[OT] kajaktråden, motionspaddlare

Sjukt!
Försökte handla på grannön men de var för religiösa, borde jag tänkt på.

IMG-20241102-WA0001.jpeg

Men det var is på brädan när jag bar ner den.

Återkopplar till tidigare diskussion om att synas i mörkret; köpte denna och provade den igår på paddelintervallerna med klubben. Billig, ger ett brett sken nästan runt halva huvudet (så man syns framifrån och ifrån sidan) och lätt. Alltså endast för att synas, inte för att se (då behövs starkare grejer). Den har röda lampor bak, vilket inte är så sjömannamässigt men bra då vi ofta kör i grupp, dvs ligger någon bakom så blir de inte bländade men kan ändå se en. https://www.clasohlson.com/se/Armband-med-LED-belysning,-uppladdningsbart/p/31-3090
1730797746293.png

Med de nordliga vindarna förra veckan så gick vattentemperaturen från 10-11 till 5 grader här i grannskapet (enligt ViVa). Så nu är det torrdräkt på som gäller för mig om det ska bli mera paddling.

Kyrksjön är inte värsta paddelsjön, men det vore kul att sjösätta där och förvåna några locals. Mälaren är inte heller nära att frysa :) Visa bilaga 738898
Nej de finns störra sjöar helt klart :) men tror det är strax över 700m runt om man håller sig nära strandkanten så perfekt för intervaller om man inte har anlag för illmående av att åka runt runt.. Måste vara en perfekt skridsko-sjö.

Perfekt vet jag inte. Ganska tråkigt att åka runt-runt hela tiden. Men den lägger sig tidigt. Kommer inte snön som prognoserna säger så kan man nog åka där på fredag eller lördag.
Perfekt var nog fel ord. Menade mer som du skriver att den lägger sig tidigt och kanske inte blir så lätt utsatt för vind. Paddling är ju underbart men långfärdsskridskor kan nästan vara strået vassare ibland...

Perfekt var nog fel ord. Menade mer som du skriver att den lägger sig tidigt och kanske inte blir så lätt utsatt för vind. Paddling är ju underbart men långfärdsskridskor kan nästan vara strået vassare ibland...
Sjön är som en tallrik, sjukt grund så fryser blixtsnabbt. Brukar bli väldigt trevlig familjeåkning när isen lägger sig och hockeyrören kommer fram. Ofta är det nån eller några entusiaster som muskelplogar en slinga och en hockeyfyrkant också om det blir snö. Och håller med, en riktigt bra skridskotur är det få saker som slår. Förra säsongen funkade västerås-stockholm ett tag, det var trevligt.

Sjön är som en tallrik, sjukt grund så fryser blixtsnabbt. Brukar bli väldigt trevlig familjeåkning när isen lägger sig och hockeyrören kommer fram. Ofta är det nån eller några entusiaster som muskelplogar en slinga och en hockeyfyrkant också om det blir snö. Och håller med, en riktigt bra skridskotur är det få saker som slår. Förra säsongen funkade västerås-stockholm ett tag, det var trevligt.
Har aldrig fått till Västerås-Stockholm, eller Örebro-Stockholm för den delen, men hoppas att få till det någon dag!

Vet att det skall mojna, bli varmare. Kyrksjön kommer jag inte paddla det är ett som är säkert.Jag håller på¨att flytta, letade tre dagar efter mina underställ, fick för mig att jag slängt dem av misstag men fann dem till slut. Så nästa vecka och om vinden har bedarrat blir det paddling. Mälaren fryser ju inte i brådrasket.

Var och badade i Kyrksjön härom året, en man simmade över den, brygga till brygga (finns två) han sa att mitt på sjön kan man inte tar ordentliga tag för då går man i botten. Den är inte djup. Men lyxen är att den fryser tidigt och att den på våren är varm tidigt. Perfekt att springa runt några ggr och sen hoppa i och svalka sig.

Luciapaddling

Står på min att göra lista, men har hittills alltid krockat med något annat.

Nu fick du ju länk av Mikva ovan men det finns en FB grupp som heter ”Vi som paddlar kajak i Stockholm ” samt en annan med liknande namn, där brukar det lysss aktiviteter av denna art.
Med reservation för att jag inte läst ordentligt fick jag för mig att man bara är ute nån timme på vattnet vilket gör att om man bor utanför stan blir mycket transport för lite paddling.

Men kör! 😊

Nu fick du ju länk av Mikva ovan men det finns en FB grupp som heter ”Vi som paddlar kajak i Stockholm ” samt en annan med liknande namn, där brukar det lysss aktiviteter av denna art.
Med reservation för att jag inte läst ordentligt fick jag för mig att man bara är ute nån timme på vattnet vilket gör att om man bor utanför stan blir mycket transport för lite paddling.

Men kör! 😊
Man kan ju paddla dit!

Nå, sagt och gjort. Var ute och paddlade idag. Skönt, blåsigt ibland, bleke ibland (i lä) Såg havsörn och häger.....
Som nybliven medlem i kanotklubb njöt jag av att kunna byta om i omklädningsrum med värme, vilken grej, vem kom på det?

Kungen var hemma, fredagar jobbar man inte på kontorsslottet utan på hemmaslottet, tydligen.

Ps 1. Underställ och torris funkade utmärkt. Pogisar utan handskar under likaså. Lite kallt om tårna (ordentliga sockar, torris och neoprenskor).
Ps 2. Köpt ett vätskesystem, läs kamelback som passar en ryggficka på min Palm flytväst. Smutt att slippa vattenflaska men fan vet om det funkar i mera minusgrader än idag..,,,

Bilagor

• idag 2.jpg
    idag 2.jpg
    324.3 KB · Besök: 59
  • idag 1.jpg
    idag 1.jpg
    47.7 KB · Besök: 69
  • idag 3.jpg
    idag 3.jpg
    427.8 KB · Besök: 82
Senast ändrad:
Är det läge för att dra upp en Harry-2025 tråd här på Happy bland oss som paddlar?
Från Jan-25 skall det redovisas om och när, med bild ”på vattnet”, vi paddlat. Det är ju svårt med actionbilder när man ensam sitter i lådan, man ser fören och vatten…. Inte så skojigt. Men gör vi det en masse blir det lite coolt.

Saknar paddlingen. Gick på Kanotgymnasiet och körde långa pass ut i sörmländska skärgården på glatt 80-tal i racinglådan. Rätt var det var blev Hävringe fyr allt större.

Får försöka hitta tillbaka, speciellt som jag har Lännerstafjärden och Baggenstäket inom minuter bort.

Luciapaddling

Står på min att göra lista, men har hittills alltid krockat med något annat.

Anmäld :-)

Tillbaka
Topp