[OT] Ja till Förbifart Stockholm

Erik Sandblom skrev:
> Problemet är att Kina säger "jamen ni släpper ut mer per kapita än vad vi gör".

Säger de det? Eller är man rädd att kasta sten i glashus, bäst att hålla tyst?

Det är ju ärligt talat inte så konstigt att det förhåller sig på det sättet med percapitan, se bild nedan. När man gissar på framtida förändringar av den saken så framstår behovet av teknisk utveckling och support till de nyvakna jättarna som alltmer panikbråttom. Vad vi nu kan bidra med, med tanke på våra 500% av hållbar CO2-maxnivå. Någonting, får man hoppas.

2003-6-8-china_farmer.bmp

erik h skrev:
-------------------------------------------------------
> Erik Sandblom skrev:
> > Problemet är att Kina säger "jamen ni släpper
> ut mer per kapita än vad vi gör".
>
> Säger de det? Eller är man rädd att kasta sten
> i glashus

Lustigt att du skulle formulera dig just så.

Vi tycks vara överens om att Sverige släpper ut dubbelt så mycket som kineserna och fem gånger mer än vad som är hållbart. Så det spelar ingen roll hur mycket vi "hjälper" kineserna, vi måste kraftigt minska själva, oavsett. Vi måste växla över till en hållbar livsstil.

Fast inte du, du har alltid en ursäkt redo.

Det blir ju inte von oben om vi ska läxa upp dom, det blir von rövhålet.

Bilagor

• krustyeyes.jpg
    krustyeyes.jpg
    31.9 KB · Besök: 32
Senast redigerad av en moderator:
jag förstår inte riktigt, varför måste man välja mellan att kritisera utsläpp som sker i Sverige och de som sker i utlandet? utesluter det ena verkligen det andra?

Att du ens måste fråga! Tänk om världen innehåller komplexa problem och gråskalor, det vore ju fördjävligt.

fredrikw skrev:
> jag förstår inte riktigt, varför måste man
> välja mellan att kritisera utsläpp som sker i
> Sverige och de som sker i utlandet? utesluter det
> ena verkligen det andra?

Förra våren höll jag på att för mig själv besvära den svenska/stockholmska bilismen och jag lovprisade trängselskatterna (vilka jag fortfarande tycker är bra) efter att de infördes (jag har bytt sida flera gånger men fick en rätt bestämd uppfattning efter att försöket hade dragit igång). Det kändes verkligen som om det spelade en stor roll hur vi gjorde här i vår fina storstad i jättelandet sverige.

Sedan kom juni och jag åkte till St Peterburg (Ryssland ni vet) på konferens. Flygresan tog mindre än en timma men kulturchocken var total. Trafiken liknar verkligen ingenting jag någonsin sett förut. Åttafiliga motorvägar utan markerade filer där porshar, lador, gamla sovjetlastbilar och fotgängare tävlade frenetiskt om uttrymmet. Luften stank oförbränd bensin och fuldiesel. Inne i centrala stan brännde det i luftstrupen när jag andades (ok, det var 35 grader varm vilket säkert förstärkte effekten en hel del). Dessutom kantades motorvägarna utav industrier som bolmade ut en helt vidrig tjock och svart sotrök (kolkraftverk?). Helt plötsligt kändes hela den uppchasade trängselskattdebatten i lilla stockholm ganska betydelselös. Det blev så uppenbart helt plötsligt att vi svenskar (och särskillt kanske vi stockholmare) har tokhybris hela bunten.

Sedan dess har min uppfattningen om den svenska bilismen ändrat karaktär. Nu tycker jag att det är skitbra om vi kan vara föregångsland och hjälpa till att utveckla ny och miljövänligare teknik genom att köpa den. Där slutar dock de positiva effekterna. Vi skall inte för ett ögonblick få för oss att det i det stora hela spelar någon som helst liten roll hur vi gör OM det inte påverkar de stora ländernas beteende. Vi är verkligen ett litet litet fjuttigt och i stort sett menlöst land. Glöm inte bort det, ajöken.

För övrigt:
Hörde någon miljöforskare uttala sig om koldioxidbovandet på tv härom veckan. Han påstod att en tur och retur flygresa till thailand släppte ut lika mycket CO2 (per passagerare) som en svensk genomsnittsbilist gör på ett år. Klart värt att tänka på.

fredrikw skrev:
> jag förstår inte riktigt, varför måste man
> välja mellan att kritisera utsläpp som sker i
> Sverige och de som sker i utlandet? utesluter det
> ena verkligen det andra?

Det är väldigt enkelt. Det är någon annan som ska göra något, nån annan stans, nån annan gång. Det är alla andra som gör fel; det vi/jag gör är alltid rätt och oantastligt, in absurdum.

Bilagor

• dubya.jpg
    dubya.jpg
    25.2 KB · Besök: 34
Erik Sandblom skrev:
> Det är väldigt enkelt. Det är någon annan som
> ska göra något, nån annan stans, nån annan
> gång.

Självklart är det inte så. Men man får nog inte få för sig att det man själv/vi svenskar gör spelar så stor roll som du verkar (?) tro.

mytomspunnen skrev:
> Helt plötsligt kändes hela den
> uppchasade trängselskattdebatten i lilla
> stockholm ganska betydelselös. Det blev så
> uppenbart helt plötsligt att vi svenskar (och
> särskillt kanske vi stockholmare) har tokhybris
> hela bunten.

Trängselskatten minskar den lokala trängseln. Att miljön förbättras är bara bonus. Så skilj mellan lokala problem (våra problem) och globala problem (allas problem).

> För övrigt:
> Hörde någon miljöforskare uttala sig om
> koldioxidbovandet på tv härom veckan. Han
> påstod att en tur och retur flygresa till
> thailand släppte ut lika mycket CO2 (per
> passagerare) som en svensk genomsnittsbilist gör
> på ett år. Klart värt att tänka på.

På alla biltillverkares hemsidor står det hur mycket koldioxid de olika bilmodellerna släpper ut, och på SAS hemsida kan man se hur mycket en flygning släpper ut, per personkilometer. Så det är ganska lätt att få sig en uppfattning.

http://sasems.port.se/

Att flyga från Landvetter till Arlanda släpper ut ungefär 120g/pkm vilket är samma som en miljöbil (snål diesel) med ensam förare. Att Thailandsesan är så miljödålig är inte så mycket för att flyget släpper ut mycket koldioxid (jämfört med ensam förare i bil), utan för att resan är så väldigt lång.

Att ta bilen till matbutiken frestar hårt på miljön. De transporterna släpper ut mer än alla andra transporter i livsmedelskedjan - sammanlagt.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=637433

mytomspunnen skrev:
> Erik Sandblom skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är väldigt enkelt. Det är någon annan
> som
> > ska göra något, nån annan stans, nån annan
> > gång.
>
> Självklart är det inte så. Men man får nog
> inte få för sig att det man själv/vi svenskar
> gör spelar så stor roll som du verkar (?) tro.

Nej, det där är helt fel. Alla måste minska sina utsläpp. Oavsett om man bor i Stockholm eller St Petersburg eller Kina så är det samma planet. Och då finns det bara utrymme för två ton per person och år, det gäller alla människor i alla länder. Därför är det jättetramsigt att peka finger så länge man själv inte nåt ner i den nivån.

Erik Sandblom skrev:
> Nej, det där är helt fel. Alla måste minska
> sina utsläpp. Oavsett om man bor i Stockholm
> eller St Petersburg eller Kina så är det samma
> planet.

Det är ju precis det jag skriver. Det spelar ingen roll hur mycket vi i sverige minskar våra utsläpp OM vi inte genom det får andra att följa efter. Vi i sverige är nio miljoner. Vi i världen är sex miljarder.

mytomspunnen skrev:
> Erik Sandblom skrev:
> -----
> > Nej, det där är helt fel. Alla måste minska
> > sina utsläpp. Oavsett om man bor i Stockholm
> > eller St Petersburg eller Kina så är det
> samma
> > planet.
>
> Det är ju precis det jag skriver. Det spelar
> ingen roll hur mycket vi i sverige minskar våra
> utsläpp OM vi inte genom det får andra att
> följa efter. Vi i sverige är nio miljoner. Vi i
> världen är sex miljarder.

Ja, och det spelar ingen roll om man kastar räddningsringen till nån som håller på drunkna, OM personer i vattnet inte tar tag i ringen.

fredrikw skrev:
> varför måste man välja mellan att kritisera utsläpp som sker i
> Sverige och de som sker i utlandet? utesluter det ena verkligen det andra?

Nej det har du så rätt i. Jag ifrågasatte för att jag tycker att fokus i såna här ämnen oftast ligger på fel nivå så jag spårade ur ämnet någon procent för att få babbla om de globalt betydelsefulla problemen i sammanhanget.

Men man kan ju fortfarande orda om Förbifartens vara eller icke vara. Fast det tycker jag inte är lika relevant. Det är ett mikroproblem. Ett nytt kolkraftverk var femte dag är ett makroproblem.

Trafiklösningar kring stan är förstås rasande intressant det med. Fast på det ämnet har jag svårt att hålla mig kvar på bara Förbifarten, generella funderingar kring persontransporter i storstadsregioner och glesbygd känns angelägnare. Det är det där med att angripa symptom eller orsak som så ofta annars.

Man bör kanske komma ihåg att även en bil som går som hybrid på väteladdad bränslecell och skarvar med "biodiesel" från allehanda skräpkällor även den behöver mark att köra på. I det fallet vore utsläppsproblemet nära borta, men det är fortfarande tråkigt att ha bilar tvärs över Kungsholmen, eller Kungshatt.

Vad tycker man om Förbifarten om det är sådana bilar som kör på den? Annorlunda eller samma?

Jag myser vid tanken på att hela energisystemet och infrastrukturen optimeras för att göra Nackas barnfamiljer till riktiga miljöföredömen :)

erik h skrev:
>
> Man bör kanske komma ihåg att även en bil som
> går som hybrid på väteladdad bränslecell och
> skarvar med "biodiesel" från allehanda
> skräpkällor även den behöver mark att köra
> på. I det fallet vore utsläppsproblemet nära
> borta, men det är fortfarande tråkigt att ha
> bilar tvärs över Kungsholmen, eller Kungshatt.
>
> Vad tycker man om Förbifarten om det är sådana
> bilar som kör på den? Annorlunda eller samma?

Jag har förstått att mirakelbränslena är behäftade med flera problem. Etanolen driver upp matpriserna. Vätet i bränslecellerna kräver kärnkraftverk, eftersom vätet inte finns i naturen och måste tillverkas. Allehanda skräpkällor finns det faktiskt inte så många av. Slutligen är dessa bränslen dyrare än bensin.

Kort sagt så finns det inte tillräckligt med alternativa energikällor för att vi ska kunna köra på som vanligt. Vi måste minska energiförbrukningen, och Förbifarten passar inte in där.

Hälften av alla bilresor i Sverige är kortare än fem kilometer. Källa Nationella cykelstrategin, sidan 58.
http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/ShowItem____1588.aspx

fantastiskt erik sandblom, låt mig gissa din profil. ensamstående ekotekniknörd jobbandes med vattenrening (el liknande) boendes i en mellansvensk småstad där alla känner alla och då du jobbar på orten behöver du aldrig röra dig längre bort än 10 min från hemmet per cykel (där tar 'stan' slut).. det fina är att eftersom DU har det så så har ALLA det så.

åhfan, jag hade rätt.

mattel skrev:
> fantastiskt erik sandblom, låt mig gissa din
> profil. ensamstående ekotekniknörd jobbandes med
> vattenrening (el liknande) boendes i en
> mellansvensk småstad där alla känner alla och
> då du jobbar på orten behöver du aldrig röra
> dig längre bort än 10 min från hemmet per cykel
> (där tar 'stan' slut).. det fina är att eftersom
> DU har det så så har ALLA det så.
>
> åhfan, jag hade rätt.

Du menar att bara såna som Erik kan agera miljövänligt? Och att miljön inte är viktig för barnfamiljer? Eller vad vill du säga med ditt bitvis väldigt irrelevanta inlägg?

Ett problem i allt det här nya teknologiska är ju kanske även tillverkning av alla nya balla prylar som behövs. Vad har det för miljöinverkan? Är det värt att skrota alla onda Volvo 740 som fortfarande går som klockor efter 40.000 mil, för att byta mot miljövänligare bilar som kostat en massa energi och utsläpp att tillverka? Inte vet jag. Alla i världen kan iallafall inte få en hybridbil.

> Etanolen driver upp matpriserna.

Och ett antal värre saker än så (som om inte värdssvält vore nog). Etanol är ute ur matchen. Låt oss aldrig mer nämna etanol som bränsle förrän syntetisk fotosyntes är framtagen.

> Vätet i bränslecellerna kräver kärnkraftverk,

Om man ser en halv lösning som en hel, ja, alltså plug-in-hybrider. Plug-iner kan vara finfint den dag vi har kall fusion i Barsebäckslådorna. Men inte nu, då krävs det som du skriver en massa input i elnätet = kol, kärnkraft, ondska, gråt, skrubbsår.

Plug-in-hybrider känns dessutom inte skalbart utan vidare. Jag hade tänkt att de skulle greja det där med att splitta väte lokalt med solenergi. Ny-energi-bubblan ska väl smälla och gå runt ett varv innan de här sakerna blir allvar, om någonsin, men tanken är rätt: http://www.hydrogensolar.com/basics.html

> Allehanda skräpkällor finns det faktiskt inte så många av.

Nej, därför föreslog jag enbart hybridbackup för biodieseln. Där får man skarva med vad modet pekar på. Pressade grisrester, jäst avloppsguck, anaerobeldade sopor (diskutabelt men himla inne just nu), med mera. Jag såg imbecillt optimistiska siffor häromdagen på hur mycket bensin "biogas" från anaerobeldade sopor kunde ersätta. Kanske får man ihop något; alla i kategorin ska som sagt bara skarva eldriften i förortsbilarna när det kniper.

> Slutligen är dessa bränslen dyrare än bensin.

Än så länge ja. Peak oil, anyone? Dessutom har bensinindustrin haft runt 100 år på sig att optimera verksamheten, klart det är billigt.

Men ingen har påstått att det är billigt att vara god. Ekologisk mat är ju alltid dyrare än den onda maten.

> Kort sagt så finns det inte tillräckligt med alternativa energikällor för
> att vi ska kunna köra på som vanligt. Vi måste minska energiförbrukningen,

Antagligen är det så. Fast jag har FORTFARANDE aldrig hört någon annan än en mystisk designbyrå i ett hörn på Kulturhuset 2005 erkänna och adressera problemet att folk behöver personlig transport från dörr till dörr. Kanske inte ungdomar, inte studenter, inte multisportare. Men en hel hög andra signifikanta, goda, viktiga kategorier människor som inte alla kan ställas mot väggen när revolutionen kommer.

Visst, i andra delar av världen cyklar 85-åringar på osmorda albanska gubbcyklar över bergskedjor med en kossa på pakethållaren varje morgon. Men vem tror att man konverterar västvärlden tillbaka dit innan jorden gått under? Utan diktatur och folkmord alltså.

> Hälften av alla bilresor i Sverige är kortare än fem kilometer.

Kollektivtrafik dörr-till-dörr och när-jag-vill. Löser man det så klipper man bort det där. Men hur?

> Källa Nationella cykelstrategin, sidan 58.

Ja, det vore bra för både miljö och folkhälsa om det hojades några kilometer varje dag. Men det finns detaljer som bjuder visst motstånd där. Prova t.ex. att para ihop med: konsultjobb, föräldraskap, -12 grader (eller 0), en bruten handled.

mattel skrev:
> fantastiskt erik sandblom, låt mig gissa din
> profil. ensamstående ekotekniknörd jobbandes med
> vattenrening (el liknande) boendes i en
> mellansvensk småstad där alla känner alla och
> då du jobbar på orten behöver du aldrig röra
> dig längre bort än 10 min från hemmet per cykel
> (där tar 'stan' slut)..

Aha, så om utsläppen är höga så kan vi inte minska dem, och om vi lyckas minska dem så är det dåligt också?

Förresten, ensamstående borde väl ha högre utsläpp än såna som delar bostad.

> det fina är att eftersom
> DU har det så så har ALLA det så.

Det där med att hälften av alla bilresor är kortare än fem kilometer, det är en stor potential.

erik h skrev:

> > Hälften av alla bilresor i Sverige är kortare
> än fem kilometer.
>
> Kollektivtrafik dörr-till-dörr och
> när-jag-vill. Löser man det så klipper man bort
> det där. Men hur?

Cykla. Fundera på var du bostätter dig. Är det bra att bo på ett ställe där det inte finns alternativ till att bila?

> > Källa Nationella cykelstrategin, sidan 58.
>
> Ja, det vore bra för både miljö och folkhälsa
> om det hojades några kilometer varje dag. Men det
> finns detaljer som bjuder visst motstånd där.
> Prova t.ex. att para ihop med: konsultjobb,
> föräldraskap, -12 grader (eller 0), en bruten
> handled.

Nej, man spar tid genom att cykla. På upp till fem kilometer (vilket det är fråga om) i stan är det det snabbaste transportmedlet. Om man bara slutar se cykeln som ett transportmedel och inget tävlingsredskap så blir man inte särskilt svettig under större delen av året, såvida man inte bor i Dubai. Ta på slips och kavaj vid ankomst är ett annat bra tips.

Till barn finns vagn eller transportcykel, till kyla finns kläder och bruten handled bjuder jag på.

Fällbar barntandem
http://www.itchair.info/

Bilagor

• itchair.jpg
    itchair.jpg
    7.9 KB · Besök: 36
Jag tycker det är intressant att det är bättre att ta bilen till Rom än att flyga om man är två eller fler i bilen. Det framgår sällan att det är så otroligt illa att flyga, det mesta av det dåliga miljösamvetet läggs på bilisterna i det här landet.

Bara en reflektion, inte ett inlägg i (den rätt intressanta) debatten.

Jag läste en artikel i DN för nån månad sen. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=669027
Där miljöministern i ett utspel förklarade varför bensinpriset måste stiga till 20 kr litern för att svenskarna ska fatta.
Och det ska man ju tycka vad man vill om.

Men det fina var att i marginalen så hade dom ställt frågan till 5 personer.
Frågan löd ungefär "Hur skulle det påverka dig om bensinpriset steg till 20 kr litern?"
Och en mamma la fram det så fint, jag blev nästan rörd.
"Ja vi kan då inte börja köra mindre, vi behöver ju köra. Men det är ju bra att dom gör nånting för miljön!"

Denna oförmåga att se sin egen del i problemet, väldigt gulligt!

Och allt detta gnäll om transporter av matvaror, inte alls en särskillt stor del av utsläppen som kommer från transporterna.
Jag bidrar med en länk, En utförlig guide för var våra grönsaker och andra färskvaror kommer från, månad för månad, står lite intressanta noteringar också.
http://www.livsmedelssverige.org/miljo/ctnmiljo/guide2.htm

Lite offtopic kanske, men det är väl allt :)

Det är väl det fina med marknadsekonomi? Tillräckligt lång tid efter peak oil så kommer vi inte ha något val. Då blir det osmorda albanska gubbcyklar för fler och fler. Frågan är om vi kommer börja subventionera bensin till persontransporter för att hålla ekonomins hjul igång sålänge som möjligt?
Jag är inte det minsta orolig för att vi kommer överge vårt bilberoende på lång sikt, bara för att vi kommer göra det på ett sätt som innebär en ekonomisk och socialdegradering av vårt samhälle.

erik h skrev:
> Antagligen är det så. Fast jag har FORTFARANDE
> aldrig hört någon annan än en mystisk
> designbyrå i ett hörn på Kulturhuset 2005
> erkänna och adressera problemet att folk behöver
> personlig transport från dörr till dörr. Kanske
> inte ungdomar, inte studenter, inte multisportare.
> Men en hel hög andra signifikanta, goda, viktiga
> kategorier människor som inte alla kan ställas
> mot väggen när revolutionen kommer.
>
> Visst, i andra delar av världen cyklar
> 85-åringar på osmorda albanska gubbcyklar över
> bergskedjor med en kossa på pakethållaren varje
> morgon. Men vem tror att man konverterar
> västvärlden tillbaka dit innan jorden gått
> under? Utan diktatur och folkmord alltså.

Såvida vi inte hittar ett riktigt mirakelbränsle är jag rädd att västvärldens alla medelsvenssons kommer att försvara sin livsstil in i döden. De politiker som vågar ta beslut om livsstilsreglerande åtgärder i miljöns tecken sitter nog som erik h skriver inte på fyraåriga mandatperioder.

Att börja yla om att vi ska cykla med barnkärror är befängt. Iaf inte så länge soppan kostar under 50 spänn :)

Får hoppas att marknadsekonomin funkar åt båda hållen...

BFS skrev:
> Du menar att bara såna som Erik kan agera
> miljövänligt? Och att miljön inte är viktig
> för barnfamiljer? Eller vad vill du säga med
> ditt bitvis väldigt irrelevanta inlägg?

du måste vara förvirrad om du lyckas läsa in det i mitt inlägg.

jag menar att teori och praktik inte alltid går hand i hand. stora avstånd och dåliga tvärkommunikationer kan döda vilken miljömedvetenhet som helst. som norrlänning borde du väl förstå problematiken?

Erik Sandblom skrev:
> Aha, så om utsläppen är höga så kan vi inte
> minska dem, och om vi lyckas minska dem så är
> det dåligt också?

virrigare svar får jag nog leta efter på hela internet..

> Förresten, ensamstående borde väl ha högre
> utsläpp än såna som delar bostad.

säkert, jag tänkte mer på förståelsen för logistik inom en familj..

> > det fina är att eftersom
> > DU har det så så har ALLA det så.
>
>
> Det där med att hälften av alla bilresor är
> kortare än fem kilometer, det är en stor
> potential.

potential ja.. men som jag tror som skrivet inte att teori och praktik alltid är samma sak. skygglappar av och titta runt lite.

mattel: fantastiskt, mattel. Låt mig gissa din profil...Du är en bla bla bla...Vad har det med miljön att göra? Såklart är det enklare för Erik (oavsett om han är en nörd eller inte) om han är ensamstående. Som norrlänning vet jag också att det går att klara sig utan bil. Jag vet ensamstående mammor som drar barnen i cykelkärra och barnvagn året runt. Man får ha barn på bussar och tåg. Det går om man vill. Men det är lättare att kalla folk nördar än att ta ansvar för sina egna möjligheter. Sen kör ju lustigt nog inte vi norrlänningar mest bil heller, läste jag nånstans.

mattel skrev:
> > Det där med att hälften av alla bilresor är
> > kortare än fem kilometer, det är en stor
> > potential.
>
> potential ja.. men som jag tror som skrivet inte
> att teori och praktik alltid är samma sak.
> skygglappar av och titta runt lite.

Får jag titta på Köpenhamn, Amsterdam, Malmö och Umeå då?

In Amsterdam, 40% of commuters get to work by bike. In Copenhagen, more than a third of workers pedal to their offices.
http://online.wsj.com/article_email...23466296891497-lMyQjAxMDE3NzA4NDIwMzQ0Wj.html
http://www.vejpark.kk.dk/byenstrafik/cyklernesby/

17 procent av resorna i Umeå sker med cykel, trots klimatet. I Malmö är det hela 29% av resorna som sker med cykel, men andelen studenter är bara 7%.

Källa Cykeln i transportsystemet, SIKA, sidan 50.
http://www.sika-institute.se/templates/Page____704.aspx
http://www.malmo.se/gatortorgtrafik...rtafakta.4.33aee30d103b8f159168000105147.html

Ja, men då så, var det ju inte mer med det här än att falla på knä och be att frälsningen når även oss Stockholmare snart och att alla dårar som kör bil av ren ondska ser ljuset.

Åh, Sheldon, fräls oss ifrån SUV:

scb_eagle.jpeg

erik h skrev:
> Ett problem i allt det här nya teknologiska är
> ju kanske även tillverkning av alla nya balla
> prylar som behövs. Vad har det för
> miljöinverkan? Är det värt att skrota alla onda
> Volvo 740 som fortfarande går som klockor efter
> 40.000 mil, för att byta mot miljövänligare
> bilar som kostat en massa energi och utsläpp att
> tillverka? Inte vet jag. Alla i världen kan
> iallafall inte få en hybridbil.

Hybridbilar som tex Toyota Prius har högre energiförbrukning än en 2,5 tons SUV med V8 per körd mil under sin livstid om man räknar med totala energiförbrukningen (även produktion och skrotning).

Erik Sandblom skrev:
> Får jag titta på Köpenhamn, Amsterdam, Malmö och Umeå då?

Jag hoppas att du inser att det här handlar om mer än bara personliga val? Stadens utforming, storlek, planering, geografi, klimat, cykelparkeringsmöjligheter, möjligheter till att byta om och duscha på jobbet, osv, osv, osv? Och att det inte bara är att "bosätta sig på rätt plats", som du verkar tro, utan att det även handlar om att få tag på en bostad i rätt läge? Och att både mannen och kvinnan i en familj inte nödvändigtvis arbetar på samma ort, utan kanske i varsin ände av stan? Och att arbetet kanske innebär att man flyttar runt mellan olika platser, t ex om man är konsult?

Många planer fungerar bra i teorin. Men få planer överlever den första kontakten med verkligheten.

Jag är riktigt duktig. Jag brukar cykla till Willys för att handla ungefär varannan dag. Jag cyklar ofta till mina föreläsningar i Kista, trots att det är 1,9 mil åt varje håll. Det funkar finfint för mig, eftersom jag sällan blir svettig av pendlingscykling, och kan ta gott om tid på mig om det skulle behövas. Men så är det inte för alla. Det som fungerar för mig fungerar inte nödvändigtvis för dig. Det som fungerar för dig fungerar kanske inte för andra. Capisce?

Hur ska man få folk att ändra sitt transportbeteende? Skattehöjningar på fossila bränslen? Lagstiftning? Erbjuda alternativ, exempelvis bättre kollektivtrafik och dörr-till-dörr-lösningar? Vilka åtgärder ger det snabbaste resultatet? Jag har en känsla av att om folk inte erbjuds alternativ jämförbara med bilen så kommer inte mycket hända förrän det verkligen är kris. Det är först med bra alternativ som det blir lätt att ta steget. Att konsekvensen av att ta bilen till jobbet på lång sikt är förödande är inte tillräckligt för ett förändrat beteende, det ligger för långt fram. Man kan prata hur mycket som helst om cykelpendling och barnkärror som bra alternativ till bil. Gemene man kommer ändå inte tycka att det är likvärdigt. Om man vill nå resultat innan oljepriset når aphöga nivåer så krävs något mer.

magnus skrev:
> Hur ska man få folk att ändra sitt transportbeteende?

Man får folk att ändra sitt beteende genom att erbjuda dem möjligheter och alternativ.

I nuläget måste man vara entusiast för att ha cykel som förstahandsval när man ska transportera sig själv någonstans i Stockholmsområdet. Varför? Jo, för att vägarna är dåliga. De är dåligt planerade. Miljön är överlag otrevlig och riskfylld för cyklister. Avstånden är ofta stora. Alla cyklar som kostar mer än en sämre sibacykel löper risk att bli stulna om de inte kan låsas in någonstans. Det finns sällan möjligheter att byta om och/eller duscha på en normal arbetsplats i Stockholm. Och så verkar polisen föredra att ha civilklädda bylingar ute att jaga cyklister som kör mot rött, medan antalet felparkerade bilar som lappats eller forslats bort pga att de står parkerade i stans cykelbanor stadigt verkar ligga på ca 0 stycken.

Där har du några av problemen. Se till att åtgärda dem, så ska du se att det omedelbart blir mer poppis att cykla. Som grädde på moset kan den som i dagsläget använder bil som främsta transportmedel spara flera laxar i månaden på att cykla. Om cykel vore ett rimligt alternativ, vill säga.

Gratis kollektivtrafik. Om politikerna ville förändra något på riktigt så vore det så fruktansvärt jävla enkelt. Men de är inte så intresserade - vare sig den nuvarande eller den förra regeringen.

Jag kan garangera att biltrafiken skulle minska drastiskt.

En annan sak som skulle vara bra skulle vara att förenkla förfarandet för lånecyklarna. Inte för att jag tror att det skulle minska biltrafiken men det vore ändå en snygg signal att sända.

smurfrox skrev:
> Erik Sandblom skrev:
> -----
> > Får jag titta på Köpenhamn, Amsterdam, Malmö
> och Umeå då?
>
> Jag hoppas att du inser att det här handlar om
> mer än bara personliga val? Stadens utforming,
> storlek, planering, geografi, klimat,
> cykelparkeringsmöjligheter, möjligheter till att
> byta om och duscha på jobbet, osv, osv, osv?

Klimat och dusch på jobbet är av underordnad betydelse, men jag håller absolut med om att det handlar mycket om stadsplanering. Till exempel, bygg inte dessa motorvägar som uppmuntrar folk att flytta ännu längre i periferin och bila in till stan. Bygg istället ut järnvägen, och bygg bostäder och kontor inom gångavstånd från stationerna. Bygg en kombiterminal för järnvägen i norra Stockholm.

Den här intervjun med Jan Gehl har format mitt tänkande väldigt mycket. Jan Gehl har studerat expansionen av gågator i Köpenhamn under flera decennier. Min största behållning av artikeln är att man stegvis ska underlätta för gångtrafikanter och cyklister. Genom att ge mer plats för gångare och cyklister så blir det på ett naturligt sätt mindre plats kvar för bilar och parkering. Man får mindre buller och en mycket trevligare stad. Tänk till exempel Stockholm utan motorvägsbron strax söder om Centralen. Eller Göteborg utan Götaleden vid älven (det är bara en liten del som grävdes ner!)
http://www.metropolismag.com/html/content_0802/ped/index_b.html

Min inställning har förstärkts genom nattliga cykelturer genom stan. När bilarna är borta så upplever man en revolutionerande rörelsefrihet på cykeln i stan. Man tar sig fram tvärs över läskiga billeder och slipper foga sig. Lite reclaim the streets, men det är ingen där! Häftig känsla. :-) Samtidigt stör jag ingen, för oavsett hur fort jag cyklar så är det ingen som hör mig. Det är knappt att någon vet att jag är där om de tittar bort.

Men sen måste individerna hjälpa stadsplanerare och politiker genom att välja bort bilen där så är möjligt. Man måste rösta med fötterna. Jag tycker man ska känna sig stolt varje gång man väljer att resa utan bil, i stan, till och från stan.

jomper skrev:
> Gratis kollektivtrafik. Om politikerna ville
> förändra något på riktigt så vore det så
> fruktansvärt jävla enkelt. Men de är inte så
> intresserade - vare sig den nuvarande eller den
> förra regeringen.
>
> Jag kan garangera att biltrafiken skulle minska
> drastiskt.
>
> En annan sak som skulle vara bra skulle vara att
> förenkla förfarandet för lånecyklarna. Inte
> för att jag tror att det skulle minska
> biltrafiken men det vore ändå en snygg signal
> att sända.

Nej, det tror jag är helt fel. Bilister lockas inte av kollektivtrafiken för den är för långsam och med för många byten. Bygg istället ut spårtrafiken med fler direkta länkar, tvärbanor hit o dit mm. Är det värt att betala så kommer folk göra det.

Men ännu mer tror jag på vad smurfrox säger; upprätt nån sorts kvalitetsnorm på cykelbanorna. För att locka bilister måste cykelbanorna hålla *minst* lika hög kvalitet som bilbanorna!

Lägg ner tanken att cykling och kollektivtrafik är bilens småttiga, fattiga kusiner. Satsa på kvalitet och attraktivitet istället!

Erik, för att vara lite mer precis, kan du komma med en lösning som bygger på GENOMFÖRBARA alternativ, och inte förutsätter att vi kan köra någon gigantisk undo á la Sim City som förflyttar oss 40 år bakåt i tiden, och sedan börjar om från scratch?

Erik Sandblom skrev:
> Klimat och dusch på jobbet är av underordnad
> betydelse, men jag håller absolut med om att det
> handlar mycket om stadsplanering.

visst, hoja 17 km och gå sedan och sätt dig framför datorn utan att duscha. du kommer bli väldigt poppis på jobbet..

< Tänk till exempel
> Stockholm utan motorvägsbron strax söder om
> Centralen.

vill du gissa vad förbifart sthlm bland annat syftar till?

smurfrox skrev:
> Erik, för att vara lite mer precis, kan du komma
> med en lösning som bygger på GENOMFÖRBARA
> alternativ, och inte förutsätter att vi kan
> köra någon gigantisk undo á la Sim City som
> förflyttar oss 40 år bakåt i tiden, och sedan
> börjar om från scratch?

Tvärbanor hit o dit är ett bra tips. Tvärbana Syd skulle gå ungefär Kungens Kurva-Nynäsbanan - och österut. Dina cykelbanekvalitetsidéer är bra. I Göteborg jobbar man med ett cykelstomnät som ska ha extra hög kvalitet och snöröjas extra snabbt. Det ska rätas ut en del tvära svängar också.

Saker som inte bör göras är att skrämma bort cyklisterna från huvudgatorna, eller att göra ytterligare satsningar på att underlätta för bilismen. Underlätta för cyklister, gångare och kollektivresenärer istället.

För stunden kommer jag inte på nåt bättre än så, men tack för den implikerade gurustatusen! (?)

1. Jag noterar att ingen vågat bemöta mina ekonomiska argument. Dom står sig. Att bygga för utökad massbilism är fullständigt, ohyggligt fel ekonomiskt i dagsläget.

2. Vägverkets experter på att dämpa trafikökningen har hela tiden sagt att 'det bästa får inte bli det godas fiende'. Som det redan diskuterats i tråden: Vi skall alltså inte avstå från att bygga eller förbättra en cykelbana, bara därför att det inte finns en stomplan. Varje liten förbättring leder oss ett steg framåt.

Vad som däremot leder oss ett sjumilakliv bakåt är en storsatsning på massbilism, som Förbifart Stockholm. Att investera enorma summor i infrastruktur för biltrafik gör att biltrafiken ökar.

Tillbaka
Topp