Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Wow, vilken läcker bild. Förstår att det måste varit en skön tur. ?Tog en tur ut på Stora Värtan under nattens bleke. Fint med vatten som salsgolv hela färden, och en kopp kaffe i kajaken mitt på fjärden vid soluppgång. Såg både bäver och en simmande räv (!).
Visa bilaga 634684
Nu när jag har flyttat bak ryggstödet blev det bättre. Provade rolla på eftermiddagen. Gick lika uselt som vanligt, men det var i alla fall enkelt att ta sig ur. Rollförsök utan paddel, extra överkurs för mig. Betydligt lättare att lägga ned ryggen i riktning akterdäck på denna kajak. Den känns allmänt trevlig.Vanliga Reval är väldigt luftig, passade även de största på klubben.
Hur stabil/instabil är chasern? Jämfört med en turbåt typ Citius 51 är den mycket mer rank? Är det så att den får slagsida i vattnet också när man lägger i denDet kan nog vara på det viset, men... När min Chaser ligger på biltaket med 45° slagsida så ser den ruskigt snabb ut!
Första gången jag provade en Citius 51 så kunde jag sätta mig i och paddla på en gång. Försiktigt och lite vingligt den första kilometern, men sedan funkade det.Hur stabil/instabil är chasern? Jämfört med en turbåt typ Citius 51 är den mycket mer rank? Är det så att den får slagsida i vattnet också när man lägger i den
Låter som Örsundsbro. Jag behöver inte fler kajaker. Men är det glasfiber är det ju ett superbra objekt för den som vill lära sig laga och den som vill paddla billigt och bekymmersfritt.Jag har en havskajak som bortskänktes eller med frivilligt bidrag till Cancerfonden. En Wind 535 med renoveringsbehov. Det saknas sits i den och man behöver se över skrovet och lägga på en förstärkning längs kölen.
Jag saknar tid och möjlighet att transportera den så den blir bara liggande. Står några mil utanför Uppsala mot Enköping till.
Jo det är glasfiberLåter som Örsundsbro. Jag behöver inte fler kajaker. Men är det glasfiber är det ju ett superbra objekt för den som vill lära sig laga och den som vill paddla billigt och bekymmersfritt.
Beror på vad du ska göra. Om du ska motionspaddla på vintern och vill göra det i torrdräkt så är det här bästa alternativet tror jag https://www.kajaksidan.se/products/ursuit-mps-torrdrakt?variant=18725127848036Ett helt annat spår……
Vad har ni för torrdräkter och vad för do’s and don’ts finns det enligt er?
Är det Ursuit för hela slanten eller har ni andra fabrikat, modeller?
Pris range upp till 8-ish max.
Det blev en Dryfashion drylight. Samma prisklass och snarlikt utförande, kändes lite tåligare. Köpt på Kajaksidan
Jo det är glasfiber
Ja farsan var nöjd med den. Jag har aldrig provat den. Jag är lite för tung för att det ska funka med packning och så. Så jag har alltid hyrt när vi varit ute.Har paddlat lite i en sådan och den är trevlig, klart bättre än många budgetkajaker!
Nix, inte annat än hemma men du menade väl i kajaken och det är ju inte dags för än…..Har du hunnit testa den? hur känns den?
Ja precis. Nej än så länge är det ju rätt varmt ute, intressant sen att höra hur du upplever att den "andas" och känns i paddelrörelsen. Jag har en något äldre dräkt som skyddar bra emot dåligt väder (dvs den är tjock) men känner att det blir en sjuk termoseffekt i den och svettas enormt, det gör att jag drar mig ifrån att använda den vilket förstås inte är bra när det blir kallt i vattnet...Nix, inte annat än hemma men du menade väl i kajaken och det är ju inte dags för än…..
Jag har motionspaddlat i mps:en i några år nu som jag tror är tunnast och lättast av alla torrisar, helt i gore tex. Det är synd att säga att den andas men det diffunderar en del så den blir absolut inte blöt på insidan som ett helt tätt plagg. Jag behöver aldrig mer än knickerslångkalsonger (kan bli lite kallt om knäna där dräkten ligger emot) och en t-shirt under och jag paddlar i alla temperaturer så länge det är öppet vatten så det kan vara några minusgrader. Skönt plagg eftersom det är väldigt lätt att komma i- och ur och vissheten om att man inte "dör" om man välter gör att jag tar samma kajak som på sommaren och trycker på som vanligt. På våren när det blir lite varmare i luften och solen ligger på så kan det bli rätt varmt ibland och då gäller det att inte lockas att öppna i halsen som vilken jacka eller tröja som helst, då kan torrisen bli riktigt farlig istället.Ja precis. Nej än så länge är det ju rätt varmt ute, intressant sen att höra hur du upplever att den "andas" och känns i paddelrörelsen. Jag har en något äldre dräkt som skyddar bra emot dåligt väder (dvs den är tjock) men känner att det blir en sjuk termoseffekt i den och svettas enormt, det gör att jag drar mig ifrån att använda den vilket förstås inte är bra när det blir kallt i vattnet...
Nej som du skriver är det ju farligt att man vill öppna torrisen. Min är som sagt lite varm, skulle nog behöva titta på en tunnare. Gillar som du skriver att man inte behöver ha så mkt under, kört samma tänk med min torris, ett par shorts och t-shirt räcker typ hela vintern. Paddlar nästan uteslutande med hög ansträngning, skulle jag ta det lugnare kanske jag skulle behöva mer på mig när det är minusgrader.Jag har motionspaddlat i mps:en i några år nu som jag tror är tunnast och lättast av alla torrisar, helt i gore tex. Det är synd att säga att den andas men det diffunderar en del så den blir absolut inte blöt på insidan som ett helt tätt plagg. Jag behöver aldrig mer än knickerslångkalsonger (kan bli lite kallt om knäna där dräkten ligger emot) och en t-shirt under och jag paddlar i alla temperaturer så länge det är öppet vatten så det kan vara några minusgrader. Skönt plagg eftersom det är väldigt lätt att komma i- och ur och vissheten om att man inte "dör" om man välter gör att jag tar samma kajak som på sommaren och trycker på som vanligt. På våren när det blir lite varmare i luften och solen ligger på så kan det bli rätt varmt ibland och då gäller det att inte lockas att öppna i halsen som vilken jacka eller tröja som helst, då kan torrisen bli riktigt farlig istället.
Ajj, det ser ut som det saknas armeringsmaterial, dvs tillverkningsfel.Läckaget i fikaluckan fick tyvärr sin förklaring vid hemkomst.
Tips på bra lim?
Det verkar vanligt på kajakerna att bygga bottenskrovet med skaplig kvalitet sen däcket med en horribelt dålig kvaliter. Även mina kajaker har kol/kevlar botten som är rätt väl laminerad sadwich konstruktion men däcket är mest polyester med lite glasfiber här och där, flexar betänkligt. Jag förebyggde dock med eget glasfiberlaminat bakom sittbrunnen. Sitsen har dock sprickor och inget spår av armering under färgen. Nåja de var billiga och har hållit väl i 15 år trots bristande kvalitet. Hade dock varit bättre med välbyggd glasfiber botten och däck än kol/kevlar botten och däck utan armering. Finmärkena rockpool tiderace vkv kostade dubbelt upp. Nu vet jag ju inte märket på kajaken som bilden visar, hoppas ju att finmärnena är bättre.
Guld. Det är såna luckor!Kajaksport vars luckor sitter i många havskajaker har en monteringsanvisning https://kajaksport.fi/wp-content/uploads/2018/11/KS-Hatch-rim-installation-instructions.pdf med rekommenderat lim.
Ute några timmar idag. Fortfarande varmt nog att låta torrdräkten vara hemma. Hade hoppats på att båtfolket skulle tagit upp sina byttor men det var dessvärre gott om motorbåtar ute. Ingen tystnad att njuta men om ett par veckor är det nog ett annat, bättre, läge. ….Ja precis. Nej än så länge är det ju rätt varmt ute, intressant sen att höra hur du upplever att den "andas" och känns i paddelrörelsen. Jag har en något äldre dräkt som skyddar bra emot dåligt väder (dvs den är tjock) men känner att det blir en sjuk termoseffekt i den och svettas enormt, det gör att jag drar mig ifrån att använda den vilket förstås inte är bra när det blir kallt i vattnet...
Instämmer, var mkt båtar ute, men synd att klaga när solen sken och man kan köra i t-shirt. Precis skaffat en dubbel-surfski, kul att kunna ta med barnen och samtidigt få ett bra träningspass själv.Ute några timmar idag. Fortfarande varmt nog att låta torrdräkten vara hemma. Hade hoppats på att båtfolket skulle tagit upp sina byttor men det var dessvärre gott om motorbåtar ute. Ingen tystnad att njuta men om ett par veckor är det nog ett annat, bättre, läge. ….
Snyggt paddelisätt! :)Instämmer, var mkt båtar ute, men synd att klaga när solen sken och man kan köra i t-shirt. Precis skaffat en dubbel-surfski, kul att kunna ta med barnen och samtidigt få ett bra träningspass själv.
Ingen erfarenhet av just den kajaken. Patrik @AirOnWater https://m.youtube.com/@AirOnTheWater Paddlar en Itiwit x500 som han är nöjd med. Hade därför tänkt tipsa om den men samtidigt kostar den lite mer.Tänkte ställa frågan här då det verkar vara ett bra forum, ifall en billig uppblåsbar (tex ”Havspadeln Frej”) vore acceptabel för en nybörjare som inte planerar att tillryggalägga större distanser och bara ger sig ut på korta strandnära turer vid lugnt väder? Även vintertid, när det är isfritt.
Min tanke är att när skärgårdsabstinensen smyger sig på och segelbåten fortfarande är på land kunna åka till valfri havsvik och paddla i lugnt tempo. Syftet helt för naturupplevelse och jag är mer fokuserad på säkerhet, stabilitet och enkelhet än hur långt jag kan paddla.
Ingen erfarenhet av just den kajaken. Patrik @AirOnWater https://m.youtube.com/@AirOnTheWater Paddlar en Itiwit x500 som han är nöjd med. Hade därför tänkt tipsa om den men samtidigt kostar den lite mer.
![]()
Kajak uppblåsbar paddlingsturer högtryck Strenfit dropstitch 1 plats - X500
Njut av naturen när du paddlar fram i din uppblåsbara kajak. För dagsturer i lugna vatten, på sjöar, floder och hav.www.decathlon.se
Den är kanske inte lika snabb som en glasfiberkajak, men den är betydligt smidigare att ta med sig - på lokaltrafiken, tåget, bilen, cykeln eller båten. Dessutom verkar den vara rejält stabil.Tack för tipset. Den är egentligen inom budget också och ser dessutom bra ut.
Inte på Mälaren som tur var men utanför Arkösund. Fint höstväder men blåste på bra i byarna, dock västlig vind så sjön var inte alltför grov, kul att surfa på vågorna.Hoppas ingen var ute i lördags förmiddag. Jag var på kanotklubben (för att vindsurfa...) och på några sekunder skiftade vädret från blåsigt till det värsta jag någonsin sett. Lite läskigt faktiskt. En tall i närheten blev av med en gren från kanske 15 meters höjd och den landade 15 meter från trädet, det dunsade bra...
Visa bilaga 660442