Bengt-re sa:
ooms sa:
Det är inte media som inför eldningsförbud, det är länsstyrelsen. De gör det baserat på fakta från olika instanser, bl.a. SMHI.
Visst startar många skogsbränder pga åska, men jag har iaf sett rapporter i sommar att det startats av slarv med eld också.
Att man nu infört i princip nationellt eldningsförbud har ju också att göra med att räddningstjänsterna är extremt överlastade nu, de som inte har "egna" bränder har ju skickat resurser till de hårt drabbade områdena i Hälsingland och Dalarna. Då känns det ju lite onödigt att ens riskera starta bränder pga grillning för nöjes skull.
Visst, men i en villaträdård med en klotgrill stående på 20 kvadratmeter betongplattor och vattenslag samt 2 st pulversläckare 5 sekunder bort är risken ungefär noll och att urskullningslöst förbjuda sådant som är ofarligt kostar förtroendekapital - de styrande fattar ologiska ogrundade beslut utan verklighetsförankring - sådant gör det svårare nästa gång att ropa på vargen. De har ju bevisat att de inte klarar av att fatta logiska beslut så med andra ord kan man skita i kommande beslut.
Att fatta slumpmässiga dåligt underbyggda beslut är grunden till anarki.
Du påstår att det är ett dåligt beslut med noll kunskap i just det här ärendet.
Gnistorna kan flyga 2 km, spinger du efter då med din pulversläckare?
Sannolikheten att du ens ser glöden flyga i väg i kvällsbrisen är ganska liten, du är redan rätt packad på dunkvin.
Det är faktiskt människor med i de här besluten, som har mer kunskap om hur bränder startas, och ser helheten som vi inte har en aning om.
Det är kanske värt att folk får grilla, när det inte brinner någonstans. Nu kanske, jag saknar kunskap här, jag antar, att alla resurser är upptagna. Då skulle en brand till kunna vara förödande, till exempel.
Vi har inte hela bilden, ifrågasätt då inte. Det är det som problemet idag. Folk har en liten del av bilden och kunskapen, men ändå ifrågasätts det.
Dunning-Kruger effekten kallas det.
Vi har inte all fakta. Ifrågasätta går bra, om vi har kunskap. Den saknas. Ändå ifrågsätts det, lite märkligt.