[OT] IPRED

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum
[OT] IPRED
iMats skrev:
-------------------------------------------------------
> http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3854350.a
> b
>
> Janne får inga höga poäng i
> argumentationsteknik av mig i alla fall...

Skratta eller gråta? Det var nog det dummaste jag läst av någon som förvisso brukar vara kaxig och arrogant, men ändå hyfsat påläst. Vad hade han tänkt uppnå med det där? "Ja, jag besvarar alla frågor med något kort och ironiskt. Då verkar jag nog smart" Eller var tanken "Det här är ju så jävla urbota korkat det GÅR INTE att argumentera för IPRED, jag skojar till det istället och hoppas att jag får någon lättlurad stackare med mig, det är ju trots allt AB jag skriver i".

[OT] IPRED
mattel skrev:
> jag tycker det är lite skoj att många här på
> forumet tycker det ska vara ok att 'piratkopiera'

Eller så kanske man tycker att de lagändringar som förelås är lite väl drastiska i förhållande till hur allvarligt brottet upplevs. "Piratkopiering" är ett brott. Ett brott mot upphovsrättslagen närmare bestämt. Inte stöld, det är ett helt annat brott.

Precis som alla andra brott skall brott mot upphovsrättslagen utredas av polis/åklagare och det skall till en rättegång där det avgörs om den misstänkte är skyldig eller ej. Inga konstigheter.

Och att ta reda på vem som har abonnemnaget bakom en viss IP-adress vid ett givet tillfälle är idag lite besvärligt. Det krävs t.ex att fängelse skall ingå i straffskalan för att polisen skall få reda på detta. Vill vi verkligen att vem som helst skall få reda på de här uppgifterna? Skall bestraffning (för det är ju vad det handlar om) skötas av de som har pengar? Skall en butik starta civilmål mot snattare?

Erfarenheterna från andra länder av bestraffningsdelegering till företag avskräcker.

[OT] IPRED
Nej, för då skulle det framgå vad förslaget handlar om. Det är mycket enklare att få igenom drakonisk lagstiftning med hänvisning till "terrorister", "fildelare" eller "somebody please think of the children!"

[OT] IPRED
Jag förstår inte riktigt varför teatermänniskor blir så upprörde. Inte går det att ladda ner en scen och bunt människor från internet och be dem spela upp deras pjäs.

[OT] IPRED
Nästa lag: lag på att du MÅSTE ha bredband, misnt 24 Mb/s !!!

Denna lag kommer som en följd av att det blir synd om Bredbandsleverantören när ingen kommer vilja ha bredband längre...

[OT] IPRED
Våra grötiga vänner i Danmark (där man fortfarande tror att rökning är bra för cyklister...) har redan löst IPRED. De har faktiskt lagen och den väckte enorm irritation. Nu har domstolen kommit fram till att ett IP-nummer inte är bevis nog för att binda en person till ett brott. Vi håller alltså på att diksutera införandet av en lag som ur ett prejudikatsyfte redan är överspelad?

Den enkla frågan som egentligen är intressant är vad det kostar att få skräddarsydd lagstiftning efter egna önskemål i Sverige? Någon från RIAA som tar på sig att svara?

[OT] IPRED
Sen har vi den där jävla kassettskatten.. Jag pröjsar fan dom där jävla idioterna till musikindustri pengar varje gång jag köper en dator, mp3spelare, tom cd-skiva mm. Om dom ska tvinga mig tilill att betal till musik så får dom fan ta bort den där skitskatten. Jävla hycklare är vad dom är!

Enligt dokumentet nedan drog dom jävlar in typ 165 miljoner i kassettskatt 2006, så visst får musikindustrin ersättning redan för nedladdningen.
http://www.copyswede.se/files/lddUUUUF.pdf
http://www.copyswede.se/default.asp?ML=12171

Om nu musikindustrin vill för in IPRED så tycker jag det är dags att starta en kampanj för att få bort kassettskatten..

ps. det är ok att cykla utan hjälm och cykla mot rött

[OT] IPRED
"Kassett"-avgiften är tänkt att täcka "kompiskopieringen" som är tillåten även idag. Fast på kasett-tiden var det nog inte så mycket egenproducerat material som spelades in, jämfört med tomma CD & DVD som används för backuper. Den kanske är justerad för detta? Det går att (som företag) köpa tomma skivor utan att betala avgiften. Eller få tillbaka den, kan inte detaljerna.

[OT] IPRED
Men jag är inte ett företag. Jag projsar 300 spänn i skatt för en hårddisk på 250 GB, det är mer pengar än jag lagt på musik de senaste 7 åren. Vidare har jag betalat mer än 500 kr i skatt på mp3-spelare jag haft under dessa år. Den här skatten ger mediaindustrin mer än bara obetydliga intäkter.

[OT] IPRED
e. skrev:
> Men jag är inte ett företag. Jag projsar 300
> spänn i skatt för en hårddisk på 250 GB

300 i "kasettavgift"? Det är ju mer än hälften av vad disken kostar! Nu överdriver du nog.

[OT] IPRED
kolla denna länk:
http://www.copyswede.se/default.asp?ML=12171

men jag är ganska dum så jag kanske tolkar det hela fel?

edit: hmm.. kanske inte gäller för hårddiskar.. men för mp3-spelare gäller det i allafall
edit2: jo, gäller nog hårddiskar också...
edit: ok gällde inte hårddiskar.. men resonemanget håller ändå..

Senast redigerad av en moderator:
[OT] IPRED
"Ersättningsnivårer för privatkopieringsersättning"

"MP3-spelare, videospelare och liknande anordningar med inbyggt minne"

Inte för lösa hårddiskar.

[OT] IPRED
Försökt att hitta lite statistisk över försäljningen av cd och dvd då det kan vara relevant i diskussionen.
För cd var det inte så svårt: http://www.ifpi.se/?page_id=7
Inte helt överraskande så har cd försäljning minskat stadigt ett tag, däremot verkar det som det försäljningen av musik över nätet ökar lika stadigt.

När det gäller dvd hittar jag inget direkt. Däremot är det väl inbakat i de grafer man hittar en bit ner på: http://www.dynamicman.net/tag/film/
Det ser inte ut som upplevelseindustrin går dåligt... Här hittade jag även en länk till en intressant krönika: http://www.filmnyheterna.se/Nyheter/Tvangssterilisering-av-filmintresset/

Citerar lite:
"Numera är ju ämnet så genomforskat att man börjat tala om en vetenskaplig konsensus när det gäller sambanden mellan fildelning och biobesök och annan filmkonsumtion – nämligen att omfånget av fildelning står i direkt proportion till omfånget av kultursektor och omsättning, i positiva tal. De flitigaste fildelarna går mest på bio och köper mest dvd-filmer. Energin i filmindustrin har blivit fullständigt självalstrande."

[OT] IPRED
Det tycks som om yxan faller imorgon. Trots massiva protester från samtliga ungdomsförbund och långt ifrån enade politiker.

Nån som har tips på bra ställen där man kan fixa anonyma IP-nummer?

[OT] IPRED
H. skrev:
> Nån som har tips på bra ställen där man kan
> fixa anonyma IP-nummer?

Prova grannens öppna WiFi-nät.

[OT] IPRED
Efter gårdagens utspel om att de nu är överrens men vägrar berätta vad de kommit överrens om. -" Det kan man läsa i propositionen" säger Reinfeldt vilket betyder två saker.
1. Han vet inte själv, han vill bara klubba igenom något som heter IPRED p.g.a kraftiga påtryckningar och hot om WTO-sanktioner och skiter i innehållet
2. Att de naivt tror att ingen läser propositionen. När de sedan upptäcker att varenda bloggare fullständigt strimlar lagen kommer motargumenten att bloggare är en liten klick som inte representerar och Bo Rothestein återupprepar att bloggar inte har något värde.

Det är synd om politikerna när vi inser att det finns nyheter och granskare som faktiskt håller en högre nivå än Aftonbladet, då kanske vi faktiskt lär oss något.

[OT] IPRED
"Metro teknik" på tv igår hade ett litet roligt inslag med ett Rapportreportage om "dansbandsdöden" från sent 70-tal (eller möjligen tidigt 80-tal). Det handlade om hur grammofonmusik slog ut live-musik på danslokaler och musiker blev arbetslösa. Det förekom krav på att man inte skulle få serveringstillstånd om man spelade skivor, detta för att rädda musikerna som annars blev arbetslösa. Musikerförbundet uppmanade till bojkott och annat lustigt.

[OT] IPRED
TBone skrev:
> "Metro teknik" på tv igår hade ett litet roligt
> inslag med ett Rapportreportage om
> "dansbandsdöden" från sent 70-tal (eller
> möjligen tidigt 80-tal). Det handlade om hur
> grammofonmusik slog ut live-musik på danslokaler
> och musiker blev arbetslösa. Det förekom krav
> på att man inte skulle få serveringstillstånd
> om man spelade skivor, detta för att rädda
> musikerna som annars blev arbetslösa.
> Musikerförbundet uppmanade till bojkott och annat
> lustigt.

http://blogg.svd.se/ledarbloggen?id=9810

EDIT:
Länkade in filmen direkt. Kusligt många paralleller:

EDIT: Hur går det för mig?

[OT] IPRED
mytomspunnen skrev:
> Kusligt många paralleller

Ja. Det är skrämmande, men visar ju också hur musik- (och film-)industrin ständigt varit fullständigt främmande för framtiden. Istället för att ta till sig nya tekniker och se det som möjligheter har de alltid utgått från att allt nytt är av ondo. Inte konstigt att de blir så fullständigt överkörda när nya tekniker ger möjlighet att ta genvägen förbi dem...

[OT] IPRED
Varför sätter man hela tiden likhetstecken mellan upprätthållandet av upphovsrätten och företagens rätt att kränka privatlivet och agera polis? Klarar inte vår folkvalda att hålla isär dessa båda problemområden?

[OT] IPRED
Fjärdebrunn skrev:
> Varför sätter man hela tiden likhetstecken
> mellan upprätthållandet av upphovsrätten och
> företagens rätt att kränka privatlivet och
> agera polis?

Därför att hela frågan är köplagstiftning från Sony-BMG och deras gelikar

> Klarar inte vår folkvalda att hålla
> isär dessa båda problemområden?

Helt uppenbart inte. Och det är kanske det största problemet.

Det är på något sätt OK att det går att köpa politiker, lite korruption hör till det mänskliga så att säga. Det som är upprörande är när den köpte inte förstår.

[OT] IPRED
Det är bekvämt om den stora massan inte förstår skillnaden. har haft många irriterade diskussioner i lunchrummet som bottnar i att folk tror att jag är emot IPRED för att jag bara vil snylta. När man förklarar privatpolisdelen så väljer de flesta att inte tro på en eftersom det är så orimligt...

"What's the best trick the devil ever did? Making the world believe he didn't exist"

[OT] IPRED
Fjärdebrunn skrev:
> agera polis? Klarar inte vår folkvalda att hålla

Tycker snarare att det är en naturlig följd av upphovsrätten.
- Du får inte begå upphovsrättsbrott i privatlivet
- Beivras det inte är det meninglöst att ha en lag i den utsträckningen.
- Polisen har naturligtvis inte resurser att på egen hand bekämpa Ondskan.
- Realistiskt är då att intressenter direkt kan hjälpa polisen.

En intressant fråga är, om man ser ett problem ovan, var i dessa punkter man anser att problemet ligger.

[OT] IPRED
bonbon skrev:
> - Realistiskt är då att intressenter direkt kan
> hjälpa polisen.
>
> En intressant fråga är, om man ser ett problem
> ovan, var i dessa punkter man anser att problemet
> ligger.

Rättsäkerhet.
Att "intressenter" i det här fallet är komersiella företag som lever för att tjäna pengar. Dvs de (ofta stora rika komersiella bolagen) kan hota om rättslig prövning om man inte betalar oavsett juridisk grund i sina påståenden i hopp om att de flesta hellre betalar några hundra framför att möta en storbolag i rätten (oavsett om man är skyldig eller inte).

Sedan att skärmdumpar verkar gälla som bevisning är ju helt makabert. Såhär svårt blir det då att sätta dit nån:
http://piratbyran.org/bevismaskinen/

[OT] IPRED
I samband med nån rättegång om upphovsrättsbrott så påstods det från domstolshåll att de som kom med "bevisen" ("skärmdumpar" och textfiler) inte hade nåt intresse av att förfalska dem.

Undrar om det argumentet kommer att användas nu också?

Man kan ju också undra vad en domstol säger om man kommer med ett dussin egna "skärmdumpar" med identiska filnamn & tidpunkter men slumpmässiga IP-adresser. Går det att ta filmbolagens specialeffekts-skärmdumpar på allvar då?

[OT] IPRED
Shit, den dära Gillou har inte alla paddlar i vattnet:

screen.php

[OT] IPRED
bonbon skrev:
> En intressant fråga är, om man ser ett problem
> ovan, var i dessa punkter man anser att problemet
> ligger.

Typ såhär alltså:
bevismaskinen

(Om jag hade varit admin på det här forumet hade jag haft ditt riktigt ip-nummer)

[OT] IPRED
mytomspunnen skrev:
> bonbon skrev:
> --------------------------------------------------
> > ...
> > - Realistiskt är då att intressenter direkt
> kan
> > hjälpa polisen.
> >
> > En intressant fråga är, om man ser ett
> problem
> > ovan, var i dessa punkter man anser att
> problemet
> > ligger.
>
> Rättsäkerhet.

Jag tänkte fel i sista formuleringen - frågan blev alldeles för lätt :)
Jag menade: Var i kedjan man anser att problemet börjar tycker jag är intressant
(eftersom jag tyckte Fjärdebrunn lät lite i riktningen både-ha-kakan-och-äta-den)

Fjärdebrunn skrev:
> agera polis? Klarar inte vår folkvalda att hålla

[OT] IPRED
Sprockets skrev:
> Med tanke på vad han laddar ned vill han nog vara
> anonym.