[OT] kajaktråden, motionspaddlare

Får lite ångest över att jag faktiskt inte paddlat utan torrdräkt en enda gång i år. Men nu har jag bytt halstätningen som jag upptäckte var rätt slut i april.. :-P

La en beställning på nya Nelo 520XL.....längtar redan :)

Bilagor

• 520XL_640x150.png
    520XL_640x150.png
    22.3 KB · Besök: 145
Varför har surfskis blivit så populära? Jag tycker det verkar så opraktiskt för padling när det inte är varmt i vattnet och i luften och det är det väl inte så stor del av en svensk paddelsäsong.

görveln sa:
Varför har surfskis blivit så populära? Jag tycker det verkar så opraktiskt för padling när det inte är varmt i vattnet och i luften och det är det väl inte så stor del av en svensk paddelsäsong.
Därför att de flesta människor är flockdjur som hakar på senaste trenden.

Magnus Fischer beskriver det så bra!

De största fördelarna med en surfski jämfört med en traditionell kajak för turer på upp till ett par timmar är:

1. Säkrare – lätt att komma upp
Vid en kapsejsning är det betydligt lättare att komma upp i surfskin och paddla vidare. Du behöver öva, men du behöver inga hjälpmedel. Du paddlar dessutom lätt ut vattnet genom självlänsen, som du enkelt öppnar och stänger med hälen. Vid en kapsejsning har du kanske ett uppehåll från paddlingen i 30 sekunder. Med en havskajak behöver du förmodligen blåsa upp flottör/pontoner och pumpa ur kajaken med en handpump, det tar ofta ca fem minuter.

2. Lättare att bära (ca 9, 12, 16 eller 23 kg)
Surfskis är vanligtvis inte gjorda för att rymma packning för tältturer. Därför behöver de inte vara robusta nog för att släpas fullpackade upp på land. De är därför ofta betydligt lättare än andra kajaker. En vanlig vikt är 12-16 kg. Detta gör dem lätta att bära på land. Med en lätt surfski kommer du troligen paddla oftare. Det är liksom lättare att komma iväg om det är 10 kg mindre att bära på :-)

3. Snabbare
Eftersom surfskis generellt väger mindre än havskajaker är de lättare att driva upp i högre fart.

4. Lättare och snabbare att lära sig
Eftersom du ser benen när du paddlar är det lättare att lära dig ett effektivt benarbete för att driva kajaken framåt. Om du välter är det betydligt lättare att ta sig upp, det gör att du kan paddla lite mer offensivt i vågor än med en havskajak.

PS Sen har jag ju en havskajak oxå såklart!

Som en gammal forspadlare som motionspadlat en del så är jag inte spesiellt överbevist av de där argumenten.

Lite säkrare och enklare kan det nog vara i en del situationer men det går ju att lära sig eskimo rulla som gör allt mycket enklare.

Nackdelen som jag ser det är att det borde vara kallt eller opraktiskt att sitta oskyddad på en kajak några cm över vattnet.

Tycker också att det blir konstigt att jämföra tynga havkajaker som kan ta pakning och en surfski som inte kan det. Det finns väl många lätta träningskajaker som man borde jämföra en surfski med istället?

3, 4 tycker jag mest låter fel. Farten på en kajak tror jag inte är spesiellt mycket att göra med vikten utan oformen. Om det nu skulle vara så viktigt att se benen, varför?, så gör man ju det också i en motionskajak.

Har oxå motionspaddlat mkt i båtar som typ Nelo Viper 51,Vajda,Citius men dom var inte roliga i lite stökigare förhållanden... en Nelo 520 Surfski klarar havet + är dessutom perfekt för motionspaddling + klarar en ev kantring så mkt smidigare än en motionkanot! På sommarn får man dessutom lite fin färg på kroppen när man paddlar å på vintern kör jag med tunn lätt torrdräkt typ Ursuit MPS! Men smaken är som baken:) Men ska jag vinterpaddla å övernatta då blir det i min Commander type-S såklart :)

Bilagor

• 282519_225120727523324_5802772_n.jpg
    282519_225120727523324_5802772_n.jpg
    47 KB · Besök: 116
JLarsson sa:
Så nu är det Nelo som gäller och Epic är HELT värdelösa?

Nä det tror jag inte...men har varit Epic trogna i 6år nu så lite kuligt prova nått nytt :)
Sen sitter man nog lite bättre/högre i Nelo båtarna å får till lite bättre paddlingsteknik.....

görveln sa:
De har ett ganska stort användningsområde från slätvatten till hav och enklare forsar. Fartpotential som en racer eller nästan, men lite stadigare. Roliga att paddla i vågor, störtskojiga att surfa på vågor och länka mellan olika vågor.
Tunna torrdräkter räcker ganska långt även vintertid om vågorna inte sköljer över för ofta. Torrdräkt är kanske inte det roligaste, men vintertid är de oftast okej.
Det finns fikapaddlare med surfski, men den stora gruppen är motionärer och paddlare med tävlingsambitioner. Finns flera aktiva och f.d landslagskanotister som paddlar surfski.

görveln sa:
Det finns alltså inga bra argument för oss som inte badar med en kajak spesiellt ofta och som kan eskimo rulla?

Nä troligtvis är surfski inget för dig....men för många som inte kan göra en eskimo roll i skarpt läge kan surfski vara både tryggt å jäkligt roligt!

Senast ändrad:
Ja, så är det nog. Det är ju bra att ha lite extra säkerhet om man går runt men hur ofta badar en normal surfski padlare med sin kajak?

Jag hade faktiskt trott att det fanns några fler argument för surfskis. En surfski med ett enkelt kapel hade ju gjort den bättre här uppe i norr. En surfski med en sittbrun som gör att man kan rulla borde ju göra den minst lika rolig att padla och om man inte simmar på varje tur så gör det väl inte så mycket att det är svårare att sig upp i kajaken igjen.

görveln sa:
Ja, så är det nog. Det är ju bra att ha lite extra säkerhet om man går runt men hur ofta badar en normal surfski padlare med sin kajak?
Typ varje gång de skall ut. Det är knöligare att ta sig in/ut utan sittbrunssarg, så många föredrar vattenstart. Jag kör vattenstart året runt.

görveln sa:
Jag hade faktiskt trott att det fanns några fler argument för surfskis. En surfski med ett enkelt kapel hade ju gjort den bättre här uppe i norr. En surfski med en sittbrun som gör att man kan rulla borde ju göra den minst lika rolig att padla och om man inte simmar på varje tur så gör det väl inte så mycket att det är svårare att sig upp i kajaken igjen.

En havsracer med liten sittbrunnsöppning passar in på din beskrivning. De har aldrig slagit i norden och de har till stor del konkurrerats ut i Frankrike/Spanien/Portugal. Det är sköönt att slippa kapell!

Surfskis är ju det lifesavers använder i surf i bl.a. Australien och Nyazeeland - det var inte svenskar som uppfann dem. Riktig surf funkar inte med kajak. Här i Sverige är den fördelen kanske mindre viktigt. Men de är riktigt kul att paddla även på platt vatten.

Nån som såg "På spåret" igår?

Var en fråga om roder/skädda på kajaker. I videoinslaget visades i min mening ett roder, men svaret skulle vara skädda. Kristian Luuk hjälpte genom att förtydliga att det var en nedfällbar manick, men visst var det ett roder i inslaget?

H. sa:
I videoinslaget visades i min mening ett roder, men svaret skulle vara skädda. Kristian Luuk hjälpte genom att förtydliga att det var en nedfällbar manick, men visst var det ett roder i inslaget?
Visst var det ett roder på en racing kajak.

H. sa:
Nån som såg "På spåret" igår?

Var en fråga om roder/skädda på kajaker. I videoinslaget visades i min mening ett roder, men svaret skulle vara skädda. Kristian Luuk hjälpte genom att förtydliga att det var en nedfällbar manick, men visst var det ett roder i inslaget?
Ja, jag tyckte absolut att det var ett roder. Anders i dressinen var väl också inne på det?

görveln sa:
Jag ser inte, för mig personligen, surfskin i första hand som en ersättare till havskajaken utan snarare till motionskajaken. Det går att komma ut och motionspaddla i mer varierade förhållanden och känns då betydligt tryggare än motionskajaken som jag väl i och för sig kan ta mig upp i om det är någorlunda lugnt men knappast tömma på vatten ute på sjön utan pump. I höstas var jag ute i surfskin med våtdräkt (varm sådan) tills det var kring nollan i luften och några få plusgrader i vattnet och det var inga problem att trilla i, ta sig upp och direkt paddla vidare.

Stuvarn sa:
JLarsson sa:

Nä det tror jag inte...men har varit Epic trogna i 6år nu så lite kuligt prova nått nytt :)
Sen sitter man nog lite bättre/högre i Nelo båtarna å får till lite bättre paddlingsteknik.....

Nä det bidde ingen Nelo 520 XL för mig....tror jag behåller min fina Epic V8.a Ultra ett bra tag till.. :)

Bilagor

• IMGP8181.JPG
    IMGP8181.JPG
    330.7 KB · Besök: 356
Stuvarn sa:
Stuvarn sa:
JLarsson sa:

Nä det bidde ingen Nelo 520 XL för mig....tror jag behåller min fina Epic V8.a Ultra ett bra tag till.. :)

Säg att bilden inte är från idag.....

Hasse#7 sa:
Jag lever lite i en tro att ni alltid har långgrunt med sandbotten, solen skiner och det är vindstilla. Kul att höra av dig igen, var ett tag sen sist väl?

Japp denna vår har ju varit extra seg....hoppas komma ut på havet lite mer i år!

PS Kul klipp som visar hur bra V8:an är i surf... :)

:https://www.facebook.com/surfskiworld/videos/1810975168932190/)

Senast ändrad:
Nelo var väl först med sittställning som någorlunda liknar en motionskajak och också först med ski neråt 5,2 meter vilket passar våra förhållanden lite bättre. Nu har Epic en drös kortare kajaker.
JLarsson sa:

johan44 sa:
Nelo var väl först med sittställning som någorlunda liknar en motionskajak och också först med ski neråt 5,2 meter vilket passar våra förhållanden lite bättre. Nu har Epic en drös kortare kajaker.

Japp man sitter jäkligt bra i Nelo surfski å får till ett bättre/effektivare paddelarbete är därimot lite tveksam till den korta längden!
Har själv aldrig på plattvatten fått nån fart på så korta båtar :)
Förstår att elitpaddlare som hanterar ranka racinglådor kan snitta höga farter men vi vanliga som behöver lite bredd oxå att båtarna blir lite tröga!
Men är nyfiken så jag får hem en Nelo 520 XL i helgen...alltid kul prova nytt :)

Bilagor

• 29497653_1417618755011246_164320734551319985_n.jpg
    29497653_1417618755011246_164320734551319985_n.jpg
    57.4 KB · Besök: 155
Idag fick jag min Nelo 520 XL levererad till dörren :)
Jäkligt fin var hon + man fick med en hel drös med goa grejor!
Som extra roder, legleash, Nelo mugg, Nelo tröja, Nelo keps + olika fästen för gps,mobilfodral mm.

Bilagor

• IMGP9159.JPG
    IMGP9159.JPG
    390.1 KB · Besök: 200
  • IMGP9161.JPG
    IMGP9161.JPG
    459.9 KB · Besök: 117
  • IMGP9172.JPG
    IMGP9172.JPG
    342.6 KB · Besök: 146
Bofinken sa:
Kommer man va besviken av en epic v7 som nybörjare med endast motions ambitioner?

Jag tror inte det. Speciellt inte om du paddlar ensam och vill att det skall kännas mer säkert. Om jag jämför min enkla röda kajak som jag började med och min v7 så är allt bättre med v7 och jag tror säkert att det finns en andrahandsmarknad som åtminstone tar ned förlusten vid en eventuell försäljning som inte kommer hända. Egentligen var det bara en sak som var bättre med den röda, några gånger har jag kommit över en okänd sten som nästan tagit i kajaken botten. Då hade det varit jobbigt med v7 och underliggande roder. Med v7 håller jag ut mer på öppet vatten. Allmänt känns det som att är man inte jätteduktig är det bättre att veta att man får en bra tur hela turen och blir duktig än att man får en dålig tur och ledsnar och gör något annat.

Edit: Gillar den röda också, har aldrig ångrat köpet. Perfekt att ha om någon hälsar på och vill prova en tur tillsammans.

Senast ändrad:
Hasse#7 sa:
Bofinken sa:
Kommer man va besviken av en epic v7 som nybörjare med endast motions ambitioner?

Jag tror inte det. Speciellt inte om du paddlar ensam och vill att det skall kännas mer säkert. Om jag jämför min enkla röda kajak som jag började med och min v7 så är allt bättre med v7 och jag tror säkert att det finns en andrahandsmarknad som åtminstone tar ned förlusten vid en eventuell försäljning som inte kommer hända. Egentligen var det bara en sak som var bättre med den röda, några gånger har jag kommit över en okänd sten som nästan tagit i kajaken botten. Då hade det varit jobbigt med v7 och underliggande roder. Med v7 håller jag ut mer på öppet vatten. Allmänt känns det som att är man inte jätteduktig är det bättre att veta att man får en bra tur hela turen och blir duktig än att man får en dålig tur och ledsnar och gör något annat.

Edit: Gillar den röda också, har aldrig ångrat köpet. Perfekt att ha om någon hälsar på och vill prova en tur tillsammans.

Tack för feedback. Men v7an finns med släproder som tillval det gör väl grundare paddling ok?

Bofinken sa:
Hasse#7 sa:
Bofinken sa:

Tack för feedback. Men v7an finns med släproder som tillval det gör väl grundare paddling ok?

Det tror jag. Men jag har inte det. Dessutom är det roligare med underliggande där man inte riskerar att slå i. Jag är ju inte supererfaren. Hela min utveckling finns i den här tråden. Det finns riktiga proffs här så se mitt inlägg som en liten pusselbit. Finns det begagnade V7 på marknaden nu? Min var be men hade inte en repa eftersom förra ägaren behandlade den som en dyrare och mer ömtålig kajak.

Bofinken sa:

Jo, men du kommer få sämre paddlingsegenskaper. Surfskis brukar utrustas med stort underliggande roder som placeras ganska långt fram för att ge en kvickare styrning och inte hamnar i luften i vågor. Skall du bara myspaddla fungerar släproder okej, men om du vill surfa i relativt hög fart kommer du upptäcka att släprodret är vekt och inte ger lika bra styrning.

Bofinken sa:

Jag har mycket sten och bös här så jag köpte ett släproder. Skulle säga att det är ungefär som weedrodret jag fick med V7an men kan inte mäta sig med de fullstora rodren som till exempel V8 har. Egentligen tänkte jag att jag skulle ha den till bla ÅEC, men som tur är har jag slutat med dylika dumheter.

13335625_10153099717202168_2742474967521674462_n.jpg

Nelon 520 XL passade bra i vardagsrummet ihop med min Epic V8 å Commander Type-S.
Hoppas få testa Nelon mkt snart då isen äntligen börjar släppa i Kåsjön!

Bilagor

• IMGP9179.JPG
    IMGP9179.JPG
    260.6 KB · Besök: 146
  • IMGP9186.JPG
    IMGP9186.JPG
    307.2 KB · Besök: 161
Stuvarn sa:
Nelon 520 XL passade bra i vardagsrummet ihop med min Epic V8 å Commander Type-S.
Hoppas få testa Nelon mkt snart då isen äntligen börjar släppa i Kåsjön!

Grattis till Nelo´n!
Jag åker och hämtar en till i morgon. Det blir en 510á för hemmabruk.

Knoparn sa:
Grattis till Nelo´n!
Jag åker och hämtar en till i morgon. Det blir en 510á för hemmabruk.

Tack!

Fick till premiärpaddlingen idag.....å jag är så himmla nöjd med nya båten :)

Bilagor

• IMGP9188.JPG
    IMGP9188.JPG
    529.8 KB · Besök: 179
  • IMGP9192.JPG
    IMGP9192.JPG
    273.7 KB · Besök: 238
  • IMGP9196.JPG
    IMGP9196.JPG
    299.3 KB · Besök: 107
Tillbaka
Topp