[OT] Julspenap

42Hz

Aktiv medlem
[OT] Julspenap
Julsenap, finns det något bättre än:
1734984585307.jpeg

På julskinkan?

[OT] Julspenap
Tjena!

Den senapen som äts mest hemma hos oss. Men jag kommer aldrig förlåta dom för att dom bytte från glas till burk. Hann iallafall köpa några i glas när jag upptäckte bytet.
Kavli tog över 2018 och tillverkningen i Hudik lades ner. Sen dess har den tillverkats i Eslöv och förra året infördes den nya burken, det är samma burk som Johnnys och Västerviks som Kavli också äger, så är väl för att kunna använda samma produktionslina till allt.

[OT] Julspenap
Tacka vet jag
Visa bilaga 744149

Svensk senap smakar ju i regel som sirap med lite sting.

Tjena!

Nog fasiken använder vi mycket Grey Poupon i köket. Men precis som @Raggamuffin säger så har den sitt användningsområde, att smeta på julskinkan är inte ett av dom.
Samma sak som att jag inte vill ha Graveleijs i en fransk potatissallad eller på en Croque Monsieur.

[OT] Julspenap
Ajdå, kom som en nyhet för mig.

Men smaken är, som bekant, delat. Jag avskyr verkligen sött på salt mat. Vanlig Johnnys som står på diverse julbord är direkt vedervärdig. För mig.

Tjena!

Det är ju just sötman som gör att det lyfter. På själva julbordet har jag stuvad grönkål a.k.a långkål till julskinkan. Med en rejält klick sirap i. Samma som att man har rödbetssallad till korvarna och rullsyltan, syrlighet och sötma till det salta köttet.

Precis färdig med grönkålen.

20241224_122700.jpg

Johnnys har ingenting att göra med julbord, den har man till kokt med bröd och inget annat. De som sätter den på ett julbord tillhör samma kategori som de som tycker det är gott med Coca Cola till julbordet. Patrask!

[OT] Julspenap
Tjena!

Det är ju just sötman som gör att det lyfter. På själva julbordet har jag stuvad grönkål a.k.a långkål till julskinkan. Med en rejält klick sirap i. Samma som att man har rödbetssallad till korvarna och rullsyltan, syrlighet och sötma till det salta köttet.

Precis färdig med grönkålen.

Visa bilaga 744159
Lindome är sista utposten för grönkålen, denna halländska specialitet. Göteborgarna fattar inte hur man gör.

[OT] Julspenap
En av de få sakerna jag saknar här i Fjollträsk från uppväxten i västkustens pärla är den legendariska Halmstadsenapen!

Det här var på den gamla goda tiden när återbruk var normen. Den var således förpackad i en glasburk med påpressat lock utan gängor. När då innehållet var uppätet fick den tjänstgöra som dricksglas, vilket nog var välkommet tillskott i ett hem med en hårt kämpande singelmorsa och tre hungriga ungar.

Den var av grovkornig sötstark sort, liknande den skånska men lite starkare, och vackert glansig där den lågpå juktalriken mellan skinkskivan och rödkålen. 😋

[OT] Julspenap
En av de få sakerna jag saknar här i Fjollträsk från uppväxten i västkustens pärla är den legendariska Halmstadsenapen!

Det här var på den gamla goda tiden när återbruk var normen. Den var således förpackad i en glasburk med påpressat lock utan gängor. När då innehållet var uppätet fick den tjänstgöra som dricksglas, vilket nog var välkommet tillskott i ett hem med en hårt kämpande singelmorsa och tre hungriga ungar.

Den var av grovkornig sötstark sort, liknande den skånska men lite starkare, och vackert glansig där den lågpå juktalriken mellan skinkskivan och rödkålen. 😋
Amen! ♥️

[OT] Julspenap
Naj naj, Lindome tillhör landskapet Halland. Det är bara länsgränsritarna som missat detta.

Tjena!

Sant, jag bodde typ 400 meter från gränsen.

Grönkål är inget gott, därför kör man Brunkål till jul.

Det är för att du inte har provat riktigt bra grönkål!

Man måste inte koka gröt på kålen.

Man måste ingenting, men men varför inte göra på det bästa sättet?

Precis det vi pratade om när vi pratade om Graveleijs.

[OT] Julspenap
Jag försökte mig på att använda Graveleijsglas men de gick sönder så jäkla lätt i disken att jag fick ge upp. Har kanske blivit sämre kvalisort med åren?

Tillbaka
Topp