OT: Julmat?

Ikväll på Lillejulafton åts det sill, ägg med räkor, lax, Jansson, omelett med svampstuvning, skinka, köttbullar, prinskorv, brunkål, brysselkål, kåltårta (och säkert nåt mer som jag glömt). Ingen rögad ål i år heller. Till det öl och nubbe.
Imorgon på julafton blir det saltlånga med potatis, vitsås, senapssås och smält smör följt av risgrynsgröt.
Vid tillfälle under helgen kommer det avnjutas hemgjord ljus och mörk fudge, snickerskaka, knäckbräck, samt plommon i madeira.
Kommer bli fullständigt övergödd. Som vanligt, alltså.
Jisses! Jag blir svimfärdig bara av att läsa om allt!

Sill
Gravad lax
Varmrökt lax
Lutfisk
Rökt ål
Halmad ål
Julskinka
Lökkorv
Prinskorv
Leverkorv
Rostbiff
Grisatassar
Leverpastej
Gåsleverpastej
Hue-sylta
Bigat
Rödbetssallad
Brunkål
Rödkål
Grönkål
Janssons frestelse, halva utan äckelfisk
Köttbullar
Revbensspjäll
Ris à la Malta, med så mycket grädde att riskornen inte rör vid varandra.
Kokt potatis.
Ägghalvor.

Tror inte det är mer än så. Senap osv såklart.

Två måsten - stuvad grönkål (även kallad halländsk grönkål) och bruna bönor som äts med dopp-i-grytan (som ska vara vörtbröd, inte så kallad doppbulle!) - det är magin med den varma julmaten..

Är det eget inom familjen eller från området? Aldrig hört talas om så intressant.
Dopp i grytan har knappt existerat alls i Skåne så aldrig provat. Vi gör skinkan i ugnen med så blir inget.
Bruna bönor på julbordet är såvitt jag vet en östgötsk tradition och dopp på vörtbröd kan vara från småland - kombinationen får nog tillskrivas mina egna smaklökar 😋 Vi köper i regel färdigkokt med extra spad så man kan fixa doppet - så griljerar vi bara, moderna tidsbesparande människor som man tycker sig vara!

Grisfötter är en generation bort. Farsan vill gärna ha det. Annars stämmer det rätt bra.
Hemmapressad sylta har vi haft också på den tiden grannen sköt en gris bakom stallet varje år.

Just det. Flottmacka. Jag vågar inte skruva vad det heter men fett skrivs med i på söderslätt och macka heter mada

Grisfötter är en generation bort. Farsan vill gärna ha det. Annars stämmer det rätt bra.
Hemmapressad sylta har vi haft också på den tiden grannen sköt en gris bakom stallet varje år.

Just det. Flottmacka. Jag vågar inte skruva vad det heter men fett skrivs med i på söderslätt och macka heter mada
Vad heter en sån här där då? 😂
EBB0EC64-A23B-48C6-8D74-1110A89F1BE4.png

Tillbaka
Topp