toker skrev:
-------------------------------------------------------
> Så torrdräkter att ta på vid behov och ett mer
> försiktigt framförande kommer vara lovorden i
> sommar! :-)
Öva kamraträddning också, det har man ännu mer nytta av än en torrdräkt! Det räcker egentligen inte att veta hur man gör i teorin, det är väldigt skönt att kunna utan att behöva tänka allt för mycket när det är skarpt läge.
> även om det bästa alltid är att inte försätta
> sig i de situationer som kan bli farliga.
Farliga situationer ska man alltid undvika men det går ju att förskjuta gränsen för vad som är farligt rätt bra genom kunskap och rätt prylar.
> Måste skaffa mig en nytt roder också, det
> kollapsade 2 dagar in på en 7 dagars tur.
Roder är inte min grej :-)
> Införskaffade en bra bogserlina förra året som
> vi fick mycket användning av, sen måste jag nog
Det är bra om alla har bogserlina. Helst en som går att använda både som kort "cowtail" för att snabbt kunna bogsera bort en haverist från en farlig situation och som längre lina för regelrätt bogsering av t.ex. trött paddlare. Den jag är lite av ett mellanting på knappt fyra meter och den är egentligen inte bäst på något. Lite för lång för att snabbt kunna bogsera bort från fara och för lång för att vara bekväm för längre bogseringar.
> ifrågasätta länspumpar. Det känns som det
> skulle vara omöjligt att tömma en full kajak i
> dåligt väder(?) eller har jag fel?
Lättast är att tömma innan man kliver tillbaka i (kajaken upp och ner, lyft i fören, vänd tillbaka och släpp ner, se det som en del av kamraträddningen), att pumpa tar lång tid och är det sjö så slår det in mer vatten än man får ur. Det kan funka att försöka ha så mycket av kapellet som möjligt på när man pumpar för att skydda men jag tycker det är klurigt.
> Bjuder på två bilder också! Fan vad man
> längtar nu.
Har faktiskt inte paddlat så mycket i år som jag borde, men så här såg det ut för något år sen:
Hoppas på att komma ut i helgen!