[OT] Jerringpriset

[OT] Jerringpriset
Ridsport är en av Sveriges största idrotter sett till utövare, jag gissar att intresset är större för hästsport än både cykling+orientering tillsammans. Skidorientering känns som en oerhört marginell idrott.

Allt snack om manipulerade ridtjejer känns ganska unket.

[OT] Jerringpriset
grondahl sa:
Ridsport är en av Sveriges största idrotter sett till utövare, jag gissar att intresset är större för hästsport än både cykling+orientering tillsammans. Skidorientering känns som en oerhört marginell idrott.

Menar du att det varit mycket snack om manipulerade ridtjejer i denna tråd? Jag hittar ett eller möjligen två inlägg som jag tycker kan kvala in i den kategorin. Eller menar du i diskussioner utanför denna tråd?

Senast ändrad:
[OT] Jerringpriset
De medelålders vita männen går ut på häxjakt!
image1.jpg

[OT] Jerringpriset
GoranS sa:
Jag har inget problem med resultatet. Har ingen anledning att tro att det förekommit fusk. Däremot tycker jag att det verkar som att upplägget är totalt undermåligt om målsättningen är att ta fram den person som svenska folket anser genomfört den största idrottsprestationen under året. Därmed är det SR, som väl fortfarande står bakom priset, som jag "gnäller" på.
T.o.m. Fredricsson själv verkar inse att han mer vunnit ett popularitetspris än pris för den största prestationen:
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/vmO915/efter-kritiken-fredricson-vill-byta-namn-pa-priset

Senast ändrad:
[OT] Jerringpriset
grondahl sa:

Nja.
För det första, som GoranS redan påpekat, det känns som att du slåss med en halmgubbe här, citera gärna de inlägg som "snackar om manipulerade ridtjejer"

För det andra. Jag förmodar utifrån resultatet att väldigt många som röstat på Peder regelbundet rider (alltså inte enbart TV-soffröstare). Min bild av de som regelbundet rider är att det med stor majoritet är kvinnor/tjejer. Av dessa skulle jag gissa att väldigt många är "tjejer", ridtjejer om du så vill. Att anta att många av dessa röstat kan jag inte se som något unket.
Men visst, mitt antagande om vilka som rider kan mycket väl vara fel, jag har inte gjort någon undersökning.

EDIT förtydligande

Senast ändrad:
[OT] Jerringpriset
GoranS sa:
Jag är för övrigt inte ens säker på att han är populärast bland svenskarna. Det man kom fram till var att han var populärast bland de svenskar som röstade, vilket var en relativt begränsad del av befolkningen och med stor sannolikhet inte en fullständigt representativ del.
Så lösningen är att hela svenska folket ska tvångsrösta. Och får man inte in tillräckligt med röster för att en kandidat med säkerhet ska vinna så utses ingen det året!

[OT] Jerringpriset
ejma sa:
grondahl sa:
Ridsport är en av Sveriges största idrotter sett till utövare, jag gissar att intresset är större för hästsport än både cykling+orientering tillsammans.

RF statistik säger att ridsporten har många aktiva http://www.rf.se/globalassets/riksidrottsforbundet/dokument/statistik/idrotten_i_siffror_rf_2016.pdf
men cykling är en betydligt populärare motionsform.
Jag är verkligen helt förbluffad över detta!

Med utövare gissar jag att vi i det här fallet pratar någon form där klubb, organisation och registrering i någon form, inkluderas. Oavsett idrott. Cykling som motionsform för majoriteten av befolkningen, gissar jag här räknas in under pendling och dylikt användande. Alltså jämförbart med att säga att om någon svensk idrottsman -eller kvinna, drar till med en bragd inom 'gång', så bör denna således vinna Jerringpriset direkt, eftersom den garanterat största motionsformen i hela världen, är gång.

[OT] Jerringpriset
Hästsporten är stor sett till antal utövare, och många har en relation till sporten som förälder, eller före detta utövare. När de då dyker upp några riktigt duktiga så drar det naturligvis många röster. Tror knappast att ridsportförbundet behöver lobba för att rösta. Det blir antalet personer som gillar pristagaren som fäller avgörandet, och det är väl iden med priset.

[OT] Jerringpriset
frippegubben sa:
GoranS sa:
Jag är för övrigt inte ens säker på att han är populärast bland svenskarna. Det man kom fram till var att han var populärast bland de svenskar som röstade, vilket var en relativt begränsad del av befolkningen och med stor sannolikhet inte en fullständigt representativ del.
Så lösningen är att hela svenska folket ska tvångsrösta. Och får man inte in tillräckligt med röster för att en kandidat med säkerhet ska vinna så utses ingen det året!

Nu börjar vi komma någonstans. Och för säkerhets skull ska man nog också kontrollera att de som obligatoriskt röstar gör det på rätt kandidat.

[OT] Jerringpriset
NLC sa:
frippegubben sa:
GoranS sa:

Nu börjar vi komma någonstans. Och för säkerhets skull ska man nog också kontrollera att de som obligatoriskt röstar gör det på rätt kandidat.

Bud på att korsposta det rådet?

https://happyride.se/forum/read.php/1/1508822/2476907

[OT] Jerringpriset
ejma sa:
grondahl sa:
Ridsport är en av Sveriges största idrotter sett till utövare, jag gissar att intresset är större för hästsport än både cykling+orientering tillsammans.

RF statistik säger att ridsporten har många aktiva http://www.rf.se/globalassets/riksidrottsforbundet/dokument/statistik/idrotten_i_siffror_rf_2016.pdf
men cykling är en betydligt populärare motionsform.

Ingen skräll direkt när cykelförbundet är rena rama skämtet.

[OT] Jerringpriset
frippegubben sa:
GoranS sa:
Har jag aldrig påstått. Jag ser det som att man ska försöka avgöra vad den aggregerade åsikten hos svenska folket är kring årets idrottsprestation. Av praktiska skäl är det väsentligen omöjligt att mäta detta exakt. Då bör man i min mening göra ett så gott försök som möjligt. Detta är vad opinionsundersökningar också sysslar med. Om man tittar på hur sådana genomförs så är jag skeptiskt till att det förespråkas att man låter vissa människor att vikta upp vissa mätresultat i undersökningen helt okontrollerat. Känns oerhört långsökt att tro att man därigenom får bättre skattningar.

Sen finns det uppenbarligen inget intresse från ansvarigas sida att försöka förbättra det hela genom att t.ex. plocka bort (eller i alla fall minska) möjligheterna till multipel röstning. Råkade höra Markus Boger, redaktionschefen på radiosporten, försöka snacka bort det hela med tunga argument som "jag tror inte att det är något stort problem med folk som röstar sju eller åtta gånger ...". Reportern skulle förstås ha efterfrågat statistik kring hur antalet röster per röstare fördelade sig samt hur han kommer fram till att multipel röstning inte ökar felmarginalerna. https://www.svtplay.se/video/16631514/sportnytt/sportnytt-16-jan-18-25-1?start=auto

[OT] Jerringpriset
BOBCAB sa:
Hästsporten är stor sett till antal utövare, och många har en relation till sporten som förälder, eller före detta utövare. När de då dyker upp några riktigt duktiga så drar det naturligvis många röster. Tror knappast att ridsportförbundet behöver lobba för att rösta. Det blir antalet personer som gillar pristagaren som fäller avgörandet, och det är väl iden med priset.
Nej, idén med priset är att försöka komma fram till vilken idrottsprestation som svenska folket totalt sett anser är den bästa under det gångna året, inte antalet personer som gillar pristagaren. F.ö. är det inte antalet personer som gillar pristagaren som man mäter med den existerande omröstningsformen heller.

[OT] Jerringpriset
F.ö. så skulle det vara intressant att veta hur många av de som röstade på PF som kan prestera en någorlunda vettig motivering till varför de anser att hans EM-guld skulle vara den största svenska idrottsprestationen 2017.

Personligen kan jag bara få ihop motiveringar som jag tycker håller för Sjöström och Alexandersson. Med tanke på vad de lyckats med är ett minimum för att komma ifråga i min värld att man vunnit ett globalt mästerskap där alla de bästa verkligen varit med. Med tanke på antalet guld de två rott hem/världsrekord som slagits så tycker jag dessutom att det krävs en ganska rejäl spets utöver guldet som sådant och då är det inte så många kvar.

[OT] Jerringpriset
GoranS sa:
F.ö. så skulle det vara intressant att veta hur många av de som röstade på PF som kan prestera en någorlunda vettig motivering till varför de anser att hans EM-guld skulle vara den största svenska idrottsprestationen 2017.

Personligen kan jag bara få ihop motiveringar som jag tycker håller för Sjöström och Alexandersson. Med tanke på vad de lyckats med är ett minimum för att komma ifråga i min värld att man vunnit ett globalt mästerskap där alla de bästa verkligen varit med. Med tanke på antalet guld de två rott hem/världsrekord som slagits så tycker jag dessutom att det krävs en ganska rejäl spets utöver guldet som sådant och då är det inte så många kvar.

Samtidigt bör väl bragden vara något som är lite speciellt? Att Sverige vinner bandyvm är ju bra men vi har varit i final 15-16 gånger de senaste åren, eller att en svensk vunnit kortbane, långbane,inomhus eller utomhus VM i simning är det vi närmast förväntar oss, medan om en svensk skulle vinna en av endagsklassikerna i cykling vore en dunderskräll.

[OT] Jerringpriset
Jacoba sa:
GoranS sa:

Samtidigt bör väl bragden vara något som är lite speciellt? Att Sverige vinner bandyvm är ju bra men vi har varit i final 15-16 gånger de senaste åren, eller att en svensk vunnit kortbane, långbane,inomhus eller utomhus VM i simning är det vi närmast förväntar oss, medan om en svensk skulle vinna en av endagsklassikerna i cykling vore en dunderskräll.
Det är skillnad på bragd och prestation. En bragd bör som du säger vara nåt speciellt och/eller oväntat, medan prestation i mina ögon är det största och bästa nån presterat under året. Här tycker jag SvDs bragdguldsjury gjort fel ibland; t,ex. ifjol borde Jenny Rissveds ha fått det, för det var verkligen en bragd (Stensson gjorde ju en stor grej, men var redan etablerad i världseliten och en majorseger var förväntad). Däremot kanske Stensson gjorde den största prestationen, och hade varit en värdig vinnare av Jerringpriset.

Edit: Blandade ihop Stensson och Sarah...

Senast ändrad:
[OT] Jerringpriset
Jacoba sa:
GoranS sa:

Man kan förstås diskutera vad en idrottsprestation är. För mig har det inget med personlig nivå eller nivå på landets utövare i grenen tidigare att göra. Däremot har är det intressant med aspekter som hur stor grenen är och hur prestigefylld tävlingen där prestationen gjordes är. Ett VM-guld i stångstötning (om det finns) står sig nog slätt mot ett OS-silver på 100 meter löpning. Ett OS-guld kan också vara olycka mycket värt relativt andra tävlingar i grenen. I landsvägscykling är det nog få som skulle byta en TdF-seger mot ett OS-guld medan ett OS-guld inom många grenar är det absolut finaste man kan vinna i den grenen. Olika mästerskap med VM-status kan ju också vara olika prestigefyllda (långbana kontra kortbana i simning t.ex.) och detta bör spela in.

Om man talar om SvDs guldmedalj som skall ges till "årets främsta idrottsbragd" är det en annan sak. Där tycker jag att överraskningsmoment mm kan få spela in.

[OT] Jerringpriset
staine sa:
Ja eller att Magnus Bäckstedt vann Paris Roubaix. Men fick han nånsin ett Jerringpris? En gatsten fick han.
Både en bragd och prestation, men han hade otur med tajmingen. Ganska hård konkurrens 2004 med bl.a. några OS-guld i friidrott...

Senast ändrad:
[OT] Jerringpriset
Lite halvfjösigt drag i tråden. Röstregler i all ära, men en ändring jag gärna hade sett är att Idrottsgalan sänds en torsdagskväll istället, så den obligatoriska Happytråden om att fel person vann Jerringpriset blir en fredagstråd.

[OT] Jerringpriset
Vänta och se... Snart kommer kanske esport med på os så då blir inte steget långt till medlemskap i RF. Och så kanske ngn halfet finnig tonåring blir femma i World of warcraft och det måste ju anses som en grym prestation i konkurrens med miljontals andra. Esportförbundet går i taket av glädje och medlemmarna röstar flera gånger per person och så är Jerringpriset i hamn;-)

[OT] Jerringpriset
Drosa sa:
Vänta och se... Snart kommer kanske esport med på os så då blir inte steget långt till medlemskap i RF. Och så kanske ngn halfet finnig tonåring blir femma i World of warcraft och det måste ju anses som en grym prestation i konkurrens med miljontals andra. Esportförbundet går i taket av glädje och medlemmarna röstar flera gånger per person och så är Jerringpriset i hamn;-)

Det låter som ett värdigt avslut på ett pris på glid.

[OT] Jerringpriset
Bengt-re sa:
Drosa sa:

Inte för att vara den som är den men det ligger nog fler timmar och är minst lika tuff konkurrens på e-sport som i vanlig.

[OT] Jerringpriset
Konkret sa:
Bengt-re sa:
Drosa sa:

Inte för att vara den som är den men det ligger nog fler timmar och är minst lika tuff konkurrens på e-sport som i vanlig.

Absolut, men jag ser på sport som något där fysisk prestation är huvudnummret.

[OT] Jerringpriset
Bengt-re sa:
Konkret sa:
Bengt-re sa:
Drosa sa:

+1
Om man släpper in s.k. esport, vad är nästa? Yatzy? Fia med knuff?
Det är skillnad på sport och spel. I spel kan ett barn utan problem slå en vältränad vuxen, det funkar (oftast) inte i sport.

[OT] Jerringpriset
ooms sa:
Bengt-re sa:
Konkret sa:
Bengt-re sa:
Drosa sa:

+1
Det är skillnad på sport och spel. I spel kan ett barn utan problem slå en vältränad vuxen, det funkar (oftast) inte i sport.

Skytte...

[OT] Jerringpriset
Konkret sa:
Bengt-re sa:
Drosa sa:

Om det är är kriterierna misstänker jag att det finns en hel del musiker som ligger bra till för ett Jerringpris.

[OT] Jerringpriset
Bengt-re sa:
Konkret sa:
Bengt-re sa:
Drosa sa:

Tycker vi tar och skiljer på sport och idrott. Idrott solklart kopplat till fysisk förmåga och prestation. Sport är däremot betydligt bredare än så.

[OT] Jerringpriset
Enligt SAOBs beskrivning av sport innehåller "... verksamhet som kräver visst mått av kroppsansträngning ...".Man kan förvisso diskutera vad "visst mått" innebär. För min del framstår det dock som en större kroppsansträngning att lira trummor i ett death metal-band än att spela något datorspel. Därmed borde musiksport vara en potentiell framtida sport som skulle kunna belönas med t.ex. Jerringspriset.

[OT] Jerringpriset
NLC sa:
ooms sa:
Bengt-re sa:
Konkret sa:
Bengt-re sa:
Drosa sa:

+1

Skytte...

Blev inte skytte uppdelat i kön ungefär samtidigt som någon liten (till storleken) tjej sopade banan med alla killar?

Men ja, sport och idrott är inte samma sak. Meeeen golf är ju en OS-gren nu så....

[OT] Jerringpriset
Guinness rekordbok har/har haft rekord i hur fort man kan spela. Åtminstone gitarrekordet tror jag ströks p.g.a. det var svårt att avgöra vad tusan som egentligen hände.

[OT] Jerringpriset
Visst är det förresten så att idrott är ett svenskt ord som inte riktigt har någon engelsk motsvarighet? Internationellt sett finns det bara sport/sports, yes?

[OT] Jerringpriset
Saobs text om idrott (i den betydelse som här avses):

[urspr. återgivande eng. sport] idkande av kroppsövningar som avse att bibringa kroppen styrka o. sundhet o. den utövande personen vissa fysiska färdigheter; dels i inskränktare anv. (äv. kallat allmän, ävensom fri idrott) om gång, löpning, simning, hopp, kast o. d., dels (mindre br.) allmännare, med inbegrepp av sådana prestationer för vilkas fullgörande den utövande personen betjänar sig av vissa fortskaffningsmedel o. d., ss. häst, båt, motorfordon o. d.: sport. Militär idrott, sammanfattande benämning på vissa idrottsgrenar (löpning, ridt o. fäktning) som ingå i den militära utbildningen.

Tidning för idrott (1881; tidskriftstitel). Skridskoåkningen, såsom en frisk vinteridrott, torde kunna jemföras med sommarens idrott, simning. TIdr. 1883, s. 49. Ridning, fäktning och simning — idrotter, i hvilka .. (Karl den store) ej hade sin öfverman. Pallin MedeltH 16 (1884). Täflingar i fri idrott. NordIdrL 1902, s. 247. Idrotten skall verka uppfriskande, stärka kroppen och härda viljan. VFl. 1905, s. 154. IdrArmén 1926, s. 5. — jfr RID-, SEGEL-, SKID-, VINTER-IDROTT m. fl.

[OT] Jerringpriset
Bengt-re sa:
Konkret sa:
Bengt-re sa:
Drosa sa:

Sådär snackar en person som aldrig lirat e-sport.

Eller påstår du att dom är döa bakom skärmarna?

Finns flera sporter i os som garanterat bränner likvärdigt med kalorier som e-sport.

Bruka allvar!

[OT] Jerringpriset
Esport får väl skaffa sig ett eget Jerringpris då. Om det nu är så atletiskt och folkkärt borde de inte ha några problem att dra igång ett eget pris och gala, och inte behöva piggybacka på irl-sporten...

[OT] Jerringpriset
För jerringpriset är det som esportarna och andra bryr sig om?

För min del för de gärna ha med yatzi i jerringpriset. När man kan rösta hur många gånger man vill så blir det endå ett meningslöst pris.

Tillbaka
Topp