[OT] kajaktråden, motionspaddlare

Paddlat Rastaholm-Södertälje, beachvolleyboll där och sen paddlat tillbaka. Ca 30 km och satan vilken motvind på vägen dit.

20160725_173125.jpg

20160725_211025.jpg

Efter åska blir det solsken? Nästan men en skön kväll att fortsätta med projektet att paddla lite rankare surfski på plattvatten. Bara få upp balansen till vinterns surfskiäventyr på Kanarieholmarna. Fint driv i v10 jämfört V7 som jag har paddlat i förut . Vi avslutade med bad o övningar komma upp i dem igen.
1090028.jpg

Senast ändrad:
Black planet sa:
Efter åska blir det solsken? Nästan men en skön kväll att fortsätta med projektet att paddla lite rankare surfski på plattvatten. Bara få upp balansen till vinterns surfskiäventyr på Kanarieholmarna. Fint driv i v10 jämfört V7 som jag har paddlat i förut . Vi avslutade med bad o övningar komma upp i dem igen.

Vackert! Hur pass mycket rankare blir det med bytet till V10? Från lätt till lite svårt eller från lätt till omöjligt i början?

Klart mycket rankare. Klart mycket roligare ;) Nu har jag bara paddlat på pattvatten med v10 sport som mest stabil av klubbens(ÖKS) v10 säger de som vet. Många jo där var det nära bad igår. Finns ju bara ett sätt behärska ski är ju paddla dem har jag hört. Varför vi kör dem är att kunna köra stabila saker på havet sen. Ikväll blir en kåre för paddla med klubbens sällskapspaddling. Stabilt o bra :D

Black planet sa:
Klart mycket rankare. Klart mycket roligare ;) Nu har jag bara paddlat på pattvatten med v10 sport som mest stabil av klubbens(ÖKS) v10 säger de som vet. Många jo där var det nära bad igår. Finns ju bara ett sätt behärska ski är ju paddla dem har jag hört. Varför vi kör dem är att kunna köra stabila saker på havet sen. Ikväll blir en kåre för paddla med klubbens sällskapspaddling. Stabilt o bra :D

Intressant, jag skulle alltså kunna kunna gå via en rankare surfski för att lära mig behärska 600:an. Den ger mig verkligen ingen ro på sjön. Men sälja är nog ett bättre alternativ och köpa något lämpligare istället. Svårt för en van paddlare att förstå kanske? Men det känns som med en del annat, börjar man försent är tröskeln hög och inlärningskurvan långsam.

Hasse#7 sa:
Black planet sa:

Intressant, jag skulle alltså kunna kunna gå via en rankare surfski för att lära mig behärska 600:an. Den ger mig verkligen ingen ro på sjön. Men sälja är nog ett bättre alternativ och köpa något lämpligare istället. Svårt för en van paddlare att förstå kanske? Men det känns som med en del annat, börjar man försent är tröskeln hög och inlärningskurvan långsam.

Bara att prova. Klubben har ingen v8 på Reimers. Då får man ta vad det bjuds på. Annars är väl man inte köper en kajak som man i kan paddla i. Så sälj ;)

Magert med paddling i sommar, men här om dagen blev det en solo-kvällstur i Nynäshamns skärgård, kom hem lagom till solnedgången.

28260735330_3e483d15d7_b.jpg

Idag blev det familjepaddling i lånad K2.
27968781863_77cd6a9f61_b.jpg

Konkret sa:
Vad kan man räkna i snitt med havskajak som medelmåttlig motionär, 5-6 km i timman?

Beror himmla mkt på "båten".....finns tröga havskajaker å så finns det snabba lättdrivna!
Men ett snitt på 7-8km/h ska inte vara nått större problem! Många havskajaker är rätt lättdrivna upp till 9.5km/h

Stuvarn sa:
Konkret sa:
Vad kan man räkna i snitt med havskajak som medelmåttlig motionär, 5-6 km i timman?

Beror himmla mkt på "båten".....finns tröga havskajaker å så finns det snabba lättdrivna!
Men ett snitt på 7-8km/h ska inte vara nått större problem! Många havskajaker är rätt lättdrivna upp till 9.5km/h

Räknar du med kartläsning, navigering, pauser etc så tror jag 5-6km/h är rimligt.

Min första, den röda rotationsgjutna, jätterepiga som är ca 60cm bred gör ungefär 6-7km/h om man paddlar ett par timmar. Men har man en tid att passa upplever jag att vind och vågor är en icke försumlig faktor i beräkningen. Det hela påminner rätt mycket om att cykla där ökad fart eller dåliga förhållanden kräver ganska mycket mer av utföraren. Men i kajak är i alla fall backträning onödigt.

5-6 km/h skulle jag säga är att räkna som "promenadfart" i havskajak. Vill man går det förstås är paddla fortare, men det tempot håller jag utan att få någon puls att tala om.

Och det i min xcite som inte är så snabb, 54 cm bred, last eller ej spelar mindre roll.

jomper sa:
5-6 km/h skulle jag säga är att räkna som "promenadfart" i havskajak. Vill man går det förstås är paddla fortare, men det tempot håller jag utan att få någon puls att tala om.

Och det i min xcite som inte är så snabb, 54 cm bred, last eller ej spelar mindre roll.
Jo, men räknar du snittfart över en längre runda så tycker jag 5-6 brukar vara ganska bra att planera utifrån. När man väl paddlar går det fortare. Typ som när man kör mtb. Man kan ha varit ute i e timma men ändå bara åkt 7 km för att man snackat lite, klurat på stigalternativ, mekat med någon skruv på cykeln osv.

Nä, jag tar inte upp kameran i sidvind... :) Kolfiberversion också som är ännu lite rankare. Men urstabil jmf ungdommarnas racerlådor förstås, som dom står upp i osv..
Hasse#7 sa:
johan44 sa:
Här om kvällen. Mälaren i en zedtech tcr.

Fin bild! I den kajaken hade jag inte kunnat fotografera och hade jag ändå lyckats så hade inte horisonten/vattnet blivit vågrätt.

Konkret sa:

Jag är en högst medelmåttig motionär, impulsköpte en havskajak i somras och har hunnit paddla den fyra gånger. Senast igår, 10 km på lugnt vatten i Stockholms ytterskärgård. 6.9 km/h i totalsnitt med en hel del småpauser.

Edit: slänger med en bild också :)

kajak.jpg

Senast ändrad:
ipv6 sa:
Konkret sa:

Jag är en högst medelmåttig motionär, impulsköpte en havskajak i somras och har hunnit paddla den fyra gånger. Senast igår, 10 km på lugnt vatten i Stockholms ytterskärgård. 6.9 km/h i totalsnitt med en hel del småpauser.

Ser mysigt ut. Är du nöjd att du började? Det är lite svårt att tolka känslan i texten, men jag tänker förutsätta att du gillar det och bara haft för lite tid över för fler turer.

ipv6 sa:
Konkret sa:

Seabird Expedition?

Hasse#7 sa:
Ser mysigt ut. Är du nöjd att du började? Det är lite svårt att tolka känslan i texten, men jag tänker förutsätta att du gillar det och bara haft för lite tid över för fler turer.

Ja, absolut. Den ligger ute i skärgården på min morsas sommarställe, därför blir den inte så välanvänd. Orkar inte släpa den fram och tillbaka. Fast nu har jag börjat fundera på om jag ska ha en hemma också, men det är ju inte helt problemfritt. Förvaring, tid, en till prylsport, ensampaddling när det inte är 16+ grader i vattnet...

Och eftersom någon undrade: ja, det är en seabird expedition. Jag lånade en prijon seyak förra sommaren, de känns rätt likvärdiga. Mer än så kan jag inte bedöma.

Fick till årets 90:e paddelpass idag å som vanligt ett skönt dopp efteråt. Har inte paddlat så lite på många år men har prioriterat cyklingen i år där jag fått till 130 pass till dags datum!

Bilagor

• IMGP8303.JPG
    IMGP8303.JPG
    321.9 KB · Besök: 90
  • IMGP8088.JPG
    IMGP8088.JPG
    244.5 KB · Besök: 88
  • IMGP8309.JPG
    IMGP8309.JPG
    231.6 KB · Besök: 88
HejPåDej sa:
Fantastisk tråd, nu vill jag också skaffa kajak.

Gör det! Det är sjukt härligt och enkelt. Det enda du skall fråga dig noga är, "Var gör jag av den när jag inte använder den?". Sen är det bra att tänka till vad man vill använda den till också så man inte köper en som känns obrukbar.

Tycker du ska köpa en beg Trapper Barra-Q/Royal eller VKV Offshore/Elite å en mkt fin lätt paddel...dom båtarna är mkt trygga köp(lättsålda)
Båda är snabba sjövärdiga å tar packning. Tror man måste paddla ett tag i egen båt för att verkligen finna ut vad som passar en bäst!

PS Fotot är på Trapper Royal (typ samma skrov som den äldre Barra-Q)

Bilagor

• 240076_438924812809580_240853562_o.jpg
    240076_438924812809580_240853562_o.jpg
    242.1 KB · Besök: 97
Senast ändrad:
Provade en VK 540 idag. Trevlig upplevelse. Har paddlat en del epic v7-8-10 i sommar och denna är ju mer havskajakig så klart. Klart trögare i känslan jämfört med 8an. Dock typ samma hastighet när man tittade på GPSen. Väldigt slutstyv, eller vad det kan heta på kajakiska.

Bilagor

• 20160919_184924.jpg
    20160919_184924.jpg
    182.6 KB · Besök: 104
Ingen som paddlar nu?
Idag var det fantastiskt ute.
Uppkavlade ärmar och inga handskar när solen låg på. Mys.

Bilagor

• DSC_0910.JPG
    DSC_0910.JPG
    140.1 KB · Besök: 86
Hasse#7 sa:
Konkret sa:
Ingen som paddlar nu?
Idag var det fantastiskt ute.
Uppkavlade ärmar och inga handskar när solen låg på. Mys.

Ser ju nästan somrigt ut. Men är det inte lite isbark på däck?

Inte så farligt där. Dock lite is i viken där jag startade. På eftermiddagen låg det ett 5mm täcke på fören med is.
Viken gick då inte att paddla in i, för tjock is.

Nere i södern (Malmö kanal) paddlas det fortfarande. Fast förra lördagen fick jag leka isbrytare med 11kg kompositskal, det lät nästan lite otäckt ibland i den resonanslådan :-)

Hasse#7 sa:
@konkret: Vad kör du för kläder så här års?

Jag kör verkligen inte korrekt för 5 öre. Erfarna paddlare kommer bli sura men men idag hade jag -5 och sol de första 2 timmarna, de sista två timmarna var det -3 och ingen sol.

Jag körde ett par ullstrumpor, tunna. Flossade löpartights, fleecekalsonger.
På överkroppen körde jag ett tunt craft ylle underställ, ovanför den välbeprövade 59 skjortan.
Jag förstärkte även fötterna med mina sealskinz, kajaken var blöt i durken. Hade kört raggsockar annars. Vattentäta arbetshandskar och en go mössa.
Kapell och flytväst.

Uppkavlade ärmar och inga handskar på förmiddagen, mössa, handskar och nedkavlat på eftermiddagen.

Jag paddlar nära kanten i en pråm och det var bleke på sjön så chansen att plumsa i var 0%.

Än ingen is i sikte på Västkusten....brukar vintertid köra med Ursuit MPS (mkt tunn/lätt torrdräkt) tycker det är det smidigaste!

Bilagor

• 892892_513217595380301_1986084886_o.jpg
    892892_513217595380301_1986084886_o.jpg
    277.5 KB · Besök: 134
Extremt dåligt med paddling just nu för mig. Men min vintermundering är torrdräkt (Palm Torrent, forspaddlingsdräkt egentligen men jag valde den för att jag ville ha en utan huva) med adekvat mängd isolerande kläder. Oftast ett tunt underställ. På huvudet en passande mössa.

Händerna är olika. Oftare än man kan tro inga vantar alls, men annars NRS Toaster Mitts, ibland med liner. Men ner mot -10 så är det i svalaste laget, borde skaffa ett par pogies.

På fötterna ett par NRS-stövlar i neopren. Har aldrig frusit om fötterna. Använder dem även på sommaren när det är svalt i vattnet, skönt när man går i och ur.

Minns en vinter vi skulle paddla ut från LSS hamnen i Långedrag....såg ut så här när vi kom dit :)

Bilagor

• 464210_333690406666355_1174070742_o.jpg
    464210_333690406666355_1174070742_o.jpg
    223 KB · Besök: 73
Jag har kört med ursuit också. Givetvis överlägset på många plan men jag gillar när kroppen andas. Min 59 var helt blöt på mage och rygg efter hemvägen. Bråttom för att slippa mörkerpaddling.
Jag paddlar på västkusten fast i sjö.
Jag är en kamin, jävligt glad över den egenskapen ibland men när man gör något annat på sommaren är det inte lika bra.

Vad har ni för marsch/vandrings tempo när ni paddlar havskajak i bra väder?

Jo man sprintar kanske inte med torrdräkt på och ett tunt underställ är en kompromiss som innebär mindre kläder än vad många säger.

Men mer blir för varmt och jag har provbadat utan dramatik eller problem.

Konkret sa:
...
...vad har ni för marsch/vandrings tempo när ni paddlar havskajak i bra väder?

Brukar använda Strava i cykel-mode vid min paddling. Snittet har legat på 6-6,6 km/tim. (vid t.ex 15-25 km distanser) Men jag stannar ofta upp och kollar saker i naturen runt mig. Snirklar runt öar och letar trånga passager. Toppfarten har jag sett ligger runt 10-12 km/tim.
Paddlar året runt i skärgården i norra Bohuslän. Nu i senaste strip-bygget Nanoq, design Björn Thomasson.

(Är väl egentligen en motionskajaktråd detta. Men verkar ok att skriva allmänt om kajakande...)

niner sa:
Konkret sa:
...
...vad har ni för marsch/vandrings tempo när ni paddlar havskajak i bra väder?

Brukar använda Strava i cykel-mode vid min paddling. Snittet har legat på 6-6,6 km/tim. (vid t.ex 15-25 km distanser) Men jag stannar ofta upp och kollar saker i naturen runt mig. Snirklar runt öar och letar trånga passager. Toppfarten har jag sett ligger runt 10-12 km/tim.
Paddlar året runt i skärgården i norra Bohuslän. Nu i senaste strip-bygget Nanoq, design Björn Thomasson.

(Är väl egentligen en motionskajaktråd detta. Men verkar ok att skriva allmänt om kajakande...)
Då är jag inte helt värdelös. Körde samma som dig och spelade även in 2 upptagningar av kajaken på 7-800meter vardera. Landade på 6.5kmh på strava.

jomper sa:
Jo man sprintar kanske inte med torrdräkt på och ett tunt underställ är en kompromiss som innebär mindre kläder än vad många säger.

Men mer blir för varmt och jag har provbadat utan dramatik eller problem.

Jag har också provat ursuit och visst kan man plurra i den utan att man kolar vippen men känns lite overkill för mig som paddlar så sällan. Är en "fint väder" paddlare om inte en resa är bestämd. Men den är alltid bestämd på sommaren. Har simmat rätt så mycket i öppet vatten så där känner jag mig ganska säker.

Tillbaka
Topp