Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Med tanke på arbetsgivarnas ställning i de centrala förhandlingarna så lägger jag en röst på att få en bra ingångslön. Tror inte årets avatal kommer ge så stora möjligheter för att förflytta personer lönemässigt.
greblleM skrev:
-------------------------------------------------------
> Ok, jo jag kanske får sträcka mig lite i ryggen
> och man the fuck up, så att säga. =) Jag är 31
> år gammal. Ska man sätta ingångsribban på 30
> tro?
Lön som ålder stämmer bra om man är nyexad vid 25årsålder.
Jag är civ.ing i maskinteknik och tog examen 2008. Är 35 och tjänar fortfarande under 30k på mitt första jobb. Å andra sidan klarade jag mig igenom finanskrisen och två nedskärningar och tre omorganisationer på denna tiden.
Grattis till examen som högskoleingenjör. Det är nog den utbildningen som ger mest för pengarna. I många företag får du samma arbetsuppgifter som civ ing men du har två års studieskuld mindre och två år på dig att göra karriär innan civ ing börja söka jobb.
Exempel: Om utbildning skulle löna sig så borde ingångslönen hos en civ.ing. vara högre än lönen hos en högskoleingenjör med två års erfarenhet. Så är det knappast. Lycka till!
Hur många nya cyklar kommer du att ha råd att köpa med 26k i månaden??
Den enda gången du verkligen kan påverka en lön är vid anställning. Vill arbetsgivaren verkligen satsa på dig har de inga problem att ge dig den lön du kräver. Ta en snabbkurs i förhandlingsteknik och sätt en hög ribba, men som inte är avskräckande och oseriös. 31 år, du är ingen "spring chicken" Du ska ju faktiskt leva nästa 5år tills du får upp lönen på den nivån där du borde ligga. Alternativt kommer du springa runt och vara underbetald i flera år framåt.
Norge är dyrare på vissa varor men inte allt. Man går plus gentemot de flesta svenska företag eftersom lönen är så mycket bättre.
Svenska ingenjörer är bland de billigaste i norra Europa. Däremot är montörer bland de dyraste. Men vill man ha en bra livslön i Sveriga så är det nog byggsnickare ellr något hantverksyrke inom byggsvängen man skall bli. Kort utbildning, lätt att få jobb, bra lön och "möjligheter till förmåner" som varken tjänstemän eller industriarbetare har chans att utnyttja.
DT skrev:
> kebarb skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kom till Norge.
> >
> > Högskoleingejör här går från ca 500.000:-
> SEK
> > och upp.
>
> Det får man väl ungefär 4-5 pizzor och ett par
> starköl för i Norge?
Hittar man bara billigt boende så løser sig resten.
Det är ganska fint att jobba när man kan komma tillbaka efter tre-fem år och skaffa boende utan lån osv.
Tippar de som är civ.ing tjänar massor. De som jobbar med olja massor av massor..
Som svensk har man ju en del fördelar med skatteavdrag, så skatten blir inte heller lika hög som i sverige. Och kapitalskatten här är 2% lägre om man sparar.
Om man är utan familj, barn och andra saker som håller en kvar så hade jag inte tvekat.
Fast hur kul kan det vara att vara svensk i Norge under vintern när Petter Northug vinner lopp efter lopp? Bli ständigt trakasserad och hånad av en massa hurtiga och segerrusiga norrbaggar i lusekofta som viftar med sina äckliga oljepengar. Näfyfan. :-/
Knorr... jag är så kass på löneförhandling! Nåväl, 26 blev det och ny förhandling om 6 månader. Det var lite bonussystem och annat utöver lönen, men jag tror inte att det är något jag kommer att vara delaktig i med en "ny på jobbet"-stämpel i nyllet.
prahna skrev:
> Hörde en nyexad ingenjör inom finans-it drar in
> som konsult ca 35kkr men har då ingen övertid.
Jag skulle vara glad om jag drog in 35000/månaden utan att behöva jobba övertid... :-) T
Man kan få oväntade bonusar också. Jag kör mycket i tjänsten och får en rejäl milersättning. I kombination med en driftbillig bil blir det ganska mycket över. Nu på fredag får jag senaste månadens milersättning och den är på nästan 7000 kr netto. Då räknar jag (högt) med en faktisk kostnad för samma mil på ca 3000-3500 kr (varav ca 1700 kr är drivmedel). Så trots att lönen i grunden är förhållandevis låg blir det ganska många pengar ändå.
Hugg till högt, om du inte får sänka ditt krav så krävde du för lite. Punkt slut.
Firman kommer att behandla dig som skit, om det passar dem, alltså behöver du inte skämmas för att ta i. Ta i. Jag tjänade dubbla min ålder ett tag, nu har det stagnerat. :)
Jag tjänade oxå dubbla min ålder under ett par år. Nästan efter skatt dessutom. Men då var jag 25. Ahh det var tider det, och inga av de pengarna finns kvar :)
kebarb skrev:
> Kom till Norge.
>
> Högskoleingejör här går från ca 500.000:- SEK
> och upp.
>
> //K
Lite närmre information om summan (om nu facket på min arbetsplats kan sina saker...):
Medianen (med 8 timmars arbetsdag) ska ligga ganska exakt på denna summa. MEN det är väldigt beroende på branch, plats och företag. Är man i Stavanger ligger lönerna fort ganska mycket högre.
Samtidigt känner jag en civilingenjörer med bra betyg och dubbla examen som fick jobb inom en nisch-branch med ingångslöner på 350 kNOK.
Hos oss ligger en nyutexad civilingenjör på ca. 550 kSEK omräknat till 8 timmars arbetsdag.
DT skrev:
> kebarb skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kom till Norge.
> >
> > Högskoleingejör här går från ca 500.000:-
> SEK
> > och upp.
>
> Det får man väl ungefär 4-5 pizzor och ett par
> starköl för i Norge?
Det blir ungefär 1538 pizzor efter skatt (Peppes bestseller för 199 NOK, 28% skattesats). Dessa pizzor är gjorda för 2-4 personer, och kan således ge dig middag i mellan 3000 och 6000 kvällar. Förutsatt att du dricker vatten till pizzan såklart. Vill du inte bli väldigt fet rekommenderar jag att du låter varje pizza bli 3 eller 4 portioner. Du kan då unna dig en öl var fjärde kväll för de pengar du sparar.
Eller så cyklar du mer, äter inte pizza varje kväll och spenderar dina pengar på vettigare saker...
För två år sedan gick även jag in på liknande ingångslön som civilingenjör. Jag har jobbat hårt och "visat framfötterna", byggt ett kontaktnät och är omtyckt. Detta har medfört att jag idag tjänar knappt 25% mer än för två år sedan. Så kan det gå.
Det viktigaste är att få in en fot. Resten brukar fixa sig av sig självt.
Välkommen till Gbg! AB Volvo, Volvo Cars och alla konsultbolag inom Automotive letar efter sånna som dig med ljus och lykta.
sebagge skrev:
> En liten följdfråga:
>
> Vad är löneläget för embedded-programmerare i
> Stockholmstrakten med fem års erfarenhet? Vi
> funderar på att flytta hemåt efter några år i
> utlandet...
>
> : Jag är civilingenjör elektro