Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
geologen sa:
Örjan Lax sa:Ja, det var fantastiskt att hinna ta bilden med både rött och gult i signalerna samtidigt!
Peth sa:geologen sa:
Häpp, sedär!
Skylten på den vänstra bilen, (KNU) alltså, ser inmonterad ut. Helt annat ljus och karaktär på den jmf med den högra som ser ”rätt” ut. Andra bilar bakom har också fått plåtarna suddade så det är definitivt någon som varit där med photoshop.Bonzo sa:Den här tråden får mig att tänka på den här gamla bilden
fyrbåk sa:Skylten på den vänstra bilen, (KNU) alltså, ser inmonterad ut. Helt annat ljus och karaktär på den jmf med den högra som ser ”rätt” ut. Andra bilar bakom har också fått plåtarna suddade så det är definitivt någon som varit där med photoshop.Bonzo sa:Den här tråden får mig att tänka på den här gamla bilden
Av årsmodell 2014, så puggen skrotades antagligen några år innan.marr sa:fyrbåk sa:Skylten på den vänstra bilen, (KNU) alltså, ser inmonterad ut. Helt annat ljus och karaktär på den jmf med den högra som ser ”rätt” ut. Andra bilar bakom har också fått plåtarna suddade så det är definitivt någon som varit där med photoshop.Bonzo sa:Den här tråden får mig att tänka på den här gamla bilden
Fast det är ju den gamla skylten. Den har en annan karaktär.
Dock är knu684 en cittra, inte pugg.
Att just du skulle lyckas var inte sannolikt. Men att någon lyckas lite då och då är högst sannolikt.Peth sa:... att man lyckas fånga nåt sånt här på bild?
Örjan Lax sa:Av årsmodell 2014, så puggen skrotades antagligen några år innan.marr sa:fyrbåk sa:Skylten på den vänstra bilen, (KNU) alltså, ser inmonterad ut. Helt annat ljus och karaktär på den jmf med den högra som ser ”rätt” ut. Andra bilar bakom har också fått plåtarna suddade så det är definitivt någon som varit där med photoshop.Bonzo sa:Den här tråden får mig att tänka på den här gamla bilden
Fast det är ju den gamla skylten. Den har en annan karaktär.
Dock är knu684 en cittra, inte pugg.
Och ingen kör mot gulrött.Örjan Lax sa:Ja, det var fantastiskt att hinna ta bilden med både rött och gult i signalerna samtidigt!
Örjan Lax sa:Av årsmodell 2014, så puggen skrotades antagligen några år innan.
Supertramp sa:Att just du skulle lyckas var inte sannolikt. Men att någon lyckas lite då och då är högst sannolikt.Peth sa:... att man lyckas fånga nåt sånt här på bild?
Ca 1 på 7 miljoner att två slumpmässiga bilar har regnummer +/-1 så det måste ju inträffa flera gånger varje dag att bilar hamnar sådär bredvid varandra. Och då och då upptäcker nån det också och tar en bild.
Peth sa:... att man lyckas fånga nåt sånt här på bild?
Jimel sa:Peth sa:... att man lyckas fånga nåt sånt här på bild?
Fast dom står ju inte i nummerordning ;)
Supertramp sa:Att just du skulle lyckas var inte sannolikt. Men att någon lyckas lite då och då är högst sannolikt.
Ca 1 på 7 miljoner att två slumpmässiga bilar har regnummer +/-1 så det måste ju inträffa flera gånger varje dag att bilar hamnar sådär bredvid varandra. Och då och då upptäcker nån det också och tar en bild.
Borde inte det vara ok om man står still?ooms sa:Fotat med mobilen bakom ratten? Ajabaja!!
toshiba sa:Supertramp sa:Att just du skulle lyckas var inte sannolikt. Men att någon lyckas lite då och då är högst sannolikt.
Ska födelsedagsparadoxen bli den nya geten bakom dörren?
Supertramp sa:Att just du skulle lyckas var inte sannolikt. Men att någon lyckas lite då och då är högst sannolikt.
Nej, även om man (mycket tveksamt) gör antagandet att registreringsskyltarna förekommer helt slumpmässigt (d.v.s. ett oberoendeantagande) har du i en överväldigande majoritet av fallen två fordon som kan funka som fordon 2 givet fordon 1:s registreringsnummer. Sen finns randfallen där fordon 1 har nummer 001 (för 000 finns väl inte?) eller 999. Då finns det bara ett fordon som funkar som fordon 2. Givet antagandet om total slumpmässighet samt ett antagande om att om en viss bokstavskombination finns så finns samtliga värden mellan 001 och 999 för den bokstavskombinationen bör sannolikheten bli (2/999 + 997/999*2)/antalet fordon med registreringsskyltar. Antagandet kring att alla värden mellan 001 och 999 finns är garanterat inte uppfyllt. Dock tror jag att antagandet om oberoende påverkar svaret betydligt mer och min gissning är att den ovan skattade sannolikheten är en underskattning.cal. sa:Supertramp sa:Att just du skulle lyckas var inte sannolikt. Men att någon lyckas lite då och då är högst sannolikt.
1 på 12.076.000 för svenska skyltar?
För att inte tala om sannolikheten att dessutom lyckas fånga två bilar på samma bild i denna vägkorsning och dessutom (som jag tolkar det=) inifrån en bil! ;-)Sebastiangronkvist sa:Att man lyckas fånga en vägkorsning i Bollnäs på bild måste vara oerhört sällsynt. ;)
GoranS sa:För att inte tala om sannolikheten att dessutom lyckas fånga två bilar på samma bild i denna vägkorsning och dessutom (som jag tolkar det=) inifrån en bil! ;-)Sebastiangronkvist sa:Att man lyckas fånga en vägkorsning i Bollnäs på bild måste vara oerhört sällsynt. ;)
Dubbelt så stor som sannolikheten att de står där och dessutom i bokstavsordning.Masjevel sa:Dessa forumrävar står i vårt garage på jobbet. Hur stor är sannolikheten för det? ;-)
Jag förstår inte vad du menar, men jag är ganska säker på att du har fel på flera ställen.barksten sa:Om det finns 12 miljoner möjliga kombinationer av registreringsskyltar så finns det väl 6 miljoner "par"? Om man då slumpar ut alla bilar så är sannolikheten 1 på 24 miljoner att ett par kommer tillsammans (144E12 möjliga kombinationer). Alltså betydligt mindre chans än de 7 miljoner som nämnts tidigare.
Om vi antar att man passerar ca 10 trafikljus på väg till jobbet så kanske man då kommer att se 6 st bilar stå bredvid varandra. Alltså 12 st varje dag. Man får då sannolikt uppleva detta efter 2 miljoner dagar..
Peth sa:GoranS sa:För att inte tala om sannolikheten att dessutom lyckas fånga två bilar på samma bild i denna vägkorsning och dessutom (som jag tolkar det=) inifrån en bil! ;-)Sebastiangronkvist sa:Att man lyckas fånga en vägkorsning i Bollnäs på bild måste vara oerhört sällsynt. ;)
Alltså, nu finns det både bilar och korsningar i Bollnäs, så sällsyntheten kan diskuteras. Viljan att föreviga dessa på bild däremot ...
GoranS sa:Jag förstår inte vad du menar, men jag är ganska säker på att du har fel på flera ställen.barksten sa:Om det finns 12 miljoner möjliga kombinationer av registreringsskyltar så finns det väl 6 miljoner "par"? Om man då slumpar ut alla bilar så är sannolikheten 1 på 24 miljoner att ett par kommer tillsammans (144E12 möjliga kombinationer). Alltså betydligt mindre chans än de 7 miljoner som nämnts tidigare.
Om vi antar att man passerar ca 10 trafikljus på väg till jobbet så kanske man då kommer att se 6 st bilar stå bredvid varandra. Alltså 12 st varje dag. Man får då sannolikt uppleva detta efter 2 miljoner dagar..
Vi kan ju börja med ett enkelt exempel med fyra registreringsskyltar (1, 2, 3 och 4) och då konstatera att det finns betydligt fler än 4/2=2 par av skyltar. Om man inte bryr sig om ordningen finns det 4!/(2!*2!)=24/(2*2)=6 sådana par, nämligen (1,2), (1,3), (1,4), (2,3), (2,4), (3,4).
Var ju ungefär det jag skrev en liten bit högre upp i https://happyride.se/forum/read.php/1/3445127/3446171#msg-3446171 (med undantag för att jag inte indirekt kallade chansen för reciproka sannolikheten). Och jag tror fortfarande att det är rätt tveksamt att anta oberoende och att man bör se 1,6e-7 som en underskattning av sannolikheten.Supertramp sa:Men va fan så svårt är det inte att räkna ut chansen att två slumpmässiga regskyltar ligger efter varandra! Det blir ju totalt antal skyltar delat med två (om man struntar i att 001 och 999 bara har en "granne").
Jag räknade med 24 bokstäver (orkade inte kolla hur många som används) vilket (ungefär) ger 24^3*1000 = ca 14 miljoner kombinationer. 1 chans på 7 miljoner alltså.
EDIT: Enligt Transportstyrelsen så finns det 12,100,000 skyltkombinationer och de är "nästan slut" (man kommer snart börja med en extra siffra). Så en chans på sex miljoner ungefär.