(OT)Hur steker man kött?

(OT)Hur steker man kött?
ot skrev:
-------------------------------------------------------
> Kött fungerar ju förstås
> som andra material, vill man ha jämn
> värmefördelning gäller att hålla en konstant
> och jämn temperatur under lång tid och vid den
> temperatur man vill at materialet slutligen ska
> erhålla.

Om man inte vill ha en god stekyta ja.. I förra veckan bakade jag helgeflundrafiléer i örtkryddad olivolja. Jag skar fisken i 3cm tärningar och värmde sakta fisken i oljan till 56°C under 45 minuter och jag använde så mycket olja så att fisken var helt täckt. I princip är det samma tillvägagångssätt som du förespråkar. Men det ger ett helt annorlunda resultat än stekning. Inom matlagning kallas den här metoden Confitbakning.

> men av
> någon anledning vägrar många tänka när de ska
> till att laga mat. I köket slutar uppenbarligen
> fysikens lagar att fungera..

Vi gör ett blindtest. Du steker biff efter fysikens lagar så steker jag en biff som TnT vill ha den.
Just när det gäller nötkött som tillagas ala minute men som ska vara rött inuti så måste man kompromissa. Alltså hög värme i början och sen en låg och jämn temperatur.

Om vi istället tänker oss en rostbiff som ska serveras kall så tror jag rotation över en mild värmekälla är den perfekta metoden. Man kan också tänka sig att värmen rör sig runt födoämnet.

Och en sak till: Nästa gång kommer du inte att få ett lika trevligt svar av mig om du inte ändrar din ton. Kom inte och snacka om att jag vägrar tänka när jag lagar mat...

(OT)Hur steker man kött?
MarkusF skrev :"Och en sak till: Nästa gång kommer du inte att få ett lika trevligt svar av mig om du inte ändrar din ton. Kom inte och snacka om att jag vägrar tänka när jag lagar mat..."

Äh, det var ju innan jag hunnit dricka mitt kaffe, nu är jag mycket snällare;-)

Iofs är ju uttalandet riktig i sak men blev lite fel märker jag. Att du känner dig utpekad som "Många" förstår jag inte riktigt då du uppenbarligen är mycket vetenskaplig i köket. Föresten, har du provat att först värma upp köttbiten för att sedan ge den stekyta (eller tvärtom) kanske kan man då få det bästa av båda världar?

Jag vet inte om ni tagit upp det men ett franskt institut ska ha provstekt tusentals stekar för att vederlägga denna teori. Långsammetoden visade sig tydligen överlägsen.

(OT)Hur steker man kött?
Hackenslasch skrev:
> jävligt cykelrelaterad tråd

Mat är väl cykelrelaterat? Om du inte äter lär du inte orka cykla särsklit mycket.

(OT)Hur steker man kött?
jonzén:"har du varit i frankrike? har du ätit fransk mat?" Jo!
Men du, seriöst; om du fick testiklar att äta, visst skulle du vilja ha dem riktigt genomstekta enlikt moderna rön och inte bara med stekyta? ;-)

(OT)Hur steker man kött?
ot skrev:

> Äh, det var ju innan jag hunnit dricka mitt
> kaffe, nu är jag mycket snällare;-)

Då förstår jag!

> Föresten, har du provat att först värma upp
> köttbiten för att sedan ge den stekyta (eller
> tvärtom) kanske kan man då få det bästa av
> båda världar?
Ja, det är en vedertagen metod numera. Jag tänkte faktiskt komma till den.
Lågtemperaturmatlagning har slagit igenom på senare år, och det ger väldigt bra resultat.
Som ett exempel så kan man slå in en hel biffrad i gladpack och steka den på 80°C i ugnen under flera timmar tills en innertemperatur på 54° har uppnåtts (efterom luft är en usel värmeledare tar det lång tid) för att sen skära den i portionsbitar som bryns i stekpanna innan servering.
Problemet i det här fallet är att det är lätt att kontrollera temperaturen vid den långsamma tillagningen, men i slutskedet då köttbiten ska få sin brynta yta är det lätt hänt att det blir för varmt. Därför tycker jag att det här tillvägagångssättet fungerar bäst för kalv och gris där man inte önskar en röd kärna i köttet. Få av oss har dessutom den framförhållning som krävs för att påbörja den stekta oxfilén kvällen innan.
Långsammetoden är överlägsen, i vissa fall. I andra fall så handlar det om att få bäst resultat vid ala minute tillagning.

(OT)Hur steker man kött?
Skaffa grillpanna, inte marinad.
Skär oxfile i 3 cm tjocka skivor. (Sydamerikansk, helst från argentina, men brasiliansk från willys är finfint det med. Svenskt kött köper jag inte av princip. Och för att det är underlägset)
Hetta upp pannan tills den inte går att få varmare.
Tryck ut oxen lite försiktigt med handen.
Lägg ut max två bitar i taget i pannan(annars blir det inte tillräckligt varmt). Grilla tills du får snygga ränder,Går ganska snabbt, vänd. Efter att du har vänt kan du peppra och salta.
Sedan vänder du två gånger till, och vinklar så att du får snygga rutor.
Ska du servera många, kan du lägga bitarna i ugnen på svag värme medan du grillar resten av bitarna.
Viktigt är alltså att du har pannan varmt som tusan, annars blir köttet genomstekt vilket smakar blä.
Blodigt ska det vara!

(OT)Hur steker man kött?
Blev att tänka på Pulp Fiction medan jag gjorde makrillgryta idag:

Vincent: Douglas Sirk steak, and a vanilla Coke.
Buddy Holly: How would you like that? Burnt to a crisp or bloody as hell?
Vincent: Bloody as hell.

(OT)Hur steker man kött?
556073 har ja fått lära mig, 55 för kött, 60 för fisk o 73 för kyckling.

kör kan man ju dock ta lite lägre om man vill. men det är lite fingervisning.

(OT)Hur steker man kött?
Jag brukar steka köttet tills det är precis lagom. Jag gjorde just en thailänsk kycklinggryta. Den var vällagad och god. Det finns lite vin kvar som jag gurglar nu... ;o)

(OT)Hur steker man kött?
Skogling skrev:
> Jag brukar steka köttet tills det är precis
> lagom. Jag gjorde just en thailänsk
> kycklinggryta. Den var vällagad och god.

Jo, dina kockkunskaper är ju välkända här på forumet... ;)

Jag har nu tillagat tre oxfiléer genom helstekning i het stekpanna och efterstekning i ugn till 55°C. Funkar kalas!

Vilken temperatur tar man ut fläskfilén på? Törs inte köra den lika rått som oxfilén...

(OT)Hur steker man kött?
the_TnT skrev:
> Skogling skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag brukar steka köttet tills det är precis
> > lagom. Jag gjorde just en thailänsk
> > kycklinggryta. Den var vällagad och god.
>
> Jo, dina kockkunskaper är ju välkända här på
> forumet... ;)
>
>
> Jag har nu tillagat tre oxfiléer genom
> helstekning i het stekpanna och efterstekning i
> ugn till 55°C. Funkar kalas!
>
> Vilken temperatur tar man ut fläskfilén på?
> Törs inte köra den lika rått som oxfilén...

Rått är inte bra då kan man få mul sjukan och maskar i bajset :/

(OT)Hur steker man kött?
the_TnT skrev:
>
> Jag har nu tillagat tre oxfiléer genom
> helstekning i het stekpanna och efterstekning i
> ugn till 55°C. Funkar kalas!
>
> Vilken temperatur tar man ut fläskfilén på?
> Törs inte köra den lika rått som oxfilén...

jag brukar ta den vid 63-64

(OT)Hur steker man kött?
Spammar den här tråden med en blänkare om ett föredrag ikväll:

Varför gör vi som vi gör när vi lagar mat? Vi lägger ägg i köttfärssmeten, låter köttet ligga i marinad i flera timmar samt häller olja i pastakastrullen, allt utan att fundera på varför. Vi borde tänka efter betydligt mer när vi lagar mat och inte bara okritiskt använda den nedärvda kunskap som gått i arv från generation till generation.

I sitt föredrag avslöjar kocken Jan Boris-Möller olika matmyter som flitigt används i kök runt om i Sverige. Själv använder han sig av mycket naturvetenskap när han lagar mat. Jan Boris-Möller är en välkänd TV-kock och kokboksförfattare och har tillsammans med fysikern Hans-Uno Bengtsson skrivit boken Koka soppa på fysik (3:e uppl. 1999). Mer om Jan Boris-Möller, se
http://www.pentronic.se/svensk/stopextra/se696/jb-m.htm

Tid: Tisdagen den 17 oktober kl. 18.00 (obs tiden!).
Plats: Sal D2, Kungl. Tekniska Högskolan, Lindstedtsvägen 5 (ingång i valvet), Stockholm. Tunnelbana: Tekniska högskolan.
Övrigt: Föredraget är gratis och öppet för allmänheten.

Välkomna!

Med vänliga hälsningar

Vetenskap och Folkbildning

Tillbaka
Topp