[OT] kajaktråden, motionspaddlare

Nja vi har många gamla Kåre och de är bra som stadig ingång, trevliga egenskaper. Det finns några Citius men många modeller har sisådär sjöegenskaper, de är liksom lösa i baken och funkar inte om det blir lite vågor. Jag har nyss startat ett "nybörjarfack" och där ligger några gamla havskajaker men också en insmugen Nelo 510 med tillhörande Nelo budgetvinge, får se om den klarar sig i den miljön. Motionskajaker är inte så hållbara, det är nog en del av problematiken.

Kanske ogillar folk pinnstyrning? :) Jag tycker det är perfekt på plattvatten men det är förstås en vanesak. Om man ska rakt fram så är pedalstyrning och jätteroder total overkill...

Låter super! Precis vad havskajak brittisk stil är gjord för. Jag är väldigt för att göra informerade val generellt och tex använda kajaker på någorlunda rätt sätt, som tex du och mamme1 verkar göra :) Vet inte varför men jag får lite ont i hjärtat när jag ser klubbmedlemmar tröga runt i havskajaker på Mälarens stilla vatten år efter år... Jag möter också många som tror att surfski är nåt magiskt som är snabbare än alla motionskajaker.
Och vi har ett gäng som kajkar runt i Malmö kanal i plasthavskajaker, trots att det finns ett gäng riktigt stabila motionslådor på klubben........

Men apropå surfski så testade ju faktiskt Christian Dietz hela Nelo-sortimentet i våras, och jämförde mot räserlåda och Viper46 ski (vilken ju i allt väsentligt är en 46x520 motionslåda med surfski-överdel). TL;DR så var elitskida lika snabb som räserlåda och allt utom rena nybörjar-skis var snabbare än Vipern, skrovlängd gör stor skillnad!
https://dietz.se/blogs/dietz/nelo-surfski-test-2020

Och vi har ett gäng som kajkar runt i Malmö kanal i plasthavskajaker, trots att det finns ett gäng riktigt stabila motionslådor på klubben........

Men apropå surfski så testade ju faktiskt Christian Dietz hela Nelo-sortimentet i våras, och jämförde mot räserlåda och Viper46 ski (vilken ju i allt väsentligt är en 46x520 motionslåda med surfski-överdel). TL;DR så var elitskida lika snabb som räserlåda och allt utom rena nybörjar-skis var snabbare än Vipern, skrovlängd gör stor skillnad!
Absolut, men det förutsätter att man har "motorn" för att övervinna motståndet från en större våt yta så att man kan nå de farter som är möjliga med längre skrov. Jag vet att jag inte har det men Christian, Martin Nordstrand och många andra har det förstås. Sen visar det väl också att skrovlängd verkligen inte är allt, när en räcer med sin längdbegränsning är lika snabb som en extremski som är nära nog lika smal och rank (8 på nelos rankhet, räsern har 10)

Fast resultaten var desamma för Ania som körde med lite drygt halva effekten, 125W jmf 200W för Christian. Det var just det som var intressant med testet, att de körde med kraftsensor och mätte vid konstant effekt istf toppfart. Christian är såklart inget att jämföra sig med som vanlig motionär, men Anias 10,9 km/h är ändå samma bollplan som undertecknad vingelgubbe fixar i räserlådan, i distansfart. Subjektivt tycker jag också att ski (CS Vault) är märkbart mer tungdriven än räser (Supersonic I) men det är inte uppenbart hur det påverkar hastigheten.

Trodde Malmö folket åkte till Aterra hos Leif o testade saker ;)
Viper är en intressant sak. Något som kommer?

Håller med dig. En motionkajak som tillräcklig stabil ,fotpedalstyrning, bära själv, och tåla klubb.. Nä vi på öks har väl inte hittat något. Varken rejser- eller havspaddelfolket är intresserad av det. Men den vanliga medlemmen..

Nja vi har många gamla Kåre och de är bra som stadig ingång, trevliga egenskaper. Det finns några Citius men många modeller har sisådär sjöegenskaper, de är liksom lösa i baken och funkar inte om det blir lite vågor. Jag har nyss startat ett "nybörjarfack" och där ligger några gamla havskajaker men också en insmugen Nelo 510 med tillhörande Nelo budgetvinge, får se om den klarar sig i den miljön. Motionskajaker är inte så hållbara, det är nog en del av problematiken.

Kanske ogillar folk pinnstyrning? :) Jag tycker det är perfekt på plattvatten men det är förstås en vanesak. Om man ska rakt fram så är pedalstyrning och jätteroder total overkill...

Intressant med toppfart, min Tiderace Xcite är riktigt svår att få upp över 8-9 km/h och inte ens den farten är något jag klarar att hålla. Normalfart för mig är 5-6 km/h om jag inte slöpaddlar. Men det är stor skillnad!

Har försökt paddla lite surfski men för mig som är van vid havskajaker så känns det otroligt vingligt även om jag inte plurrat.

Även 10,9 är starkt, Ania är i landslaget... Men håller verkligen med om att testet är intressant. Viper 46 ski ska ju har samma skrov som viper 46 och
Fast resultaten var desamma för Ania som körde med lite drygt halva effekten, 125W jmf 200W för Christian. Det var just det som var intressant med testet, att de körde med kraftsensor och mätte vid konstant effekt istf toppfart. Christian är såklart inget att jämföra sig med som vanlig motionär, men Anias 10,9 km/h är ändå samma bollplan som undertecknad vingelgubbe fixar i räserlådan, i distansfart. Subjektivt tycker jag också att ski (CS Vault) är märkbart mer tungdriven än räser (Supersonic I) men det är inte uppenbart hur det påverkar hastigheten.
Även 10,9 är starkt, Ania är i landslaget... Men ja, håller verkligen med om att testet är intressant. Viper 46 ski ska ju har samma skrov som viper 46 och de har stabilitet 4, både 550 och 540 ska vara stabilare (5 och 6) men ändå snabbare i test. Undrar om Nelos nya skrovform är nån slags revolution :)

Intressant med toppfart, min Tiderace Xcite är riktigt svår att få upp över 8-9 km/h och inte ens den farten är något jag klarar att hålla. Normalfart för mig är 5-6 km/h om jag inte slöpaddlar. Men det är stor skillnad!

Har försökt paddla lite surfski men för mig som är van vid havskajaker så känns det otroligt vingligt även om jag inte plurrat.
Visst är det skillnad! I din kajak är förstås kroppen låst och du måste paddla mest med armarna. I kajak med stor sittbrunn så har armarna inget med kraftutvecklingen att göra om tekniken sitter, det är ben och bål med klart större muskler som gör jobbet. Vingpaddel på det, vet inte vad du kör idag, och så förstås skrovform osv. Hela paketet gör stor skillnad. Finns en del stadiga skis men ingen lika stadig som en normal havskajak vad jag vet. Nelo 510 brukar de flesta klara, en bra startski med bra sittställning (man ska också ha en bra höjdskillnad mellan rumpa och fötter, ännu en sak som är tokig på havskajaker och en del skis) Nelo är rätt smala dock, man får inte ha stor bak... Men skin har stort underliggande roder och klarar inte lek i bränningarna som du gör! :)

Jag får till hygglig teknik med bålrotation så det är inte BARA armarna som jobbar, annat än möjligen om jag försöker jaga ikapp en våg. Men jag kan tänka mig att det är skillnad.

Misstänker att äldre motionskajaker inte är jättedyra, det vore lite kul att ha en för kortare turer hemma. Fast å andra sidan så är utrymmet en trång sektor redan nu med 3 kajaker och 10+ cyklar i familjen. Och bor i lägenhet. :)

Man paddlar inte med armarna i havskajak eller ex forslåda heller. Försök traversera en större fors med "turist i hyrkajak"-teknik och återkoppla gärna om hur det gick.
Man jobbar såklart med fotstöd, bålvridning etc ändå. Däremot så blir det ju såklart inte lika effektivt som någonting som är optimerat för att paddla fort rakt fram.

Jag får till hygglig teknik med bålrotation så det är inte BARA armarna som jobbar, annat än möjligen om jag försöker jaga ikapp en våg. Men jag kan tänka mig att det är skillnad.

Misstänker att äldre motionskajaker inte är jättedyra, det vore lite kul att ha en för kortare turer hemma. Fast å andra sidan så är utrymmet en trång sektor redan nu med 3 kajaker och 10+ cyklar i familjen. Och bor i lägenhet. :)
Vi säljer en del gammalt från klubben, det brukar inte kosta många tusenlappar, kan tipsa här när det händer :)

Även ÖKS har haft auktioner och sålt ut klubblådor. Kan bli lite inlärningsperiod om man tycker att surfski är vingligt, tycker att surfskis ofta upplevs som stabilare (om man jämför med ungefär samma bredd) eftersom man sitter lite lägre ner. V8 är ju ex väldigt stabil.

Är på jakt efter en kajak/kanotväst. Närmare bestämt en NRS Chinook OS orange
(ja, jag vet mycket fickor och så, men jag gillar att fiska på mina turer).

Har lite svårt att hitta den i Sverige (förutom https://www.kayakstore.se/products/nrs-chinook-flytvast?variant=31431939555426 där den är slut).
Finns det paddlingsbutiker (motsvarande CRC, BD, mm) där ute i Europa för paddling som någon kan rekommendera?

Just den oranga verkar inte vara CE-märkt och därför inte tillgänglig i EU. Kanske ska tänka om. Någon som har en Yak High Back? https://crewsaver.com/uk/yak/9230/yak-products/pfds/6532/HighBack60N

2C00F474-5FF8-40BD-A7BF-B85E78B87F5B.jpeg

Jag har en Epic V7. Den skaffade jag i första hand för att kunna paddla ensam över öppet vatten med minskad risk. Har ju en Seabird 600 också, den är fin men för mig helt livsfarlig att att gå ensam över tex Björkfjärden med. Jag kan omöjligen rädda upp en vattenfylld 600 ensam. Har provat under kontrollerade former, det är antagligen möjligt men jag kan inte. V7 funkar alltid.

Jag har en Epic V7. Den skaffade jag i första hand för att kunna paddla ensam över öppet vatten med minskad risk. Har ju en Seabird 600 också, den är fin men för mig helt livsfarlig att att gå ensam över tex Björkfjärden med. Jag kan omöjligen rädda upp en vattenfylld 600 ensam. Har provat under kontrollerade former, det är antagligen möjligt men jag kan inte. V7 funkar alltid.
Epic V7 (och V8, i princip samma fast annat material, inte plast), Carbonology Cruze, Nelo 510, NK Breeze och Exrcize är alla såna att även en i princip nybörjare kan sätta sig och paddla lite plattvatten utan att trilla av. Vi har en V7 och en 510 på klubben som är rätt poppis bland havspaddlare och nybörjare som vill testa.

Apropå reentry var jag ute och lekte lite med några äldre ungdomar 15-19 för några helger sedan, och de klarade alla av att göra reentry i egen räserlåda utan hjälp, så det är fullt möjligt med bara lite träning. Själv behöver jag tydligen mer träning för jag var bara nära att lyckas några gånger. :rolleyes:

Epic V7 (och V8, i princip samma fast annat material, inte plast), Carbonology Cruze, Nelo 510, NK Breeze och Exrcize är alla såna att även en i princip nybörjare kan sätta sig och paddla lite plattvatten utan att trilla av. Vi har en V7 och en 510 på klubben som är rätt poppis bland havspaddlare och nybörjare som vill testa.

Apropå reentry var jag ute och lekte lite med några äldre ungdomar 15-19 för några helger sedan, och de klarade alla av att göra reentry i egen räserlåda utan hjälp, så det är fullt möjligt med bara lite träning. Själv behöver jag tydligen mer träning för jag var bara nära att lyckas några gånger. :rolleyes:
Jag windsurfade när jag var ung så jag har ganska djup kännedom om vad som händer när man misslyckas och inte orkar mer. Då räddades man av att alltid ha börjat med kryssegling och någorlunda pålandsvind så man drev tillbaka. Vatten är farligt om man inte har respekt.

Jag windsurfade när jag var ung så jag har ganska djup kännedom om vad som händer när man misslyckas och inte orkar mer. Då räddades man av att alltid ha börjat med kryssegling och någorlunda pålandsvind så man drev tillbaka. Vatten är farligt om man inte har respekt.
Det präntas in i surfskipaddlare också. 4-5 försök, sedan är det inte lönt fortsätta utan antingen få hjälp av kompisar eller säla upp där bak och simma mot land eller ringa efter hjälp.

Det präntas in i surfskipaddlare också. 4-5 försök, sedan är det inte lönt fortsätta utan antingen få hjälp av kompisar eller säla upp där bak och simma mot land eller ringa efter hjälp.
Låter vettigt. När jag paddlar, vilket inte är tillräckligt ofta, kör jag mest längre pass ensam. Jag måste vara säker på att det fungerar för typ 30 km eller 3 timmar osv och även om det kommer båtar eller vädret försämras.

Så här såg det ut från Larsaws andra position i lördags. Han paddlade surfskin innan. Vi hade rasande grant väder. Jag gick omkull med surfskin pga slarv. Det var inte kallt att trilla i och inte kallt att fortsätta blöt. Lätt att komma upp igen är det, mycket bra farkost.
kajaktur2020.jpg

Om man vill ha en kajak som skall användas som följefordon vid simträning, leksak vid badplatsen och kanske på sikt även lite fiske, vad skall man titta efter då?
Skulle den här duga, eller är den på en nivå där man lika gärna kan använda en uppblåsbar leksaksgummibåt?

Om man vill ha en kajak som skall användas som följefordon vid simträning, leksak vid badplatsen och kanske på sikt även lite fiske, vad skall man titta efter då?
Skulle den här duga, eller är den på en nivå där man lika gärna kan använda en uppblåsbar leksaksgummibåt?
Sit on top i slitstarkt material är nog rätt för fiske och lek. Men den fåste vara stor nog att täcka behov vid tex fiske. Jag vet inte hur stort det är. Har en granne som har en sit on top största begränsningen är att de inte vill paddla längre sträckor och allt ombord riskerar att bli blött. De har en mellanstor hund också som ibland följer med den som paddlar. Lite större är förmodligen bättre förutom att ett blir dyrare och tar mer plats när den inte används.

Senast ändrad:
En uppblåsbar SUP kanske? De brukar användas som följebåt vid swimrun träning.
Jag skulle säga att den är perfekt för allt utom fisket. Men uppblåsbar farkost i kombination med krokar känns lite spännande. Och att stå och kasta från en SUP hade åtminstone för mig resulterat i en badtur. Sittande med ryggstöd kanske skulle fungera bra dock om man är mindre klantig än jag :)

Jag skulle säga att den är perfekt för allt utom fisket. Men uppblåsbar farkost i kombination med krokar känns lite spännande. Och att stå och kasta från en SUP hade åtminstone för mig resulterat i en badtur. Sittande med ryggstöd kanske skulle fungera bra dock om man är mindre klantig än jag :)

Vill man verkligen ha fisket som en sport kanske en SUP kan vara ett alternativ. Annars tror jag ändå de flesta andra flytetyg är bättre.

Vill man verkligen ha fisket som en sport kanske en SUP kan vara ett alternativ. Annars tror jag ändå de flesta andra flytetyg är bättre.
Fisket uppfattar jag som ts lägst prioriterade aktivitet. Att leka och kräla omkring på ett flytetyg med skarpa kanter som ger blåmärken är inte roligt i längden. Men ts kanske ser sig själv mest sitta bakåtlutad mot ett ryggstöd och lappar sol?

Fisket uppfattar jag som ts lägst prioriterade aktivitet. Att leka och kräla omkring på ett flytetyg med skarpa kanter som ger blåmärken är inte roligt i längden. Men ts kanske ser sig själv mest sitta bakåtlutad mot ett ryggstöd och lappar sol?

Jag har aldrig testa att fiska (eller ens paddal) på någon SUP men det går ju säkert.

Nuförtiden är det vanligaste namnet "roll". Som att lära sig rolla etc. Det är enkelt att lära sig om man har någon som kan visa en i praktiken. Svårt via självinlärning.

hahah tackar för rättningen av namn :D har bara hört det namnet i tidigare syfte så tog för givet att det hette så fortfarande. Jo jag har en polare som är erfaren kajakare som ska vara med mig i inlärningsprocessen så jag får in rätt teknik.

Sit on top i slitstarkt material är nog rätt för fiske och lek. Men den fåste vara stor nog att täcka behov vid tex fiske. Jag vet inte hur stort det är. Har en granne som har en sit on top största begränsningen är att de inte vill paddla längre sträckor och allt ombord riskerar att bli blött. De har en mellanstor hund också som ibland följer med den som paddlar. Lite större är förmodligen bättre förutom att ett blir dyrare och tar mer plats när den inte används.

En uppblåsbar SUP kanske? De brukar användas som följebåt vid swimrun träning.

Det blev en SUP. Jag ville kajak, sonen ville SUP, som alltid blev det pappa som fick vika sig.

Tja!

Noobfråga så det skriker nu men jag har bara paddlat ett par ggr tidigare men tyckte att det var skitskoj.
Tanken på att köpa en kajak har tyvärr inte lämnat mig utan istället bara grävt sig djupare.

Är ute efter en kajak som främst ska brukas på insjöar och undrar därför vad den samlade visheten anser ang Vento Arc 4.9 som en basic nybörjarfarkost.
https://www.kajaksidan.se/collections/plastkajaker/products/vento-arc-kajak

Den kommer i praktiken enbart att användas i rekreationssyfte så stabilitet är prioriterat före hastighet.

Tillbaka
Topp