Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Black planet sa:Efter åska blir det solsken? Nästan men en skön kväll att fortsätta med projektet att paddla lite rankare surfski på plattvatten. Bara få upp balansen till vinterns surfskiäventyr på Kanarieholmarna. Fint driv i v10 jämfört V7 som jag har paddlat i förut . Vi avslutade med bad o övningar komma upp i dem igen.
Black planet sa:Klart mycket rankare. Klart mycket roligare ;) Nu har jag bara paddlat på pattvatten med v10 sport som mest stabil av klubbens(ÖKS) v10 säger de som vet. Många jo där var det nära bad igår. Finns ju bara ett sätt behärska ski är ju paddla dem har jag hört. Varför vi kör dem är att kunna köra stabila saker på havet sen. Ikväll blir en kåre för paddla med klubbens sällskapspaddling. Stabilt o bra :D
Hasse#7 sa:Black planet sa:Klart mycket rankare. Klart mycket roligare ;) Nu har jag bara paddlat på pattvatten med v10 sport som mest stabil av klubbens(ÖKS) v10 säger de som vet. Många jo där var det nära bad igår. Finns ju bara ett sätt behärska ski är ju paddla dem har jag hört. Varför vi kör dem är att kunna köra stabila saker på havet sen. Ikväll blir en kåre för paddla med klubbens sällskapspaddling. Stabilt o bra :D
Intressant, jag skulle alltså kunna kunna gå via en rankare surfski för att lära mig behärska 600:an. Den ger mig verkligen ingen ro på sjön. Men sälja är nog ett bättre alternativ och köpa något lämpligare istället. Svårt för en van paddlare att förstå kanske? Men det känns som med en del annat, börjar man försent är tröskeln hög och inlärningskurvan långsam.
kaxe sa:Paddlade en runda till Tylön idag, ca 9km i makligt tempo,
Plattvatten och högsommartemperatur och 19 grader i vattnet
Konkret sa:Vad kan man räkna i snitt med havskajak som medelmåttlig motionär, 5-6 km i timman?
Stuvarn sa:Konkret sa:Vad kan man räkna i snitt med havskajak som medelmåttlig motionär, 5-6 km i timman?
Beror himmla mkt på "båten".....finns tröga havskajaker å så finns det snabba lättdrivna!
Men ett snitt på 7-8km/h ska inte vara nått större problem! Många havskajaker är rätt lättdrivna upp till 9.5km/h
Hasse#7 sa:Men i kajak är i alla fall backträning onödigt.
grondahl sa:Hasse#7 sa:Men i kajak är i alla fall backträning onödigt.
Fast utförsåkningen är liksom med cykel roligast.
Jo, men räknar du snittfart över en längre runda så tycker jag 5-6 brukar vara ganska bra att planera utifrån. När man väl paddlar går det fortare. Typ som när man kör mtb. Man kan ha varit ute i e timma men ändå bara åkt 7 km för att man snackat lite, klurat på stigalternativ, mekat med någon skruv på cykeln osv.jomper sa:5-6 km/h skulle jag säga är att räkna som "promenadfart" i havskajak. Vill man går det förstås är paddla fortare, men det tempot håller jag utan att få någon puls att tala om.
Och det i min xcite som inte är så snabb, 54 cm bred, last eller ej spelar mindre roll.
johan44 sa:Här om kvällen. Mälaren i en zedtech tcr.
Hasse#7 sa:johan44 sa:Här om kvällen. Mälaren i en zedtech tcr.
Fin bild! I den kajaken hade jag inte kunnat fotografera och hade jag ändå lyckats så hade inte horisonten/vattnet blivit vågrätt.
Konkret sa:Vad kan man räkna i snitt med havskajak som medelmåttlig motionär, 5-6 km i timman?
ipv6 sa:Konkret sa:Vad kan man räkna i snitt med havskajak som medelmåttlig motionär, 5-6 km i timman?
Jag är en högst medelmåttig motionär, impulsköpte en havskajak i somras och har hunnit paddla den fyra gånger. Senast igår, 10 km på lugnt vatten i Stockholms ytterskärgård. 6.9 km/h i totalsnitt med en hel del småpauser.
Edit: slänger med en bild också :)
ipv6 sa:Konkret sa:Vad kan man räkna i snitt med havskajak som medelmåttlig motionär, 5-6 km i timman?
Jag är en högst medelmåttig motionär, impulsköpte en havskajak i somras och har hunnit paddla den fyra gånger. Senast igår, 10 km på lugnt vatten i Stockholms ytterskärgård. 6.9 km/h i totalsnitt med en hel del småpauser.
Edit: slänger med en bild också :)
Hasse#7 sa:Ser mysigt ut. Är du nöjd att du började? Det är lite svårt att tolka känslan i texten, men jag tänker förutsätta att du gillar det och bara haft för lite tid över för fler turer.
HejPåDej sa:Fantastisk tråd, nu vill jag också skaffa kajak.
Konkret sa:Ingen som paddlar nu?
Idag var det fantastiskt ute.
Uppkavlade ärmar och inga handskar när solen låg på. Mys.
Hasse#7 sa:Konkret sa:Ingen som paddlar nu?
Idag var det fantastiskt ute.
Uppkavlade ärmar och inga handskar när solen låg på. Mys.
Ser ju nästan somrigt ut. Men är det inte lite isbark på däck?
Hasse#7 sa:@konkret: Vad kör du för kläder så här års?
Konkret sa:...
...vad har ni för marsch/vandrings tempo när ni paddlar havskajak i bra väder?
Då är jag inte helt värdelös. Körde samma som dig och spelade även in 2 upptagningar av kajaken på 7-800meter vardera. Landade på 6.5kmh på strava.niner sa:Konkret sa:...
...vad har ni för marsch/vandrings tempo när ni paddlar havskajak i bra väder?
Brukar använda Strava i cykel-mode vid min paddling. Snittet har legat på 6-6,6 km/tim. (vid t.ex 15-25 km distanser) Men jag stannar ofta upp och kollar saker i naturen runt mig. Snirklar runt öar och letar trånga passager. Toppfarten har jag sett ligger runt 10-12 km/tim.
Paddlar året runt i skärgården i norra Bohuslän. Nu i senaste strip-bygget Nanoq, design Björn Thomasson.
(Är väl egentligen en motionskajaktråd detta. Men verkar ok att skriva allmänt om kajakande...)
jomper sa:Jo man sprintar kanske inte med torrdräkt på och ett tunt underställ är en kompromiss som innebär mindre kläder än vad många säger.
Men mer blir för varmt och jag har provbadat utan dramatik eller problem.