(OT) Hur riskfyllt är det att grilla i dessa dagar?

• Trådstartare Trådstartare DH
  • Start datum Start datum
Om man lider av svårt grillmissbruk, som jag gör, rekommenderar jag en bättre typ av el-grill (som är fullt tillåtet även vid totalt eldningsförbud, eftersom det inte finns någon öppen låga). Beställde direkt i onsdags när vi fick totalt eldningsförbud här i Västmanland och fick hem den fredag. Resultatet är hittills förvånansvärt bra, har grillat revbensspjäll, entrecote, korv och även gjort en pizza i grillen! En liten kopp för rökflis finns också i grillen för att köttet ska få rätt grillsmak.

Känns som samma klientel...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/A2Vr8q/skyfall-och-oversvamningar-pa-flera-platser

Utdrag ur texten:

”Risk för strömförande vatten”
Enligt Stina Hård af Segerstad, RLC-befäl på Uppsalapolisen, är polisen på plats och försöker spärra av vid vattensamlingen på centralstationen efter uppgifter om risk för att vattnet kan bli strömförande.
– Vi fick det till oss från ordningsvakterna på centralen. Nu har folk börjat tycka det är kul att plaska i vattnet också, så vi jobbar intensivt för att evakuera och spärra av vid översvämningen.”

Om vi förutsätter att det är folk på plats som varnar:

Nån mer som tycker att dom som inte fattar att man kan dö av att ”plaska i vattnet” kan gott få sig en kyss av elen ?

(Barn och andra som inte är vid sina sinnens fulla bruk är självklart undantagna)

ForesterGuy sa:
Vill man framföra ett fordon så får man hålla sej nykter, ska det vara så svårt?
Förstår inte varför båtar ska vara undantagna, varför inte snöskotrar också?

Eller varför inte cyklar?

Jag tror ingen här tycker det är svårt att förstå vad lagen säger, men i ett demokratisk samhälle så kan man faktiskt ha åsikter om gällande regler och lagar utan att bryta dem. Du har rätt att tycka att rättvisa mellan båtar och bilar (men inte cyklar) är viktigt, själv tycker jag förbud ska ha en mer konkret grund.

Grillförbud för pöbeln är väl ok, men att jag inte får ha grillfest på mitt gods är helt uppåt väggarna.

porschepake sa:
Om man lider av svårt grillmissbruk, som jag gör, rekommenderar jag en bättre typ av el-grill (som är fullt tillåtet även vid totalt eldningsförbud, eftersom det inte finns någon öppen låga). Beställde direkt i onsdags när vi fick totalt eldningsförbud här i Västmanland och fick hem den fredag. Resultatet är hittills förvånansvärt bra, har grillat revbensspjäll, entrecote, korv och även gjort en pizza i grillen! En liten kopp för rökflis finns också i grillen för att köttet ska få rätt grillsmak.

Vet inte var du bor men här kan jag inte tycka att det finns utrymme för tolkningar. https://www.lansstyrelsen.se/skane/...dningsforbud-i-skane---aven-pa-egen-tomt.html
Att ha rökfris i grillen bäddar för gnist och det är ju liksom det man vill undvika. Skall det vara så svårt att förstå?

Det blev ett himla tjatter från en fråga från ts.
Men någon undrade om rökförbud och det gled snabbt över.
Tycker pödeln borde häcka rökare mycket mera...
Varför går inte drevet i flödet hårdare åt dom ?? Lär ju starta fler bränder än grillare. Speciellt det klientelet som röker medans dom grillar .

Mini_me sa:
Känns som samma klientel...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/A2Vr8q/skyfall-och-oversvamningar-pa-flera-platser

Utdrag ur texten:

”Risk för strömförande vatten”
Enligt Stina Hård af Segerstad, RLC-befäl på Uppsalapolisen, är polisen på plats och försöker spärra av vid vattensamlingen på centralstationen efter uppgifter om risk för att vattnet kan bli strömförande.
– Vi fick det till oss från ordningsvakterna på centralen. Nu har folk börjat tycka det är kul att plaska i vattnet också, så vi jobbar intensivt för att evakuera och spärra av vid översvämningen.”

Om vi förutsätter att det är folk på plats som varnar:

Nån mer som tycker att dom som inte fattar att man kan dö av att ”plaska i vattnet” kan gott få sig en kyss av elen ?

(Barn och andra som inte är vid sina sinnens fulla bruk är självklart undantagna)

Totalt badförbud i hela landet, inklusive pool och badkar i hemmet, är det enda rätta!

hm sa:
Varför går inte drevet i flödet hårdare åt dom ?? Lär ju starta fler bränder än grillare. Speciellt det klientelet som röker medans dom grillar .

Starkare lobby verksamhet från tobaksindustrin.

Mini_me sa:
hm sa:
Starkare lobby verksamhet från tobaksindustrin.
Tricket är kanske EU-normer på hur lång tid får lämnas innan den självslocknat.
Det kravet finns ju på stora mängder tobaksvaror - så varför inte på grillar?
Typ: "Så länge det inte ligger något på grillen ska den slockna på 30 sekunder".
Ett ytterligt rimligt krav kan man tycka, eftersom det kravet kan ställas på annat...

ForesterGuy sa:
toshiba sa:
Sverige har ju en fäbless för att skruva upp förbud till max eftersom man tror att de minskar risken för allvarliga brott mot reglerna (slippery slope...). Ett exempel är ju alkohol på sjön där man tror att det blir färre idioter som kör 30 knop stupfulla genom att förbjuda ett glas vin till middagen för alla andra båtägare. Personligen tycker jag det är bättre att bara förbjuda det som man vet orsakar skador, eftersom det ger lagar och regler större trovärdighet. Rent hypotetiskt skulle ju ett förbud mot bara kolgrillning (i trädgård) kunnat ha haft en positiv effekt eftersom en massa svennar skulle bytt ut sina kolgrillar mot gasol direkt.

Dock stör inte detta förbud mig, mest synd är det om de som har planerat en längre vandring eller cykelresa som nu blir omöjlig.

Vill man framföra ett fordon så får man hålla sej nykter, ska det vara så svårt?

Om man planerar en längre vandring eller cykelresa så tar man givetvis med sej torrskaffning. På min senaste fjällvandring blev det en natt med hällregn, och mitt kompakta tält, utan absider, lämpar sej inte att tända gasol- eller spritkök i. Bröd, nötter, choklad, jerky, proteinbars och mealbars behöver inte tillagas.
Ja, det där är väldigt konstigt alltså, varför just båtar ska vara nån slags frizon, Ingen skatt, ingen registrering, tills för bara några år sedan fritt fram att köra på fyllan, osv. Detta trots att de ställer till med mycket miljöförstörelse, störningar för djurlivet, osv. Har de stark lobbyism, eller är det så illa att många politiker är båtägare?

toshiba sa:
ForesterGuy sa:

Eller varför inte cyklar?

Jag tror ingen här tycker det är svårt att förstå vad lagen säger, men i ett demokratisk samhälle så kan man faktiskt ha åsikter om gällande regler och lagar utan att bryta dem. Du har rätt att tycka att rättvisa mellan båtar och bilar (men inte cyklar) är viktigt, själv tycker jag förbud ska ha en mer konkret grund.

Ja, varför ska man få cykla på fyllan? Borde vara samma gräns där.

ForesterGuy sa:
Ja, varför ska man få cykla på fyllan? Borde vara samma gräns där.
Cyklar och båtar har traditionell varit hyfsat befriat från idioter varför det funkat bra med en regel om att man måste vara så nykter att man klarar av båten/cykeln map fart, väder, trafik etc.
Numera har ju varenda jävla idiot en båt och en mountainbike så självklart måste det vare en regel som inte är kopplad till omdöme och sunt förnuft utan till en oberoende siffra som inte anpassas till aktuella omständigheter.
[Och det är väl för att varenda jävla idiot har en suv som man funderar på hastighetsskyltar som anpassas efter tid, fart, ljus, väder, trafik etc... För när det gäller hastighet kör ju folk som man var tvungen att ha minst 0,2 promille i blodet för att ens få framföra bilen i trafiken...]

Ställ kolgrillen i öppna spisen, det är lagligt. Har du ett gods så har du säkert flera jättestora öppna spisar där du kan få in ett halvt oljefat att grilla på. Det kommer behövas mycket öl för det blir varmt som tusan i rummet/salen.

I brist på öppen spis så får du väl ta ut elsvetsen på altanen för att göra de där svetsjobben du skjutit upp när det varit så bra väder att du hellre har grillat. Elsvets omfattas inte av eldningsförbudet...

Undrar hur många kanotister som verkligen äter sin potatis rå när de sitter på en kal klippa ute i skärgården?

Och kör inte ut bilen i högt gräs... det finns exempel på att katalysatorn har satt eld på gräset. Fast det blir ju en helt laglig olycka.

Man försöker hindra idioter att vara idioter med regler. Det fungerar tyvärr aldrig.

Eld sa:
Ställ kolgrillen i öppna spisen, det är lagligt. Har du ett gods så har du säkert flera jättestora öppna spisar där du kan få in ett halvt oljefat att grilla på. Det kommer behövas mycket öl för det blir varmt som tusan i rummet/salen.

I brist på öppen spis så får du väl ta ut elsvetsen på altanen för att göra de där svetsjobben du skjutit upp när det varit så bra väder att du hellre har grillat. Elsvets omfattas inte av eldningsförbudet...

Undrar hur många kanotister som verkligen äter sin potatis rå när de sitter på en kal klippa ute i skärgården?

Och kör inte ut bilen i högt gräs... det finns exempel på att katalysatorn har satt eld på gräset. Fast det blir ju en helt laglig olycka.

Man försöker hindra idioter att vara idioter med regler. Det fungerar tyvärr aldrig.

Terrängkörningslagen?

Eld sa:

Tyst med dig, det är Eldförbud!!

Örjan Lax sa:
RicoShredderKowalski sa:
Förbränningsmotorer måste förbjudas alltså det brinner ju i de farligt som fan var är alla miljöpartister
På solsemester i Thailand...

Fel årstid för solsemester där, de kanske fastnat i en grotta för det regnat så mycket. Eller så har de åkt på solsemester till Mallorca.

hm sa:
Örjan Lax sa:
Förbjud rökning! NU!
Såja , tack.
Tycker följande borde få samma status som ringklocka och broms i lagen:
lu.jpg

RicoShredderKowalski sa:
Förbränningsmotorer måste förbjudas alltså det brinner ju i de farligt som fan var är alla miljöpartister
Ute och åker på sina subventionerade el-mtbs, tycker vädret är fantastiskt, undrar kanske varför det luktar brandrök och inga brandflyg kommer, samt funderar ut ny symbolpolitik.

Orkar inte undersöka hur seriös den här tråden är, men jag slänger ändå iväg en fråga:
Kan man ligga på garageuppfarten (som är grus och gräs, intorkat gräs alltså) och köra med vinkelslip i hjulhusen på bilen. Har för mig att jag läst något om gnistbildande arbeten osv, och att dessa skulle vara förbjudna under rådande omständigheter. Ser inga problem rent praktiskt att hantera saken genom vattenbegjutning av marken och vattenslang i beredskap, men vill ju inte verka nonchalant mot sina medmännsikor. Bor i ett villaområde.

Snuten sa:
Orkar inte undersöka hur seriös den här tråden är, men jag slänger ändå iväg en fråga:
Kan man ligga på garageuppfarten (som är grus och gräs, intorkat gräs alltså) och köra med vinkelslip i hjulhusen på bilen. Har för mig att jag läst något om gnistbildande arbeten osv, och att dessa skulle vara förbjudna under rådande omständigheter. Ser inga problem rent praktiskt att hantera saken genom vattenbegjutning av marken och vattenslang i beredskap, men vill ju inte verka nonchalant mot sina medmännsikor. Bor i ett villaområde.

Så länge du gör det i Speedos är det nog lugnt.

fredrik168 sa:
Faktiskt så torrt ute att man kan tända skogen om man slår i pedalen hårt i sten så det gnistrar !!
Dags att införa skogscyklingsförbud alltså, om inte rörelsen själv tar sitt ansvar!
Skogsindustrin har ju gjort det genom att stoppa avverkningar så länge torkan pågår. Inte ska väl mtb-rörelsen vara sämre?

Tillbaka
Topp