen för alla andra båtägare. Personligen tycker jag det är bättre att bara förbjuda det som man vet orsakar skador, eftersom det ger lagar och regler större trovärdighet. Rent hypotetiskt skulle ju ett förbud mot bara kolgrillning (i trädgård) kunnat ha haft en positiv effekt eftersom en massa svennar skulle bytt ut sina kolgrillar mot gasol direkt.

Dock stör inte detta förbud mig, mest synd är det om de som har planerat en längre vandring eller cykelresa som nu blir omöjlig.
Jag ser inte riktigt varför man ska få rodda fordon på sjön med alkohol i kroppen faktiskt. Det finns rätt goda belägg för att det inte fungerar på land. Koncentrationen ryker oavsett fordonstyp.

Miss Lycka 2.0 sa:
Finns det ett förbud för båtägare att dricka vin?

Ja.

Men enligt nån artikel/reklam för massa år sen så är 50% av alla drunkningsolyckor alkohol relaterade.
Dvs det är lika farligt att vara nykter :)

Källa: Mitt minne :)

toshiba sa:

Vill man framföra ett fordon så får man hålla sej nykter, ska det vara så svårt?
Förstår inte varför båtar ska vara undantagna, varför inte snöskotrar också?

Om man planerar en längre vandring eller cykelresa så tar man givetvis med sej torrskaffning. På min senaste fjällvandring blev det en natt med hällregn, och mitt kompakta tält, utan absider, lämpar sej inte att tända gasol- eller spritkök i. Bröd, nötter, choklad, jerky, proteinbars och mealbars behöver inte tillagas.

Rattnalle sa:
Mini_me sa:
Henrik_E sa:
Mini_me sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Ja.
Näe.
Jo’e!
Nej. Båtägare får dricka vin bäst de vill. De får bara inte köra sin båt efteråt.
Man får under ett väldigt speciellt förhållande.
Du får berusad, flytta båten, om vädret ändras, så att du har en säker hamn.
Väder är lite oberäkenligt.

Rattnalle sa:
Mini_me sa:
Henrik_E sa:
Mini_me sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Ja.
Näe.
Jo’e!
Nej. Båtägare får dricka vin bäst de vill. De får bara inte köra sin båt efteråt.

Nä , ny EU lag. Lallare som äger båt får ej drick rötjut. Du behöver inte kolla upp det , bara slappna av och lita på att jag vet vad jag pratar om?

Mini_me sa:
Rattnalle sa:
Mini_me sa:
Henrik_E sa:
Mini_me sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Ja.
Näe.
Jo’e!

Nä , ny EU lag. Lallare som äger båt får ej drick rötjut. Du behöver inte kolla upp det , bara slappna av och lita på att jag vet vad jag pratar om?

Aha, du är alltså akademiker?

ForesterGuy sa:
Mini_me sa:
Rattnalle sa:
Mini_me sa:
Henrik_E sa:
Mini_me sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Ja.
Näe.
Jo’e!

Aha, du är alltså akademiker?

Inte i den klassiska benämningen men: Ja ??‍?

Tillbaka
Topp