Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Därför att de flesta människor är flockdjur som hakar på senaste trenden.görveln sa:Varför har surfskis blivit så populära? Jag tycker det verkar så opraktiskt för padling när det inte är varmt i vattnet och i luften och det är det väl inte så stor del av en svensk paddelsäsong.
JLarsson sa:Så nu är det Nelo som gäller och Epic är HELT värdelösa?
De har ett ganska stort användningsområde från slätvatten till hav och enklare forsar. Fartpotential som en racer eller nästan, men lite stadigare. Roliga att paddla i vågor, störtskojiga att surfa på vågor och länka mellan olika vågor.görveln sa:Varför har surfskis blivit så populära? Jag tycker det verkar så opraktiskt för padling när det inte är varmt i vattnet och i luften och det är det väl inte så stor del av en svensk paddelsäsong.
görveln sa:Det finns alltså inga bra argument för oss som inte badar med en kajak spesiellt ofta och som kan eskimo rulla?
Typ varje gång de skall ut. Det är knöligare att ta sig in/ut utan sittbrunssarg, så många föredrar vattenstart. Jag kör vattenstart året runt.görveln sa:Ja, så är det nog. Det är ju bra att ha lite extra säkerhet om man går runt men hur ofta badar en normal surfski padlare med sin kajak?
görveln sa:Jag hade faktiskt trott att det fanns några fler argument för surfskis. En surfski med ett enkelt kapel hade ju gjort den bättre här uppe i norr. En surfski med en sittbrun som gör att man kan rulla borde ju göra den minst lika rolig att padla och om man inte simmar på varje tur så gör det väl inte så mycket att det är svårare att sig upp i kajaken igjen.
Visst var det ett roder på en racing kajak.H. sa:I videoinslaget visades i min mening ett roder, men svaret skulle vara skädda. Kristian Luuk hjälpte genom att förtydliga att det var en nedfällbar manick, men visst var det ett roder i inslaget?
Ja, jag tyckte absolut att det var ett roder. Anders i dressinen var väl också inne på det?H. sa:Nån som såg "På spåret" igår?
Var en fråga om roder/skädda på kajaker. I videoinslaget visades i min mening ett roder, men svaret skulle vara skädda. Kristian Luuk hjälpte genom att förtydliga att det var en nedfällbar manick, men visst var det ett roder i inslaget?
Jag ser inte, för mig personligen, surfskin i första hand som en ersättare till havskajaken utan snarare till motionskajaken. Det går att komma ut och motionspaddla i mer varierade förhållanden och känns då betydligt tryggare än motionskajaken som jag väl i och för sig kan ta mig upp i om det är någorlunda lugnt men knappast tömma på vatten ute på sjön utan pump. I höstas var jag ute i surfskin med våtdräkt (varm sådan) tills det var kring nollan i luften och några få plusgrader i vattnet och det var inga problem att trilla i, ta sig upp och direkt paddla vidare.görveln sa:Varför har surfskis blivit så populära? Jag tycker det verkar så opraktiskt för padling när det inte är varmt i vattnet och i luften och det är det väl inte så stor del av en svensk paddelsäsong.
Stuvarn sa:JLarsson sa:Så nu är det Nelo som gäller och Epic är HELT värdelösa?
Nä det tror jag inte...men har varit Epic trogna i 6år nu så lite kuligt prova nått nytt :)
Sen sitter man nog lite bättre/högre i Nelo båtarna å får till lite bättre paddlingsteknik.....
Stuvarn sa:Stuvarn sa:JLarsson sa:Så nu är det Nelo som gäller och Epic är HELT värdelösa?
Nä det tror jag inte...men har varit Epic trogna i 6år nu så lite kuligt prova nått nytt :)
Sen sitter man nog lite bättre/högre i Nelo båtarna å får till lite bättre paddlingsteknik.....
Nä det bidde ingen Nelo 520 XL för mig....tror jag behåller min fina Epic V8.a Ultra ett bra tag till.. :)
Hasse#7 sa:Säg att bilden inte är från idag.....
Stuvarn sa:Hasse#7 sa:Säg att bilden inte är från idag.....
Nej tyvärr inte...det ser ut så här idag på samma ställe.... :(
Hasse#7 sa:Jag lever lite i en tro att ni alltid har långgrunt med sandbotten, solen skiner och det är vindstilla. Kul att höra av dig igen, var ett tag sen sist väl?
JLarsson sa:Så nu är det Nelo som gäller och Epic är HELT värdelösa?
johan44 sa:Nelo var väl först med sittställning som någorlunda liknar en motionskajak och också först med ski neråt 5,2 meter vilket passar våra förhållanden lite bättre. Nu har Epic en drös kortare kajaker.
singletrack sa:Stuvaren...
En liten undran??
Var har du köpt stället på bild två någonstans?
Bofinken sa:Kommer man va besviken av en epic v7 som nybörjare med endast motions ambitioner?
Hasse#7 sa:Bofinken sa:Kommer man va besviken av en epic v7 som nybörjare med endast motions ambitioner?
Jag tror inte det. Speciellt inte om du paddlar ensam och vill att det skall kännas mer säkert. Om jag jämför min enkla röda kajak som jag började med och min v7 så är allt bättre med v7 och jag tror säkert att det finns en andrahandsmarknad som åtminstone tar ned förlusten vid en eventuell försäljning som inte kommer hända. Egentligen var det bara en sak som var bättre med den röda, några gånger har jag kommit över en okänd sten som nästan tagit i kajaken botten. Då hade det varit jobbigt med v7 och underliggande roder. Med v7 håller jag ut mer på öppet vatten. Allmänt känns det som att är man inte jätteduktig är det bättre att veta att man får en bra tur hela turen och blir duktig än att man får en dålig tur och ledsnar och gör något annat.
Edit: Gillar den röda också, har aldrig ångrat köpet. Perfekt att ha om någon hälsar på och vill prova en tur tillsammans.
Bofinken sa:Hasse#7 sa:Bofinken sa:Kommer man va besviken av en epic v7 som nybörjare med endast motions ambitioner?
Jag tror inte det. Speciellt inte om du paddlar ensam och vill att det skall kännas mer säkert. Om jag jämför min enkla röda kajak som jag började med och min v7 så är allt bättre med v7 och jag tror säkert att det finns en andrahandsmarknad som åtminstone tar ned förlusten vid en eventuell försäljning som inte kommer hända. Egentligen var det bara en sak som var bättre med den röda, några gånger har jag kommit över en okänd sten som nästan tagit i kajaken botten. Då hade det varit jobbigt med v7 och underliggande roder. Med v7 håller jag ut mer på öppet vatten. Allmänt känns det som att är man inte jätteduktig är det bättre att veta att man får en bra tur hela turen och blir duktig än att man får en dålig tur och ledsnar och gör något annat.
Edit: Gillar den röda också, har aldrig ångrat köpet. Perfekt att ha om någon hälsar på och vill prova en tur tillsammans.
Tack för feedback. Men v7an finns med släproder som tillval det gör väl grundare paddling ok?
Bofinken sa:Tack för feedback. Men v7an finns med släproder som tillval det gör väl grundare paddling ok?
Bofinken sa:Tack för feedback. Men v7an finns med släproder som tillval det gör väl grundare paddling ok?
åberg sa:https://www.xxl.se/riot-quest-10-ltb-kayak-18-sunset-sunset/p/1147578_1_style
Nån som förstår följande två rader i specen?
- Maxvikt: 136 kg
- Rekommenderad maxvikt: 148 kg
åberg sa:Nån som förstår följande två rader i specen?
- Maxvikt: 136 kg
- Rekommenderad maxvikt: 148 kg
Stuvarn sa:Nelon 520 XL passade bra i vardagsrummet ihop med min Epic V8 å Commander Type-S.
Hoppas få testa Nelon mkt snart då isen äntligen börjar släppa i Kåsjön!
Knoparn sa:Grattis till Nelo´n!
Jag åker och hämtar en till i morgon. Det blir en 510á för hemmabruk.