[OT] kajaktråden, motionspaddlare

Ute igen, idag, med samma sällskap som i måndags. Lyxen att kunna paddla dagtid när gemene man jobbar. Lite sjö idag, inte vind, men gammal sjö som rullade in på Mälaren. Kallare......
Tänk på det luciapaddlare imorgon, det biter lite grand nu.
Onsdag förra veckan, pogisar och barhänt -5 i luften. Måndags 3 mm neoprenhandskar , 0gradigt och frös satan om händerna, idag barhänt i pogisar igen, -2 typ, frös inget....... det är ju bara om man badar det är en skitidé med pogisar och barhänt, annars verkar det vara vägen att gå.....

Bastu på klubben efteråt gjorde susen.
20241212 2.jpg
20241212 1.jpg

Tog en tur till Stadshuset för att beskåda ljusshowen igår kväll. GoPro är verkligen inte optimalt när det är mörkt, men en bild blev det i alla fall. Glögg och pepparkaka i kajaken när vi tittade på showen. Inga problem att ta sig fram i Karlbergskanalen, men isen hade börjat lägga sig på vissa platser.
1.jpeg

Vill förresten slå ett slag för FB gruppen Winter Kayaking, skapad av vår svenske vän Patrik Vuorio. 17 000 medlemmar nu och ökande. Bilder från hela världen av oss som trotsar temperaturen och fortsätter paddla. Varje dag är det inlägg från folk överallt. Väldigt inspirerande.

Finns inget dåligt väder bara ……

Kolla in, gå med och posta. Särskilt nu som imorgon i Sthlm kör Lucia!

Hej,
Det kunde man ju ana, att det även fanns en kajaktråd på Happy. Kan man få ett råd av den samlade expertisen?

Jag överväger att skaffa mig en kajak. Jag är inte helt oerfaren på området, men heller ingen expert. Jag har tittat på två olika typer av kajak, dels en Seabird Explorer 430, dels en Seabird Expedition LV https://stockholmkajak.se/kajaker

Syftet är att komma ut på vattnet, få lite motion och någon gång göra en övernattning. Inga stora äventyrligheter alltså. Den lilla kajaken, Explorer, är bredare och lättare att komma i och ur. I den större sitter jag som i ett skruvstäd. Den lilla är också, föreställer jag mig, lättare att hantera när man ska ha upp den på biltaket. Jag skulle helst vilja ha den lilla kajaken, men funderar på om jag kommer att tycka den är trög och tråkig. Man vill ju ha lite fart också. Vad tror ni?

Jag vet, jag kan vänta till våren och testa dem då, men företaget har lite vinterrabatt nu.

En fråga till kom jag på: är paddelblad i kolfiber något man bör undvika? Jag tänker på om man behöver stöta ifrån med paddeln.

Man vill ju ha lite fart också. Vad tror ni?
Allt beror på vad du vill göra men om du vill ha lite fart så ska du byta kajaksort och börja titta på vkv, stadiga motionskajaker eller surfski eller nåt annat med skrov för fart och där du sitter rymligt och kan använda ben och kropp ordentligt och du ska definitivt ha vinpaddel i kolfiber. Bäst grejen om du har möjlighet tror jag är att gå med i en klubb och testa massa kajaker och paddeltekniker under nån säsong tills du hittat det som verkligen ger dig glädje. Det är en kick att förstå hur vingpaddel funkar och att någorlunda på riktigt paddla med kroppen istället för armarna. Inte som proffsen kanske men man kan ha nåt att sikta på :) Lite så här:

Ibland hittar man en pryl som bara är perfekt för det man ska göra. Struer Tracer är en sån pryl för mig. Smal och snabb men ändå stadig nog för de flesta förhållanden. Förmodligen 50 år gammal. Bättre hantverk och kvalitet än de flesta nya lådor.

IMG_1108.jpeg

Isbrytning på Mälaren. Spegelblank och tomt på både båtar och ANNAT. Började dagen med skridskor och körde kajak på eftermiddagen. Borde klämma in ett cykelpass före uppesittarkvällen för full triathlon winter style.
IMG_5448.jpeg

Bilagor

• IMG_5454.jpeg
    IMG_5454.jpeg
    669.2 KB · Besök: 57
  • IMG_5435.jpeg
    IMG_5435.jpeg
    1.5 MB · Besök: 58
Var ute på Drevviken idag. Lite hårt söder om Badudden, annars isfritt. Det var vackert.

20241226_140155.jpg
20241226_145215.jpg

Fick bada för första gången på (eller rättare sagt bredvid) surfskin, men hade inga problem att hoppa upp igen. Bara lite adrenalinpåslag 🤣 Lärde mig dock att jämfört med kayaken som typ aldrig går runt, är det viktigt på surfskin att fästa grejerna; blev av med en vattenflaska och solglasögon. Men det var nog värt det.

Senast ändrad:
Var ute på Drevviken idag. Lite hårt söder om Badudden, annars isfritt. Det var vackert.

Visa bilaga 744429Visa bilaga 744430

Fick bada för första gången på (eller rättare sagt bredvid) surfskin, men hade inga problem att hoppa upp igen. Bara lite adrenalinpåslag 🤣 Lärde mig dock att jämfört med kayaken som typ aldrig går runt, är det viktigt på surfskin att fästa grejerna; blev av med en vattenflaska och solglasögon. Men det var nog värt det.
Vackert! Skönt att det funkade enkelt att ta sig upp!

Visa bilaga 744429Visa bilaga 744430

Spännande med bad! Jag tycker det jobbigaste är att det är så rangligt innan man fått upp farten (i de Epics jag brukar paddla) så man kan öppna självlänsen. Brukar sluta med ett extra bad.
För övrigt var det ett stort gäng skridskoåkare (8 st) lite söder om dig på Orlången som också inte frivilligt badade :). Vi satt och pausade inför ett nytt varv och fick lite underhållning. Is håller visst inte så länge när det är 10 grader varmt för länge. Kul med kontraster!

Tog en tur på Stora Värtan som är helt isfri. Få båtar ute, men kring Storholmen är fortfarande rörelse.
Fotopaus vid Spotify ön (gamla Djursholm). Ser ut som bygget börjar avslutas. Den grå väggen är ny och får de gamla tegelhusen att sticka upp mindre. Är det kanske ett nytt garage?
Förra året var nästan hela ön täckt av ett byggtält.

IMG_2542.jpeg

Blomskär har sedan 2-3 år nya sommargäster som bygger flitigt.

IMG_2550.jpeg

Riktigt behagligt paddelväder för att vara slutet av December. Ovanligt klart vatten.

Jag tar på mig att starta en Harry-tråd lagom till årsskiftet. Så hjälper vi varann.
Primärt förbi isen.

Fjärdebrunn, du ska med! 😊
Bump. Kom ut på vattnet tre gånger under december och kunde därmed bocka av Harry-året med god marginal. Sedan blev det en tur runt Kungsholmen med trevligt sällskap redan på nyårsdagen och därmed var fjärde Harryåret igång. Men nu blir det paus i paddlandet och fokus på skridskor. I alla fall till slutet av februari.

Bump. Kom ut på vattnet tre gånger under december och kunde därmed bocka av Harry-året med god marginal. Sedan blev det en tur runt Kungsholmen med trevligt sällskap redan på nyårsdagen och därmed var fjärde Harryåret igång. Men nu blir det paus i paddlandet och fokus på skridskor. I alla fall till slutet av februari.
Åtagandet kvarstår, vart sjuk sen nyår men tid finns ännu för att komma ut och starta en tråd.

Ska det bara vara för paddling?
Cykel och löpning går bort. För enkelt, finns det andra discipliner man kan räkna in?

Sen får man väl skit för ännu en OT-tråd men det kan jag ta.

Ta bilder och spar datum. Lägger upp tråd när jag själv vart ute. Torsdag ser bra ut givet vind och temp.

Åtagandet kvarstår, vart sjuk sen nyår men tid finns ännu för att komma ut och starta en tråd.

Ska det bara vara för paddling?
Cykel och löpning går bort. För enkelt, finns det andra discipliner man kan räkna in?

Sen får man väl skit för ännu en OT-tråd men det kan jag ta.

Ta bilder och spar datum. Lägger upp tråd när jag själv vart ute. Torsdag ser bra ut givet vind och temp.
Sova ute en natt i månaden? Gärna i kombo med kajak då.

Tog en tur till Stadshuset för att beskåda ljusshowen igår kväll. GoPro är verkligen inte optimalt när det är mörkt, men en bild blev det i alla fall. Glögg och pepparkaka i kajaken när vi tittade på showen. Inga problem att ta sig fram i Karlbergskanalen, men isen hade börjat lägga sig på vissa platser.Visa bilaga 742480
Skoj! Såg det här först nu. GoPro är inte optimalt någonstans som du säger, men jag testade också och ställde upp en GoPro 12 och trixade lite senare. Här är hela ljusshowen från den inspelningen (hade tänkt paddla och vara med på luciapaddlingen också som tidigare år men fick förhinder under framkörning). Nobel Week Lights på Stadshuset 2024

Vad skönt! Fast vi vill ha hela storyn!
Kajaken var inte stulen. Jag kollade in övervakningsfilm en bit från vår återvändsgata och ingen bil med kajak hade passerat. Återstod stöld från sjön eller det helt otroliga att den skulle ha åkt av sitt skyddade ställ och trixat sig fram bland träd, stenar, stockar och hög bryggkant ut i havet vilket den mirakulöst visade sig ha gjort. Jag kollade vindhistoriken, grannen sjösatte motorbåt och vi letade i flera timmar utan att hitta den. Mitt i letandet till sjöss råkade Polisbåten dyka upp och jag fick gå ombord. Med gemensam analys kunde vi para ihop en upphittad kajak med min efterlysning. Polisen sa att dom troligen inte hade matchat beskrivningar om inte jag hjälpt till. Jag kontaktade upphittaren, han hade hittat den utanför en strand ett par sjömil bort. Kajaken hade alltså drivit förbi klippiga stränder och en ö och guppat oskadd utanför en av väldigt få stränder i området. Jag hämtade och betalade hittelön. Polisen hörde omtänksamt av sig senare för att kolla att allt gått bra. Stor lättnad på många sätt och tack till er alla som engagerat er.

Kajaken var inte stulen. Jag kollade in övervakningsfilm en bit från vår återvändsgata och ingen bil med kajak hade passerat. Återstod stöld från sjön eller det helt otroliga att den skulle ha åkt av sitt skyddade ställ och trixat sig fram bland träd, stenar, stockar och hög bryggkant ut i havet vilket den mirakulöst visade sig ha gjort. Jag kollade vindhistoriken, grannen sjösatte motorbåt och vi letade i flera timmar utan att hitta den. Mitt i letandet till sjöss råkade Polisbåten dyka upp och jag fick gå ombord. Med gemensam analys kunde vi para ihop en upphittad kajak med min efterlysning. Polisen sa att dom troligen inte hade matchat beskrivningar om inte jag hjälpt till. Jag kontaktade upphittaren, han hade hittat den utanför en strand ett par sjömil bort. Kajaken hade alltså drivit förbi klippiga stränder och en ö och guppat oskadd utanför en av väldigt få stränder i området. Jag hämtade och betalade hittelön. Polisen hörde omtänksamt av sig senare för att kolla att allt gått bra. Stor lättnad på många sätt och tack till er alla som engagerat er.
Men vilken galen historia! Äventyr med bra utgång!

Härligt att du fick tillbaka den oskadd! Men jag fattar inte - det var väl ändå någon som tog den och sedan lämnade den på stranden? Eller ska den verkligen ha åkt dit själv? Eller missade jag någon ironi?
Det hade snöat så det finns möjlighet att den blåst och glidit på glatt underlag förbi alla hinder ut i havet. Väl på havet hade det varit sannolikt att den slagit i klippiga stränder och avslutat färd över havet skavandes mot någon sten men visst kan den ha blåst förbi och stannat utan att ha slagit i. Jag tror inte det var stöld men miraklet att den gjorde färden utan skador gör att stöldteorin inte helt kan avskrivas.

Tillbaka
Topp