[OT] iPhone

[OT] iPhone
Justus skrev:
-------------------------------------------------------
> vet nån om det funkar det att använda iphone3g
> som turn-by-turn-gps/navigator eller funkar det
> bara på 3gs?

Ja det fungerar på "gamla" 3G också

[OT] iPhone
Aha, tack!
Ser bra ut, även om priset var lite saftigt, bara marginellt billigare än en lös GPS-enhet...
Det ska bli spännande att se vad TomToms lösning kommer att kosta.

[OT] iPhone
PEK skrev:
> Har oxå precis uppgraderat min iPhone. Någon som
> vet om en typ lista med vilka nya
> funktioner/förbättringar uppgraderingen
> innebär. MMS, tagentbord, copy and paste och ngt
> om röstinspelning har jag hittat. Eller är det
> till att fortsätta testa sig fram och se vad som
> dyker upp som gäller.

om den blir stulen,glömd eller liknande, så kan ju detta vara bra att ha t.ex. detta http://macworld.idg.se/2.1038/1.237162/fangade-tjuven-med-hitta-min-iphone

sådant du kanske inte visste om 3.0: http://macworld.idg.se/2.1038/1.237016/10-hemligheter-du-inte-visste-fanns-i-iphone-30

[OT] iPhone
Hur bra (eller dåligt) fungerar egentligen den räknare över "mobil nätverksdata" som finns iPhonen under Inställningar > användning?

Enligt iPhone har jag skickat 3 Mb och mottagit 52,6 Mb.
Enligt Telia (*120#) är det Data: 95,8 Mb.

Onekligen en viss skillnad. Men vad beror det på?

[OT] iPhone
Du har inte nollställt räknaren i iPhonen av misstag/medvetet?

Najjt skrev:
> Hur bra (eller dåligt) fungerar egentligen den
> räknare över "mobil nätverksdata" som finns
> iPhonen under Inställningar > användning?
>
> Enligt iPhone har jag skickat 3 Mb och mottagit
> 52,6 Mb.
> Enligt Telia (*120#) är det Data: 95,8 Mb.
>
> Onekligen en viss skillnad. Men vad beror det på?

[OT] iPhone
Helt klart är det för att AT&T eller Telia inte vill att vi skall använda våra telefoner som accesspunkter för flera datorer. Lite synd. Telefonen och mjukvaran klarar ju av det helt galant vad jag läst tidigare, så det är ju inget tekniskt problem.

Mjukvaran för WiFi tethering finns i Cydia om jag inte missminner mig helt?

Om du installerar terminalen på telefonen så kan du nog aktivera det från terminalen också, om du har tjocka glasögon och gillar UNIX då ;-)

Jag tror att det fungerar från gen1 iPhone och uppåt, rätta mig gärna om jag har fel!

//K

jomper skrev:
> Det är lite synd att inbyggda teetheringen inte
> kan dela ut nätet via wlan men i övrigt funkar
> det ju fint. Copy/paste har de fått till riktigt
> bra och nya svenska tangentbordet är helt klart
> ett lyft det med. MMS har jag testat och det
> fungerar bra det med.
>
> Sen känns hela luren rappare.
>
> Min är en Telia-lur upplåst med ultrasn0w,
> använder telenor som operatör.

[OT] iPhone
Nä. Det är jag faktiskt säker på för det står i iPhonen när man gjorde det senast.

schture skrev:
> Du har inte nollställt räknaren i iPhonen av
> misstag/medvetet?
>
> Najjt skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur bra (eller dåligt) fungerar egentligen den
> > räknare över "mobil nätverksdata" som finns
> > iPhonen under Inställningar > användning?
> >
> > Enligt iPhone har jag skickat 3 Mb och mottagit
> > 52,6 Mb.
> > Enligt Telia (*120#) är det Data: 95,8 Mb.
> >
> > Onekligen en viss skillnad. Men vad beror det
> på?

[OT] iPhone
Jag tänkte om du hade använt Cydia, ibland resettas saker efter installationer, i alla fall usagetiderna.

Märkligt är det dock, skillnaderna är för stora för att man inte ska bli misstänksam.

[OT] iPhone
Är ni säker att datatrafiken inte mäter även MMS och likn hos telia?

SMS mäter den inte, men annan trafik kan ju förekomma.

Sjukt är det iallafall, och det bör ju helt klart kollas upp vart det felar.

Stämmer det alltid för alla er andra som kör iPhone och internet?

//K

[OT] iPhone
Jag har sett på diverse forum tidigare (FW 2.x) om problem med "data countern", att Apple skulle räkna på fel ställe i ip-stacken m.m. Många hade dock precis tvärtom, iPhonen visade mer än leverantören. Har också sett något om att tethering data inte skulle räknas.

[OT] iPhone
Det enda som hänt under mellantiden är uppdatering till 3.0.
Eftersom jag håller lite koll på dessa siffror skulle jag märkt om mobil nätverksdata helt plötsligt hoppade ned till noll.

schture skrev:
> Jag tänkte om du hade använt Cydia, ibland
> resettas saker efter installationer, i alla fall
> usagetiderna.
>
> Märkligt är det dock, skillnaderna är för
> stora för att man inte ska bli misstänksam.

[OT] iPhone
Cydia är installeraren man använder om du har jailbrakeat telefonen. Sök lite på nätet, typ: iphone + network data + counter och se om du hittar något.

[OT] iPhone
Halloj,

Glömde ju rapportera, så samvetet gjorde sig påmint.

Internetdelningen funkade utmärkt - bättre än ett helvetesdundermobilmodem från Tre som jag testade, vilket förvånade mig. Har kontoret bakom armerade betongväggar, och iPhone har ju fått kritik förut för problem med mottagning och anslutning. Fast det var ju innan 3.0 i och för sig...

[OT] iPhone
Idag var det kö utanför telebutiken på Kungsgatan i Stockholm. På fönstret stord det "Telia <3 iPhone" så jag tror att kön hade med den nya luren att göra...

[OT] iPhone
Ifall det inte går att reklamera sånt, så kan jag tipsa om att det är faktiskt inte helt omöjligt att byta displayen själv, åtminstone inte på 3G-luren. De gamla 2G är mycket värre att skruva i.

[OT] iPhone
Har ni någon koll på om man kan installera egna program på något sätt i iphonen? Alltså måste egenutvecklade program för eget bruk gå igenom apple kontrollapparat eller finns det någon lösning för det?

[OT] iPhone
Om man är utvecklare (vilket kostar pengar, minst $99) så måste det väl gå att testa programmen i sin egen lur, kan inte tänka mig annat. Har man jailbreakat den kanske det är enklare.

[OT] iPhone
Lågflyga skrev:
> Halloj,
>
> Glömde ju rapportera, så samvetet gjorde sig
> påmint.
>
> Internetdelningen funkade utmärkt - bättre än
> ett helvetesdundermobilmodem från Tre som jag
> testade, vilket förvånade mig. Har kontoret
> bakom armerade betongväggar, och iPhone har ju
> fått kritik förut för problem med mottagning
> och anslutning. Fast det var ju innan 3.0 i och
> för sig...

Kul att det funkade så bra, en snabb fråga dock.
När man använder telefonen som modem hur funkar det då med inkommande samtal och sms?

/Carl

[OT] iPhone
jalbreakad så kan man köra program som apple inte godkänt.
apples SDK (utvecklingsverktyg) kan emulera iphone, så inte alls säkert att man kan testa den på sin iphone bara för att m,an ä utvecklare.

[OT] iPhone
Ä N T L I G E N !

http://appleplugs.com/

block-1-alt-2.jpg

block-2.jpg

[OT] iPhone
Rattnalle sa:
Lulle sa:
Rattnalle sa:
Haha. Briljant :-)

Apples aktie säger väl en del om hur upphetsande gårdagens nyheter var..

Varför skulle Apples aktie påverkas nämnvärt?
Av den där pluggen, inte alls. Av lanseringen av en ny version av deras stora kassako, lite. Hittils lätt nedåt.

Har det inte varit så de senaste gångerna? Svagt fall och sedan återtag. Känns som om vissa segment fortfarande spekulerar i "The Next Big Thing" från Apple för att sedan bli besvikna då den inte dyker upp. Vilket är förvånande då ryktena numera oftast har väldigt rätt inför lanseringarna.

Annat var det förr då Jobs kunde dra undan mattan ordentligt med "one more thing...". Det var bättre förr. :-D

[OT] iPhone
Som aktieägare tror jag att du har rätt, den kommer att sälja som smör oavsett och hype skapar de alltid på något sätt.

Som konsument är jag helt ointresserad ;-)

[OT] iPhone
olle/frost sa:
Rattnalle sa:
Som aktieägare tror jag att du har rätt, den kommer att sälja som smör oavsett och hype skapar de alltid på något sätt.

Som konsument är jag helt ointresserad ;-)
De vänder sig inte till konsumenter. De vänder sig till troende och sektmedlemmar.

+ Folk som skiter i om prylarna funkar, bara de är "snygga".

Påtvingad skiten av jobbet, har aldrig haft en sämre lur.

[OT] iPhone
thomalin sa:
+ Folk som skiter i om prylarna funkar, bara de är "snygga".

Påtvingad skiten av jobbet, har aldrig haft en sämre lur.

Oj, aldrig haft en sämre lur? Det var som katten. Jag minns när man inte kunde surfa på telefonerna. De skulle jag definitivt säga är sämre än valfri iPhone (bortsett från första möjligen), men du kanske aldrig har haft en sån?

[OT] iPhone
Rattnalle sa:
Fast så bra som de säljer är det nog snarare vi som faktiskt provat men inte trivs med dem som är udda :)

Det är ju bara i Sverige och i USA iPhone har hög marknadsandel.
Globalt sett har Android 8/9 delar av smartphonemarknaden så jag skulle vilja säga att det är tvärtom. Det är de som gillar iPhone som är udda.
#flamewar

[OT] iPhone
plumse sa:
Rattnalle sa:
Fast så bra som de säljer är det nog snarare vi som faktiskt provat men inte trivs med dem som är udda :)

Globalt sett har Android 8/9 delar av smartphonemarknaden så jag skulle vilja säga att det är tvärtom. Det är de som gillar iPhone som är udda.
#flamewar
Jo, förvisso. Gallrar vi efter ekonomiska förutsättnignar att köpa en oavsett preferenser ser det kanske lite annorlunda ut.

[OT] iPhone
plumse sa:
Rattnalle sa:

#flamewar

Vem är den där Android du pratar om? Hur många telefoner tillverkar de? #flamewar

[OT] iPhone
Rattnalle sa:
plumse sa:
Rattnalle sa:

#flamewar
Jo, förvisso. Gallrar vi efter ekonomiska förutsättnignar att köpa en oavsett preferenser ser det kanske lite annorlunda ut.

Hehe! Jag ser ingen risk alls att den här tråden kommer spåra ur nu!
Jag har en annan teori.
Det finns en grupp människor som nöjer sig med vad som blir en tilldelad å så finns det en grupp som vill kunna förändra. Den förra gruppen återfinns oftare hos äpplet är min djupt vetenskapliga teori

Tillbaka
Topp