[OT] Hur ser din arbetsplats ut ?

Galten var särledes tjusig i veckan.
20210414_124550~2.jpg

Det är lite häftigt att sådant finns som man inte tänker på. Södra länken är ju den längsta (och lite bredare) svenska vägtunneln med sina 4.5km, en tredjedel av din tunnel.

Det är lite häftigt att sådant finns som man inte tänker på. Södra länken är ju den längsta (och lite bredare) svenska vägtunneln med sina 4.5km, en tredjedel av din tunnel.
Visst är det häftigt. Innan jag började på detta jobb hade jag bara sett dessa maskiner på Discovery eller National Geographic. Denna tunnel är bara 5m i diameter och ingen trafik skall gå i den, utan 3st kablar för att stärka upp el behovet i Sthlm skall dras i den.

Lämnade kontoret för en dag och hamnade här. Jag står i botten och fotar, svetsaren är ca 50m upp och ljuset i tunneln är 250m upp. Lutningen på ståltuben är 45 grader, vad kan det vara någon som kan gissa?
Visa bilaga 488506
Hm. Är det nymålat också?
Känns på så sätt som det inte är intaget till ett vattenkraftverk.
Säger ändå Letsi.

’vattenrör till kraftverk?
Hm. Är det nymålat också?
Känns på så sätt som det inte är intaget till ett vattenkraftverk.
Säger ändå Letsi.

Ni är helt rätt ute, det är intagstuben till Lettens kraftverk som vi håller på att renovera ?

Letsi är nyss renoverat det också men jag knegar inte åt vattenfall, men samma UE är inblandad.

Ni är helt rätt ute, det är intagstuben till Lettens kraftverk som vi håller på att renovera ?

Letsi är nyss renoverat det också men jag knegar inte åt vattenfall, men samma UE är inblandad.
Är det nyligen som man började måla intagen? Är det för att det skall se bra ut för stunden?
De intagstuberna som jag har varit in i, har varit helt plåtrena. Det är dock snart 20 år sedan sist.

Är det nyligen som man började måla intagen? Är det för att det skall se bra ut för stunden?
De intagstuberna som jag har varit in i, har varit helt plåtrena. Det är dock snart 20 år sedan sist.

Det är nog lite olika men är det inte tilltagen rostmån i godstjockleken så behöver man måla tuberna för att dom inte ska rosta för mycket. Sannolikt målade man alla när de byggdes sen är det lite si och så om de blivit ommålade. Vi hade 1,5cm tjockt lager humus i hela tuben i Letten så det kan vara väldigt svårt att avgöra skick innan det är rengjort och blästrat.

Sen är det skillnad på en under och ovanjordsstation nästan alla har ju en penstock men storleken skiljer ju sig markant. En tub insprängd långt ner i berget utsätts ju för ett kraftigt tryck från grundvatten och portryck, och tuber har kollapsat när de tömts pga. det. En fylld tub är ju inte känslig för det på samma sätt utan där blir ju vattenpelaren inifrån dimensionerande. I Letten ser det ut som vi har kavitatonsskador likt de man finner på turbinerna, kan hänga ihop med att det är en pumpstation kanske eller så kaviterar det ändå pga. någon orsak jag inte vet.

Edit: I en ovanjordsstation är ju tuben ingjuten i en byggkonstruktion oftast, den blir inte lika utsatt.

Rätt fint där i plaskdammen ändå ;)
En annan försöker hålla sig i Östersjön, men gissar att era uppdrag i Mälaren är lite roligare än våra
Jovars! Vårt område täcker in hela Mälaren, med allt från Köping och Kungsör (Galten är ett riktigt lerhål till vatten) till Bålsta, Uppsala, Stockholm och Södertälje. Men vi har även hela Stockholms södra skärgård från Dalarö och Ornö i norr till Studsvik och Trosa i söder. Händer visserligen att vi är och roddar även på andra sidan staketet nordvart (hela biten upp till Hargshamn och Öregrund), så man får väl vara lite överallt egentligen. Och så Gotland då!

Landsortsleden är väl dock lite av vårt nav kan man säga.
IMG_20210428_215613_124.jpg

Senast ändrad:
Kul! Kan inte riktigt se om det är en vasskant eller strandremsa i bakgrunden. Vart är det? Vi assisterar Vattenfall vid Kolguskär, och vår systerbåt jobbar i inloppet till Stockholm.
Då måste det varit syrran då.
Det är vasskant på Bogesundslandet, precis innan Tenösund. Jag var vid Ramsösund när bilden togs så det är full inzoomning på mobilen=kass kvalitet

Tillbaka
Topp